Caravantrekker.nl

Verende caravanvloer gerepareerd

Tukker vraagt op 20 mei 2015:

Heb deze week wat herstel werkzaamheden aan de caravan uitgevoerd. Omdat de vloer op de loopplekken niet hard meer was en begon door te veren heb ik de koe bij de horens gevat en de klus zelf uitgevoerd. Een caravanvloer bestaat uit sandwichpanelen, dus onderplaat, bovenplaat van ca 10 mm. Daar tussen in een laag piepschuim. Op veel belopen plaatsen vergaat het piepschuim, veert niet meer en de stevigheid is uit de vloer.Heb een bus PUR gekocht met bijbehorend pur pistool. Een houtboor van 10 mm, een zak houten deuvels van 40 mm lang 10 mm diameter en een spuitbusje tectil. Op de vloerplaat, dus in de caravan eerst spaanplaat gelegd en daarop als contragewicht een paar betontegels. Doe je dat niet dan bolt de vloer op.De caravan op een garagebrug geplaatst maar zou met assteunen ook kunnen. De buurman heeft eerst een paar maal over de vloer gelopen waarna de zachte plekken vanaf de onderikant goed te zien waren. Deze afgetekend en vervolgens gaatjes geboord door de onderplaat en piepschuim totdat je de bovenplaat voelt. Gaatjes van 10 mm op onderinge afstand van ca 20 cm. In de gaatjes druk je de metalen loop van je pur pistool en PUR rustig inblazen. Als de PUR door boorgat naar buiten komt dan direct een houten deuvel in het boorgat drukken. Na uitharding resten PUR afsteken met een beitel en bodem afwerken met tectil of Bitac. Ik heb eerst een gaatje geboord en toen een deuvel gepast. Is deze te lang dan met een ijzerzaag op maat zagen. Vervolgens de andere deuvels eerst allemaal op deze lengte afzagen. De PUR een nacht laten uitharden. Vandaag het resultaat bekeken. Nergens bollingen in de bovenvloer. De caravanbodem veert nergens meer en net zo strak als een nieuwe caravan.Kosten 21 euro PUR pistool, 10 euro PUR, 10 euro Tectil, 6 euro deuvels.Kosten bij dealer 180 euro per vierkante meter. Klus is prima te doen als je rustig werkt. PUR is lastig te verwijderen dus alles afdekken en medische handschoenen aan.Is maar zo even ter info.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

PieteR antwoordt op 20 mei 2015:

Klinkt goed!
Maar ik weet nog wel, dat pur en piep niets van elkaar moeten hebben. Ben je dan op langere termijn niet teveel afhankelijk van het lijmend vermogen van de pur op een paar minieme plekjes hout?
En wat is de functie van dat spaanplaat op de vloer? Kortom, blijft het wel zo goed als het nu klinkt?


Louis antwoordt op 20 mei 2015:

Ik durf er bijna niet op te reageren na de eerdere discussie over sandwichsystemen, maar toch...
Het spaanplaat met de tegels zullen naar ik aanneem gediend hebben om de druk gelijkmatig te verdelen en hobbels wegens het Pur inspuiten te voorkomen .
De lijmplekjes zijn niet miniem ter grote van de deuvels, maar de Pur heeft zich verspreid in de hol gelopen/gekrompen plekken.
Dus is er een redelijk lijmcontactoppervlak te verwachten.
Maar het duurt zolang als het "oude polystyreen dit toelaat", en hangt af van hoe groot de lijmplekken echt zijn geworden.
Want je blijft hoe dan ook (ook) afhankelijk van het lijmend vermogen bij alle vormen van sandwichconstructies .
En dat laat zich moeilijk voorspellen.
Het contactpercentage hangt van de hoeveelheid Pur af, en dat is niet zo makkelijk te voorspellen.
Zeker omdat je de boel ook niet "op wilt blazen".
Maar ik vind het moedig om zelf aan te pakken ,en hoop dat je er lang plezier van mag hebben Tukker.


Quirien antwoordt op 20 mei 2015:

Voor nog geen € 50 is het het proberen waard en zoals je het gedaan hebt, heb je er wel over doorgedacht. Stel dat het 2,3 of meer jaren wel effect heeft, heb je toch een hoop verdiend.
Wellicht is het van nut als je over een tijdje het forum nog eens informeert over het behaalde resultaat en hoe het zich gehouden heeft.


prins antwoordt op 9 juni 2015:

z-elfde probleem. goed idee met die deuvels. Ik maak een soort pindakaas met epoxy en houtstof. gat boren, epoxy gat instrijken met paletmes(?)deuvel erin. strook UD glas, 500 gr 8 cm breed, over de breedte van de caravanonderkant krachten opgevangen, evt meer stroken, dan teren


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker