Caravantrekker.nl

Testen vernieuwde berekening

Caravantrekker (Menno) vraagt op 14 april 2015:

Er is een vernieuwde versie van de berekeningen. zie: http://caravantrekker.nl/allesineen/index.php

Graag hoor ik opmerkingen of het een verbetering/verslechtering is en wat er mist of fout gaat.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

johan antwoordt op 14 april 2015:

Wat een prettig en lezers-vriendelijk overzichtelijk geheel!!!
Complimenten daarvoor.
Ook de start met het lijntje vlakke weg, hobbeltje en bergen
is zo overzichtelijk.
Heerlijk scrollen zo!
Ik zie nu met 1 keer scrollen wat ik in het algemeen wil weten over auto en caravan combi.


Janka antwoordt op 14 april 2015:

Inderdaad een vebetering tov de oudere versie.
Werkt simpeler en daardoor sneller.👍
Ik heb 1 foutje (grammatica) kunnen ontdekken, namelijk er staat een paar keer "bedraagd" maar volgens mij moet dat "bedraagt" zijn..😂
Maar dat moet simpel aan te passen zijn!


Hans antwoordt op 14 april 2015:

Ziet er mooi uit. Heel overzichtelijk.
Ik krijg alleen minder sterren dan bij de andere berekening met mijn combinatie, t.w:
Acceleratie: 3 i.p.v. 4 sterren
Rijden op bergwegen: 4 i.p.v. 5 sterren
Ook vind ik het jammer dat de regel "gemak en comfort" er niet meer in staat.
Maar voor de rest: mijn complimenten.

Hans


witjesm antwoordt op 14 april 2015:

Super verbetering!! Het was al een hele goede tool maar wat ik nu bijzonder prettig vind is dat je zo makkelijk de auto gegevens en belading kunt aanpassen zonder opnieuw te beginnen. Met name de belading is goed omdat je dan voor vertrek nog even kan kijken of je met de belading nog eea kan verbeteren.


Louis antwoordt op 14 april 2015:

Ik blijk er in het algemeen een halve groene ster op achteruit te zijn gegaan.
Meer realistisch, daar wij toch al niet zo rijden dat we onder normale omstandigheden van het meest positieve vermogen in de top uit gaan en gebruiken.
Het klopt nu dus beter met de werkelijke praktische reiservaringen die we met de combinatie hebben.
En dat beschouw ik als een groot pluspunt.
(Bovendien staan de absolute waarden er nog steeds gewoon bij om in aanschafoverwegingen mee te kunnen nemen, of indien nodig gebruik van te kunnen maken)
Daar kun je dus ook eenvoudig zelf uit halen wat je persoonlijk als comfortabel of juist hinderlijk e.d. beschouwd .
En tja, het brandstofverbruik is af fabriek al niet realistisch, en kan lijkt me ook nooit meer dan een grove indicatie zijn.






Rico antwoordt op 14 april 2015:

Wow, daar is nu heel makkelijk doorheen te klikken en vooral het makkelijk kunnen wijzigen van type caravan b.v. maakt de gebruiksvriendelijkheid een stuk beter.

Ik zou zeggen: invoeren die hap!

Groet,

Rico


Andreas-NL antwoordt op 14 april 2015:

Ik vind het aanpassen v/d gewichten niet zo handig. Had dat liever bovenaan gezien ipv. onderaan. Verder moet ik werken met een vaste belading van 250 kg; dat laat zich niet wijzigen. En dus moet ik variëren met het leeg gewicht om aan "mijn" totaal gewicht te komen. Terwijl dat lege gewicht eigenlijk het enige is dat vaststaat, zeker bij de auto. Vind ik niet zo logisch. Dat percentage hoger brandstofverbruik lijkt me weinig waarde te hebben, o.a. omdat iedereen z'n eigen snelheid heeft en dus zijn er sterke variaties. Verder wel goed en korter/eenvoudiger dan voorheen. Zal dat Luik-verhaal wie er als eerste boven is niet missen.


VanZapp antwoordt op 14 april 2015:

Ik mis alleen het kolommetje waar je je max. caravangewicht kan aanpassen. De mijne is teruggekeurd van 1500 naar 1400. Dit had invloed op B of BE. Voorheen kon ik dit wijzigen of ik kijk er overheen. Verder ziet het er goed uit.


Marcel antwoordt op 14 april 2015:

Netjes overzichtelijk en compleet. Mijn complimenten.

Als je van hetzelfde merk auto een 2e berekening wilt maken en je gebruikt de BACK toets van de browser (Chrome) dan kun je geen type en model van auto en caravan meer selecteren. Je moet dan eerst even een ander merk kiezen.

Dit is overigens in de "oude" versie ook het geval.


Quirien antwoordt op 14 april 2015:

Idem opmerking VanZapp alleen bij mij een as verhoging naar 1700 kg i.v.m limited serie die van standaard 1500kg naar 1700 kg werd geleverd.
Kan ook deze aanpassing niet toepassen.(althans niet vinden hoe)


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 april 2015:

Dank zo ver!
Opzich is het een kleine moeite om meerdere variabelen te kunnen aanpassen zoals kogeldruk, max massa en misschien ook wel stroomlijn?

Het klopt dat veel combinaties een ster verliezen. Verschillen moeten wat groter worden en 5 sterren is helemaal niet nodig.

@andreas: belading aanpassen gaat bovenin rechts heel eenvoudig 😉


Andreas-NL antwoordt op 14 april 2015:

@Menno: Inderdaad, had ik nog niet gezien. Stom van me. Maakt het in ieder geval een stuk makkelijker.


JT® antwoordt op 15 april 2015:

Ziet er keurig uit.
Maar met mijn combinatie klopt er toch iets niet.
Volgens de berekening mag die met B rijbewijs gereden worden, maar dat is niet juist.
Forester met 300kg belading, max toegestaan (standaard) 2015kg.
Wilk Sento 450FS , 1080 kg gewijzigd in 1200 en belading 300 en ook toegestaan 1500. Dit laatste is niet meer te wijzigen, er blijft staan toegestaan 1300 kg.
Maar deze combi mag je toch echt alleen maar met BE rijden, tenzij je zoals ik de auto laat terugkeuren op toegestaan 2000.
Bij in detail/gewicht gaat de tekst in de fout: de max beladen max massa vd caravan en de max beladen massa vd caravan is 3315. Dus 2x caravan. De toegestane max van de combi is echter 3515, dus wel be nodig volgens mij.
Tsja, Subaru en Wilk blijven buitenbeentjes (en de berijder soms ook)😉
Graag de mogelijkheid om max toegestaan gewicht caravan en auto aan te kunnen passen. Het is een beetje vreemd dat een caravan 1500 kg weegt en toegestaan maar 1300 kg is.
Het aanpassen van het toegestaan autogewicht kan zoals in mijn gevel net het verschil maken tussen b of be .
vrgr
JT®


Frans antwoordt op 15 april 2015:

Interface is een stuk prettiger. Adviezen bij gezichtspunten zijn beter. Ik miste de mogelijkheid voor het aanpassen van de kogeldruk, maar belangrijk is dat niet want in de adviezen wordt daar voldoende over gezegd. Stabiliteitsuitkomsten zijn realistisch.

Overbodig is het normverbruik met caravan omdat normverbruikscijfers in de praktijk geen waarde hebben, zelfs niet voor onderling vergelijk van verschillende merken/types. In de toelichting staat ook al een beetje aangegeven dat je eigenlijk niets mee kunt.


RobD antwoordt op 15 april 2015:

Een zeer goede verbetering. Complimenten.


Tijs antwoordt op 15 april 2015:

Mooie verbetering. zeker als je je caravangegevens hebt ingevuld en dan met een andere auto wilt rekenen, dan gaat dat erg makkelijk. Mee door gaan zeg ik.

Wel sluit ik me aan bij de eerder geplaatste opmerking dat ik de optie mis om:
- het asgewicht van de caravan aan te passen. Ik heb een asverhoging van 130 naar 1500kg die ik nu niet kwijt kan.
- de kogeldruk aan te passen.


JT® antwoordt op 15 april 2015:

Beste B&M

Nog even een aanvulling op mijn vorige bericht.

De door jullie berekende 3315 kg ontstaat omdat de (toegestane) as niet aangepast kan worden van 1300 naar 1500 kg. Maar dat heeft dus automatisch de vervelende consequentie dat er een verkeerd rijbewijs wordt vermeld. Dat zal niet jullie bedoeling zijn neem ik aan.

Succes met de .... op de iiiii zetten.

vrgr

JT®


Rico antwoordt op 15 april 2015:

Kan het zijn dat er ook is gesleuteld aan de toekenning van sterren voor de acceleratie van de combinatie?

Als ik onze auto (Vito 113 CDI automaat) door laat rekenen met de huidige Kip Vision er achter dan krijgt deze 3 sterren voor acceleratie. Als ik er een evt toekomstige Swift Mondial 420 achter hang nog maar 2 sterren (was in de oude berekening ook 3 sterren).

Nee, ik weet dat ik met mijn combinatie geen stoplichtsprint moet gaan doen. Hahaha, die verlies ik. Met de Vision er achter is de berekende acceleratie tot 80 km/h 24 seconden, met de Mondial 27 sec.

Hoe zit de sterrenranking in elkaar? Wat voor combinatie moet je wel niet hebben om 4 of 5 sterren te krijgen?

De Vito met de Vision is wat mij betreft acceleratietechnisch prima, heb totaal niet het idee dat de motor tekort komt.


Rico antwoordt op 15 april 2015:

Er zit een tiepfout in m'n posting. Genoemde acceleratiecijfers zijn 14 sec voor Vision, 17 sec voor met Mondial.


Luc antwoordt op 15 april 2015:

Goed overzichtelijk. Ik vond het persoonlijk altijd erg prettig dat de snelheid bij 1000 tpm in alle versnellingen werd weergegeven.


RHJ antwoordt op 15 april 2015:

Hele mooie tool Menno. Complimenten voor de verbeterde gebruiksvriendelijkheid en overzichtelijkheid. Kan de waarden van mijn BIOD nu ook eenvoudiger aanpassen aan de werkelijkheid van mijn caravangewicht en de uitkomsten (inclusief opgegeven brandstofverbruik van mijn Volvo) komen prima overeen met mijn gebruikerservaringen.


Jan@ antwoordt op 16 april 2015:

Voor mijn combinatie(Nissan Murano met Tec 1350kg) geeft de vernieuwde berekening een opvallend verschil met de praktijk. De volgende zin komt voor in het rapport:

""Op snelwegen kan (zelfs met maar weinig gas) zeer comfortabel gereden worden in de 4e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2800 toeren (dit geeft misschien iets meer lawaai dan u gewend bent). Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden""
De praktijk is dat ik in de drive 100 km per uur rijd met een toerental van 1700 rpm. Bij 80 km per uur hellingopwaarts in de Ardennen komt het toerental niet boven de 2500 rpm.
Dat viel mij op, verder niet belangrijk , het zal aan de CVT-bak liggen.
Verder complimenten ofschoon ook ik de snelheid bij een toerental van 1000 rpm belangrijk vind om te weten.


RobN antwoordt op 17 april 2015:

mijn caravan (swift Toscane 450)staat er niet tussen in tegenstelling bij de mob. app waar hij wel in staat.


Jan@ antwoordt op 19 april 2015:

""4e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2800 toeren""
Heb dit nog even uitgeprobeerd op de grote weg en die berekening van het toerental van 2800 tpm in de 4e stand klopt precies vlgs de toerenteller.


Bert antwoordt op 19 april 2015:

@Jan. Als ik de grafiek bekijk van de Murano CVT klopt jouw waarneming wel (en dus ook onze calculatie).

Windstil vlakke weg gaat de CVT naar het laagste toerental (6e verzet) en op een 5% helling is precies de 4e trap genoeg. Het is jammer dat we het traploze niet goed kunnen weergeven...

Wellicht dat het in de tekst in de rapportage niet helemaal goed gaat. Want 90 in de 4e (op de vakke weg?) met 2800 rpm is natuurlijk niet correct. Met wat tegenwind zou 5e en 90 km/u ook prima kunnen. En zoals gezegd met een beetje mazzel ook af en toe met 1700 rpm in de langste overbrenging.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 april 2015:

De Murano met 3,5 liter en CVT past eigenlijk niet goed in ons model. Het maximum koppel komt vrij bij 213 km/u! Ons model gaat er niet vanuit dat een motor die bij 3600 toeren pas het maximum koppel heeft lekker rijdt met caravan bij 1700 toeren. Pas v.a. 2300 verwachten we dat, maar dat kan bij een laag belaste dikke motor natuurlijk wel bij een lager toerental.


Jan@ antwoordt op 20 april 2015:

Bedankt voor de aanvullingen Bert/Menno. Ik vermoedde al dat het met de overbrenging van de cvt bak i.c.m. een krachtige motor te maken zou hebben. Nog ter illustratie; solo draait de motor tot ca 135 km per uur 2000 tpm. Er zit dus een enorme ""overdrive"" op, blijkbaar. Maar goed ook trouwens, blijft het verbruik nog enig zins binnen de perken ( ca 1 op 9 gemiddeld).


Andreas-NL antwoordt op 20 april 2015:

Jan@: lijkt me relaxed rijden met zo'n overbemeten motor.
Jammer dat-ie maar 1500 kg mag trekken. Zeker vergeleken met mijn Sub. Outback 2.5 lt. die in alles de mindere is met 1435 kg en 165 pk maar wél 1800 kg mag trekken. Beide zijn automaten. Zit het hem dan in de 4W-drive of zit die óók op jouw Murano?
Trek er zelf een Fendt mee van 1635 kg. (pas nog gewogen op de weegbrug v/d gem. Gorinchem)


Jan@ antwoordt op 20 april 2015:

@Andreas: het is ook een 4W-drive die jezelf kan inschakelen of zichzelf inschakelt als er slip optreedt in de voorwielen. De auto weegt zelf 1850kg . De enige reden voor het relatief lage trekgewicht die ik kan bedenken is dat Nissan de cvt-bak "'beschermt en beducht is voor eventuele claims. De eerste serie t/m 2005 hadden nl problemen met deze automatische bak. De nieuwste series mogen 1585 kg trekken , ook de diesel versie die een 6versnelling automaat heeft. Ze blijven voorzichtig dus. Voor mij echter geen probleem, mijn caravan weegt 1350kg beladen. Er is wel Be-rijbewijs voor nodig.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 april 2015:

Ik heb een update geplaatst met een aantal van jullie punten.


Andreas-NL antwoordt op 20 april 2015:

Jan@: Het zal inderdaad die CVT wel zijn. Je ziet het ook bij de X-Trail. met CVT max. 1500 kg maar handmatig is 2000 kg toegestaan! Bij Subaru is dat toch anders. De Outbacks worden alleen nog met CVT geleverd (zelf heb ik een gewone automaat met koppelomvormer) waarbij de standaard 2.5 ltr nu zelfs 2000 kg mag trekken. Wel is de nieuwe Outback ca. 135 kg zwaarder dan de mijne en heeft-ie 25 pk méér, maar toch.
Overigens heeft de 2,0 ltr.turbo diesel maar 1800 kg trekgewicht en dat met een veel gunstiger koppel. Je snapt soms toch niet wat daar achter zit. Nog even over die Murano. Ik zag er wel wat in totdat ik het prijskaartje zag. Pfff., zelfs als occasion zal ie wel boven mijn budget liggen ;(


Rico antwoordt op 20 april 2015:

In de nieuwste versie gebeurt iets geks. Ik was een beetje aan het vogelen met kogeldrukken om het effect ervan te zien op stabiliteit. Zelfs als ik 10 kg kogeldruk invul, blijft de combinatie 5 sterren. In de tekst blijft ook 85 kg genoemd worden. De wijziging wordt dus niet meegenomen in de berekening?

Nog eentje: ook al wijzig je niks, en je drukt op 'wijziging doorvoeren", dan gaat het leeggewicht van de auto 100 kg omhoog.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 april 2015:

Opgelost hoop ik, thx
Bij de kogeldruk ligt de wettelijke waarde tussen 1 en 10%. Daar kan je niet onder of boven komen in de berekening.


Jan@ antwoordt op 20 april 2015:

Ziet er mooi uit Menno. Misschien kan dit er nog bij:

""de snelheid bij een toerental van 1000 rpm""

Ik zie het als een indicatie dat de koppelomvormer niet meer slipt wanneer je een helling opkruipt.Bij een CVT is dat nl heel lastig te constateren. Maar misschien is dat onzin.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 april 2015:

Bij het wegrijden is vermeld wat de minimale snelheid is. Dit is de snelheid bij 1000 toeren 😉

Als de koppelomvormer geen lockup heeft kan die wel serieus blijven slippen tot ruim 2000 toeren.


Remco antwoordt op 20 april 2015:

Ik vind hem nog steeds top!
Wat wellicht nog verbeterd zou kunnen, is het invoeren van een caravan die niet in de lijst staat. Wellicht een optie daarvoor toevoegen en dan een soort pop-up geven voordat de berekening gemaakt wordt?
Nu moet je eerst naar beneden scrollen, en dat is niet direct duidelijk.
Nog 1 klein aandachtspunt, is dat in het dropdown menu het leeggewicht achter de caravantypen staat, ik kreeg dus even een rolberoerte toen ik een caravan van 1250 kg uitprobeerde achter mijn auto. Maar dat bleek dus leeg te zijn...


JT® antwoordt op 21 april 2015:

Hallo Menno,

Ik zie dat je inmiddels de nodige aanpassingen hebt gedaan. Mooi werk.
Ik heb 2 puntjes die ik graag onder je aandacht wil brengen:

Is het te overwegen om de "Berekening van de combinatie" naar boven te verplaatsen?

En dan een specifiek geval dat vermoedelijk niet veel voor zal komen, maar toch wil ik het melden:

De gewichten en toelaatbare gewichten zijn nu aangepast en dus komt automatisch het juiste rijbewijs te voorschijn. Prima.
Maar wat te denken als het toelaatbaar gewicht van de auto is aangepast?
Normaal moet je met mijn combi BE hebben, maar mijn kenteken is aangepast van 2015 naar 2000 kg, met een cv van 1500 kg dus toch weer te rijden met B.
Is het te overwegen om de TMM van de auto toe te voegen en de mogelijkheid te hebben dit aan te passen?

vrgr
JT®


Quirien antwoordt op 22 april 2015:

Top. Zelfs de tempo 100 wel of niet van toepassing geeft de module als ik ga testen met verhoogde asverzwaring.
Een goed punt als je een andere auto koopt of er gaat voorzetten terwijl je b.v. al een tempo 100 op je caravan hebt zitten of wilt aanvragen.


Tijs antwoordt op 22 april 2015:

Goede veranderingen!


Theo antwoordt op 25 april 2015:

Menno, Proficiat voor het geleverde werk.

Wat ik wel mis in de gewichten is de MTMS. MTM (auto) + MTSM is vaak hoger dan MTMS.

Bijvoorbeeld bij een Ford Galaxy 1.9tdi 130pk is MTMS 4000kg. MTM = 2500kg. Terwijl MTSM 2000kg is. De Galaxy weegt leeg al 1850kg. Met een 2t caravan mag er dus niet te veel volk mee en al bijna geen bagage.

Je kan op het einde de gegevens wel invullen maar dit zijn toch standaard gegevens van de constructeur en kunnen toch net zo goed worden meegenomen.

De verbruiken lijken me ook iets te gunstig ingeschat. Rij je vlot met het verkeer mee en houd je waar mogelijk de Tempo 100 aan, dan zijn ze naar mijn ervaring met de Galaxy een stuk hoger.


Bert antwoordt op 26 april 2015:

Misschien mis ik iets in je redenering Theo?

Maar de basis in alle berekeningen is de gewichten (massa's) van een lege auto + 25 kg vloeistoffen (= kenteken leeg + die 25 kg) en rijklaar op kenteken is leeg +100 kg. Juist!!! 75 kg extra (68 kg bestuurder en 7 kg bagage)

Je begrijpt dat dit geneuzel vooral theoretische waarde heeft.

Pas dan je feitelijke gegevens aan aan de werkelijkheid. Prima! Maar dan moet je wel weten hoeveel die zijn: wegen dus.

Ja, we voegen ook toe het max. treingewicht, dus in feite de pay-load van de auto en wat mag getrokken worden. Opgeteld.... Sommige auto's mogen wel bijv. 1300 kg trekken maar alleen als je je auto niet vol belaadt. Kortom toegestaan treingewicht...

Ingewikkeld? Ja, best wel....


Stephan antwoordt op 28 april 2015:

Ziet er erg mooi en strak uit! Is het nog steeds onmogelijk een berekening te maken met een Outlander PHEV?


Luc antwoordt op 19 mei 2015:

Komen de snelheden bij 1000 tpm in elke versnelling ook nog terug in de vernieuwde versie? Persoonlijk vind ik dat essentiële informatie bij het trekken van een caravan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 mei 2015:

Die informatie is te halen uit de grafiek. De grijze lijnen beginnen bij 1000 toeren.


Theo antwoordt op 19 mei 2015:

Bert,

Ik zie je reactie nu pas staan. Sorry daarvoor.

Wat bedoel ik met MTMS is inderdaad toevoegen hoe groot de max payload is. Kies ik bij een bepaalde belading een te zware caravan is het toch niet zo moeilijk om te waarschuwen dat MTMS wordt overschreden. Terwijl deze caravan de MTSM toch niet overschrijdt. Ik heb al vaak ervaren dat velen er van uitgaan dat de MTSM altijd mag getrokken worden, ongeacht de lading van de auto.

Hoe je aan leeggewicht komt of beladen is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat je deze getallen ook in de database hebt staan. Ze worden niet random gegenereerd mag ik hopen. Een extra veld zou dan de MTMS kunnen bevatten. Tenslotte is dit een waarde die door de constructeur wordt opgegeven net zoals ze dat doen met leeggewicht, lengte, breedte, ...

Ik hoop dat ik nu duidelijker ben.

Grts


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 19 mei 2015:

Als je gewichten aan belading invoerd die te veel zijn voor de maximale trein massa wordt een waarschuwing gegeven.
In NL is het niet verboden om dit te overschrijden.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker