Caravantrekker.nl

Video stabiele caravan

Caravantrekker (Menno) vraagt op 17 augustus 2015:

Het verschil tussen een caravan die (zeer) stabiel is bij de gereden snelheid en een caravan die dat niet is, is goed te zien op deze video's op YouTube.
Stabiel: http://youtu.be/XftjPQnACN0
Niet stabiel: http://youtu.be/hZcy_hDbS2U

Op de eerste video is te zien dat je met een goed beladen caravan achter een zware auto en bij beperkte snelheid hele gekke dingen kunt doen. Op de tweede video zie je een slecht beladen caravan (fiets achterop) die bij de gereden te hoge snelheid geen reserves meer heeft.

Hier nog een: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/06/mysterieus_aanhangerslingeren.html

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Kees antwoordt op 17 augustus 2015:

En dan niet remmen he.


Louis antwoordt op 18 augustus 2015:

Prachtig, dat filmpje van de stabiele combinatie !
De auto domweg onverstoord rechtdoor, en de caravan tegensputterend maar toch volgzaam er hoe dan ook achteraan.
Al snel zo rond 650 kg per wiel, en dan zijdelings "verblazen" worden in plaats van omrollen.
Als hier het nut van een goede combinatie en belading nog niet mee bewezen is...
Hij is schitterend !
(Ha,ha, zou de eigenaar ook zo lang als wij zemelen over de levensduur van z'n banden en wiellagertjes ?)


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 augustus 2015:

In het algemeen is het natuurlijk zeer onverstandig om met dergelijke wind te rijden. Toch kan je er ook door overvallen worden. Ik zelf heb dat toch al een paar keer meegemaakt, en dan is de beslissing om te stoppen best lastig. Vooral snelheid aanpassen is dan belangrijk en natuurlijk een goede combinatie.

Ik kan me herinneren dat ik lang geleden met storm van de wintersport terug kwam en op een gegeven moment op een brug in de linker spiegel keek en daar geen caravan meer in zag. Ik schrok me rot! Een blik naar rechts en de spiegel was helemaal wit. De caravan hing vergelijkbaar met het eerste filmpje helemaal scheef achter de auto. In de trekauto, een Range Rover van beladen dik 2200 kg was de Solifer van 1100 kg eigenlijk niet te voelen, ook niet toen die zo scheef ging.

In het tweede filmpje is maar weer eens te zien dat dergelijke ongevallen altijd een combinatie zijn van factoren. En in bijna alle gevallen was een tragische afloop te voorkomen door de chauffeur.

Gaat het mis dan is altijd de snelheid te hoog, was er immers langzamer gereden dan was dit niet gebeurd. Verder werken negatief mee de slechte belading, de fiets voor- en achterop waardoor veel gewicht aan de uiteinden zit i.p.v. bij de as. Door de zuiging van de vrachtwagens krijgt de caravan een 'windstoot', en een eerste slinger die daarna heel snel versterkt wordt door de slechte belading en hoge snelheid. Was de gewichtsverhouding tussen auto en caravan gunstiger was misschien ook niets gebeurd. Alle factoren bij elkaar maken dat het mis gaat.

De belangrijkste factor is wel de chauffeur als niet tijdig ingrijpt. Als je niet direct na 2 pendelbewegingen direct de snelheid eruit haalt ben je te laat. En je voelt in de auto best wel of de slinger gevaarlijk wordt of niet. En natuurlijk is het voor het gevoel lastig als je net lekker aan het inhalen bent en zoals in dit geval, al een hele tijd om dan zo hard te remmen dat je weer achter de vrachtwagen komt, maar het was de enige manier om onheil te voorkomen. Elektronische anti slingersystemen doen dat immers ook.

Tenslotte had die bestuurder natuurlijk niet moeten gaan inhalen en daarmee bewust een extra risico nemen dat hij of zij niet goed kan inschatten. De wetgever geeft niet voor niets aan dat 90 km/u het maximum is (en in heel veel landen zelfs 80 km/u.) In het adviesrapport dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat destijds heeft uitgebracht toen in NL de maximum snelheid van 80 naar 90 km/u ging werd al gewaarschuwd dat het aantal ongevallen toe zou nemen. Die indruk heb ik ook. Bijna dagelijks verongelukken er op deze manier caravanners, maar laten we wel wezen bijna iedereen rijdt ook te hard zonder dat ze de gevaren goed kunnen inschatten en weten hoe te handelen als het mis gaat.


Debouncer antwoordt op 18 augustus 2015:

Het zou dus een goed ding zijn om caravans verplicht uit te rusten met een systeem als ATC. Een verbod om fietsen aan de achterkant van de caravan te hangen zou ook niet gek zijn.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 18 augustus 2015:

ATC zal op den duur wel verplicht worden. Veel Duitse en Engelse caravans hebben dat in die landen al standaard en lopen daar voorop mee.

Fietsen achterop verbieden is onzin. Slechte belading kan immers ook zonder fietsen alleen als er een fiets staat kan je zien dat het niet optimaal is. Bovendien kan een combinatie zo veel reserves hebben dat fietsen en dus geen optimale belading, geen probleem hoeft te zijn. In onze programma's geven we dat immers ook aan.

Kennis bijbrengen is belangrijker dan regeltjes 😉


Andreas-NL antwoordt op 18 augustus 2015:

@Menno: ik ben blij met wat je stelt in de eerste zin van je bijdrage van 12.16 u, namelijk dat je door het weer overvallen kan worden en dat het best lastig is om te stoppen. Ik had namelijk een zelfde ervaring. Eind maart dit jaar was ik onderweg vanuit m'n overwintercamping in Spanje. Voor de laatste etappe verbleven we in de Ardennen op ca. 600 m hoogte. Bij vertrek daar -op 31 maart- was het wel wat winderig maar beslist niet te gek om te rijden. Bovendien verwacht je dat het in "het dal" wel beter zal zijn. Een weerbericht hadden we niet gezien. Tot aan Luik was er geen vuiltje aan de lucht. Na Luik gingen we richting Antwerpen via de A13 en werd de wind steeds sterker. Meestentijds hadden we die van voeren, van schuin links. Van tijd tot tijd kregen we best klappen, maar de auto bleef gewoon rechtdoor rijden en de caravan zat steeds weer snel in het spoor. Daardoor waren wij eigenlijk niet echt ongerust. Het vervelende was wel dat de linker spiegel set(met Special Mirrors) herhaaldelijk naar binnen klapte en weer rechtgezet moest worden. Dat gebeurt anders nooit.
We rijden eigenlijk nooit hard maar tijdens de ergste momenten van die storm bleven we onder de 80 km/u (op de teller, dus misschien 73 échte kms). Inhalen was er uiteraard niet bij.
Eenmaal in Nederland werd het later iets minder. Via het radionieuws hoorden we van de vele omgewaaide vrachtauto's en realiseerden we ons dat we veel risico hadden gelopen. Eenmaal thuis krijg je dan de verwijten van familie en vrienden: wie gaat er nu rijden met zulk weer maar da's achteraf praten. En wat het omwaaien betreft loopt een lege vrachtauto nou eenmaal meer risico dan een ietsje smallere caravan van 2,30 m die een heel stuk lager is en bovendien beladen. Na aankomst thuis ben ik eerst langs de weegbrug gereden(had ik al eerder bedacht). Gewicht caravan 1635 kg (max 1700 kg toegestaan). Gewicht auto 1835 kg incl. 2 personen. Heb vrijwel alle zware spullen in de auto, meest direct achter de voorstoelen. Geen ideale gewichtsverhouding (89 %). De caravan was optimaal beladen: meest lege bovenkastjes en het zwaardere spul dicht tegen de as aan. Dat is goed te doen bij mijn type caravan: Fendt Topas 510 TFB. Dit als compensatie voor de 2 lichte fietsen achterop en dat is natuurlijk minder voor de stabiliteit maar we merken nauwelijks verschil in rijden met of zonder fietsen. Zonder fietsen had ik de stabilisator eens omhoog staan en had daar niets van gemerkt maar mét fietsen er op merk je zo iets wél.
De trekauto is een Subaru Outback 2.5i benzine/automaat uit 2005. Normaliter is het heel relaxed rijden met deze combinatie.
N.B. een paar jaar terug, op weg naar Spanje in Z.-Frankrijk al eens te maken gehad met een opkomende mistral, pal van links. Dat viel eigenlijk best mee al zal de sterkte vast niet boven de 6 Beaufort zijn gekomen. Maar als ik had moeten vertrekken met die wind, was ik waarschijnlijk blijven staan. Tja, wat is wijsheid? Zeg het maar . .


Louis antwoordt op 18 augustus 2015:

Ik vind het heel nuttig te zien dat de kans groot is dat een gekoppelde caravan eerder de neiging heeft te gaan schuiven dan te kantelen bij sterke zijwind.
(Mits het zware spul zo laag mogelijk geladen is enz. uiteraard)
Er kunnen zich nu eenmaal omstandigheden voordoen die je dwingen te rijden ook al zou je het liever anders doen.
Voor m'n gevoel lijkt het me ook beter om onder dergelijke omstandigheden de kogeldruk dan maar boven het normaal ideale te verhogen door wat meer naar voren in de caravan te verplaatsen, zodat de kont van de auto nog wat meer op de weg gedrukt wordt .
Onder het motto "alle beetjes helpen" ?


JanS antwoordt op 14 september 2015:

Nog een scharend exemplaar, 'mooi' gefilmd. Aanhangergrootte zegt dus niet veel.

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/24491327/__Gevaarlijke_situatie_op_A27__.html


RobD antwoordt op 14 september 2015:

Ook deze bestuurder/ster reageerde totaal niet. Staat los van de weersomstandigheden, kan onder alle omstandigheden gebeuren als aan alle (inmiddels bekende) voorwaarden niet voldaan word. En dat mist diegene die achter het stuur zit. Niet gewend met aanhanger te rijden?


Bert.s antwoordt op 15 september 2015:

Met Rob.d eens
bestuurder had geen flauw benul wat te doen.
En ook hier geen fietsen achter op de aanhanger, dus dat is niet altijd de oorzaak, hoeft dus ook niet verboden te worden.
Er zijn ook nog altijd mensen die proberen harder te gaan rijden als de boel gaat slingeren.


Slingeren antwoordt op 15 september 2015:

https://www.facebook.com/groups/kampeertips.en.oplossingen/permalink/933115786746458/

Lees de reacties in de groep "kampeertips en oplossingen" eens door in dit draadje op Feestboek, de rillingen lopen over je rug van zoveel onkunde....


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 september 2015:

Ik verbaas me er steeds over dat zo'n 'slinger' zo goed afloopt met relatief weinig schade, ook met andere weggebruikers.

Uiteraard weet ik ook hiervan niet het fijne...... maar mij valt vooral op dat in het begin de auto nog lang 'stabiel' blijft. De gewichtsverhouding zal hier debat aan zijn, de aanhanger weegt niet zo veel. Pas op een laat tijdstip wordt de kracht van de aanhanger toch te groot en wordt de auto meegenomen.

En uiteraard weer een fout van de bestuurder die dit had kunnen voorkomen door tijdig ingrijpen (gas loslaten en licht remmen in een vroeg stadium).


ben antwoordt op 15 september 2015:

Ik rijd met mijn mini caravan best door(caretta 1500)
Ik wordt toch nog regelmatig ingehaald door die mongolen die met een dikke audi of wat dan ook menen dat ze alles kunnen!?

Wie heeft die audi met caravan ook zien staan in tegenovergestelde richting?..net na luik op zaterdag 18-7?
Kinderen en de rest op de vluchtstrook!!..fijn begin van de vakantie!
Ik vindt nog steeds dat men verplicht be moet halen en om de 5 jaar op herhaling!...😉


MarkS90 antwoordt op 15 september 2015:

Mongolen?

Dikke Audi?

Vast niet het juiste taalgebruik om iets te vertellen over een ander.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker