Caravantrekker.nl

Rubbergeveerde torsies

Peter vraagt op 8 februari 2015:

Ik heb kort geleden een klein trailertje voor het vervoer van mijn motor gekocht. Dit ding is 10 jaar oud, maar nauwelijks gebruikt. De vering gaat via een rubbergeveerde torsie as. Als ik de trailer belast met mijn motor zakt de vering nier veel meer dan 1 cm in. Ook als ik er op ga staan is dat nauwelijks te merken. Is het normaal dat deze vering zo stijf is?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Theo Gerrits antwoordt op 8 februari 2015:

Peter

1 cm vering is bijzonder weinig. Even goed kijken of die cm vering uit het veersysteem komt of uit de vervorming van de banden.
Het beste is om het volledige laadvermogen van het trailertje uit te nutten, meten vanaf een vast punt chassis naar de wielvelg. Vervolgens de trailer geheel leeg maken en nog een keer meten. Bij deze meting blijft de vervorming van de band buiten schot.
Over het algemeen is rubbervering progressief, wat wil zeggen dat naarmate de belading toeneemt de vering stugger wordt.
Wanneer de draagarmen kort zijn zal de veerwerking ergens tussen 3 en 5 cm liggen bij maximale belading.
Rubbervering veroudert met de jaren. Gelet op de genoemde 10 jaar en mogelijk toch meer dan nauwelijks gebruikt zou het kunnen dat de rubbers versleten zijn.

Met vriendelijke groet

Theo Gerrits
0651027837
Caravan Advies Nederland


Peterr antwoordt op 8 februari 2015:

Theo, dank voor je reactie,Kan ik bij een trailerbedrijf laten controleren of de rubbers nog goed zijn en zo niet wat kost het bij benadering om deze rubbers te laten vervangen? Het gaat om een tralietje met een eigen gewicht van 60 kg, die belast mag worden met 300 kg. Groet, Peter


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2015:

Vering gaat ook nog via de banden. Of nieuwe rubbers veel zullen helpen bij zo'n laag gewicht betwijfel ik. Je kan het Triorep in Scherpenzeel eens vragen.


Frans antwoordt op 8 februari 2015:

Bij een dergelijk motortailertje met een laadvermogen van 6x het eigen gewicht kun je niet veel vering verwachten. De toegestane asbelasting is wellicht zelfs 750kg; dat kun misschien op het typeplaatje achterhalen. Omdat op deze trailers geen schokdempers worden toegepast komt de demping en stabiliteit geheel uit het rubber. Het is volkomen normaal dat er weinig veeruitslag wordt geconstateerd.


Bert antwoordt op 8 februari 2015:

Dat lijkt mij ook Frans. Maar zoals Menno al adviseerde: wil je het zeker weten of de asrubbers niet versleten zijn, informeer je bij Triorep.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Maximum snelheid

In Nederland mag je met een caravan nooit sneller rijden dan 90 km/u (op een autosnelweg). In Europa gelden andere maximale snelheden en afwijkende bepalingen.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker