Caravantrekker.nl

CVT Transmissie.

SJC vraagt op 25 mei 2015:

Ik rij al vele jaren Subaru Forester handgeschakeld met hoge en lage gearing. Dit bevalt mij uitstekend. De nieuwe Foresters hebben nu een CVT transmissie. Wat zijn de voor- en nadelen en welk systeem zou de voorkeur verdienen?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Jan@ antwoordt op 25 mei 2015:

Na 4x een conventionele automaat heb ik nu 3 jaar een auto met CVT(met koppelomvormer) . Het systeem is even wennen. Als je rustig wegrijdt heb je het gevoel dat je in een handgeschakelde auto in z'n 5 wegrijdt. De mijne heeft 4WD. Ik heb hier een daar wat gelezen over dit systeem en heb mijn twijfels of het geschikt is om offroad te rijden.(Voor het heftige werk zul je je lage gearing missen).Het is uiteraard wel prettig/veilig op besneewde/gladde wegen en bijv bij het wegtrekken met caravan op een hellinkie met nat gras. Inmiddels vind ik het zeer comfortabel rijden. De bak kiest altijd de meest optimale stand. De 6 standen dienen m.i. alleen voor het bergafwaarts rijden want zelf schakelen heeft geen zin. Ik kom niet meer klachten/mankementen tegen t.o.v. andere automaten. Of ik weer een CVT zou kiezen??: voor een mogelijke opvolger had ik ook deze Forester op het oog.
Als je meer wilt weten hoor ik het wel.


SJC antwoordt op 25 mei 2015:

Bedankt voor je reactie. Kun je nog iets zeggen over rijden op (steile) hellingen. Nu kan ik gebruik maken van de lage gearing. Hoe gaat dit met de CVT?


Jan@ antwoordt op 25 mei 2015:

Op zich heeft ie veel kracht om op een steile helling weg te rijden maar een echt korte 1ste overbrenging heeft ie niet. Doe even een trekautotest en kijk bij "'blijven rijden op een steile helling"" Dat geeft een goede indicatie wat je ervan kunt verwachten.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 25 mei 2015:

Ik ga hem morgen voor je testen. Daarna zal ik er een testverslag van schrijven en dat hier publiceren.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 mei 2015:

Ik heb vandaag de CVT 'getest' i.c.m. mijn eigen caravan in de Forester Diesel, en de XV Benzine. Subaru laat nog weten welke bak exact in de benzine Forester zit want er zit wel verschil in.

In de Forester Diesel ben ik zeer overtuigt van de CVT bak. Bij rustig (normaal) wegrijden blijft de toerentallen op 1800 staan en versnelt daarna de hele combinatie. Wil je heel snel wegtrekken, dan komt eerst de koppelomvormer in actie. De toerenteller gaat direct naar 2500 en de combinatie versnelt 'op de koppelomvormer'. Daarna trekt de auto door naar pakweg 3500 toeren (bij niet volgas) en lijkt het of je in een gewone sequentiële automaat rijdt. Pakweg een keer of zeven lijkt het of de bak opschakelt maar wel zonder schokken.

De diesel heeft wel een heel belangrijk voordeel t.o.v. de benzine uitvoering en dat is dat de motor bij lage toerentallen veel sterker is en ook om door te trekken geen hoge toerentallen nodig heeft. Bovendien is die heel mooi stil en loop de boxer diesel prachtig (in de Outback ben ik uitgestapt om te kijken of ik nu in een diesel of benzine versie reed).

De XV met 2 liter benzine heeft duidelijk veel meer moeite met mijn caravan (een stroomlijnde BIOD van nu 1250 kg). Bij normaal optrekken gaat de toerenteller direct naar zo'n 3000 en blijft daar op (terwijl de combinatie versnelt). Wil je echt snel wegrijden of bijvoorbeeld volgas inhalen gaan de toeren naar zo'n 5000 om daarmee te versnellen. De auto doet uit zich zelf heel goed wat je eigenlijk moet doen om op te schieten, namelijk toeren maken. Het gaat allemaal prima met de 2 liter benzine maar die moet wel werken (veel 'harder', dwz meer toeren dan bijvoorbeeld mijn eigen 1.4 TSI van VW).

De CVT kan je ook met de hand schakelen en de technische man van Subaru raad dat ook aan in de bergen. Automatisch wordt met zo'n laag mogelijk toerental gereden en de 'techneut' zou liever wat meer toeren zien in de bergen (en op autobaan hellingen). Dat het ik niet echt kunnen testen in Flevoland. Wel het aquaduct bij Harderwijk. Helling af remt de Forester Diesel af op de motor door het toerental iets te verhogen, heel mooi!. 'Berg' op heeft die voldoende kracht om met 1800 toeren weer naar boven te tokkelen (maar dat hoor je niet, hij loop prachtig).

De stabiliteit heb ik niet echt kunnen testen. Maar je voelt direct dat de zwaardere Forester veel meer overwicht heeft dan de veel lichtere XV. Ondanks dat ik eigenlijk de vering van de XV met caravan prettiger vond dan met de Forester. Maar toch is een Forester Diesel CVT met 'maar' 1300 kg er achter is een heerlijke combinatie (en zo zonde om er een zwaardere achter te hangen). De AWD is bijzonder praktisch als je even de berm in wil en het grote voordeel t.o.v. voorwiel aangedreven auto's is dat je nooit 'zoekerig' weggedrag hebt of reacties in het stuur voelt.

AWD hebben we ook (zonder caravan) in het terrein getest en ook daar is de CVT een prima bak. De koppelomvormer zorgt er voor dat je bij elke snelheid altijd genoeg kracht hebt en dan doen de prestaties maar weinig onder voor een 'echte' terrein auto.

Mijn conclusie:
De CVT is een prima vervanger voor de handgeschakelde hoge en lage gearing en een enorme verbetering t.o.v. de oude automaat met 4 versnellingen. Volgens Subaru is het een probleemloze bak en is de kwaliteit en betrouwbaarheid veel beter dan de DSG bakken van bijvoorbeeld VW. En een extra olie koeler is niet nodig.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 mei 2015:



Zo is het rijden met een caravan zo comfortabel!


JT® antwoordt op 26 mei 2015:

Menno, in je conclusie meld je dat een extra oliekoeler niet nodig is. Wat bedoel je daarmee?
Ik was er heilig van overtuigd dat er 1 in zit, dus ben ik net even met een zaklamp wezen kijken. Ja hoor er zit er inderdaad 1 in. (Forester benzine)
Als je voor de auto staat aan de rechterzijkant lopen 2 dikke metalen buizen de radiateur in, dus ingebouwd in de normale koeling.
Als je vanuit het midden naar rechts kijkt naar de radiateur dan zit er nog een koelblok (20x30)rechtsboven voor de normale koeling, daarop zijn 2 dikke rubberen slangen aangesloten die voer de koeling langs lopen. Waar is dat element voor? Airco?
vrgr
JT®


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 27 mei 2015:

Er hoeven voor het gebruik met een caravan geen extra maatregelen genomen te worden (zoals het monteren van een -extra- oliekoeler).


Michiel antwoordt op 27 mei 2015:

Het omschreven CVT gedrag van de benzine XV komt behoorlijk overeen met dat van mijn Suzuki S-Cross 1.6 CVT met Kip Vision van 1100 kg aan de haak. Het automatisch remmen op de motor herken ik ook, en wanneer ik handmatig terugschakel naar 4 of 5 (van de 7) is dat vaak genoeg om versnellen te voorkomen op een snelwegheling. Hij remt duidelijk beter op de motor dan mijn handgeschakelde Auris benzine. Optrekken op een steile helling gaat moeiteloos. Het enige wat ik minder vind is het vaak wisselen van toeren (en dus overbrenging) op de snelweg bij een vaste snelheid. Dat klinkt wat onrustig. Ik verwacht dat de diesel dat niet doet.


SJC antwoordt op 27 mei 2015:

Menno, bedankt voor het testverslag.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker