Maarten Kapellen vraagt op 29 mei 2015:
Wanneer ik de automaat in manueel zet kan ik mijn cruisecontrol niet meer gebruiken.
Is dit bij alle automaten zo? Zo ja waarom.
Ik vind het nogal hinderlijk.
MarkS90 antwoordt op 29 mei 2015:
Bij mijn automaat is ook in de manuele stand de cruisecontrol te gebruiken. Soms moet je een versnelling kiezen om lekker te blijven rijden.
RobD antwoordt op 29 mei 2015:
Automerk en type?? Wat zegt de handleiding? In mijn auto werkt de CC in beide standen.
Maarten Kapellen antwoordt op 29 mei 2015:
Misschien is wat meer informatie van mijn zijde wel gewenst.
Ik rijd een avensis diesel automaat uit 2009. Dit geen CVT automaat. Zou het misschien mogelijk zijn om de software te veranderen zodat de cruisecontrole wel werkt in manuele stand?
Janka antwoordt op 29 mei 2015:
Onze DSG7 bak kan bij handmatig schakelen gewoon de cruise control gebruiken.
Michiel antwoordt op 30 mei 2015:
Bij onze Suzuki SX4 S-Cross met CVT werkt de cruisecontrol gewoon in de manuele stand.
MarkS90 antwoordt op 30 mei 2015:
Over software zou de dealer je verder kunnen helpen.
Bert antwoordt op 30 mei 2015:
Per se op CC? Kan geen kwaad om dan ook de automaat in D te laten staan. Hij schakelt in D toch vanzelf terug indien nodig?
Zo niet, en dat kan, dan zit het probleem in de aansturing. De software dus. Lastig om die software aan te passen. Een goede chiptuner??
Jan@ antwoordt op 31 mei 2015:
Bij mijn CVT (Murano) werkt de CC ook niet in de manuele stand. Ik vraag me af of dit niet bewust gedaan is om het ""mechaniek"" te beschermen zodat de cc niet plankgas gaat rijden omdat (de ""automaat-rijder"") vergeet terug te schakelen rijdend in de manuele stand. Want in tegenstelling tot een conventionele automaat schakelt de CVT niet terug naar lagere standen wanneer die bijv. in de 5e stand staat en er een helling opdoekt. Manueel blijft ie in de stand die gekozen is.
Anko antwoordt op 31 mei 2015:
Als dat het argument is, dan gaat dat zelfde argument ook op voor elke handgeschakelde auto ...
Steven antwoordt op 31 mei 2015:
behalve dat de handgeschakelde rijder zich ervan bewust is dat hij zelf moet schakelen, en er geen koppelomvormer in het geheel zit die "onzichtbaar" slipt en de olie verhit
Anko antwoordt op 31 mei 2015:
Steven,
Je mag toch hopen dat een automaat rijder die bewust voor de manuele stand kiest zich er ook bewust van is dat hij dan zelf af en toe moet schakelen? En hoe te denken van de automaat rijder die af en toe in een handgeschakelde auto rijdt? Dit kan ook een keer vergeten terug te schakelen. Ik zit het verschil niet zo.
De automaat rijder kan ook de manuele stand kiezen en zelf de "poot op het gas" houden, waarbij de automaat niet terug kan schakelen. Dan heb je hetzelfde effect, zonder CC.
Ik heb een S-Max diesel automaat uit 2008 gehad. Deze had een lock-up in elke versnelling (behalve de eerste, geloof ik). Lijkt me dat dat voor de meeste (moderne) automaten niet veel anders zal zijn. Dan zal het met die "onzichtbare slip" toch wel mee vallen?
Tenslotte zijn er verschillende mensen zijn die zeggen dat bij hen CC in manuele mode wel werkt: in ieder geval één met een automaat, één met een CVT en één met een DSG. Dan wekt de indruk dat het allemaal wel los zal lopen.
Frans antwoordt op 31 mei 2015:
Bij alle automaten blijft de aandrijving bij het schakelen gegarandeerd, dus kan de CC gehandhaafd blijven. Dit is uitdrukkelijk een van de voordelen van het gebruik van een automaat. Dat het bij een CVT niet (altijd) gebeurt is technisch lijkt me niet noodzakelijk. Bij de auto van TS is het misschien wel een defect.
Bert antwoordt op 31 mei 2015:
Deze had een lock-up in elke versnelling (behalve de eerste, geloof ik). Lijkt me dat dat voor de meeste (moderne) automaten niet veel anders zal zijn. Dan zal het met die "onzichtbare slip" toch wel mee vallen?
Die lock-up is niet altijd actief! Juist bij in een verkeerde versnelling rijden loop je heel dik kans dat er dus slip ontstaat (en dus warmte).
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!