Caravantrekker.nl

Route naar Spanje

Thierry vraagt op 23 juni 2007:

Wij willen op zaterdag 4 augustus om 10.00 uur vertrekken naar spanje (Blanes), we hebben geboekt vanaf woensdag 8 augustus, we willen ook een paar overnachtingen nemen en er op het gemakkie over doen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met bepaalde routes richting spanje. We rijden met een combinatie Opel Vectra 1.6 16V samen met een Dethleffs Tourist light 470 max gewicht 1100 kg. Volgens de bereking op deze site word er hier 1,5 groene ster voor aangegeven, verbaast me wel want de route vorig jaar naar Geneve ging me goed af. Mijn vraag dus nu welke route is het beste te rijden met deze combinatie richting Blanes.



Liefst rij ik gewoon over de tol wegen

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Ronald antwoordt op 23 juni 2007:

Je kan kiezen voor Luik - Luxemburg - Dijon - Lyon enz of te wel Route de Soleil. En zeer goede weg. Raad overigens wel aan om bij Lyon, Lyon Centre aan te houden. Je gaat dan dwars door Lyon (3baans), met mooie uitzichten.

Of je kiest voor Arnhem - Koblenz - Luxemburg - Dijon - Lyon.


Thierry antwoordt op 23 juni 2007:

Is het over Koblenz niet omrijden??? Ronald.


Ronald antwoordt op 23 juni 2007:

Afhankelijk waar je woont in Nederland. Ik woon in het oosten en rij over Venlo - Bittbürg - Trier - Luxemburg en verder...
Het is que km's 1,7 km korter. Je rijdt er 14 miuten langer over dan Maastricht.


Ronald antwoordt op 23 juni 2007:

Als aanvulling. Bij Bittbürg pak je de B51.


Thierry antwoordt op 23 juni 2007:

Wij komen vanaf dordrecht dus ik denk dat het omtrijden is. Of zie ik dat verkeerd.


Ronald antwoordt op 23 juni 2007:

Inderdaad. Dan rij je om.
Zo even uit me hoofd kan je beter via Brussel - Luxemburg gaan. Kijk anders gewoon even op routenet. Deze zal ongetwijveld Route de Soleil aangeven.
En als je met kinderen gaat. Er zijn mooie aire (parkeerplaatsen) waar ze lekker kunnen spelen en ravotten.


Richard antwoordt op 23 juni 2007:

Ik denk dat het voor jullie omrijden is ja, je kunt beter dan rijden via maastricht - luik. Als je uit Oosten komt kun je beter het eerste stuk via Duitsland gaan, maar anders gewoon via Maastricht - Luik!


Jan@ antwoordt op 23 juni 2007:

Volgens mij kan je vanuit Dordrecht het beste via Breda, Antwerpen, Gent,Lille, Reims, Troyes,Dijon, Lyon en verder rijden. Dit is tevens de vlakste route.
succes.


ramon antwoordt op 23 juni 2007:

ik begrijp niet dat de nederlanders allemaal over Luxenburg of Duitsland willen rijden , U komt van Nederland richting Breda dan richting Antwerpen dan Kortrijk , Lille , Pareis , Lyon , en zo verder , 1 grote weg , de E 17 vanuit Nederland tot in Spanje bijna volledig vlak , kan U het nog gemakkelijker hebben , waar U ook vandaan komt in Nederland houd gewoon richting Breda aan die enkele km in het begin haalt U er nadien ruimschoots uit .


Bobbel antwoordt op 23 juni 2007:

Waarom niet de rustiger A39 tot Lyon? Is wat verder maar veel minder druk.


Thierry antwoordt op 23 juni 2007:

Ik begrijp dar er veel meningen zijn maar is het langs Parijs niet erg druk? Kan ik bij Luik probleemloos verder?


ramon antwoordt op 23 juni 2007:

als U berekend vertrek in Nederland rond 13.00 a 14.00 uur in de namiddag Pareis passeert U dan zeer laat na 22.00 uur na 22.00 uur zeer weinig verkeer , in de tunnels ( ring ) afslag Nancy overal aangegeven op de rijbaan zelf , na Pareis gaat U slapen op de 1 st of 2 de parking , zo deden wij dat altijd , mijn eerste reis naar spanje was in 1968 nadien nog in de jaren 80 en 90 naar Spanje en Portugal geweest , de laatste jaren ( en meestal ) richting ex Joegoslavie , nu kroatie .


Harry antwoordt op 23 juni 2007:

Parijs is aardig druk ja, vooral op Zaterdag! Op zondag zal het meevallen! Maar wij wonen in het Westen van het land en rijden via Luik - Luxemburg en dan verder richting zuiden. Wij hebben al een aantal routes gereden naar het zuiden, maar vinden via Luik gewoon fijn rijden en gaat altijd probleemloos! Inderdaad als je in het oosten woont zou ik via Duitsland - Luxemburg gaan!


Thierry antwoordt op 23 juni 2007:

Aanvullend, bedoel ik dan ook eigenlijk met deze combinatie?


Harry antwoordt op 23 juni 2007:

Ja dat zal makkelijk gaan! Wij zijn eerder ook altijd over Maastricht - Luik gereden met een Ford Focus 1.6 16v (110PK) en een caravan max beladen 1200KG en ging goed! Tuurlijk zal je terug moeten schakelen, maar dat heeft iedere combinatie! U hoeft geen problemen te verwachten!


Thierry antwoordt op 23 juni 2007:

Harry, bedankt dit stel me weer een beetje gerust. Ik hoor vaak allemaal wilde verhalen over de kim bij Luik.


Harry antwoordt op 23 juni 2007:

Het is niet niks, maar je kunt het makkelijk redden met die combinatie van jou, sommige reageren al gauw een beetje te overdreven!


Thierry antwoordt op 23 juni 2007:

Nu heb ik ook gehoord dat er bij de Spaanse grens ook een behoorlijke klim is, is dat waar en is dit te vergelijken met Luik. Is de klim bij Luik de grootste die ik op de route naar Spanje voor mijn kiezen krijgt of zijn er nog grotere?


Bert antwoordt op 23 juni 2007:

Thierry, léés die berekening - en klik op uitgebreid - nu eens goed door.
Ik begrijp best dat je als redelijk onervaren caravanner twijfels krijgt als je 1,5 ster krijgt voorgeschoteld. Maar je zegt zelf al, naar Genève ging het goed. Vanwege je vragen over de hellingen die je op de autoroute tegen kunt komen blijkt duidelijk dat je het rapport op dat punt niet hebt bestudeerd (naar mijn becheiden mening). Daar staat precies in beschreven hoe hard je daar kunt, in welke versnelling en welk tempo op het soort hellingen zoals bij Luik (omdat bijna iedereen dat heuveltje kent) je daar kunt aanhouden.

3e versnelling max 73 km/u en dat is dus volgas - dus niet doen, je 'smoort' de motor.
2e versn. max 84 km/u en dat is dik 6300 toeren - dus niet doen. Kort plankgas alleen bij acceleren, achter een tragere vrachtwagen wegkomen bijv.
66 km in de 2e is bijna 5000 toeren. Ja dat is best veel, maar dat is niet anders met 1100 kg caravan en 500 kg in je auto. Ook helemaal niet erg om op lange hellingen met meer dan 4000 toeren omhoog te rijden, je hebt dan voldoende 'gas over' en is voor je motor geen enkel probleem als hij technisch goed in orde is.
Komt je dit allemaal zo vreemd voor, dan raad ik je het BergTrainingsWeekend aan.


annoniempje antwoordt op 24 juni 2007:

Millau, Millau, rijd de route via millau dan weet je precies wat Bert bedoeld!!


Bert antwoordt op 24 juni 2007:

Psies... Zolang je niet in de eerste versnelling bijna plankgas hoeft te geven op welke weg dan ook is er niets aan de hand! Je MOET niet verwachten dat je met een 1.6 en 1200 kg of ook een 2.xxx met 1600 kg met 90 naar boven knalt! Hoppa, toeren maken dat ding en met een lage snelheid. So what?


Thierry antwoordt op 24 juni 2007:

Bert,

Bedankt dit is voor mij helder ik heb met de klim bij luik vorig jaar niet echt veel moeite gehad, sterker nog ik vond het op zich wel een sport om met deze combinatie te stoeien en om telkens weer boven te komen. Zoals jij ookal aangaf, met een hoog toerental en optijd terugschakelen komt het allemaal best goed. Wel maak ik me zorgen voor nog zwaardere klimmen die ik eventueel nog kan verwachten op de route naar spanje. Ik heb verhalen gehoord over een klim bij spanje die ik met deze combinatie niet zal gaan redden. Kun je me daar meer over vertellen en is dat ook werkelijk waar???

Alvast bedankt voor je duidelijk uitleg.

Gr. Thierry


Jan@ antwoordt op 24 juni 2007:

Thierry, waarom persé over Luik rijden??. Als je Lille, Reims, Troyes, Dijon rijdt kom je niet over Parijs, dit is tot aan Beane een heel rustige route en is zoals gezegd de vlakste route naar het zuiden.
Tja.


Thierry antwoordt op 24 juni 2007:

Jan,

Is deze route niet veel dan over luik en zijn dit ook gewoon tolwegen?


Rudy antwoordt op 24 juni 2007:

Rijd gewoon over Luik, ik ben ook al via lille - Reims - Troyes gereden, maar wij deden er veel langer over!! Het is misschien iets minder druk, maar wij deden er wel een stuk langer over! Bij Spaanse grens behoorlijke hellingen? Valt zeker mee, is te doen!


richard antwoordt op 24 juni 2007:

Hallo wij zijn 10 jaar naar blanes geweest. het is goed te rijden via luxemburg en ook via parijs, en als je in het begin van de week die kant op rijd zoals zo,ma,di en snachts is het nog beter te doen.de klim in belgie is zwaarder dan bij de spaanse grens.


Jan@ antwoordt op 24 juni 2007:

Thierry, de kortste route (vlgs mijn TomTom) is sowieso Breda,Brussel, Namen, Luxemburg , Nancy enz.. Dus niet over Luik.(van Dordrecht tot Lyon 794 km) Reims zal wel wat verder zijn maar allemaal mooie rustige (tol)snelwegen tot aan Beane en relatief vlak dus.


Richard antwoordt op 24 juni 2007:

Via brede - brussel - namen en dan naar Luxemburg kan inderdaad ook nog! Maar je komt wel langs Brussel en daar is het aardig druk!
Er zijn dus eigenlijk 2 opties:
1: Maastricht - Luik - Luxemburg en dan afzakken naar zuiden
2: Brede - Brussel - Namen - Luxemburg en dan ook afzakken naar Zuiden.
De 2 optie heb ik nog nooit gereden, via Luik wel, dat is dus goed te doen!


Thierry antwoordt op 24 juni 2007:

Richard en Jan,

Bedankt voor jullie mening, Luik heb ik vorig jaar gereden richting Geneve, dus ik denk dat ik dit jaar Brussel Namen Luxemburg dan toch maar eens ga proberen. Ik ga er even vanuit dat de kilometers niet zoveel zullen verschillen.


Richard antwoordt op 24 juni 2007:

Inderdaad die verschillen niet echt veel! Ik zou persoonlijk over Luik gaan! Je hebt deze route vorig jaar gereden en dan weet je al wat je te wachten staat en is het misschien makkelijker rijden. Maar kan er verder ook niet echt over oordelen, want heb de route Brussel - Luxemburg nog nooit gereden!


Ben antwoordt op 24 juni 2007:

Ik rij al jaren met een scenic 16v met hobby 450 van 1250 kilo naar torroella de montgri.
Route is Rotterdam, Brussel,Maubeuge , Reims, troyes, Clermont Ferrand, Bezier en Spanje.
Voordeevan deze route is, dat deze niet druk is en grotendeels tolvrij.
Bij Millau kan je kiezen om over de brug te gaan of door het dal. ( Dat is wel een uur langer)
Ik overnacht altijd twee keer( 1x troyes en 1x Millau).

De eerste 2 jaar reed ik trouwens met een vectra 1.6 met een caravan van max 1150 kg.
Bij Millau was dit werken in zijn 2 maar de rest van de route ging als een trein.

Over de tolwegen is iets sneller, maar veeeeeel onrustiger.
De route over clerm ferrand is snel, goedkoop en mooi.
Veel plezier.


Willy antwoordt op 24 juni 2007:

De klim van Millau is erger dan die van Luik, bij Millau moet je flink klimmen en dan ook aardig lang! Persoonlijk vind ik die route absoluut niet fijn. De route is inderdaad iets rustiger, maar wij deden er een stuk langer over en de weg bij millau is ook nog stijl en aardig veel bochten, dus niet fijn rijden!


Thierry antwoordt op 24 juni 2007:

Ik krijg heel veel verschillende meningen en het word steeds moeilijker een keuze te maken voor welke route ik zal gaan rijden. Aan de andere kant maakt het me niet zoveel uit als ik weet dat ik iedere klim gewoon aan kan met deze combinatie.


Ineke antwoordt op 24 juni 2007:

Ja dat kan best lastig zijn welke route je nou moet kiezen, wij rijden meestal maastrich, luik, luxemburg, dijon, lyon, orange, spanje! Waarom? Omdat wij de wegen van deze route het best vinden en het rijd gewoon goed door!


Thierry antwoordt op 24 juni 2007:

Ineke,

Als ik het inderdda zo een sbekijkt lijkt me dit ook de beste route, wanneer ik op de kaart kijkt zie ik dat de klim bij Milau mij bespaard blijft. Misschien heb je gelijk en is dit de beste keuze.


Lau antwoordt op 24 juni 2007:

Hoi was zelf van plan over de brug bij Milau te gaan heb je dan ook steile hellingen het lijkt korter op de kaart heb het nog niet nagerekend


Gerrit antwoordt op 24 juni 2007:

Wij komen uit Westen en rijden ook via Maastricht- Luik- Luxemburg, vinden deze route goed gaan en rijd lekker door! Als je in het oosten woont is het misschien een optie om over Duitsland te rijden.


Gerrit antwoordt op 24 juni 2007:

Lau, je krijgt een lange helling, van zo'n 12 km lang. Je moet echt een goede auto ervoor hebben anders wordt het zwaar! Wij zijn 1 keer via Millau gereden, maar hebben auto's met caravan erachter gezien, nou ik dacht echt die komen die niet op! Wij waren ook langer onderweg dan de route du soleil! Vandaar dat wij gewoon route du soleil rijden, rijd veel ontspannen en heeft ook veel meer (leuke) parkeerplaatsen om te pauzeren en ook meer overnachtingscampings!


Lau antwoordt op 24 juni 2007:

Oke bedankt ,heb wel goede trekauto mazda 6citd met burstner caravan 1300kg ik dacht nu de brug klaar is dat de hellingen wel mee vielen maar niet dus


Gerrit antwoordt op 24 juni 2007:

Nee dat niet, ook veel bochten! Wij vonden dus niet fijn rijden!


Bert antwoordt op 24 juni 2007:

Er zijn blijkbaar nogal wat caravanners die de reis als een noodzakelijk kwaad zien en dat vind ik jammer. Je vakantie begint toch als je achter je de deur dicht trekt? Als je dan met een goed uitgebalanceerde combinatie op pad gaat kan het leuke rijden beginnen. En dat kan dus met een Vectra 1.6 met 1100 kg erachter en uiteraard ook met een 6 CiTD met 1300 kg...

In m'n reactie hierboven (23 June 2007 om 23:45) heb ik gewezen op de mogelijkheid in onze trekkrachtrapporten precies na te zien wat er op snelweghellingen met elke combinatie mogelijk is. De angst voor het onbekende die ik hier af en toe proef is dus onterecht zeker als we het hebben over snelwegen! Bijna nergens in Europa zijn er snelweghellingen van meer dan een procent of vijf en zeker niet de nieuwere stukken en elke combinatie komt daar boven, soms in de tweede versnelling en met 65 km/u. Maar dat is helemaal niet erg, sterker nog, dat is volledig normaal. Talloze vrachtwagens halen die snelheid niet eens. Waarom zou een caravancombinatie overal in vijf 90 moeten kunnen rijden? De onwennigheid en angst dat je de motor opblaast als je met flink wat toeren (zeg 3/4 van waar het rood begint op dat metertje) een heuvel op te rijden druipt uit dit draadje. Nogmaals volledig onterecht. De motor kan vrij ademen, de smering is okay, het koelwater kan lustig rondpompen. Zo lang je maar niet langdurig plankgas rijdt. Dus de snelheid gaat er uit. En dat is niet verwonderlijk met 400 kg bagage en 1200 kg achter je. Wat je onder die omstandigheden echter juist nooit moet doen is te lang in een te hoge versnelling naar boven proberen te komen. Lekker stil wel die lage toeren. Nee, terugschakelen en met relatief veel toeren en een lagere snelheid naar boven. Halfgas of driekwart is prima.

Het is niet dat ik me niets kan voorstellen van de wens via een zo vlak mogelijke route naar het verre Spanje te reizen. Mooi zou zijn als je overal gemiddeld 90 kon rijden en als dat op die hellinkjes niet lukt, dan gaat dat wat vervelen als er 319 van die heuvels onderweg zijn te 'overwinnen'... Maar zo erg is het niet. Ook niet door de Ardennen en ook niet bij Millau.


Gerrit antwoordt op 24 juni 2007:

Bert je heb volkomen gelijk! Je kunt inderdaad elke helling wel op! Maar ik moet eerlijk zeggen rijden over Millau vond ik over het algemeen niet fijn rijden! Rijd dus liever gewoon route du soleil.


Koen antwoordt op 24 juni 2007:

Een reaktie op "Brussel" : vermits Thierry (topicstarter) op zaterdag vertrekt, is het rustig op de ring rond Brussel (en die van Antwerpen).
Enkel tijdens de "werkweken" zijn er files :-(
De snelweg Brussel-Namen-Luxemburg heeft lange, minder steile hellingen bergop. Bergaf is diezelfde helling korter en iets steiler. Dit zijn de zogenaamde "cuesta's".
De snelweg is "altijd" drukker dan die van Luik-Bastogne-Luxemburg.

En de "reuzewerken" zijn allemaal achter de rug ! (op beide snelwegen).


Ingrid antwoordt op 24 juni 2007:

Dus toch maar over Luik - Luxemburg!? Wij rijden deze route eigenlijk altijd, nooit over een andere route nagedacht! Deze route gaat altijd goed, dus waarom een andere!


Koen antwoordt op 25 juni 2007:

Heb je er al eens aan gedacht om vanaf Bastogne de N4 te rijden tot aan Arlon ? En daar terug de snelweg op richting Luxemburg.
Is iets korter, je komt door Martelange (Luxemburgse brandstofprijzen, tabak/siga


Koen antwoordt op 25 juni 2007:

(en hier verder, is iets verkeerd gelopen...)
...//...tabak/sigaretten en alcohol).
Zo kan je de drukte aan de benzinestations langs de snelweg in Luxemburg vermijden.
De N4 zelf glooit op en neer, goed te doen met caravan. Een iets steilere helling net voor Martelange.


Edith antwoordt op 26 juni 2007:

Rijd gewoon via Maastricht-Luik-Luxemburg-Metz-Nancy-Lyon-Orange-Spanje! Andere routes zijn allemaal best leuk, maar deze route blijft het fijnst! Als je in het oosten woont rijd dan via Duitsland het eerste stuk!


michiel antwoordt op 26 juni 2007:

Wij hebben ook een keer de route over Milau gedaan, best leuk voor een keer......maar ook wij vonden de autoroute du soleil een prettigere doorreisroute.

Wij hadden die keer over Milau ook plannen om de omgeving langs die route te bekijken en dat was zeker de moeite waard....maar die lange helling deed onze Corolla 1.6 VVT-i toch ook merkbaar naar adem happen......hij kwam zuchtend en steunend boven (60 km/u in zijn 2.)

De makkelijkste en snelste route vinden wij> Maastricht, Luik, Luxemburg, Nancy, Lyon, Spaanse grens.


Bert antwoordt op 26 juni 2007:

Michiel schreef: "maar die lange helling deed onze Corolla 1.6 VVT-i toch ook merkbaar naar adem happen......hij kwam zuchtend en steunend boven (60 km/u in zijn 2.)"

Dat is nu net de misvatting die ik nu al een paar keer heb proberen te nuanceren. Zelfs met een 1300 kg caravan achter deze 1.6 VVTi rij je technisch gezien (niet qua perceptie van de bestuurder) met gemak naar boven! 65 km/u in twee, dan maakt deze motor ongeveer 4400 toeren. De motor wordt op die helling hooguit tot zo'n 65 à 70% belast (waarbij ik uitga van 1600 kg extra massa, caravan en belading in de auto!) Met die belasting is helemaal niets mis en dat is zeker niet 'zuchtend en steunend'.

Voor je gevoel ligt dat blijkbaar anders. Bij 4400 toeren in relatie tot de relatief lage snelheid op zo'n enorm brede en met vloeiende ruime bochten bedeelde autobaan lijkt het of er overdreven hard gewerkt moet worden voorin. Dat is dus niet zo. Je had gas genoeg over maar wilde niet nog meer toeren maken vanwege het lawaai dat dat op zou leveren. Toerentallen waar je in Nederland langzamerhand nooit meer aan toe komt vanwege de drukte, de vlakke wegen en het nieuwe rijden...

Weet dat bij die 4400 toeren bergop het motortje eigenlijk zoemt van genot. Hij zou het een stuk moeilijker hebben wanneer je daar bij Millau te lang (na een aanloopje) in z'n drie was blijven hangen, met een veel 'aangenamer' toerental, dat wel, maar met plankgas!!

Nederlanders en bergen... 😉


Thierry antwoordt op 27 juni 2007:

Bert,

Ik vind dat je echt over duidelijk bent en zal over 5 weken wanneer ik de trip ga maken zeker aan je denken. Ik hoop dan ook dat ik meer zucces heb dan vorig jaar, en zelf toen had ik al geen klagen.

Bedankt iedereen voor alle tips en wens iedereen een fijne vakantie

Gr. Thierry

Ooh bijna vergeten, weet iemand soms wanneer het zwarte zeterdag is dit jaar???


Eline antwoordt op 27 juni 2007:

Dat is op zaterdag 28 juli en zaterdag 4 augustus! Op deze dagen is het extra druk, op andere zaterdag in Juli en augustus is het ook heel druk! Dus liever niet op zaterdag rijden, beter op zondag rijden!


Jurgen antwoordt op 28 juni 2007:

Wij gaan aankomende zondag naar Zuid-Frankrijk, dicht bij de spaanse grens! Wij rijden via Luik - Luxemburg - Metz en dan gewoon route du soleil! Wij rijden bijna altijd deze route als we naar Zuid-Frankrijk of Spanje gaan, gaat altijd goed en rijd gewoon prima!


Joost Kolen antwoordt op 28 juni 2007:

Ik weet het ook nog niet. Ik heb een combinatie die alle heuvels in europa wel kan hebben dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Mijn twijfels komen voort uit de volgende punten. Ik vind Lyon een ramp om doorheen te rijden en eromheen schiet niet op. Over Millau is een stuk zwaarder maar vooral een mooiere route, die afdalingen he daar zit ik ook niet echt op te wachten. Ik weet dat er meerdere opties zijn maar mijn keuze zal toch een van bovenstaande worden. Het zal wel zo zijn dat ik Bert zijn advies opvolg en mijn deur achter mijn kont dichttrek en wel zie waar de combinatie me brengt.


Erwin antwoordt op 29 juni 2007:

Wij hebben ook een goede trekauto ervoor, dus voor ons maakt de route verder ook niet uit, maar wij gaan toch via de route de soleil, gaat sneller en rijd over het algemeen een stuk fijner! Vorig jaar toch een keer over Millau geprobeerd, maar absoluut niet fijn rijden, rond millau veel bochten en hellingen, schiet niet op! Route de soleil heb je veel parkeerplaatsen en overnachtingscampings en de wegen zijn daar ook goed, ook wij hebben bij route de soleil eigenlijk nooit problemen gehad, dus gaan gewoon weer over route de soleil!


Hans antwoordt op 30 juni 2007:

Ben nog niet over Millau gereden sinds de brug er is. Maar voor mij is de A75 wel de mooiste autoweg van Frankrijk. En reizen is toch ook vakantie!
Zwarte zaterdag? Heb me daar nog nooit iets van aangetrokken. Vorig jaar op terugreis vanuit Bretagne was het op de binnenwegen heerlijk rustig.
Maar goed, makkelijk praten met een kleine, lichte caravan achter je auto.


Bart antwoordt op 30 juni 2007:

Voor ons route du soleil, wij rijden ook met een lichte caravan, maar rijden lekker route du soleil, gaat altijd goed!


Michiel antwoordt op 30 juni 2007:

Sorry Bert, Ik kan je verzekeren dat onze Corolla 1.6 VVT-i (2001) echt zuchtend en steunend boven kwam!! Zelfs in de 2e versnelling zat er nog maar bar weinig reactie in het gaspedaal! Wanneer de snelheid, door bijvoorbeeld een oude camper, wat terugzakte en je weer wat vaart wilde maken was dit een zéér moeizame aangelegenheid. Het voelde gewoon erg onplezierig omdat er nog maar zo weinig reserves voelbaar waren!

Ik rijd caravan met gevoel voor- en verstand van techniek, houdt de motor goed op toeren en ben zeker niet bang voor hoge toeren (laat hem gerust de 5000 tpm aantikken of zelfs overschrijden bij invoegen of inhalen) en weet dat langdurig 4500tpm geen enkel probleem zijn voor een automotor.

Ik geloof dat je een hele hoop weet van caravannen Bert maar je weet echt niet hoe elke combinatie rijdt op zo'n traject. Ik weet uit eigen ervaring dat een Corolla 1.6 vvt-i (2001) het helemaal niet zo makkelijk heeft met een caravan van in ons geval zo'n 950Kg aan de haak. Dat is ook de reden dat wij hem hebben ingeruild, in mijn beleving is de versnelligsbak de boosdoener (te lange versnellingen).


Bert antwoordt op 2 juli 2007:

Michiel. Niet persoonlijk bedoeld en ook niet dat ik twijfel aan je bergrijtechniek. Sorry als dat zo overkwam!
Maar, er zijn slechts drie mogelijkheden, nee eigenlijk vier, waarom deze Corolla het zo slecht deed aldaar.
1. Onze berekeningen kloppen voor geen meter
2. De hellingen zijn veel steiler dan 7% (wat ik niet geloof, volgens mij niet meer dan 5%) e/o de ligging is veel hoger dan 1000 m
3. De specificaties die we toepassen kloppen niet (overbrengingen)
4. De Toyota was technisch niet in orde
Punt 1,2 en 3 sluit ik eigenlijk uit (ik ben tenslotte een IWAB)

Even serieus... Ik heb nu de 2000-2002 versie genomen van deze 1.6 vvti en die heeft in de 2e versnelling erg veel kracht over op dit soort hellingen. Zelfs in 3 kan het, maar met voldoende beginsnelheid en eigenlijk beter van niet. Maar in 2 - nogmaals - moet deze auto ERG veel kracht over hebben.


Danny antwoordt op 4 juli 2007:

Wij zijn net terug uit Spanje en zijn met een Corola verso 18vvti uit 2006 en een caravan van zo'n 900kg met gemak door het centraal massief gereden (brug Millau). In het verleden reden wij altijd de route du Sollei en altijd met een moderne diessel (corola 2.0 d4d en daarvoor vw passat 19tdi 110pk die toch beter zouden moeten klimmen dan een benzine auto). In kilometers is de route Parijs Millau korter, in tijd scheelt het niet zo veel. Je komt korte stukjes van 7% tegen en langere stuken van 5%, de heuvels bij Luik en de grens overgang Frankrijk Spanje kosten meer moeite als de bergen tussen Clermont ferand en Beziers. Het belangrijkste voordeel van de route over Parijs en Millau vindt ik dat je minder vrachtverkeer tegen komt en doordat het rustiger is je de vrachtwagens die je tegen komt goed in kan halen zonder een file achter je op te bouwen. Daarnaast heb ik het idee dat de route du sollei over een langere afstand heuvelachtig is als de route via Millau (maar dat is slechts een gevoel wat ik heb en durf ik m'n hand niet voor in het vuur te steken dat dit in werkelijkheid ook zo is). Wij rijden altijd in 2 dagen van uit de omgeving Rotterdam naar de omgeving Sallou (1605km via Millau, 1681 via route du sollei) en hebben dit jaar zowel op de heen als op de terug weg in de buurt van Clermont ferand overnacht, in deze omgeving kom je zo ongeveer om de 40km overnachtings campings tegen.
Tip: in TomTom kun je er voor kiezen om te navigeren naar nuttige plaatsen, kies campings en je krijgt een lijst te zien gesoorteerd op afstand van de lokatie waar je zit (mits je de detailkaart van Frankrijk in je apparaat hebt zitten).
Parijs heeft ons zowel op de heen als op de terug weg zo'n uur gekost (rond 13.30 tot 14.30)


Jeroen antwoordt op 4 juli 2007:

nog even reactie over wat het beste is ik heb ook al verschillende routes gereden via mijn tomtom
maar route sud is het voordeligst ook inm brandstofverbruik en tol
Via millau is misschien 22 km korter maar kost 30 euro meer tol en omdat je af en toe vlinke klimmen moet maken verbruikje meer brandstof

Gr.jeroen


Meriam antwoordt op 4 juli 2007:

Route du soleil vind ik persoonlijk fijner rijden. Via Millau is veel heuvelachtiger en doe je ook langer over! Route du soleil heeft hele goede wegen, is goed te doen (met elke combinatie) en heeft ook nog eens meer (gezellige) parkeerplaatsen langs de weg en overnachtingscampings. Dus persoonlijk zou ik zeker voor route du soleil gaan!


Arnold antwoordt op 4 juli 2007:

Put dan een beetje moed uit het volgende van een oude rot...

Met mijn Nissan Almera 1,6jes 16kleps met 4 man (m/v) erin heb ik al jaren Luik en zowiezo Belgie overleefd met een oude Knaus en vorig jaar met een Detleffs van beladen 1000kg. Max trekgewicht op kenteken auto 1090kg. Belgie via Luik of Verviers is volgens mij het heftigste land om te rijden wat betreft autobaanhellingen. Gelukkig wordt nu wel het wegdek wat beter. Vroeger donderde alles uit je koelkast en liet ik in Belgie de banden van de caravan wat leeglopen om ze vervolgens onder Luxemburg weer op te pompen. En terug andersom.
Zelfs de RN75 en RN85 in Z.O. Frankrijk met deze combinatie gereden. Castellane vanaf het noorden. De pest voor iedere caravanner. En ja, soms wel eens in zijn eerste met 4500 toeren omhoog...
Ik heb wel 2 x meegemaakt dat ik niet weg kwam omdat ik het voor elkaar kreeg de koppeling te laten slippen i.p.v. de voorwielen. Lagen stenen voor die er niet onderdoor schoten. Dat stinkt wel, maar die koppeling zit er nog steeds in. En die kan je in het buitenland meestal goedkoper vervangen dan bij ons...
Maar op de Franse Route du Soleil verder nooit meer problemen gehad dan een weggefikte dynamo bij Villefrance-sur-Saone. En daar zit een Nissan dealer.
Hou met een 1,6je + caravan wel rekening met een gemiddelde snelheid over je hele reis van 65 to 70km/u als je tijdig netjes pauzeert/eet/plast en drinkt met de kids dus onderschat je reistijden niet. 8 uur is ongeveer 535km.


Arnold antwoordt op 4 juli 2007:

De meeste mensen hebben een TomTom, en daar kan je de gemiddelde snelheid op instellen, zodat hij de goede reistijden aangeeft. Op default gebruikt die de max. snelheden van de wegen maar dat moet je voor caravan-rijden dus even aanpasen in het instellingen menu.


michiel antwoordt op 4 juli 2007:

De route over Clermont-Ferand is een stuk steiler dan de klim bij Luik of de Spaanse grens.

Ik heb, en binnenkort gelukkig had, een Corolla 1.6vvt-i van het "oude" type(niet het met kortere versnellingen uitgeruste modeljaar 2002) en kan deze auto niemand aanbevelen als vlotte trekauto. Het verbruik is hoog en de prestaties erg gematigd. I.v.m. het enorme olieverbruik zit er inmiddels een nieuwe motor in waarmee ik ook twee maal naar het zuid-frankrijk ben gereden. Misschien dat de prestaties met de nieuwe motor ietsje beter zijn, maar serieus meer dan 75 km/u op de teller in zijn 3 bij Luik zit er met onze Home-Car35 echt niet in. Volgens de dealer is de auto prima in orde en ik onderhoud hem volgens de boekjes. Ook de bijgeluiden uit de aandrijflijn tijdens caravantrekken geven mij niet echt veel vertrouwen. De versnellingsbak is er trouwens ook al eens onderuit geweest i.v.m vervanging van de hoofdlager!

Ik heb in mijn leven maar met een andere combinatie gereden en die presteerde vooral tijdens het optrekken en op hellingen een stuk gemakkelijker. (Daihatsu Sirion 1.3 SR/Delta 3200).


Koen antwoordt op 4 juli 2007:

""...maar serieus meer dan 75 km/u op de teller in zijn 3 bij Luik zit er met onze Home-Car35 echt niet in""

Dat is toch een gezonde snelheid ? Vrachtwagens kruipen daar tegen 40 omhoog.
Wil je echt tegen 110 naar boven ? Koop dan een 6 liter diesel V10 !!!!


michiel antwoordt op 4 juli 2007:

75 km/u op de teller bij bijna volgas vind ik magertjes, maar vooral valt het me tegen na het gemak waarmee de daihatsu het met zijn 1.3-tje deed op diezelfde hellingen met een maar ietsjes kleinere (en lichtere) caravan.


Bas antwoordt op 5 juli 2007:

Hadden wij ook bij Luik, gingen ook hooguit 75km omhoog, maar dat is echt niet erg, dat doet bijna elke combinatie en het is ook maar een klein stukje, dus over die helling bij Luik, maak ik mij nooit druk! Over de hele route du soleil maak ik mij niet druk, ik vind het een heerlijke route om te rijden, brede en goede wegen! Als je naar Spanje gaat, ga lekker over route du soleil!


Kees Kerven antwoordt op 5 juli 2007:

Ach... Michiel zegt nu dat hij 75 haalt in drie. In een eerdere reactie memoreerde hij dat het vvt-ietje zuchtend en steunend bovenkwam met 60 in twee... Bovendien blijkt nu dat het ding olie zoop en er van alles aan mankeerde. Precies wat Bert aangaf met de 'opties waarom ...' Het klopt overigens wel dat de tot 2002 versie een veel te lange eerste versnelling heeft, maar de andere vier zijn hetzelfde. Zo'n vvt-i moet gewoon toeren maken. In drie bij Luik naar boven? Dan gaat 'ie oliezuipen na verloop van tijd. Gewoon in twee, dan gaat ie als vergif. 75 km/u is dan een makkie voor die combinatie, zelfs met een treingewicht van dik 2400 kg vraag je dan slechts 65% van je reserves. Ja, wel bij 5300 rpm.... Dus, ga je langzamer rijden. In drie slechts 3750 toeren, maar wel met bijna 90% gebruikmakend van je reserves. Drie keer raden wat beter is.

Natuurlijk zijn er betere trekauto's - deze is een ramp bij het wegrijden en de drie en vier hadden wat korter mogen zijn - maar om daarom de WEG (de route via Millau) de schuld te geven?


Bas antwoordt op 5 juli 2007:

Daar heb je gelijk aan Kees, maar ik vind gewoon de gehele route van route du soleil beter rijden. Via millau waren wij toch wel een stukje langer aan het rijden! Dus voor ons route du soleil.


michiel antwoordt op 5 juli 2007:

even voor de voledigheid. Mijn corolla zoop al olie toen ik hem kocht met 57000km op de teller, en ik heb er de trekhaak laten onderzetten......dus van het caravantrekken kan het niet geweest zijn.

De lange eerste versnelling is inderdaad niet prettig.


michiel antwoordt op 5 juli 2007:

in zijn twee 75km/u in de corolla....het horen en zien vergaat je kees!


@Jeroen antwoordt op 5 juli 2007:

Op naar de 100! Nog 27 reacties te gaan.


Berggeit antwoordt op 5 juli 2007:

Nou, bergen onderweg zijn niet de allerbelangrijkste dingen. (Moet nou net ik zeggen met nickname berggeit, hahaha). Nee, wat maakt het uit hoe snel of hoe langzaam je een berg op kan rijden. Het is allemaal hanengedrag denk ik. Een fijne en onbezorgde vakantie is uiteindelijk het enige dat telt...

De cijfers en prestaties liggen vast nadat je voor een bepaalde combinatie hebt gekozen. Dus ik zou zeggen doe in het vervolg eerst eens wat berekeningen op deze site voordat je overgaat tot aankoop. Hierdoor voorkom je dat je later 'teleurgesteld' bent over de prestaties van je combinatie. Maar in alle gevallen kom je er wel.

En denk je nou echt dat vrouw en kinderen het belangrijk vinden hoe snel paps de berg opgaat? Die zitten zich af te vragen of ze op de camping weer gezellig kunnen spelen met hun nieuwe vriendjes en vriendinnetjes, terwijl je vrouw zich zorgen maakt om haar figuur aan het strand... hahaha

Zo heeft iedereen wat.

Groet!!


ronald antwoordt op 5 juli 2007:

hallo, wij zijn nog wat onervaren in het caravannen. wij hebben vorig jaar een caravan aangeschaft, een lmc totaal gewicht 1300 kg. de auto die er voorstaat is een c 220 cdi automaat (mercedes benz). Wij zijn met ons gezin van plan om naar de vogezen te gaan. ongeveer 100 km onder Nancy we gaan dus nog niet zo ver.Wij rijden over duitsland en dan via luxemburg. Waar moet ik op letten met een automaat? Ook willen wij een keer overnachten in luxemburg. Wij zijn met z'n vijven, 3 kinderen en pa en ma suggesties erg welkom. Leuke site!


ronald antwoordt op 5 juli 2007:

even vergeten de benz mag 1500 kg trekken


Bert antwoordt op 5 juli 2007:

Niet erg handig om deze vraag te stellen in een lang draadje met de titel Route naar Spanje...
Anyway, je kunt op deze site daar het nodige over nalezen. En verder kan ik je het BergTrainingsWeekend bijvoorbeeld aanraden. Want vertellen is één ding, het doen een ander.


Thierry antwoordt op 6 juli 2007:

Ja Bert wat jij daar zegt is toch met alles.

Naar mijn inziens is er niks mis om hier wat ervaringen uit te wisselen over dit onderwerp.
Heb je moeite met dit soort vragen sla ze dan over.


Bert antwoordt op 6 juli 2007:

Ik heb geen moeite met deze vragen, integendeel. Maar als nieuwe vraag en niet in dit draadje wat over een route naar Spanje gaat.


Thierry antwoordt op 6 juli 2007:

Dat het soms wat afwijkt van het onderwerp ben ik met je eens, maar vaak komt er van het een het ander. Ik ben de vraag begonnen met wat de beste route is naar spanje met een combinatie zoals ik hem heb. Begrijpelijk dat je van meerdere mensen verschillenden meningen hoor over hun ervaringen. Sterker nog ik ben blij met al deze antwoorden en kan daar voor mij weer een leer uit halen.

Bert, laat het gaan zoals het gaat, andere mensen zullen het met me eens zijn anders gaan ze hier niet op in.


Frans antwoordt op 7 juli 2007:

En thierry welke route neem jij? Wij gaan nu zondagmorgen naar Spanje en en rijden over Luik - Luxemburg! Wij wonen het in westen van het land. vrienden van ons wonen in het oosten en rijden ook naar Spanje, maar die gaan via Duitsland - Luxemburg, moet erg fijn zijn, maar vanuit het westen en dan over Duitsland is een beetje om! Goede reis iedereen!


Lies antwoordt op 7 juli 2007:

De vakanties zijn begonnen in twee delen van het land, vele zijn of gaan dit weekend naar het zuiden. Er stond vandaag lange files bij Antwerpen en Parijs en dat wordt voor morgen ook weer zeker verwacht. Wij rijden zondag weg en gaan ook naar Spanje (willen niet in Nederland blijven met dit weer),wij rijden via Maastricht- Luik - Luxemburg- Metz en dan gewoon route du soleil! Prima route!


Frans antwoordt op 7 juli 2007:

Er schijnen dit weekend wel wegwerkzaamheden bij Eindhoven te zijn, weet iemand een alternatief? Wij gaan gewoon over Maastricht - Luik, dus willen dat in ieder geval niet anders doen, alleen willen weten hoe het bij Eindhoven gaat?! Of zal dit goed worden aangegeven en dat je gewoon de omleidingsborden moet volgen?!


Bert antwoordt op 7 juli 2007:

Hangt er van af waar je vertrekt. Je zult in elk geval ruim om E'hvn heen moeten rijden. Bovendien zijn die alternatieve routes extra druk door het ontbreken van dé N-Z as, de A2. De boel zit dicht tussen vrijdagavond en maandagmorgen vroeg in beide richtingen.
Uit West-Nederland heb kun je alleen via Breda, Antwerpen lijkt me, maar dan rij je niet over Luik, maar via Namen, Luxemburg. Of Gent, Lille. Uit NW- en midden Nederland is er een alternatief via Arnhem en Duitsland. Ook via Nijmegen naar Venlo is er een prima snelweg. Daar kun je - nog niet klaar - richting Maasbracht de A2 weer op. Of Duitsland in bij Venlo... Gok je via de A2 dan stel ik voor bij Den Bosch de Zuid-Willemsvaart te gaan volgen via Helmond en Nederweert. Lijkt me daar zeer druk te worden. Omleidingen in en rond E'hvn zijn er natuurlijk, maar dat gaat door de stad (binnenring). Daar wil je dus niet zijn. Vanaf Utrecht kun je ook via Gorinchem, Raamsdonksveer en dan ergens België induiken via provinciale wegen tussen breda en Tilburg.

Waarom ga je niet naar Skandinavië? 😉


Frans antwoordt op 7 juli 2007:

Kan ook, lijkt me erg mooi daar, andere keer, nu naar Spanje😉!


Frans antwoordt op 7 juli 2007:

Maar bert als je via Nijmegen - Venlo gaat, dan ga je dus over Duitsland?!


Thierry antwoordt op 7 juli 2007:

Hoi Frans,

Ik zelf kom ook uit het (zuid)westen van het land, en ik vertrek pas over vier weken naar Spanje. Ik zelf denk dat voor mij het meest logisch is om via Brussel richting Luxemburg te rijden en zo verder. En dan niet vanwege de klim bij Luik maar omdat ik anders over maastricht behoorlijk om zou rijden. Ik kom uit de omgeveing Dordrecht en kan daar via Breda Antwerpen zo verder.

Iedereen een fijne en veilige vakantie.

Groet,
Thierry


Frans antwoordt op 7 juli 2007:

Ja inderdaad dat kan ik ook doen, is een goede optie!


@Eric antwoordt op 8 juli 2007:

@Thierry:
Al eens over Reims gereden?
Breda-Antwerpen-Gent-Lille-St. Quentin-Reims-Troyes-Dyon etc.
Heerlijke weg over Reims!!!!!!!!


Tjinne antwoordt op 8 juli 2007:

Dit is dan ook meteen de duurste route van allemaal.


@Eric antwoordt op 8 juli 2007:

Tja, vakantie kost geld...


Thierry antwoordt op 8 juli 2007:

Frans, ik heb begrepen dat de weg via Brussel nog maar een baan in gebruik heb vanwege werkzaamheden aan de weg. Daarom kies ik alsnog om Antwerpen, Luik te pakken.


marcel antwoordt op 10 juli 2007:

Wij gaan aanstaande woensdag ook richting het zuiden. Wij rijden met een citroen zx 1.4I break. Daar achter hangt een oltimer van 700 kg die waarschijnlijk nog 200 kg beladen wordt. Dus ongeveer 900 kg belast achter de auto. Wij zitten ook na te denken over de route. Het liefst ga ik over luik. Maar ben ook bang (dit is wel een groot woord) voor de klim. Hebben ander lezers ervaring met deze combinatie?? Of een ander alternatief m.b.t. de/een route.

Marcel


piet antwoordt op 10 juli 2007:

hallo marcel net je berichtje gelezen ,maar als je al bang bent voor die klim in Luik,dan zou ik maar niet gaan ,die klim daar valt echt wel mee,


carmen antwoordt op 12 juli 2007:

Ook wij gaan richting Blanes maar dan in de herfstvakantie.
Mijn vraag is of er een tolvrije route is of met zo min mogelijk tolwegen en/of deze te doen is.Volgens viamichelin is het te doen,maar al mijn kennissen raden het ons af.Wie heeft hier ervaring mee?


Jilger Mout antwoordt op 12 juli 2007:

Ik ben in 2003 met een vouwwagen achter de auto zonder 1 cent tol te betalen naar Spanje gereden. Veel N-wegen dus. Ik kan me geen stukken herinneren die met een caravan achter de auto voor problemen gezorgd zouden hebben. Je moet alleen geen haast hebben.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker