Dirk vraagt op 24 februari 2015:
Om meerdere redenen terug naar een benz auto maar word het een VTI 120 pk 160 nm zonder turbo of een 1,2 eTHP 131 pk 230 nm .
Onze caravan weegt max 1200 kg en is 2.30 breed en de opbouw 5 m lang het is een burstner 435 TS
We zijn een diesel met 230 nm gewend maar te weinig km kogeldruk en te weinig mogen trekken vandaar onze keus om terug te gaan naar benz.
Wie heeft ervaring met de VTI 1.6 120 pk zonder turbo en soortgelijke caravan.
Vakantiegenieter antwoordt op 24 februari 2015:
De 1.2 e-Thp 130 pk en 230 Nm heb ik in een peugeot 308 sw liggen. Was daarvoor een moderne 2 liter benzine met 146pk en 185 Nm gewend.
De 2 liter was al een fijne trekauto maar de 1.2 Thp is een nog duidelijk soepelere trekker en dat ondanks de langere overbrengingen. Het koppel is vanaf zeer laag toerental aanwezig en duidelijk meer dan de atmosferische 2 liter.
Als je de 1.6 met de 1.2 THP 130 pk gaat vergelijken ben ik ervan overtuigd dat de 1.2 op heel veel vlakken (zo niet alle) duidelijk betere cijfers zal geven, maar bovenal zal versnellen in een hogere versnelling veel soepeler gaan. Dat merk ik nu zelf met de 1.2 tov de 2 liter (en die laatste had zeker geen lange overbrengingen). Mijn advies, ga zeker met de 1.2 rijden! Fijn blok en ook nog eens erg zuinig.
Er is tegenwoordig ook een 110 pk versie, heb hier niet mee gereden maar heb het idee dat die met 205 Nm ook al soepeler zal zijn dan de 1.6.
De driecilinder is technisch een mooi stukje techniek met de modernste features en heeft op de koop toe een leuk en karakteristiek geluid (zeker met de sport knop die op de 308 te krijgen is (snellere gasrespons, ander geluid en zwaarder besturing)
Zeg dus niet dat de 1.6 een slechte keuze zou zou zijn, maar voor mij was de 1.2 een overtuigende motor
Tijs antwoordt op 25 februari 2015:
Vraag eens een vergelijkend trekkrachtrapport aan via deze site (zie links bij "persoonlijk advies"). Mooie objectieve vergelijking, waar je dan de persoonlijke ervaringen die in dit draadje zullen komen bij kunt leggen.
dirk antwoordt op 26 februari 2015:
Thx vakantiegenieter.
Inderdaad er zit wel wat in, als je max kopel/vermogen nodig hebt i.v.m. c.v. en je hebt een benz zonder turbo moet je wel toeren maken en als je rond de 95km rijd vaak in een lagere versnelling natuurlijk, oftewel bij een aangenaam toerental en veel koppel toch een benz turbo of blijven dieselen want als je diesel gewend bent zal een benz zonder turbo tegenvallen denk ik , wan om b.v retour Kroatiƫ met 3 a 4 duizend toeren of nog meer is ook niet echt comfortabel .
we rijdentussen de ongeveer 5 duizend km met de cv p.j. dus best veel.
Nou 12 maart krijgen we een andere c.v dus als alles erin zit weeg ik hem en gaan we kijken hoe of wat .
ik hou je op de hoogte.
dirk antwoordt op 10 maart 2015:
Nou ik heb proef gereden met een e-THP 130 en inderdaad wat een kracht heeft die motor en bij zo,n laag toerental je kan hem net zo schakelen als een diesel en solo zou je nog een versnelling over kunnen slaan bijna wat een power .
Ik daarom ook besloten om voor deze motor te gaan en krijg de C 4 binnenkort ,zodra we een weekend weg geweest zijn met de cv. laat ik mijn bevindingen weten .
Vakantiegenieter antwoordt op 10 maart 2015:
Leuk om te lezen Dirk!
De C4 met de 130pk e-Thp is een erg mooie combinatie!
Ben benieuwd naar je review met caravan, maar kan m.i. niet anders dan erg positief worden.
Ben wel benieuwd wat je huidige auto is. C3 of C4 met 95pk? / 230nm diesel? Leuk om in de berekeningen te vergelijken.
dirk antwoordt op 11 maart 2015:
Hallo.
Mijn huidige is een C3 90 pk diesel met 230 nm , de nieuwe C4 is dus 131 pk en ook 230 nm bij laag toerental .
Morgen gaan we de caravan ophalen met de C3 en 22-3 krijg ik de C4 , de reden is toch de beperkingen van de C3 en de veiligheid natuurlijk alhoewel de C3 heerlijk rijd hoor en met onze oude caravan 2,10 breed en max 1000 kg goed te doen was maar een mens wil vooruit toch .
Groetje,s
dirk antwoordt op 11 januari 2016:
Nou 2016 is begonnen ,we hebben er weer veel zin en zullen met de Pasen het seizoen beginnen.
in 2015 dus onze C3 diesel ingeruild op een C 4 1.2 3 cil en er ongeveer 5.000 km mee gereden incl route de napoleon daar waren behoorlijke hellingen maar de C 4 gaf geen krimp erg meegevallen dus en je kan gewoon nog versnellen op een helling , het verbruik zonder c.v is 1 op 16 a17 en met de c.v 1 op 9 a 10 al met al geen spuit van deze aanschaf we hopen dan ook in 2016 weer lekker veel weg te kunnen met onze combi .
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.