Caravantrekker (Menno) vraagt op 8 oktober 2015:
Vervolg van de discussie die eerder gevoerd is onder het kopje Towcar of the Year 2016
http://caravantrekker.nl/vragen/read.php?id=88815
Interessant te lezen in een stuk van de EU op pagina 31 dat men in 2013 al op de hoogte was:
http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC75998/ld-na-25572-en-n_online.pdf
Houtman antwoordt op 8 oktober 2015:
Inmiddels is meer informatie verschenen.
Leuk om, met de wetenschap van nu, nog eens een aantal commentaren door te lezen. Bijvoorbeeld over de complottheorie,de ondeskundige verslaggeving door de media
en "de storm in een glas water".
Ton Groenendijk antwoordt op 8 oktober 2015:
Fantastisch, al die commentaren. Maar nu bedenk ik me ineens, dat dit forum wordt bezocht door caravantrekkers en dat zouden eigenlijk wel de laatsten moeten zijn die een ander verwijten dat ze te veel uitstoot produceren. Okay, een fabrikant neemt zijn klanten in de maling, maar wie denkt dat in een pond hagelslag van 0,99 euri ook een pond chocola zit, is wel heel goedgelovig. Dat is met auto's net zo: wie gelooft wat er in de folder staat komt altijd bedrogen uit. Dat heet commercie en nu loopt er eens iemand tegen de lamp bij een (hé, da's apart) onverzettelijke overheidsinstelling. Niks nieuws onder de zon dus. En wie verontwaardigd is (ja, ook die controle-instanties), was daarvoor goedgelovig. En functioneerde dus ook niet. Strafbare domheid die leidt tot strafbare oplichting.
En om terug te komen op de eerste zin: wij, caravantrekkers besturen auto's die 1;20 zouden kunnen rijden, maar die 1:6 draaien om ons te gerieven. Dus wij moeten ook maar even in een hoekje afwachten tot de storm is overgewaaid. (en daarna weer lekker doorrijden)
Benno antwoordt op 8 oktober 2015:
Tjonge wat een verhaal. Ik ben er even overheen gedroned en kom tot de conclusie dat de uitstoot-materie een enorme werkgelegenheid creëert.
De conclusie spreekt ons, caravantrekkers, vrij.
De rotzooi komt van de CAMPERS !!
MarkS90 antwoordt op 8 oktober 2015:
Ooooo Benno, die over de campers vraagt om enige uitleg.
Benno antwoordt op 8 oktober 2015:
Het gaat goed fout met light-duty vehicles.
Dus FIAT Ducato enz.
Louis antwoordt op 8 oktober 2015:
En zo zien we hoe het in werkelijkheid werkt, en mét medeweten van...
Dit soort geaccepteerd manipuleren om het zo maar te noemen komt vaker voor.
Bij Efectis (TNO) in Rijswijk worden al sinds jaar en dag brandwerende deuren op tijdsduur van doorslag en temperatuuruitstraling getest in alleen gesloten toestand.
Ik heb diverse van deze brandtesten beroepsmatig bijgewoond.
Zodra je daar aan wie dan ook de logische vraag stelt waarom juist de sluitbeweging van zo'n functioneel belangrijke deur niét word getest werd ontwijkend of niet geantwoord.
De faciliteiten daar zijn ook te klein en niet geschikt om op ware grote bedrijfsdeuren deuren van formaat én het sluiten ervan te kúnnen testen.
Toch is dit een gecertificeerde en bevoegde instantie.
Iedereen weet ervan, accepteert het inclusief brandweer en opdrachtgevende instanties.
Een totaal ander voorbeeld, maar laat wel zien waarom veel officiéle met imponerende logo's afgestempelde rapporten bestaande uit veel papier van minder waarde kunnen zijn dan het papier op uw toiletrol.
Mede door dit soort ervaringen ben ik nogal terughoudend in het vertrouwen van dit soort papieren instanties met boter op het hoofd.
En bedrijven maken gebruik van deze geboden ruimte.
Dus : Ik kijk hier totaal niet van op, en wens VW wederom succes daar zij slechts een klein onderdeeltje zijn in de algehele volksverlakkerij.
A.Kok antwoordt op 14 oktober 2015:
Interessant wordt het wel voor vele Volkswagen bezitters. En zeker met een caravan. Als er nieuwe software geladen gaat worden. Terug naar de dealer is zeer waarschijnlijk niet vrijwillig, omdat de auto niet voldoet aan de typegoedkeuring. Op Youtube kun je een filmpje zien wat de software doet op een testbank. Qua topvermogen en koppel ga je niet veel verliezen, maar onder de 3000 toeren doet de auto (2.0 tdi) zeer weinig. Zoek op dieselgate.
Als de auto in dit gebied zwak gaat worden, dan wordt je caravantrekker echt een stuk onaantrekkelijker.
Bert antwoordt op 14 oktober 2015:
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=GhvI2oeBPtY
Deze test werd uitgevoerd op een 4WD dyno om on-the-road simulatie door te voeren. Toen de auto op een 2WD testbank werd gezet ontstonden verschillen: de computer werd duidelijk 'afgeregeld'.
Wat ik uit deze video opmaak is dat vermogen niet veel uitmaakt. Koppel wordt wel minder van 214 naar 188 (US Torque) en beide bij ongeveer 2500 rpm.
Het testgebeuren werd uitgevoerd met een standaard 2011 Jetta 2.0 TDI met DSG automaat. 103 Kw (tot 4200 rpm) en 320 Nm (bruto) koppel bij 1750 rpm....
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 oktober 2015:
Zolang Chippen van je auto niet verboden is, kan de software aanpassing door de fabriek niet verplicht zijn lijkt me. En anders kan je alsnog laten chippen.
Bovendien neem ik aan dat alle gechipte VW eigenaren niet zitten te wachten op weer een normale originele auto. Het zal druk worden bij de tuners...
Michiel antwoordt op 14 oktober 2015:
Als dat weer "terugchippen" na een aanpassing van software door de dealer massaal gaat gebeuren, kun je er op wachten totdat chiptunen verboden wordt, of althans gereguleerd gaat worden..
Alfred antwoordt op 14 oktober 2015:
Het frappante aan de beschuldigingen van de Amerikanen, is eigenlijk dat ze zelf al jaren met de uitstoot van hun eigen auto's sjoemelen.
Als sinds eind jaren zeventig van de vorige eeuw werden de Amerikaanse auto's namelijk voorzien van een luchtpomp die lucht in de uitlaat pompte.
Hierdoor werden de uitlaatgassen verdund waardoor er aan het einde van de uitlaat een lagere uitstoot werd gemeten.
Kort om, wie houd nu wie voor de gek!!!
Steven antwoordt op 2 november 2015:
https://www.youtube.com/watch?v=GhvI2oeBPtY
filmpje waarin een vermogensmeting gedaan wordt met en zonder sjoemelende software.
Let vooral op het koppelverloop. Lijkt me dat de fix een serieuze impact gaat hebben op het caravan gebruik. 40 Nm minder (beneden 3000 tpm) is niet niks.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 november 2015:
Dat is een voorbarige conclusie omdat je niet weet wat de fix gaat worden. Hier is alleen het verschil zichtbaar met en zonder sjoemel software. Ik verwacht dat VW komt met een oplossing waarbij de oorspronkelijke vermogens waarde bereikt kunnen terwijl die toch schoon genoeg is. Sommige types krijgen immers zelfs meer aanpassingen dan alleen software.
Quirien antwoordt op 2 november 2015:
@ Steven,
inderdaad heel vervelend flink wat NM in te leveren.
Maar volgens mij zijn we al op het filmpje geattendeerd door A.Kok 14/10 en Bert met de link op 14/10.
En dit wordt nog vergoed maar.... hoe staat het eigenlijk met de gedupeerden inzake de olieschraapveer bij bepaalde benzine modellen? Ik hoor hier nog weinig over of heb ik iets gemist inzake een regeling in Nederland.
Lijkt mij een hele vervelende zaak als je daar voor flink wat kosten opdraaidt.
Frans antwoordt op 3 november 2015:
Ach, of het nu sjoemelsoftware is of iets anders, we worden dagelijks bedonderd waar we zelf bijstaan.
Frans
Houtman antwoordt op 13 november 2015:
Volgens de nieuwsbrief van Autoweek van vandaag (vrijdag de dertiende) heeft de EU de Amerikaanse instanties ingelicht over de sjoemel software.
Quirien antwoordt op 15 oktober 2016:
Komt er gisteren zomaar een bericht in het nieuws dat na onderzoek in Nederland doordat ze nu een meting bij andere omstandigheden/situaties doen nog veel meer uit de hoge hoed bij diversen andere merken.(smiley)
Wat voor gevolgen zal dat nu weer met zich meebrengen?
Ton Groenendijk antwoordt op 16 oktober 2016:
Dat ik na een jaar een tweede keer zou reageren op dit onderwerp had ik niet verwacht. Uiteindelijk is er, ook een jaar verder, niks nieuws onder de zon. De reclame die altijd zo fraai de voortreffelijkheid van de auto-industrie rondbazuinde is nu eindelijk een keer terug gefloten. Ooit beweerde Porsche dat de lucht uit zijn uitlaten schoner was dan de aangezogen lucht. (Echt waar!) Daarna kwamen de verbruikstesten met zonder buitenspiegels, wieldoppen en afgeplakte motorkapnaden en nu heeft de digitalisering zijn intrede gedaan in de decennialange belazerderij van al die keurige bedrijven. Wij, consumenten konden natuurlijk beter weten. We hebben allemaal wel eens uitgerekend wat onze auto verbruikte. Vóór de verbruiksmeters (ook gesjoemeld?) deed je dat gewoon met een briefje en een staartdeling. En zag je dat je belazerd werd.
Daarom is ook de nu jammerende overheid net zo schuldig. Want als de individuele consument al wist dat de cijfers niet deugden, dan hadden de TUV en de RDW en hoe al die ongrijpbare instanties heten, dat ook wel kunnen weten.
Het is de bedoeling dat we allemaal wat voorzichtig met onze leefomgeving omgaan. Maar als je dit zinloze gekrakeel verneemt (Opel Mokka fout/Opel Zafira goed? Zelfde motor?)
wordt ik toch wel wat wantrouwig. Heeft de electrischautolobby momenteel meer invloed dan de fossielebrandstofautolobby? Het is een hoop herrie (en onderzoek) naar zaken die we al lang wisten. En waarover zo veel leugens zijn gezegd, dat ze niet meer te tellen zijn.
Zowel door de auto-industrie als de overheid. Dus laten we er maar over ophouden, ons verlies pakken en de max. snelheid terug brengen naar 100, dan voldoen we gelijk weer aan de gestelde EU eisen mbt uitstoot.
En voor de bezoekers die zich zorgen maken over het inleveren van hun Nm's; ik behoor tot de generatie die met een voorwielaandrijvertje van 90pk, dat is ehh zo'n 60 Nm met een sleurhut door heel Europa crosste. Geen haast want het was vakantie.
En schamen hoeven we ons echt niet, zolang de blauwe hemel wit is van de condens strepen, de 1800 cc motorfietsen zonder katalisator rondrijden en de campers in de USA 1:3 verstoken.
Dan zijn wij, caravanners, en daar gaat dit forum over, niet de braafste jongetjes van de klas, maar zeker niet de grootste engerds. Dat zijn de instanties die nu krokodillentranen huilen, niet uit overtuiging, maar omdat ze betrapt zijn op bedrog (de fabrieken) en nalatigheid (de overheid). Voor beiden geldt dat er wellicht sprake is van actieve en passieve omkoping in het kader van het Wetboek van strafrecht, maar tja, als je zoiets wilt zeggen (wat ik niet doe) moet je wel bewijs hebben.
Louis antwoordt op 16 oktober 2016:
Weinig nieuws, witte boorden lobby criminaliteit zoals sinds mensenheugenis.
Het gaat er alleen om hoe nétjes je de zaak bedonderd, niet om het feit dát en hoe zwaar.
Zo kom je ruggengraatloos én gesteund overal mee weg.
"Slim" noemen voorstanders dat.
Heb je trouwens een debat tussen wat zich volwassen bestuurders noemen weleens écht om de inhoud zien gaan in plaats van de eindeloze kleuterkringgesprekjes over "verkeerd" woordjesgebruik van de een of ander ?.
(Dus men had echt helemaal geen tijd om op de sjoemelindustrie te letten...)
Quirien antwoordt op 16 oktober 2016:
Tja, dat gesjoemel ,het is toch wat.
Ach wat snelheid betreft; het voortschrijdend inzicht heeft bij mij al jaren geleden geleid dat tussen 85 of 95/100 echte km rijden de financiële extra kolk in de tank t.o.v. de tijd winst effectief, miniem is. Schijnt door iets minder snel te rijden en de sticker die anders impliceert daardoor ook nog eens veiliger te rijden omdat we minder snel een wapperende caravan achter ons aankrijgen.
Nadeel is natuurlijk dat de nodige caravanners je soms kwispelend en totaal niet spiegelend paseren.
Ik zeg dan maar gekscherend tegen mijn echtgenote, die heeft vast ook het nummer Opzij, opzij, opzij van Herman van Veen aanstaan.(smiley) Mocht het soms wel eens hierdoor tot een manoeuvre leiden dan zeg ik wat anders.
Janka antwoordt op 17 oktober 2016:
Eerst had ik het "nieuws" gelezen op RTL Nieuws en was totaal niet verbaasd.
Wel interessant was de lijst met geteste auto's. Geen VW's dus.
En wat schetste mijn verbazing bij het bekijken van het NOS Journaal om 20:00 uur en 22:00 uur?
Uitgebreid een VW (logo) in beeld op de achtergrond van de geinterviewde.
Om 22:00 uur was het nog duidelijker, er werd een auto het keuringstation binnen gereden. Inderdaad een VW..
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 17 oktober 2016:
De media geven (altijd) een vertekend beeld. Op de site van de RDW staat het hele onderzoek en dan is niet een specifiek merk te noemen en ook nog niet een schuldige zolang niet alles onderzocht is.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.