Carlo vraagt op 10 oktober 2015:
Ik rij nu met een Ford Mondeo hij trekt heel goed maar al twee keer is mijn caravan beginnen slingeren, ik heb schrik om een vrachtwagen voorbij te gaan. Daar voor een Renault Senic daar hing de zelfde caravan achter als een trein, nooit een probleem mee gehad. Heeft er nog iemand slechte ervaring met slingeren met een Ford Mondeo?
fransvb antwoordt op 10 oktober 2015:
Een oorzaak kan zijn de afstand trekhaak tot achteras, die van de renault lijkt me korter dan die van de mondeo.Hoe korter hoe beter.
Louis antwoordt op 10 oktober 2015:
Goeiemorgen Carlo,
Ik rijd een Mondeo wagon 2009 en mag 1500 kg trekken.
De caravan mag 1250 kg wegen, is 6.05 lang inclusief dissel.
Een electrische fiets voorop, en één achterop.
Compleet met fietstassen (met enige inhoud) en de accu's erin.
Gewicht pér fiets 31 kg totaal.
Lengte van de caravan dus gunstig, maar de fietsen zeker niet.
Toch rijd ik altijd zonder ingeschakelde anti slingerkoppeling.
Banden goed op spanning, belading van het geheel en kogeldruk verder "perfect".
(Heb er ook nog vaak een paar kajaks bij op het dak liggen)
Gereden als proef tot 115 echte kilometers, en ook de slingergrens (tot op zekere hoogte natuurlijk) op proberen te zoeken met bevredigend resultaat.
Maar blijf altijd onder de honderd teller kilometers.
Ook met stormweer van opzij gereden, hetgeen boven verwachting goed ging.
Wat ik altijd wel merk is enig licht kwispelen bij gepasseerd worden o.i.d. door luchtverplaatsingen, maar zeker geen slingeren, en de auto zelf behoeft geen anders dan andere stuurcorrecties .
Een heel verhaal, dus ik hoop dat je er iets mee kunt.
Tijs antwoordt op 10 oktober 2015:
@Carlo: om wat voor Mondeo & Scenic en wat voor caravan gaat het precies?
Luuk antwoordt op 10 oktober 2015:
Het is misschien even een kwestie van wennen?
Wij hebben een aantal jaren geleden een BMW 3 serie touring gehad en deze trok de caravan prima en de wegligging was ook prima, echter nu de Renault (grand) Scenic en deze bevalt ons echt uitstekend. Wat een wegligging heeft deze auto met caravan, rijdt ideaal! Als ik de Scenic niet had gehad had ik gezegd dat de BMW een prima trekker was met een prima wegligging echter nu ik een Scenic ben gewend ben ik eerder geneigd te zeggen dat de wegligging van de BMW niet heel goed was...dus het ligt misschien wel gewoon aan dat de Scenic een enorm goede wegligging had.
Anko antwoordt op 10 oktober 2015:
Als de Scenic al een stabielere trekker is dan een Mondeo, dan denk ik toch dat dat eerder met de korte overhang te maken zal hebben dan met de wegligging van de auto an sich. Want een Mondeo heeft toch echt geen verkeerde reputatie als het om wegligging gaat ....
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 oktober 2015:
Het is lastig zo vanaf afstand te beoordelen zonder verdere gegevens. Een oorzaak noemen gaat dan ook niet.
Verhogen van de bandenspanning vooral achter zou kunnen helpen (bijv. 2.8 atm) en experimenteer maar eens wat met de kogeldruk.
Een Mondeo hoeft in het algemeen zeker niet slechter te zijn dan een Scenic.
dabbertje antwoordt op 10 oktober 2015:
Wij hebben een Mondeo wagon van 2011 met een caravan van max 1500 kg. Heerlijke combi hoor, met tempo 100 altijd lekker doorrijden door Duitsland maar wel met een flinke kogeldruk. Minimaal 90 kg (wat bij onze Mondeo toegestaan) en liefst wat meer. Met minder kogeldruk krijg je de caravan eerder aan het kwispelen.
Sjef antwoordt op 10 oktober 2015:
Hoi Carlo,
Welke banden zitten er op de Mondeo ?
Zowel het merk als de bandenmaat.
Kees antwoordt op 10 oktober 2015:
Die zijn van marginale invloed. Zij kunnen wel helpen bij het inleiden maar de oorzaak ligt ergens anders en veelal in de belading.
Bert antwoordt op 11 oktober 2015:
Maar even afwachten wat de reacties zijn van Carlo. Maar zeker weten dat we dat weggedrag op een hoger peil kunnen trekken...
dirk antwoordt op 11 oktober 2015:
Wij hebben een C4 en in voor we op vakantie wat uitgeprobeerd met kogeldruk en belading ,toen we op vakantie gingen de achterbanden op 2.8 bar gezet en 70 kg kogeldruk we hebben 2 lichtgewicht fietsen achterop (26kg) je moet wel wat compenseren om de kogeldruk op 70 kg te krijgen en dan rijd het super .
toen we verder gingen in de vakantie aangekoppeld en rijden we hadden 15 km gereden en zeiden beide dit voelt niet lekker ff parkeerplaats op kogeldruk was toen 60 kg dus jerrycan water erbij in dissel en ja hoor rijd weer super erg stabiel onze snelheid is ongeveer 95 km dus zo zie je maar wat kogeldruk en banden spanning kunnen doen .
Jerry antwoordt op 11 oktober 2015:
Vreemd.. ik rij nu al 12 jaar in 2 verschillende Mondeo's. De combinatie met de Beyerland met max. belading van 1300kg. bevalt mij zeer goed.
Ik heb alleen de bandenspanning van de auto met 0,5 bar extra verhoogd, dit op aanraden van een Ford monteur.
Wij hebben nooit spullen in de bovenkastjes, mijn kogeldruk heb ik altijd tussen de 75 á 80 kg.
Mijn snelheid heb ik altijd tussen de 100 en 110 km.(in Frankrijk)
Ik denk dat de onrust van je caravan achter de Mondeo wellicht gezocht moet worden in je belading?
Jerry
Carlo antwoordt op 11 oktober 2015:
Dank u voor jullie reactie. De caravan is een Knaus 1300kg en de banden staan op 4.5 bar, de banden van de auto op 2.5 bar. Mischien ligt het dan aan de lading. Ik krijg moeilijk veel gewicht op de trekhaak, ik zit tegen de 60 kg. Maar eigelijk is enkel de auto veranderd, en die trekt de caravan vlot.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 oktober 2015:
Probeer eerst maar eens aan de 75 kg te komen. En niet door meer voorin te leggen maar door ook vooral achter spul weg te halen en dat meer naar voren te verplaatsen.
En verhoog ook de auto bandenspanning maar wat.
Het kan goed zijn dat de ene auto gevoeliger is dan de andere voor een te lage of te hoge kogeldruk.
Jerry antwoordt op 11 oktober 2015:
Bandenspanning 2,5 bar is voor een onbeladen auto.
Als de auto beladen wordt moet de spanning op 2,8 bar staan.
Advies van Ford monteur: spanning verhogen met 0,5 bar
= 3,2 bar.
Dit heb ik ook altijd aangehouden en bevalt mij prima.
De Mondeo mag 80 kg. kogeldruk hebben.
De 75 kg. die Menno adviseert zal de kombinatie rustiger doen rijden.
Succes!
Kees antwoordt op 11 oktober 2015:
Dirk schreef:
... we hadden 15 km gereden en zeiden beide dit voelt niet lekker ff parkeerplaats op kogeldruk was toen 60 kg dus jerrycan water erbij in dissel en ja hoor rijd weer super erg stabiel onze snelheid is ongeveer 95 km dus zo zie je maar wat kogeldruk en banden spanning kunnen doen
De bandenspanning had hier niets mee van doen, die 10kg extra kogeldruk dus duidelijk wel. Daar moet moet Carlo het in zoeken. Banden spanning verhogen is prima maar niet noodzakelijk.
Bert antwoordt op 12 oktober 2015:
Twee zaken kruisen elkaar. Bandenspanning (auto) is belangrijk en ook de kogeldruk, vooral als fietsen achterop staan.
Om met het eerste beginnen: Ford adviseert bij caravangebruik een 0,2 hogere spanning dan de 'zware belading adviesdruk'.
Kogeldruk is belangrijker wanneer de belading (door fietsen) niet optimaal is. Een hoge kogeldruk dus. Hoe dat uitpakt met betreffende auto? En dam wordt bandenspanning weer belangrijk.
Het is een mix, en de marges zijn best wel klein, vooral bij combinaties die aan de grens zitten. Qua gewichtsverhouding.
Het is echt belangrijk {om veilig te kunnen kruisen) om die aspecten zorgvuldig te beoordelen. En dus aan te passen.
Carlo antwoordt op 13 oktober 2015:
Het is moeilijk om veel gewicht op de trekhaak te krijgen met de caravan. Mijn verbruik is wel meegevallen. op 4070 km naar Entreveaux zuid Frankrijk, ginder wel solo gereden maar altijd in de bergen, kwam ik op 8,4L op 100 km, voor een 2.0TDCI vind ik dat goed mee gevallen, spijtig dat hij zo'n losse kont heeft.
gerard antwoordt op 14 oktober 2015:
Ik rijdt al 13 jaar met mijn 5 deurs mondeo 2 ltr benz en een fendt caravan van het jaar 2000 gewicht 1350 kg.
Het enige vindt ik een slappe vering achter van de auto , dit opgelost met rubbere blokken .Banden van de auto achter op 2,7 bar gezet en voor op 2,3 gezet, caravan banden op 3,7 gezet met stikstof gevuld. rijdt geweldig ,wel de belading van de caravan goed verdeeld .Fietsen staan in de caravan . Let wel altijd op de snelheid ,want de ene vrachtwagen zuigt meer als de andere dat merk je als je harder rijdt dan normaal.
Dit is mijn ervaring
gerard.
Quirien antwoordt op 14 oktober 2015:
Carlo, op deze site bij berekeningen en op zij naar beneden scrollen vind je een rubriek; kogeldruk en stabiliteit. Vul deze eens in en speel er wat mee.
zie ook verder naar onderen bij de invloeden aangegeven met sterren.
Waarom kun jeeigenlijk moeilijk veel gewicht op de trekhaak krijgen?
PieteR antwoordt op 15 oktober 2015:
In het kort: belading, bandenspanning en kogeldruk moeten in orde zijn. Ter aanvulling is een goede slingerbedwinger echt nog zo gek niet!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.