Caravantrekker.nl

Caravantrekker lage maandlasten

Fred vraagt op 3 april 2015:

Dag, ik ben op zoek naar een goede caravantrekauto voor mijn Chateau Carrat (1200/kg), die lage maandlasten heeft. Dus niet veel gebruikt en niet te duur is in de belasting (benzineauto).
Achtergrond: ik rijd slects een paar weken/weekenden in het jaar met de caravan en de rest van het jaar betaal ik dus voor die weken.
Graag uw reactie.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

TheoS antwoordt op 3 april 2015:

Met een 1200 kg. caravan kom je in ieder geval uit bij een auto die ten minste ongeveer 1200 kg. weegt.
Daarmee staat de ondergrens van de betalen belasting al vast.
Met je verdere eisen in je achterhoofd is het uitgaande van dat gewicht zoeken naar auto's met een laag brandstofverbruik.


marcel antwoordt op 3 april 2015:

Als je de auto op eigen terrein kunt parkeren, kun je ook een grote auto nemen, die je 9 maanden per jaar schorst. Je maandlasten zullen dan ook laag zijn.


anko antwoordt op 3 april 2015:

Ik denk niet dat hij bedoelt dat hij die andere maanden helemaal niet rijdt 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 april 2015:

Vergeet toch ook vooral de afschrijving niet.

Ik heb een auto die bijna niets kost en toch 1500 kg mag trekken. Hij is wel 30 jaar oud 😉


MarkS90 antwoordt op 3 april 2015:

Klein, zuinig en goedkoop gaan niet goed samen als je een caravan hebt. Je kunt overwegen om een kleine auto te kopen voor dagelijks gebruik en die enkele keer per jaar dat je de caravan meeneemt, een grotere auto huren.
Per saldo ben je toch goedkoper uit dan het hele jaar in een grote auto te rijden.


Jan@ antwoordt op 4 april 2015:

Menno heeft helemaal gelijk. Het duurste aan een auto is de afschrijving. Koop een wat oudere( > 5 jaar) 1,8 of 2.0 liter benzine auto. Dat zijn geen echte zuinigheids wonders maar kunnen tenminste wat trekken. Bedenk daarbij dat van de hedendaagse z.g. zuinige auto's het verbruik minstens 20% geflatteerd is door de ""optimale"" testomstandigheden . (Dat betekent dat een auto die vlgs het boekje 1 op 15 rijdt op zijn gunstigst 1 op 12 rijdt) En daar kom je met een ""oude"' 1.8 ook wel in de buurt als je een beetje rustig doet.
Succes.


Hennie antwoordt op 4 april 2015:

MarkS90 stelt dat de combinatie van grote auto huren met een kleinere eigen auto goedkoper is. Doorslaggevend hierbij is o.a. de lengte van de huurperiode.
Extreem gesteld is de huurconstructie altijd goedkoper bij een huurperiode van 3 dagen maar altijd duurder bij 3 maanden. Een kwestie van goed en eerlijk rekenen dus.


Fred antwoordt op 4 april 2015:

Dag allemaal,
Bedankt voor het meedenken.
Op dit moment rijd ik een Outlander uit 2006, die hoog is in de belasting, maar tevens nogal wat dorst heeft. Ik rijd ongeveer 18.000 km per jaar. Ik zoek dus een zuinige krachtige motor in een wat lichtere auto, die 1200 kg kan trekken. Graag een concrete automerk en type. Bedankt alvast!


Jan@ antwoordt op 4 april 2015:

Met 18000 km per jaar zou ik een 2e hands diesel overwegen. Meer trekkracht en zuiniger dan benzine , vanwege aanbod gunstige aankoopprijzen. Met de link hieronder kan je het berekenen.

http://www.omslagpuntberekening.nl/berekening/


Frans antwoordt op 4 april 2015:

Concreet: zie praktijktest C-Max 1.0 Ecoboost op deze site


marcel antwoordt op 4 april 2015:

Fiat Bravo 1.4 turbo


TheoS antwoordt op 4 april 2015:

Inderdaad is bij 18000 km. per jaar een diesel te overwegen. Dat hangt mede samen met het aantal caravankilometers.

Voor een vergelijking van brandstofkosten tussen diesel en benzine kan het handig zijn het aantal "caravankilometers" op het hogen met het percentage extra brandstofverbruik bij gebruik van een caravan.
B.v. 18000 km, waarvan 3000 caravankilometers en een extra verbruik van 40% daarbij, vertaal je in extra 1200 km., is dus totaal 19200 km.
De vraag is dan hoe bij die km. de kosten van de extra belasting zich verhoudt tot de brandstofkosten (een lagere dieselprijs en het lagere brandstofverbruik bij een diesel).
Natuurlijk moet je ook bezien of je extra afschrijvingskosten hebt.


Hans antwoordt op 4 april 2015:

Renault Scenic, 1,5 dCi.


tukker antwoordt op 5 april 2015:

Zoek een benzineauto met turbo. Ik heb zelf een Fiat Bravo met een 1.4 turbo. Komt goed uit de test,lage maandlasten en goede caravantrekker


Durk antwoordt op 5 april 2015:

Zomaar even een overweging: er wordt zo vaak gevraagd om een goede caravantrekker. Over het algemeen is het trekken geen probleem. Trekken is volgens mij niet het probleem maar gezien alle vragen over remmen is dat probleem, het remmen, veel groter. Die opgepepte minimotoren trekken wel, maar hoe gaat het ze af bij afdalingen? Constant de rem gebruiken?
Wat ben ik blij met mijn 2 liter diesel 😉


Michiel antwoordt op 10 april 2015:

Een goed alterterntief is een Toyota Auris 1.6 Valvematic met 6 bak. Zelf relatief zwaar. mag 1300 kg trekken en heeft een voor caravangebruik goed afgestemde versnellingsbak. Verder is het een praktische en zeer degelijke auto welke gemakkelijk 1 op 14/15 solo rijdt.

Als je niet veel km met caravan maakt, en ervaren bent zou ik ook een Suzuki SX 4 s cross bekijken. Mag 1200 kg trekken als 1.6 benzine en is ongeëvenaard licht(1060-1100kg) zuinig en voordelig in gebruik. Ik trek er een Kip Vision 41 van ongeveer 1100 kg mee, en dat doet hij prima. Het praktijk verbruik is solo circa 1 op 16, en daarnaast is de auto heerlijk ruim.


Fred antwoordt op 27 mei 2015:

Bedankt voor alle reacties. Heb nog geen keus gemaakt, maar kijk nu naar Toyota Auris.


Andreas-NL antwoordt op 27 mei 2015:

Als je een wat oudere auto zoekt die niet te duur is: Mitsubishi Carisma 1.8 GDI (direct ingespoten benzine, géén turbo) van 125 pk, weegt leeg ca. 1200 kg en mag 1475 kg trekken. Heb er 4 jaar lang een 1360 kg caravan mee getrokken, zonder problemen. Vond het een fijne motor.


Louis antwoordt op 28 mei 2015:

Ik heb het antwoord ook niet Fred.
We hebben voldoende draadjes waarin dit onderwerp aan de orde gekomen is, maar caravannen met een grenscombinatie blijkt toch tot meer risico en minder ontspannen reizen te leiden onder wat minder gunstige omstandigheden.
En deze effecten kun je hier vooraf cijfermatig allemaal prima vinden, evenals rijders ervaringen.
(Al zullen die waarschijnlijk meer gekleurd zijn)
Auto's kleiner en lichter mede door hun bromfietsmotortjes maken de keuze er ook al niet makkelijker op.
Met een zware oudere diesel auto's mag je t.z.t. nergens meer (door) komen als het zo doorgaat, dus dat wordt ook al lastig.
Ik ben bang dat het op "betalen of een vouwwagen" uit gaat komen.


charl antwoordt op 28 mei 2015:

een Dacia duster 1.2 tce 125 pk mag 1400 kg trekken


MarcoC antwoordt op 29 mei 2015:

Zelf rijdt ik een Renault Megane GrandTour 1.5 dCi en ben zeer tevreden over het verbruik! Ik rijdt niet veel snelweg kilometers, wel weer veel binnen de bebouwde kom en 80 km wegen. En gecombineerd haal ik de 1 op 20 op mijn sloffen! Met snelwegkilometers erbij wordt het 1 op 18.
Per jaar rijden we zo'n 20000 km, waarvan ongeveer 4000 vakantie kilometers. De auto mag 1300kg trekken en onze caravan weegt max 1200 kg. Voor ons een prima auto en toch goedkoop!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker