Caravantrekker.nl

Motor op dissel

Evert vraagt op 17 juni 2015:

Geachte leden,

Ik heb het idee de motor mee te nemen en deze op de dissel te plaatsen.
Heeft iemand hier ervaring meer, hoor ik het graag.
Uiteraard zal het gewicht en kogeldruk goed moeten zijn, maar uit eigen ervaring beter te veel als te weinig.

Mvg Evert

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frans antwoordt op 17 juni 2015:

Ik heb veel met motortrailers gereden en vind de gevoeligheid voor verkeerde belading groot als je een beetje normaal wilt rijden (zwaartepunt niet optimaal vlak voor de as).
Wegmotoren zijn er van 150 tot 350 kg. Het vastzetten op de dissel met een motorgoot zal geen onoverkomelijk probleem geven, hoewel de ladingbreedte een probleem kan opleveren. Stel dat je een redelijk lichte hebt van 200kg dan zal je voor een aanvaardbare kogeldruk zeker 150kg moeten compenseren. Daarmee is de as waarschijnlijk al overbelast, ontstaat er een hoog zwaartepunt en heb je gegarandeerd een slingerbak. Sterk af te raden dus.


Frans antwoordt op 17 juni 2015:

Niet vermeld: het probleem met een hoge grote massa bij een noodstop


Elliot antwoordt op 17 juni 2015:

Te gek voor woorden...


Alfred antwoordt op 17 juni 2015:

Dit is in principe praktisch onmogelijk, in verband met de stabiliteit en de veel te hoge kogeldruk.


Hans antwoordt op 17 juni 2015:

Ik zou als ik jou was een trekhaak aan de motor zetten. Kan je daarmee de caravan trekken. Probleem opgelost .😀


frransvb antwoordt op 17 juni 2015:

Hans, je zou ook kunnen bedenken om de motor op het dak van de auto te zetten. Of zou de auto topzwaar worden?
Alle gekheid op een stokje een motor kun je niet meenemen, tenzij je een speciale KIP motor caravan hebt.


Reinier antwoordt op 17 juni 2015:

En de Knaus Deseo Transport van een paar jaar geleden.


Theo antwoordt op 17 juni 2015:

Op de caravan gaat niet lukken. Je hebt wel MH die een kleine scooter mee zeulen.

Toch kan het met een aangepaste auto. Bestelwagen, Pick-Up met groot genoeg laadvlak.

Wat kan ook? Mevrouw of jij met de moto en de ander met de auto/caravan. Heb ik in het verleden wel meer gezien.

Wil je ook de moto mee, dan lijkt mij een MH + mototrailer het meest aangewezen.


Jan@ antwoordt op 17 juni 2015:

https://www.google.nl/search?q=knaus+tango&rlz=1C1AFAB_enNL513NL513&espv=2&biw=1280&bih=899&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCMQsARqFQoTCKzUptDwlsYCFaSa2wodQgwAjg

Hier staat wel wat voor je bij. Een Knaus Tango


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 juni 2015:

BIOD heeft ook een 'motor van' 😉
Op de dissel kan je vergeten.


Evert antwoordt op 17 juni 2015:

Hartelijk dank voor uw reacties,

Nog ter info de motor weegt 113 kg net als een scooter , lengte is 2,15 m caravan 2,08 m .
Caravan heeft lange dissel, hierdoor komt 75 % Gewicht motor op kogel.
Caravan heeft groot laadvermogen, dus kan achter as evt compenseren.

Mvg Evert


Rico antwoordt op 18 juni 2015:

Ik zou je adviseren de motor in een busje te zetten. Ook al heeft je caravan voldoende laadvermogen. Je hoeft dan niet in de caravan te compenseren. Het komt neer op caravan aan de voorkant vrijwel leeg en alles achterin?

Wij rijden zelf met een MB Vito. In de laadruimte vervoeren we (met zwaartepunt net voor de achteras) voor m'n vrouw zowel haar elektrische rolstoel als haar scootmobiel. Die wegen tezamen 320 kg. Samen met de kogeldruk van de caravan blijft de achterasdruk nog 80 kg onder maximaal toegestaan. Een busje met een motor achterin kan dus ook prima.


marsman antwoordt op 18 juni 2015:

Dit gaat 110% zeker een instabiele combinatie opleveren. Verder is er op de markt voor zo ver ik weet ook geen rek beschikbaar om een motor op de dissel te zetten. Bij een noodstop vliegt hij er af. Niet doen.

Er zijn caravans die speciaal geschikt zijn gemaakt om een motor in de caravan te zetten.

Mijn advies zou zijn om achter de caravan aan te rijden met de motor.


Evert antwoordt op 21 juni 2015:

Goede avond,

Bedankt voor jullie reacties , wat de beste oplossing is weet ik ook , dat is een bus voor de caravan , dan kunnen ee ook 2 motoren in.
Deze optie had ik ook al uitgediep , echter met het fijne belastingstelsel is dit gewoon prive niet te betalen in dit land.
Conclusie hij gaat gewoon op de dissel, constructie is geen probleem, bijna klaar.
Gewichtsverdeling moet nog nader worden bekeken, maar na een positieve proefrit, gaat die gewoon mee naar Oostenrijk!

Voor info of intresse ejdesign6@gmail.com

Mvg Evert


Louis antwoordt op 21 juni 2015:

Als je een caravan hebt waarbij je ook een motor op de dissel denkt te kunnen plaatsen heb je het niet over een Predom of Eriba puck bij wijze van spreken.
En hoe je de constructie zelf ook maakt...je dissel blijft gewoon een combinatie van dunwandige lichte u profieltjes .
Als je het RDW bezoekt en de wat grotere auto's qua wegenbelasting met een grijs kentekenbusje (ook particulier bereden) vergelijkt valt de bus in verhouding reuze mee.
Ik houd het voorlopig op een broodje bananeneters verhaal...


Andre antwoordt op 21 juni 2015:

Op het BMW GS forum is iemand die zijn caravan verbouwd heeft.
Hele achterkant kan openklappen, interieur schuift opzij, en een GS van 220 kg wordt naar binnen gereden.


@Eric antwoordt op 21 juni 2015:

Mijn ex buurman reed met een Yamaha XT op de dissel van zijn Kip Kompakt.
XT weegde iets van 150 kilo incl. oprijgoot en ander bevestigingsmateriaal.
Kip Kompakt hing achter een Opel Omega die, ik meen, iets van 100 kilo kogeldruk mocht hebben.
Rij- en remgedrag is mij niet bekend.


Rico antwoordt op 22 juni 2015:

Een Kip Vision (onze vorige caravan) heeft een toegestane kogeldruk van 75 kg. Die van een Kip Kompakt zal vergelijkbaar zijn. Dat een auto mogelijk een hogere toegestane kogeldruk heeft, is mooi, maar de laagste van beide is leidend.


@Eric antwoordt op 22 juni 2015:

http://www.kipmethefdak.nl/kip%20kompakt4.html

Disseldruk van de Kompakt was ook 100 kilo dacht ik maar kan wellicht bevestigd worden door een Komapkt bezitter.
Type was een Kompakt 300 AK (jubileummodel met een uitklapbare tent aan de achterzijde dus geen achter maar een zijdeur) bouwjaar 1984.
Zie link hierboven.


Karel1 antwoordt op 29 juni 2015:

Ja je kan iedere caravan zo balanceren dat de statische kogeldruk max. 100 kg zal zijn echter de dynamische krachten zullen hiervan een veelvoud zijn en dat gaat zich wreken.
Maar voor advies was TS niet hier.

Je zal er maar achter rijden als het fout gaat.


dirk antwoordt op 29 juni 2015:

Zulke figuren brengen het er altijd goed vanaf , maar je zal er maar achter rijden .
en wat te denken als er een noodstop gemaakt word dan is die motor een projectiel ,als ze een ander maar niet meenemen in hun gedrag.


joep antwoordt op 29 juni 2015:

Het gebeurde wel vaak bij motorcrossers,caravan en op de dissel de crossmotor ,maar meestal was dat naar een circuit rondom de woonplaats via binnenwegen , ook niet goed maar het gebeurde gewoon. Denk dat je op de snelweg anno 2015 niet ver komt ,er zal vast een oplettende beambte van justitie zijn die je van de weg af haalt ,terecht, en dat het dan veel geld gaat kosten. Koop een bus en schuif daar die motor in ,dan breng je niemand in gevaar.


@Eric antwoordt op 29 juni 2015:

Zijn er dan wetten die het vervoer van een motor op bijvoorbeeld de dissel verbieden?
Zolang je binnen de maximale toegestane kogel- en disseldruk blijft en het hele zaakie naar de mening van de controlerend agent prima vast staat is er toch niets aan de hand?


joep antwoordt op 29 juni 2015:

Of er wetten zijn die het verbieden ? Zoals zo vaak word bij de vraag geen verdere info gegeven ,dus type caravan type trekauto ,maximale kogeldruk enz,dus de vraag is niet te beantwoorden ,maar iedereen met gezond verstand raad het af.Kan zijn ten onrechte ..of ten rechte ? tja info bij een vraag is wel essentieel..


Theo Gerrits antwoordt op 29 juni 2015:

Te gek dat je deze vraag gaat stellen, maar mogelijk nog gekker om serieus op deze vraag in te gaan.
Ik doe het dan maar kort en krachtig. Kogeldrukken kun je compenseren door lading achter in de caravan te leggen. Gelet op de motor massa moet er ook een grote massa achter in de caravan geplaatst worden met het gevolg een zeer onstabiele caravan waarmee je niet veilig kunt rijden. Kortom onacceptabel dat je dit doet.
Ben er ook van overtuigd als de politie je ziet rijden dat je meteen aan de kant staat.

Theo Gerrits
Caravan Advies Nederland
0651027837


@Eric antwoordt op 29 juni 2015:

Natuurlijk moet je compenseren maar dat moet je ook als je al 75 kilo kogeldruk hebt en je hangt nog eens 2 fietsen op de dissel.

Mijn vraag staat nog steeds, is het wettelijk verboden als je motor goed gesjord staat en kogel en disseldruk binnen de grenzen vallen?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 29 juni 2015:

Letterlijk staat het niet in de wet, maar wel dat zaken alleen gebruikt mogen worden waarvoor ze gemaakt zijn. Een stoel op een fietsenrek mag dus niet. En zelfbouw.... ik ben het met Theo eens dat ik denk dat elke agent die het ziet je van de weg haalt en dan genoeg aan de algemene wetgeving heeft om verder rijden te verbieden.


Karel1 antwoordt op 30 juni 2015:

Ja het ia wettelijk verboden om een op de weg toegelaten voertuig zodanig aan te passen dat de in het ontwerp berekende krachten op het chassis ingrijpend worden gewijzigd. Het antwoord op uw vraag vind je dan ook in de Wegenverkeerswet art.51A
Is de hulpconstructie dmv boren of lassen aan het onderstel bevestigd dan is sowieso de typekeuring vervallen.

Ik denk dat TS dit alles wel begrijpt maar om deze reden weigert de details van zijn caravan en de door hem aangebrachte wijziging hier te vermelden.

Mijn advies, rijdt even met de aangebrachte wijziging langs een RDW station en je hebt het antwoord maar iets zegt mij dat je dit niet gaat doen.


@Eric antwoordt op 30 juni 2015:

Harrie1, een fietsendrager met 60 kilo aan fietsen mag dan ook niet of is dat niet ingrijpend genoeg?

Je gaat er tevens van uit dat je moet boren en lassen om een constructie te maken waarop je de motor bevestigd?


@Eric antwoordt op 30 juni 2015:

Ik bedoel Karel1.... 😉


Karel1 antwoordt op 30 juni 2015:

Geeft niets @Frederik

Nee lassen/boren is niet noodzakelijk het kan uiteraard ook geklemd, maar ook die info geeft Evert niet.
Overigens moet je met een motor van 2.15 mtr op een triangel van pakweg 60cm breed niet alleen uitgaan van verticale krachten, juist het continu torderen links - rechts is het probleem. Dit laatste zal met 2 fietsen veel minder zijn, (bovendien zijn er tegenwoordig weinig fietsen van 30kg per stuk)
De motor incl. het hulpframe wegen ongeveer 130 kg dat is evenveel als 8 moderne fietsen.
Iemand het idee of je met 8 fietsen op je dissel mag rijden?

Voor de rest is het aan TS, de groeten.


Ruud antwoordt op 30 juni 2015:

Everet heeft een discussie uitgelokt terwijl tevoren al lang vast stond dat het toch op de dissel meeging. en jullie je maar druk maken en bezig blijven!


gerrie antwoordt op 30 juni 2015:

Ik denk dat Evert in een deuk ligt van alle reacties. Goeie grap Evert iedereen denkt dat je het echt van plan bent.. Nog niemand heeft schijnbaar bedacht dat je zo gek niet kan zijn.


Evert antwoordt op 21 augustus 2015:

Hallo allen ,

Bedankt voor alle positieve reacties , heb een top vakantie gehad en uiteraard is de motor mee geweest !
Motor stond muurvast op de dissel en de wegligging is nog nooit zo goed geweest.
Uiteraard ga je aan een chassis niet boren en lassen , dus alles netjes demontabel.

Mvg Evert


Louis antwoordt op 22 augustus 2015:

Hallo Evert,
Je hebt me toch nieuwsgierig gemaakt omdat ik in 1e instantie dacht dat je al met 1 April bezig was.
Naar nu blijkt heb je het toch ook uitgevoerd.
Kun je ook aangeven of het wettelijk e.d. door de beugel kan ?
En het binnen je beladingscapaciteit is kunnen blijven ?
De combinatieberekening hier op de site ook aangepast en gedaan, en hoe pakte dat uit ?


Gerrie antwoordt op 22 augustus 2015:

Stink er nu niet opnieuw in. Straks verteld Evert ook nog dat hij zijn koel vries combinatie meegenomen had met zijn tuinmeubilair en de buitenkeuken. Evert ga zo door het word vanzelf 1 april.


@Eric antwoordt op 22 augustus 2015:

@Evert: foto's of het is niet gebeurd.... 😉


Michiel antwoordt op 22 augustus 2015:

In sommige landen schijn je met twee aanhangers te mogen rijden. Ik heb het in Frankrijk een keer gezien. Een vrij stevige SUV met een middelgrote caravan en daarachter nog een bagagewagen.

Ik heb wel eens met de gedachte gespeeld een trekhaak op mijn Homecar 310 te monteren en de motortrailer er achter te hangen. Technisch zou het moeten kunnen denk ik. Ik blijf dan nog binnen het maximale trekgewicht en de max treinmassa van de trekker.

Als het met vrachtwagens kan, waarom zou het dan met wat kleiner materiaal niet kunnen?

Maar ja, ik denk niet dat ik erg ver kom in Nederland. Achteruit rijden zal ook niet lukken vrees ik...

Dus blijft het maar bij dromen... 😉


@Eric antwoordt op 22 augustus 2015:

De Gens de Voyage en circussen in Frankrijk hebben er nogal eens een handje van, volgens mij is het niet toegestaan.
En achtuitrijden met een niet zichtbaar bagagewagentje of motortrailertje achter je caravan, forget it.....
Dan maar op de dissel die motor 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 augustus 2015:

In de VS is twee aanhangers ook gebruikelijk.

Als je een foto kan sturen Evert naar info@caravantrekker.nl dan plaats ik die graag. Ben wel benieuwd naar je oplossing.


Michiel antwoordt op 22 augustus 2015:

Inderdaad, de circusjongens doen wel eens wat meer iets. Ik heb ook wel eens een caravan achter een aanhanger achter een vrachtwagen van de kermis gezien. Maar wat ik eerder meldde leek geen kermisgast maar een gewone vakantieganger.

En voor het achteruitrijden met de onzichtbare aanhanger, daar hebben we tegenwoordig achteruitrijcameras voor. Maar dan nog lijkt het me niet doenlijk.

En toch... Die vrachtwagentreinen hebben hetzelfde probleem. En die mogen toch onder voorwaarden de weg op...

MV



Louis antwoordt op 23 augustus 2015:

Met twee enkelasser aanhangers achteruitrijden is met een beetje meer ruimte wel te doen.
Maar ik ben eigenlijk zeer benieuwd naar Evert z'n reactie/legale oplossing.


Gerrie antwoordt op 23 augustus 2015:

Nog geen foto van Evert jongens. Had hij nog niet verteld maar het paard van zijn vrouw was ook mee op vakantie. Hij kan hem alleen nog niet weer uit de caravan krijgen. De foto's gaat dus nog even duren. Maar ik denk dat er dan ook direct foto's van het paard in de caravan bij zijn. In de tussentijd succes Evert.


AdM antwoordt op 26 augustus 2015:

Wel een motor kunnen kopen en rijden, maar een camera bedienen daar komt toch wel iets meer bij kijken.


JT® antwoordt op 26 augustus 2015:

Beste mensen, als jullie al een foto te zien krijgen, verwacht er dan geen van een Honda Goldwing op de dissel 😉

In mijn laatste vakantie heb ik ook iemand gezien die een motor voorop had staan (Evert??). Het was officieel een motor want hij had een M-kenteken.
Het was echter een lichtgewicht brommer/snorfiets met wielen die leken op die van een mountainbike en alles wat er niet op hoefde was er afgehaald. Het motorblokje was opgevoerd tot boven de 50cc en dus is het volgens de wet een motor.
De "drager" was een mooie maar simpele aluminium U-goot zonder beugels o.i.d. Vastgemaakt met sjorbanden naar dissel en handvatten. Wat weegt zoiets? Volgens mij minder dan 2 elektrische fietsen met een complete fietsendrager.(60 kg)
Van dit laatste heb ik er dit jaar meerdere gezien, dus dan kan die ene "motor" echt wel.(denk ik 😉 )
vrgr
JT®



Elliot antwoordt op 26 augustus 2015:

Een Honda Goldwing zal het idd niet wezen, maar Everts motor weegt naar eigen zeggen 113kg, das meer dan een Honda offroad CRF450R, en zeker meer dan een stel E-Bikes.
Ik blijf het een gek idee vinden, 113kg extra tussen caravan en wagen.


Evert antwoordt op 26 augustus 2015:

Hallo Allen ,

Begint nu idd grappig te worden , maar dat was zeker niet de opzet !
Heb Menno inmiddels de foto gemaild .
Dus ik verwacht hem binnenkort .
Wat de motor betreft , het is een KTM EXC 530 .

mvg Evert
ejdesign6@gmail voor info.


ronald antwoordt op 26 augustus 2015:

Iedereen is vrij in zijn doen en laten. Volgens reglementering of niet, maar bij een ongeval met deze freewheelers ben ik niet liever de tegenpartij.
Mijn motoren, ofwel xmax400 of fz8fazer, gaan in de wielklem en worden geborgd met 6 spanriemen in onze Expert L2H1. De motor wordt achteraan nog eens extra beveiligd met riemen.
Ik wil hem bij een frontale aanrijding niet voorbij zien komen tussen ons in,in het beste geval.
215kg is niet niks dat voorbijkomt!!!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 augustus 2015:

De beloofde foto:



Bedankt Evert!


Louis antwoordt op 26 augustus 2015:

Gefeliciteerd Evert, je hebt woord gehouden !
Ziet er zo op het oog nog netjes uit ook .
Ik twijfel alleen wel of de basisconstructie betreffende het overgangsgedeelte van het chassis naar de dissel dit wel aan blijft kunnen en t.z.t. niet zal gaan vervormen of scheuren .
(En hoe het zit met je laadvermogen enz.)
Maar hoe dan ook : Je hebt ons mooi laten zwemmen .
En dat is toch wel humor !


@Eric antwoordt op 26 augustus 2015:

De constructie op zich lijkt mij geen probleem, het zwaartepunt ligt midden boven de dissel.
Wel zou ik graag nog een foto zien of details vernemen van de (spanband)bevestiging, ik zie alleen een spanband naar voren?
Zoals ik al eerder hierboven schreef reed mijn ex buurman met een Yamaha XT op de dissel rond, onmogelijk is het dus niet.

Ik zou zeggen, Theo Gerrits, kom d'r maar in, jij bent vast niet zo positief.... 😉


Bert antwoordt op 27 augustus 2015:

Wat was ook al weer de kogeldruk?


Theo Gerrits antwoordt op 29 augustus 2015:

Zo te zien nog een statische opstelling. Nog niet bevestigd aan het chassis en met een spanband in evenwicht voor de foto.
Ben benieuwd naar de bevestiging van de goot en de bevestiging van de motor op aan de caravan. Bij remmen zullen de krachten groot zijn die werken op de motor en op de bevestigingen. Voorfront van de caravan zal scheuren. Alleen bevestiging aan het chassis zal het chassis beschadigen. Motorfiets en de goot steken buiten de contouren van de caravan en vormen mogelijk (onnodig)scherpe delen.
Al met al een opstelling die alleen maar ellende zal geven.

Heb de indruk dat de opstelling is gemaakt alleen voor de foto.

Groet Theo Gerrits

Caravan Advies Nederland


JH Vis antwoordt op 30 augustus 2015:

Ik zie duidelijk een U-klem waarmee de goot aan het chassis is bevestigd en volgend mij ook nog een metalen profiel iets verder naar voorzijde dissel die naar onderzijde motorblok loopt?

Misschien beter even wachten op uitleg van Evert.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker