Bert vraagt op 3 augustus 2015:
Wij hebben een detthlefs 490 new line. Wanneer ik de caravan voor de deur op de parkeerplaats heb staan met de pootjes naar beneden is er niets aan de hand. Als ik op vakantie ga en ik wil de caravan neerzetten ga ik als volgt te werk. Eerst de wielen zo goed als waterpas zetten. Evt achteruit een banaan op. Daarna waterpas zetten door met het neuswiel op of neer te draaien. Daarna alle pootjes naar beneden tot strak op de ondergrond en ik geef hem nog een halve slag mee. Zo is mij destijds verteld dat ik hem zou moeten neerzeten.
Vervolgens kamperen we een week en merk ik dat de kastdeurtjes sxheef gaan zitten. Eergisteren ontdekte ik een kier van de grote kast op de muur. Technisch denken zegt mij dat de voorkant omhoog moest. Dit met 3 slagen gedaan. Kastjes trekken na een dag weer recht. Wat doe ik verkeerd? Ook de achterkant heb ik iets opgedraaid. Ik heb het idee dat over het wiel heen de caravan aan beide kanten wat naar beneden zakt als we een aantal dagen kamperen. Draai ik de poten niet strak genoeg uit?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 augustus 2015:
Het neerzetten doet u op de juiste manier, daar zal het niet aan liggen. De voor en achterkant nog eens met drie slagen bijdraaien zou niet nodig moeten zijn, tenzij de ondergrond heel zacht is.
Wellicht dat de warmte van de zon de caravan wat laat 'werken' of dat de rit (te) veel van de caravan heeft gevergd i.c.m. met een uitbundig 'leven' in de caravan. Zo van afstand kan ik dat verder niet beoordelen en heb ik geen oplossing.
MarkS90 antwoordt op 3 augustus 2015:
Soms sta je op een wat zachtere ondergrond en is na-draaien van de poten nodig.
Realiseer u dat de poten niet bedoeld zijn om de caravan op te tillen maar slechts als ondersteuning tegen voor- of achterover vallen.
Jasper antwoordt op 3 augustus 2015:
Het lijkt er op dat de banaan de boosdoener is.
Ik heb die vroeger ook wel gebruikt, maar wat ik ook deed, het wiel sukkelde na korte of langere tijd steeds naar beneden. En ik maar corrigeren met de pootjes, totdat de caravan in z'n voegen kraakte. Kortom, gedoe.
Nu gebruik ik gewoon een of meer plankjes, waarop het wiel dus spanningsloos kan staan.
Het liefst sta ik ook op een plek waar ik die plankjes helemaal niet nodig heb en de as al horizontaal kan staan. Dat scheelt ook weer bij de instaphoogte.
Louis antwoordt op 8 augustus 2015:
De banaan zou geen invloed mogen hebben mits met een contrawig is gezorgd dat het wiel absoluut niet terug kan zakken.
Een beetje "leven" in het interieur is normaal, maar hier lijkt wel sprake van een buigend chassis.
Net alsof de bouten die de beide chassislengteliggers koppelen middels de schertsplaten aan de as niet meer goed vast zitten.
Deze liggers zijn opzettelijk "verzwakt" met een sparing die nodig is om de as kwijt te kunnen zonder dat het geheel te hoog word.
Maar dat houd in dat de asbouten goed vast aangedraaid moeten zijn in hun verzonken sparingen zodat het weer één onbuigzaam en star geheel word.
Ik zou toch maar eens goed onder de caravan (laten) kijken .
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!