Marij Raaijmakers vraagt op 28 oktober 2015:
Ik rijd een caravan Trigano Silver 420 met een Toyota Auris 2.0D-4D. Vanwege de te lage toegestane kogeldruk zoek ik een andere auto. Vervelend dat ik dan op 'grotere'auto's moet uitkomen.
Zo zie ik bij de berekeningen dat een Avensis wagon het beter doet als trekker dan een vergelijkbare sedan.
mijn vraag: Is een wagon altijd beter dan een sedan of compacte hatchbackauto?
Steven antwoordt op 28 oktober 2015:
een Avensis is een klasse groter dan een Auris, met het bijbehorende eigengewicht.
Als het eigengewicht van de wagens hetzelfde is, is de auto met de kortste achteroverbouw het interessantste, wat meestal de hatchback zal zijn.
We gaan dan wel uit van dezelfde aandrijflijn natuurlijk
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 oktober 2015:
Ik mag toch hopen dat de beperkte kogeldruk niet de enige reden is om een nieuwe auto te kopen 😉
Als de specificaties het zelfde zijn tussen een station en een sedan dan zal de station iets beter presteren omdat de luchtweerstand i.t.t. een solo auto, iets gunstiger is.
Een korte achteroversteek is voor (het gevoel van) de stabiliteit gunstig, maar dat is een grotere wielbasis bijvoorbeeld ook. De conclusie dat een hatchback dus beter is, is toch wat voorbarig.
Jan antwoordt op 30 oktober 2015:
Dat is het probleem bij een Trigano. Zonder je ruimte achter het bagageluik vol te pakken zit je al met een hoge kogeldruk. Ik zou 10% te hoge kogeldruk accepteren en zware voorwerpen achteir in de caravan te pakken zoalsnde voortent. Ik had een Trigano en zelfde probleem en een zeer gering laadvermogen. Heb nu een Knaus 420 qd die nog prettiger achter de auto ligt dan de Trigano en geen kogeldruk problemen meer.
Steven antwoordt op 1 november 2015:
Menno,
is de kogeldruk dan zo verschillend tussen een Golf, Jetta en Variant? en de wielbasis?
Lijkt me dat de overhang achter het grootste verschil geeft, gevolgd door het leeggewicht...
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 november 2015:
Tussen de Golf, Jetta en variant zijn kogeldruk en wielbasis hetzelfde (denk ik) en dan is de hatchback het gunstigst, met de korte oversteek.
Maar als een variant 100 kg zwaarder is (?) dan is dat kon dat nog wel eens anders uitpakken.
Dick antwoordt op 2 november 2015:
Kan me wel iets voorstellen bij de vraag van Marij. Heb Toyota Verso (kogeldruk max 55 kg) gehad in combinatie met Trigano Silver 380 (kogeldruk leeg 75-80 kg).
Wij reden overigens in de praktijk meestal met een kogeldruk van 65-70 kg.
De Verso ingeruild voor Peugeot 308SW. Kogeldrukprobleem opgelost (mag nu 75 kg zijn). Daarnaast is de Peugeot zuiniger zowel solo en als met caravan.
Het koppel is bij 1750 rpm al maximaal en dat is dus gunstig bij wegrijden op een helling.
De SW is een stationwagon en mag 1200 kg trekken. De hatchback mag met dezelfde motor 1300 kg trekken, is echter ca 100 kg lichter.
Voor ons is 1200 kg voldoende en daarom de SW genomen.
Andy antwoordt op 6 november 2015:
Ook ik kan me wel iets voorstellen bij de vraag van Marij. Heb ook een Toyota Verso (kogeldruk max 55 kg) gehad, maar dan in combinatie met een Fendt 420QF Het was elke keer passen en meten om de kogel druk rond de 65 Kg. te krijgen, wat eigenlijk te veel is.
Door mijn goed ervaring met Toyota heb ik ook naar de Auris gekeken als vervanger, maar de kogel druk hield mee tegen. Ik heb nu een Mazda 3 (diesel) wat ik een geweldig trekker vind en heb geen kogeldruk problemen meer (max. = 75 kg).
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.