Caravantrekker.nl

Fietsendrager op dissel

R.Bronsema vraagt op 7 juni 2015:

Graag ontvang ik adviezen over het plaatsen van een fietsendrager op mijn dissel van mijn Hobby 495 Exclusive 1998. Is het ten eerste mogelijk om hier een fietsendrager op te monteren. Ten tweede kan mijn disselbak nog open. En ten derde blijft er nog genoeg ruimte over tov de auto bij krappe bochten. En wat adviseren jullie wat betreft merk en type. Graag ontvang ik jullie adviezen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

RobD antwoordt op 7 juni 2015:

Gebruik de zoekkolom eens. Voor diverse dragers is het www een uitkomst.


PieteR antwoordt op 8 juni 2015:

Ja, het kan.
Als je persé de gasfles dicht wil draaien en toch onderweg koffiezetten, is bij een korte dissel het openen van de disselklep nogal moeilijk, ook bij de kantelbare.
Ik heb een vaste kogel, gemonteerd op twee vierkante kokerprofielen en dat ding bevalt me uitstekend.
Het merk weet ik niet meer.

Maarrrr...: als je die fietsen eenvoudig in de caravan kan plaatsen, kies dan dáárvoor.


PieteR antwoordt op 8 juni 2015:

Vergat ik nog iets: op die kogel klem ik een schaardrager, die op de kogel geklemd wordt. Het merk daarvan is Thule, je kan er twee fietsen aan hangen. Die drager gebruiken we ook ook op de auto, als we ergens een stad(je) in willen. Dan parkeren we de auto op een makkelijke plek en doen verder alles op de fiets. (gps mee om hem weer terug te vinden 😉 )


Theo antwoordt op 8 juni 2015:

Ik heb deze https://www.autoteile-immler.com/eufab-11805-esch-profiboy-fahrradtraeger-deichsel-2-er er op staan.

Of je de disselbak kan openen of niet, ligt aan het merk carvan. Bij mijn Adria Altea lukt het niet. Bij mijn broer zijn Chateau lukt het met dezelfde fietsdrager wel.

@PietR: de gasfles MOET altijd dicht staan tijdens het rijden. Net zoals er GEEN antidiefstal beveiliging mag gemonteerd zijn tijdens het rijden.


@Eric antwoordt op 8 juni 2015:

Net zoals er GEEN antidiefstal beveiliging mag gemonteerd zijn tijdens het rijden.

Graag het wetsartikel even doorgeven waarin dat staat, het mag namelijk wel, of het verstandig is is een tweede.


Hans antwoordt op 8 juni 2015:

Volgens mij mag dat wel.
Ik laat altijd mijn wielklem zitten en ben nog nooit aangehouden.

Hans


joep antwoordt op 8 juni 2015:

Weet je ...laat die fietsen gewoon thuis in je schuurtje,fietsen is leuk op de Veluwe enz..als je echt op vakantie gaat kun je niks met die trap dingen ,voor mij vallen fietsen in de categorie : zelf koken GoThan blikken nasi en plastiek AH tassen ,kortom ...


John antwoordt op 8 juni 2015:

Ten eerste; op iedere dissel is een drager te monteren. Tweede: openen vd disselbak is afhankelijk van het scharnierpunt vd disselklep en het soort fietsendrager. Derde: bij erg krappe bochten zul je zeer zeker rekening moeten houden met je fietsen. Vierde, als extra: fietsen op je autodak of kofferklep, al aan gedacht? Geeft je meer vrijheid!


Theo antwoordt op 8 juni 2015:

@eric: In Nederland blijkt het niet echt verboden maar wordt het ten stelligste afgeraden. In het verleden had ik een schroefje in de koppeling waar normaal een anti diefstal slotje in kon. Bij een Polizei controle moest ik het verwijderen voor ik verder mocht. Volgens de ambtenaar in kwestie mag er niks het afkoppelen verhinderen. Volgens bronnen op het internet zou je in Frankrijk tegen een boete van 250€ kunnen aanlopen. Ik kom niet in Frankrijk met caravan/aanhangwagen dus heb ik dat niet verder uitgespit.

voor het gas deze Duitse tekst: Während der Fahrt dürfen mit Flüssiggas (LPG) betriebene Heizanlagen in Kraftfahrzeugen und Anhängern, deren Verbrennungsheizgeräte und Gasversorgungssysteme ausschließlich für den Betrieb bei stillstehendem Fahrzeug bestimmt sind, nicht in Betrieb sein und die Ventile der Flüssiggasflaschen müssen geschlossen sein.


@Eric antwoordt op 8 juni 2015:

@Theo: geen duidelijke officiele bron dus loop niet zo te roeptoeteren.... 😉


Theo antwoordt op 8 juni 2015:

@joep:
Buiten de Veluwe is ook zeer mooi te fietsen.

@John,

Zelfs met de kleinst mogelijke draaicirkel kom ik niet in de problemen met de fietsen.
Al eens geprobeerd de fietsen op een 2m hoge auto te plaatsen? De fietsen aan een MPV of station wagon hangen is ook niet altijd evident.

Iedere situatie is anders. In de meeste gevallen zal de fietsen vooraan minder problemen opleveren dan achteraan.


dabbertje antwoordt op 8 juni 2015:

>>als je echt op vakantie gaat kun je niks met die trap dingen <<
Wat is echt op vakantie gaan???? En nooit van e-bikes gehoord? Hiermee kun je prima uit de voeten in het buitenland. Omdat ik slecht ter been ben, nemen we ook een opvouwbare fietsdrager voor op de auto mee. Fietsen op de auto, naar een stad rijden en kunnen dan de stad met de fiets verkennen zonder dat ik teveel hoef te lopen. En het is nog eens heel erg leuk.

Gr. Daphne


Louis antwoordt op 8 juni 2015:

Kampeerders blijken gezien reacties en begrip (ook al) minder met elkaars situaties en omstandigheden rekening te kunnen en willen houden.
(Zien we helaas ook op de camping, en dat is geen pluspunt)
Fietsen op je dak ?
Toch een makkie... voor de 35 jarige !
Het fietsen zelf...voor sukkels ?
Fietsdragers op zich : Ik heb een heel korte dissel met één fiets er op en kan elke bocht aan.
(Met een boormachine en rolmaat kom je een heel eind.)
Kan het niet zoals het moet, dan moet het gewoon zoals het kan.
Draai er op de spiegels toch beter S bochtjes mee achteruit en tussendoor dan vele lange "disselaren", en lach mooi als laatste wegens het feit dat ik daardoor ook minder ruimte nodig heb.


Louis antwoordt op 13 juni 2015:

Vandaag nog even serieus aan iemand's verstand getwijfeld..
Fietsen óp de auto veiliger dan ergens aan de caravan ?
Klopt, maar dan niet compleet met zwiepend windscherm en kinderstoeltje voor de kleine er nog aan !
En als je dan wijst en zwaait wordt er wat dom gekeken maar hebben ze nog steeds geen idéé wat er bedoeld zou kunnen worden.
Ik hoop dat de hersentjes van die kleine ter zijner tijd beter ontwikkeld zijn dan die van de ouders.


dirk antwoordt op 13 juni 2015:

1 van onze hobby,s is fietsen ,wij hadden normale fietsen a 21 kg p st sinds kort lichtgewicht fietsen samen 24 kg onze combi is stabiel genoeg en hebben genoeg reserve daarom halen we woensdag onze c.v weer op bij de dealer die heeft een drager achterop geplaatst en dan aan de onderkant aan het chassis dus geen gaten in de c.v wand hebben er alle vertrouwen in dus gaat goed komen.
Joep ,
Wij vinden het heerlijk om in de vakantie regelmatig een route te fietsen en naast de vakantie gaan wij ook regelmatig een lang weekend weg en de fietsen staan erzo op en buiten de Veluwe is het ook mooi fietsen , of ben Jij zo iemand die de hele vakantie in een klaptoel het ene na het andere blikje opentrekt en na de vakantie 7 kg zwaarder .
ieder doet zelf wat hij het prettigst vind toch .
maar als je genoeg kogeldruk hebt en de combi een reserve heeft en je snelheid in de gaten houd kan het toch makkelijk de fietsen achterop ,want als je ze voorop zet en dan iets naar achter moet plaatsen omdat je kogeldruk te hoog is schiet het ook niet op dan kun je ook niks kwijt onder het bed wat tegenwoordig bijna altijd voorin is geplaatst en het voordeel van de fietsen achterop is je kan overal bij maar goed dit is mijn mening .


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker