Pieter vraagt op 10 juli 2007:
Ik heb een nieuwe Toyota Avensis Wagon 2.3 D4D die 'maar' 1300 kg mag trekken.
Het blijkt nu dat een Toyota Auris 2.0 D4D die bijna 100 kg lichter is, een kleinere motor heeft wel 1500 kg mag trekken.
Een vergelijkbare Ford Mondeo mag 1800 kg trekken.
Wie kan mij uitleggen hoe dit mogelijk is?
Ik was van plan binnen niet al te lange tijd een nieuwe caravan te kopen, maar aangezien de meeste caravans in de loop van de jaren aanzienlijk zwaarder geworden zijn wordt de keuze nu redelijk beperkt.
Bert antwoordt op 10 juli 2007:
Een regelmatig terugkerende vraag. De redenen voor de verschillen kunnen divers zijn, maar hebben zelden te maken met een veilige gewichtsverhouding! Dat je je dat maar realiseert.
Met inachtneming van soms een beperking van het toegestaan treingewicht moet elke combinatie een paar keer kunnen wegkomen op een helling (sommige 'oude' Mondeo's hadden zo'n beperking en nogal wat Franse auto's). Een andere reden kan de constructie van de auto zijn, waardoor een hogere massa niet verantwoord is. Chassisbalken van karton ofzo.. Soms ook de beperkte koelcapiciteit en niet in de laatste plaats desinteresse van fabrikanten m.b.t. het fenomeen caravanning.
van der wiel antwoordt op 11 juli 2007:
helemaal juist wat bert schrijft,zeker de fabrikant speelt een groten rol.
deze moetten tegenwordig 3 jaar garantie geven op de gehelen auto en nemen liever geen risiko als het om trekgewicht gaat ,denk aan de versnellings bak en koelling van de motor tijdens lange klimmen.
T. Hak antwoordt op 12 september 2008:
Ik denk dat een batterij aan personeel van de importeur, toch wel in de gaten heeft dat de Nederlander graag z'n huisje meeneemt?
Is het trouwens waar dat het max. geremde aanhangergewicht ook te maken heeft met hoe de trekhaak aan de auto is bevestigd? bv met een 4x4?
antwoordt op 12 september 2008:
Neen
Rob antwoordt op 12 september 2008:
Ik denk dat de batterij personeel vd importeur hier niets mee te maken heeft, de auto is gebouwd volgens specifieke waarden en hier doet de importeur niets aan af.
T. Hak antwoordt op 14 september 2008:
Waarom mag een golfje 2.0 dti dsg in duitsland 1700kg trekken en in nederland 1400kg?
Berry antwoordt op 14 september 2008:
Dat is bij 8% stijging.
In Nederland gaat men uit van 12%
Hoewel Duitsland naar ik meen bij nieuwe auto's ook nog alleen maar uit gaat van 12%
berry
Andreas antwoordt op 14 september 2008:
@ Berry en T.Hak: Op een duits kentekenbewijs heb ik inderdaad 2 verschillende trekgewichten zien staan, elk met het bijbehorende stijgingspercentage. De juiste getallen weet ik niet meer.
Max antwoordt op 16 september 2008:
Van: T. Hak
Datum: 14 September 2008 om 11:04
Waarom mag een golfje 2.0 dti dsg in duitsland 1700kg trekken en in nederland 1400kg?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Onze eigen RDW maakt deze regels, niet de importeur.
Andreas antwoordt op 16 september 2008:
@T.Hak: over het algemeen volgt de RDW het advies op van de fabrikant en neemt dit over v/h kentekenbewijs
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!