Caravantrekker.nl

C 4 E-THP

Dirk vraagt op 18 november 2014:

Hallo
Wij zijn een beetje aan het rondkijken voor andere trekauto, we hebben nu een C3 diesel en willen misschien terug naar een benz nu zagen we de nieuwe C4 E-THP 130 pk 1,2 3cilinder en 230 nm en mag 1550 kg trekken .
Nu vraag ik me toch af hoelang zo,n 3 cilinder heel blijft iemand ervaring ermee ?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 november 2014:

Daar kan niemand iets zinnigs over zeggen behalve een hoop 'onderbuik' gevoelens dat zo'n klein motortje niets kan trekken en wel kapot moet gaan....

Bedenk daarbij dat je vroeger om een caravan te trekken van 1500 kg je minimaal een 2 liter en eigenlijk een 6-cylinder nodig had. Had die meer dan 100.000 km gereden was het klokje rond en was die rijp voor de sloop. Dat is niet meer zo en is 200.000 km voor een auto heel normaal en heb je twee keer zoveel kracht uit de helft van de cilinder inhoud. Technologische vernieuwing!

Alleen 1550 kg achter een auto van 1200 kg leeggewicht baart me zorgen ....


Janka antwoordt op 18 november 2014:

Geen antwoord maar een vraag.
Wat voor een auto moet ik me hierbij voorstellen?


dirk antwoordt op 18 november 2014:

Nou we rijden frans en dat rijd wel heerlijk vandaar , en inderdaad ik vond het ook erg veel 1550 kg we hebben nu een burstner 435 TS gekocht rijklaar 900 kg en max 1200 kg vandaar dat we beetje rond kijken naar iets anders misschien .
ben het wel met je eens Menno tegenwoordig is 2 ton niks op het klokje .


Jasper antwoordt op 18 november 2014:

Eerder heb ik hierover ook een vraag gesteld. Zie http://www.caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=67508
Tenslotte de autoadvieslijn van de ANWB gebeld: de THP motoren zijn nog niet betrouwbaar. Je moet ze altijd op toeren houden en beslist niet de CC gebruiken. Veel voorkomend euvel is dat de turbo het begeeft en dan heb je een probleempje op vakantie.
Oorzaak is dan te weinig smering die de oliedistributie droog legt. (populair gezegd: de distributieketting, maar die zit er niet in)
Het zou nogal wat zelfdiscipline eisen om het toch kleine motortje niet met de hedendaagse zuinig-rijden methode te belasten. Bedenk ook dat de meeste huidige auto's steeds lichter worden en vast niet gemaakt worden om er een caravan achter te hangen.
Die onderbuikgevoelens zijn natuurlijk ook niet voor niets, als je de feiten laat meespreken.
Maar na rijp beraad zijn we dus van onze Peugeot 307 2.0 afgestapt voor een Toyota. Nu tevreden? Nou nee....
Dus wijsheid en sterkte.


Bert antwoordt op 19 november 2014:

Jasper schreef: 'Oorzaak is dan te weinig smering die de oliedistributie droog legt. (populair gezegd: de distributieketting, maar die zit er niet in).'

Jij (of de AN?B) haalt twee dingen door elkaar. Het ontbrekende olietransport als de hete motor is uitgeschakeld dus, brengt de turbo om zeep. Niet de distributieketting, die de 1.6 THP wél heeft trouwens. In de beginjaren waren er wel problemen met deze mede door BMW ontwikkelde motor en dan juist met de distributieketting.

Bovenstaand betreft de 1.6 THP en niet de 1.2 THP, die zoals gezegd nieuw is.


Benno antwoordt op 19 november 2014:

Ik trek al jaren mijn caravan met een Golf 1.2 TSI zonder ook maar één probleem.
In de geschetste situatie zou ik 4 jaar garantie eisen (om niet).


@Eric antwoordt op 19 november 2014:

4 jaar garantie eisen?
Hoe werkt dat dan?


dirk antwoordt op 19 november 2014:

Inderdaad benno de tsi motoren zijn echt beresterk maar als je frans gewend bent stap je wat comfort betreft niet snel over is een duitse auto in een Citroen stap je fit uit ook al rij je aan 1 stuk naar zuid frankrijk .


pieter antwoordt op 19 november 2014:

Het zal niet meevallen een turboloze motor te vinden die de caravan met veel gemak kan trekken en zuinig is. Maar voor alle turbomotoren geldt: na gebruik even de laatste km rustig rijden en even stationair laten afkoelen om je turbo heel te houden.


Benno antwoordt op 19 november 2014:

Weet je dat echt niet Eric?
Stap 1: Lang onderhandelen vooral over de (inruil)prijs. Alles aankaarten; kleur, accessoires enz. enz.
Stap 2: proefrijden
Stap 3: verkoper moet zeker weten dat de koop rond komt.
Puntjes op de i zetten.
stap 4: nog één ding: 4 jaar garantie vanwege enorme twijfel over de duurzaamheid van het bonsai machientje.

Bij VAG kun je garantie bijkopen. Op een Golf soms in de aanbieding voor iets van 175 Euro per jaar.
Ik heb op mijn Golf zonder extra kosten 4 jaar garantie gehad. Drammen over distributieketting gedoe.

Dirk, ik heb mezelf ooit plechtig beloofd nooit never jamais ook nog maar één seconde na te denken over de aanschaf van welke Franse auto dan ook.

Autobild nr. 45 weer glimlachend gelezen.
Jaarlijkse Tüv rapport samenvatting. Ga even zitten:
6- en 7-jarige auto's laatste 5:
nr. 107 Citroen C4
nr. 108 FIAT Doblò
nr. 109 Renault Kango
nr. 110 Dacia Logan
nr 111 en allerlaatste, je raad het al, Renault Laguna.

In zijn klasse is de Golf onovertroffen comfortabel.
Tel je alles bij elkaar op is het zelfs de beste auto ter wereld volgens de kenners.


Vakantiegenieter antwoordt op 19 november 2014:

Over levensduur kan ik niets zeggen, wel dat de 1.2 e-Thp 130pk 230nm een erg fijne motor is. Ik heb deze motor in een nieuwe peugeot 308sw liggen. Inmiddels 16k gereden en kom uit een ford focus 2.0 108kw/146pk en 185nm.
Qua piekvermogen en power in de echt hoge toerentallen mis ik iets tov de 2 liter benzine maar de power in lage-en Midden-Toerentallen maken dit meer dan goed. Ik dacht wat in te leveren ten gunste van een lagere bijtelling maar de 1.2 e-Thp is een nog betere caravantrekker dan de 2.0 ford. Ook wegrijden gaat nog gemakkelijker en dat terwijl de ford 2 liter mij al erg goed beviel. De gedempte 3 cilinder roffel klinkt heerlijk, bij de peugeot in sportstand nog lekkerder. Mooi trillingvrij en gemiddeld solo verrassend zuinig met 1:16,6. Qua power in de bergen is de 1.2 Thp ook duidelijk beter, of dit ook voor de warmtehuishouding geldt weet ik nog niet......de ford gaf geen krimp bij langere zware belasting. Heb dit nog niet met de peugeot opgezocht. Ander punt is dat de peugeot 308 ondanks de lichte motor (ook gewicht) een betere tractie heeft dan de ford waar de ASR sneller en lomper ingreep. Of de citroen (ook PSA) ook dezelfde ophanging en asr regeling heeft als de (modernere) peugeot weet ik niet.....


Thom antwoordt op 19 november 2014:

Wat fijn Benno dat jij zo verstandig bent.


Benno antwoordt op 20 november 2014:

Dat raakt mij Thom.

Ik probeer datgene wat ik meen te weten en wat ervaring mij geleerd heeft te delen.
Ik begrijp dat dat pedant kan overkomen maar ik vind het gênant als gevoeld wordt dat ik de wijsneus uithang.
In mijn sociale omgeving vind ik mij regelmatig oliedom.


Durk antwoordt op 20 november 2014:

Benno, vertel mij eens in wat voor automerk ik rijd: ik reed in mijn werkzame leven ca 50.000 km per jaar, de laatste jaren ca 20.000 km. De afgelopen tien jaar hebben wij met caravan tochten gemaakt van rond de 8000 km door Zweden, Noorwegen en Finland. We rijden zeer comfortabel. In de 47 jaar dat ik nu autorijd was dat altijd in het zelfde merk. De enige keren (2x) dat ik stil ben komen te staan was door een lekke band.
Mijn huidige auto heeft een 2 liter turbo diesel maar ik ben begonnen met een tweecilinder van 600 cc.
We rijden met een caravan van 1300 kg én we rijden semi-automaat (met deze auto ook al 160.000 km zonder problemen)

Vertel mij: uit welk land komt deze auto en wat is het merk.

2e vraag: zou het kunnen zijn dat ik met verstand en gevoel mijn auto's berijd?

3e vraag, maar meer een opmerking: meen je nu echt dat de Golf in zijn klasse onovertroffen comfortabel is? Dan moeten we denk ik eerst eens een discussie aangaan over het begrip "comfortabel"

Het laatste: je vermoedt dat je wat pedant overkomt, het zou zomaar kunnen zijn dat dit voor lezers hier zo overkomt, zeker gezien de stelligheid in je reacties.
Het ga je goed beste man en als ik het komend jaar in Kiruna in Zweden weer een Golfbestuurder moet helpen om bij een geschikte garage te komen teneinde zijn vakantie voort te kunnen zetten dan zal ik zeker vertellen dat dat hij iets verkeerd heeft gedaan, want een Golf kent geen problemen..............


Bert antwoordt op 20 november 2014:

Benno begon er mee, met de jaarlijkse Duitse Autobild TÜV resultaten... 😉

Als ik het goed begrijp is de TÜV zoiets als bij ons de APK. Als dat zo is dan zegt dat toch niets over de betrouwbaarheid of reparatiegevoeligheid van een bepaald automodel?

Ga maar na. Een auto die veel km's maakt en dan vooral zakelijk, krijgt voldoende onderhoud bij de merkgarage. Te idioot voor woorden dat die dan afgekeurd wordt bij de APK.
Een privé bereden oudere auto wordt juist ter APK gebracht om de gebreken aan te tonen, die dan verholpen worden binnen de termijn die er voor staat om te herkeuren. Geen wonder dat juist die auto's minder goed beoordeeld worden.

Als ik kijk naar de results in de Britse MoT, dan valt op dat ik binnen de 'beste' top 50 amper een Duitse en Franse 'Normalwagen' tegenkom. Ook geen Engelse want die zijn er amper. 😉

Nog een voorbeeld: Porsches worden steevast erg goed beoordeeld (en niet alleen in Dld.). Maar je kunt mij niet wijsmaken dat een Porsche weliswaar betrouwbaar maar toch duur in onderhoud is en dat ook nodig heeft. Jep, nieuwe Porsches worden keurig onderhouden (Geld spielt keine Rolle) en oudere Porsches zijn liefhebberauto's die ook gekoesterd worden. Gevolg? Weniger Mängel beim TÜV. Ja, andere sportwagens vaak van Italiaans kaliber zullen best wel gevoeliger zijn, maar die staan er amper in.

Kortom, ik heb er echt helemaal niks mee, met die 'betrouwbaarheidsonderzoeken'.

Om terug te komen op de vraag van dirk of zo'n klein motortje als in de Citroën C4 heel blijft? Daarover geeft dit soort rapportages geen enkel uitsluitsel. Helaas.

Gaat er met de Golf VII niets mis Benno? http://www.honestjohn.co.uk/carbycar/volkswagen/golf-vii-2013/?section=good.
Natuurlijk gaat er (veel) mis met complexe producten zoals auto's. Of het nu Duitse, Franse, Koreaanse of Japanse auto's zijn. Maar zoals al eerder gezegd: auto's gaan echt veel langer mee nu dan zeg 25 jaar geleden.

Maar ik zou nooit een van de eersten zijn die een volledig nieuw concept als eerste omarmt. Kinderziektes zijn van alle tijden. Hoe goed fabrikanten ook echt hun best doen om alles uit te sluiten in de testfase.

Van nieuw is geen sprake trouwens als we het hebben over de downsized motoren van bijv. VAG. Die zijn er zo'n beetje mee begonnen... Maar, als ik dan nu lees dat de nieuwste ACT 1.4 TSI geen distributieketting meer heeft maar een riem???

Zal vast wel prima zijn! De ketting in de eerste 1.6 THP (Mini, PSA) deugde ook niet...


Jan@ antwoordt op 20 november 2014:

""Kortom, ik heb er echt helemaal niks mee, met die 'betrouwbaarheidsonderzoeken'"".

Dus Bert ook niet zo'n database waarvan ik enkele citaten
gekopieerd heb. De resultaten van dit "'onderzoek"" zijn keiharde feiten uit de garagerekeningen van veel modellen. En die geven op z'n minst een behoorlijke indicatie van betrouwbaarheid en kosten.

Not all models are present on the Reliability Index - only when we have data for at least 50 vehicles will we display the results - this ensures the integrity of the Index.
Warranty Direct, the company behind the Reliability Index, is able to reveal such valuable information because it pays out millions of pounds a year in car repair bills. The claims Warranty Direct handles provide the data that shows which cars are cheap to run and which are not.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 november 2014:

Voor iedereen die (nog) meer lijstjes wil zien over betrouwbaarheid:
http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autos/extra/auto-met-weinig-onderhoud/ 😉

Het zou pas echt interessant zijn als je de 'statistieken' zou splitsen in wel en geen caravan gebruikers. Je zou dan nog wel eens goed kunnen schrikken en tot de conclusie komen dat je beter geen caravan zou kunnen trekken..... en toch doen we dat graag. Dat geldt toch ook voor al die statistieken; liever een mooie, prettige auto die bij mij past dan de 'goedkoopste' of 'betrouwbaarste'.


RobD antwoordt op 20 november 2014:

Iedere auto is zo goed als deze behandeld word, door rijder en garage. Daar kan geen enkele statistiek of betrouwbaarheidslijstje iets aan veranderen. Al die lijsten (met allemaal verschillende uitkomsten 😉) zijn er om mensen gek te maken. Het bied een zeer subjectieve 'houvast' om je keus te rechtvaardigen.
Een objectieve lijst is simpelweg niet te maken. Bert gaf al enkele variabelen, en er zijn er meer, veel meer. Denk o.a. aan de werkplaats, preventief onderhoud, kilometers en misschien gek: het weer (kust- en sneeuwgebieden) Zo zijn er nog wel meer te noemen.
Aan deze lijstjes vasthouden is puur zelfbedrog!!


Jan@ antwoordt op 20 november 2014:

Rob, dan hou je je, wat betreft je keuze, toch vast aan wat de fabrikanten en dealers beloven in hun reclames.


Benno antwoordt op 20 november 2014:

In Duitsland moet de auto vergelijkbaar met onze APK. periodiek gekeurd worden. Dat gebeurt daar in onafhankelijke teststations genaamd TÜV (Technische Überwachungsverein).
Na meer dan 8.5 miljoen(!) geteste auto's publiceren ze een lijst van auto's met hun zogenaamde Erheblichen Mängeln.
Bewust heb ik hier de lijst aangehaald van auto's die 6 en 7 jaar oud zijn. Dan weet je wat.
Wat opvalt is dat men gemiddeld zo'n 15.000 km. per jaar rijdt (de Porsche heb ik even weggezet).
In de Nederlandse situatie zou dat betekenen dat je de APK gelijktijdig laat uitvoeren met de jaarlijkse onderhoudsbeurt, of bij VAG om de twee jaar en 30.000 km.
Ik denk dat garagebedrijven die in NL APK keuren hetzelfde resultaat te zien zouden geven indien ze storingen zouden registreren.
De scores hebben aldus weinig te maken met goed of slecht onderhoud. Het valt samen.


Louis antwoordt op 20 november 2014:

Hierin moet ik qua argumenten toch wat in de richting van Rob en Bert meegaan.
Als we alleen al zien hoeveel mensen onbedoeld de levensduur van hun motor bekorten of schade berokkenen door altijd vast te houden aan het aangeleerde nieuwe rijden, of gebruik van de cruisecontrole.
En hoe te kiezen en kwalitatief te beoordelen met al de electronica die in elk merk voorkomt uit welk land ook ?
Al denk ik wel dat over het algemeen heen de Franse merken wat kwaliteit betreft na de Duitsers komen.





RobD antwoordt op 21 november 2014:

Gelukkig geeft ook Benno aan dat de lijst van de TüV niet compleet of schoon is en niet alleen wat het de Porche's betreft😉
TüV publiceert een lijst met auto's met "Erheblichen Mängeln." Wat die "belangrijke tekortkomingen" mogen zijn word dan weer niet vermeld. Een gladde band zegt niets over de technische staat van het voertuig, maar is wel reden tot afkeuring. Belangrijke tekortkoming?
Vergeet niet dat de Duitse auto en onderdelen industrie een dikke vinger in de TúV heeft, onafhankelijk is niet meer geheel juist.

Of het nu NL, GB, D of F is, een vaste klant bij een werkplaats zal eerder door de keuring komen dan bij een andere werkplaats. Niet zo vreemd, klantbinding speelt hierin mee. En daar begint de 'lijstvervuiling' al.

Lijstjes zeggen mij dus niets door alle tekortkomingen die de lijstjes hebben, wel de reputatie van de dealer c.q. werkplaats die ik ermee heb.


Jan@ antwoordt op 21 november 2014:

Dus dat de Japanse merken in al die lijstjes hoog scoren is
een knappe marketingprestatie van de Japanners en berust niet op een behoorlijke indicatie van betrouwbaarheid en redelijke onderhoudskosten. Ok.


Robertb antwoordt op 21 november 2014:

Automerken die eigen ophaaldienst bij pech onderweg hebben, vervuilen de statistiek. Zij halen de auto zelf op of geven opdracht aan anderen, maar worden daardoor niet geregistreerd in de pechstatistieken, kunnen daardoor betrouwbaarder lijken. Is een duitse autovereniging niet onlangs betrapt op vervuiling?
Resultaten van een statistiek kunnen op vele manieren gelezen worden.


Benno antwoordt op 21 november 2014:

Je vliegt met een helikopter over de lijstjes, de min of meer deskundige reportages, de revieuws en testresultaten.
Dat kan een stevige steun zijn bij het bepalen van je keuze, maar veel meer kan het je behoeden voor het nemen van een verkeerde beslissing.
Slecht komt veel eenduidiger naar voren dan goed.


Gerrie antwoordt op 21 november 2014:

Benno,
ieder zijn keuze en ieder zal zijn eigen beweegreden hebben om voor een bepaalt merk te kiezen. Fijn om te horen dat je een echte fan bent van VW en ik kan me daar echt wel iets bij voorstellen. Echter kijk eens even op de site autozine bij de golf en de polo. Zoals ik het lees is er toch een hele groep mensen die wat minder enthousiast zijn. Waarschijnlijk hebben deze mensen weer andere normen dan jij hebt of ze hebben het wat minder getroffen. Veel lees plezier.


John antwoordt op 21 november 2014:

Als VW veel auto's verkoopt en dat doen ze, heb je ook meer klachten in verhouding😉
Als in een lijstje het goede niet naar voren komt, kan het slechte er ook niet zijn. Je kunt slecht alleen maar spiegelen aan goed en dat is er dus niet!? Hoe kunnen we ons dan behoeden voor een slechte keus? Gaat niet!!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 21 november 2014:

Houd bij het lezen van de 'lijstjes' ook heel goed de absolute aantallen in de gaten. Als merk X 6% krachten heeft en merk Y maar 3% kan je zeggen dat merk Y 2 keer minder problemen heeft. Echter kan je ook concluderen dat 94% geen problemen heeft met merk X en dat zelfs 97% dat niet heeft met Y. Het verschil tussen 94 en 97 klink heel wat minder dramatisch en verweg de meeste mensen zijn dus ook heel tevreden over merk X. Er zijn immers maar 3% meer tevreden rijders van merk Y dan merk X.


Gerrie antwoordt op 22 november 2014:

Ik kan daar grotendeels wel in mee gaan maar als bepaalde klachten door meerdere eigenaren worden genoemd ???? Voor mij reden genoeg om toch maar even verder te kijken. En het af doen met als een bepaald merk veel auto, s verkoopt aan dan zijn er ook meer klachten, je zal het dan maar treffen. Autozine is geen klachten forum natuurlijk zijn er ook positieve reacties maar terugkerende klachten zeggen mij in ieder gaval wel iets.


RobD antwoordt op 22 november 2014:

Vergeet niet dat het internet en al zijn fora, een perfect item is om (hoofdzakelijk) negativiteit te spuwen en vaak in kwadraat en aangedikt.
Als iemand tevreden is over wat dan ook, meld men dat niet😉


Gerrie antwoordt op 22 november 2014:

Maakt mij niet uit Rob wat je er van vindt, vraag me nu wel af waarvoor je op dit forum dan komt kijken. Die forums zijn er toch allen maar om lekker je nativiteit te spuwen.
Mij ging het er allen maar om op anderen op een site te wijzen waar ze mogelijk hun voordeel mee kunnen doen, Dat jij er niet naar wilt kijken is oké.


ruud antwoordt op 23 november 2014:

nogal wat tegenspraak in een paar zinnen!


Benno antwoordt op 2 december 2014:

Mazzel dirk.
Bij Citroën dealer Ruesink t/m 31 december 15% korting op C1,C3,C3 Picasso,C4,C4 Picasso,C4 Aircross,C5,DS3,DS4 en DS5.
Bij aankoop van een Cactus o.a. 4 jaar garantie !!!


dirk antwoordt op 2 december 2014:

Benno

Iedereen heeft zo zijn voorkeur de een wil een kale duitse lage stuiterbak de ander een comfortabele hoge franse het is maar net wat je wilt, en slechte auto,s worden al jaren niet meer gemaakt . als je wilt kan je elke auto kapot krijgen maar als je er met beleid mee omgaat krijg je niets meer kapot tegenwoordig en nogmaals smaken verschillen nu eenmaal

verder nog fijne kerstdagen .


Bert Harry antwoordt op 2 december 2014:

uit duits en ander onderzoek blijkt renault cenic en twingo heel betrouwbaar voor wat het waard is.
ik heb een gr senic met 1400cc tubo benziene, een heerlijke betrouwbare motor! en een heel fijne caravantrekker!! heb een knaus 500 UF.
hij ( 1400 cc renault turbo) is betroubaardeer dan de vw/pon varianten die nog al eens kettingproblemen hebben. de renault is wel iets minder zuinig, door andere toegepaste techniek. maar als ik wil haal ik 1-12 en met caravan 1-8/9. gebruik ik het vermogen even uit liefde dan gebruik ik solo 1-10.
De 140cc tubo is een betere Caravan trekker dan een 2000 cc turboloze! hebben eigenaren verklaard die met beide geren hebben, en wat me heel logisch lijkt! gezien het beschikbare koppel bij 2000 toeren!

een turbo drie cylinder lijkt me te klein voor een Caravantrekker, maar heb geen enkele ervaring met dat blok.

Bert Harry


Quirien antwoordt op 2 december 2014:

Voor de volledigheid. Let op de * bij de korting geldt op de prijs excl. BPM en opties. Zo is 15% zomaar geen 15% op wat je denkt.
En de Catus betreft, ook nog gratis extra met licht-metalen velgen met winterbanden.

Maar mocht je tot koop over gaan toch nog mooi meegenomen.
Vergelijk je wel even je maximale inruil prijs bij willekeurige dealer t.o.v. deze aanbieding. Het kan zomaar zijn dat je nog verder knabbelt aan je korting.


Bert antwoordt op 2 december 2014:

een turbo drie cylinder lijkt me te klein voor een Caravantrekker, maar heb geen enkele ervaring met dat blok.

dirk had durability vragen omtrent de 1.2 van PSA als caravantrekker. Er is ook al enige tijd een 1.0 van Ford op de markt. Nóg minder inhoud dus. Nu weet ik niet of daar specifieke levensduur- of andere problemen mee zijn, maar ik weet wel dat je best uit kan gaan van het volgende:

Indien je met name als caravanner gereserveerd omgaat met de maximale capaciteiten die een motor heeft, dan zal het wel loslopen met die levensduur.

In het verleden waren er ook problemen te verwachten, met de warmtehuishouding bijvoorbeeld, als je een 2.0 met 110 pk en 180 Nm koppel tot het uiterste tergde op de ritten naar en in het zuiden. Wees blij met 130 pk en 230 Nm uit een 1.2 blokje en benut die maximumwaarden maar af en toe.

Dankzij computertechnologie worden 'opgevoerde' kleinere motoren op onnoemelijk veel kenvelden gecontroleerd. Doel? De boel heel houden en zuinig zijn bij deelbelasting. Mooi toch? Zijn we aan het eind van die ontwikkeling? Verre van dat. Volvo heeft een conceptmotor gelanceerd die uit 2 liter inhoud maar liefst 450 pk produceert. Nee, niet bedoeld voor race-ambities (hoewel?). Het ding moet zo dociel zijn als maar kan: 1 el. kompressor die vervolgens twee turbootjes aanjaagt.

We willen en gaan echt niet meer terug naar lompe (stoterstangen en 2 kleppen) V8 motoren met 5 liter inhoud en 250+ pk. Dat wordt een niche. Net zoals 'moderne' 2.0 4 cilinders met 160 pk met 4 kleppen en variabele nokkenassen. Regeneratie van energie zoals KERS in de F1 is het nú. En met kleinere dus ook lichtere motoren. Wen er maar vast aan tot ...

... er een nieuwe generatie van el. aandrijving ontstaat m.b.v. bijvoorbeeld waterstof. Prima voor ons caravanners. Nu nog even de techniek en kosten van het produceren van waterstof onder de knie en binnen de perken houden.


John antwoordt op 2 december 2014:

De BMW i8 moet het ook doen met een driepittertje van 1500cc, wel met behulp van........
Als je mensen verteld dat er maar een driepittertje in ligt geloven ze je niet.


Benno antwoordt op 2 december 2014:

Een wel zeer vreemde reactie op mijn besparingstip dirk.
Begrijp ik niets van.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker