Caravantrekker.nl

Kargomax banden

Beverwijk vraagt op 8 november 2015:

Kortgeleden bij een inspectiebeurt bleken mijn Kargomax banden
totaal versleten te zijn, banden zijn 31-3-2015 er onder gezet
Voorheen wzaten er Vredestein onder die duizenden Km gereden hebben
Mijn caravan weegt beladen max. 1200 kg Wat een vreselijke troep
die banden Bij deze een waarschuwing kijk uw Kargomax banden goed na
speciaal de binnenzijde

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Quirien antwoordt op 8 november 2015:

Zie meerdere topic topic's in de zoekmachine inzake Kargomax banden.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 november 2015:

Kargomax banden zijn redelijke banden maar ongeschikt voor (sommige) geknikte delta assen. De ANWB heeft hier voor gewaarschuwd.


RobD antwoordt op 8 november 2015:

Afkraken alla, maar hoeveel km is er mee gereden en belangrijk, wat is de dotcode. Iedere band is zo goed als er mee omgegaan word.


JT® antwoordt op 8 november 2015:

Hier de link naar de oproep van de ANWB:

http://www.anwb.nl/kamperen/kck-forum/caravan#plckforumpage=ForumDiscussion&plckdiscussionid=Cat%3Aefaf1209-a878-4025-9efd-da4f7b48d02fForum%3A216a42d9-c37d-44be-908e-69cadc18040cDiscussion%3A7bd89bef-1471-457c-8a74-9e7a6be53f70&plckforumpostonpage=1&plckpostid=&plckforumpostshowfirstunread=&plckfindpostkey=

vrgr
JT®


JT® antwoordt op 8 november 2015:

Ik merk net dat de link niet het juiste onderwerp opent. Hier een nieuwe poging

http://www.anwb.nl/community/forums?plckForumPage=ForumDiscussion&plckDiscussionId=Cat%3aefaf1209-a878-4025-9efd-da4f7b48d02fForum%3a216a42d9-c37d-44be-908e-69cadc18040cDiscussion%3a7bd89bef-1471-457c-8a74-9e7a6be53f70

vrgr
JT®


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 november 2015:

De Kargomax ST-6000 is een 'trailer only' band. Daarmee is niets mis als die op een aanhanger wordt gebruikt met een rechte as. Ik heb er zelf 30.000 km mee gereden zonder enige slijtage.
Op de geknikte Delta as van ALKO staan de wielen niet recht t.o.v. de weg. Het vermoeden bestaat dat de Kargomax banden daar niet goed tegen kunnen. Bedenk daarbij wel dat er grote verschillen bestaan tussen delta assen, soms is de slijtage veel groter dan bij andere caravans.


Dieter antwoordt op 8 november 2015:

Onder de paardentrailer (4x) doen ze het tot nu toe prima......moet ik me zorgen maken jongens????


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 november 2015:

Nee, want die heeft geen delta as.


Ton Groenendijk antwoordt op 8 november 2015:

En onder de geknikte as van BPW zitten ze ook al zo'n 18.000 km zonder extreme slijtage.
ja, ja het is me wat met die caravanbanden....


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 november 2015:

Het is vooral wat met ALKO delta assen 😉


Louis antwoordt op 9 november 2015:

Aha, die reactie betekend dat jij iets weet waar wij niets van weten Menno...
Waarin zit dus dat wezenlijke verschil tussen een BPW en ALKO knikas ?
Dat zou kunnen betekenen dat ook de hele bandendiscussie in het algemeen op losse schroeven staat .
(Te scheef slijten, te snel, kapot rijden zonder duidelijke oorzaak enz.)


TheoS antwoordt op 9 november 2015:

Wat is er mis met ALKO delta assen? Op mijn Avento zit er ook een. Het vorig jaar heb ik de banden vervangen. Daar was na meer dan 30.000 km. niets mis mee. Met een 100 km sticker en een leeftijd van 6 jaar moest vervangen helaas.
Gelukkig worden wij nog niet afgeschreven op grond van onze leeftijd. 😉


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 november 2015:

Hier op dit forum, maar ook elders, hoor ik regelmatig klachten dat goede banden na 10.000 km versleten zijn op een delta as. De oorzaak is dan dat de wielstand te scheef is, en dat dit gecorrigeerd moet worden. Te veel toespoor geloof ik. De meeste mensen rijden gelukkig wel 50.000 of meer met banden op een delta as.
M.i. betekent dit dus dat er (een klein percentage?) delta assen zijn die niet aan de eisen voldoen die je aan de as mag stellen. En heb je nu de pech zo'n as te hebben en je zet daar een band op die extra gevoelig is voor slijtage (in scheve stand) dan heb je echt een probleem.
Ook denkbaar is dat deze slijtage eerder dus niet op viel bij goede banden omdat niet zo heel veel gereden werd, en dat die bij Kargomax banden opeens wel opgemerkt wordt. Dit bijvoorbeeld op een 'beetje te scheve' Alko as. Er zit namelijk (te) veel verschillen in die assen.


Quirien antwoordt op 9 november 2015:

Ook met mijn huidige Delta as (9 jaar oud) niets aan de hand. De vorige gaf wel een kleine afwijking maar is door dealer opgelost.

Doe(deed) er ook met de banden gemakkelijk 40000 km of meer mee. Maar je kunt natuurlijk pech hebben een minder goede as getroffen te hebben.
Contole op je banden blijft natuurlijk niet verkeerd.


Louis antwoordt op 9 november 2015:

Ha,ha TheoS, weet je dat over het niet afschrijven wel zeker ?
Jullie hebben trouwens veeeel teveel vakantie....30 tot 50000 km op een stel banden.
Dat is grof 6500 km per jaar (!) bij een zes jaars vervanging.
Ik kom er langzaam achter dat ik iets heel erg verkeerd doe.
(Met rechte of kromme as)
Gekheid, maar je ziet zo wél waarom het kan zijn dat de één de bandenproblemen van de ander totaal niet heeft/begrijpt.


Kees antwoordt op 9 november 2015:

Gelukkig worden wij nog niet afgeschreven op grond van onze leeftijd.

Als je werkeloos wordt/bent boven de 50 dan ben je in NL wel afgeschreven hoor!
Aan de andere kant heb je dan wel gelegenheid om km's te maken.
😉


Quirien antwoordt op 9 november 2015:

@ Kees, Met 20 dagen vakantie recht per jaar in de WW kom je niet ver hoor.(smiley)
@TheoS, tja zelfs op onze leeftijd investeren ze soms nog tonnen in je.
En je moet / hoeft niet perse je banden te vervangen hoor als ze nog goed zijn, 20 kilometer in Duitsland minder hard mag dan ook.(smiley)


Kees antwoordt op 9 november 2015:

@Quirien: Je bent dan niet op vakantie maar slechts onderweg.😉


TheoS antwoordt op 10 november 2015:

Ik realiseer me dat mijn opmerking over het nog niet afgeschreven worden op grond van de leeftijd voor 50-plussers die nog niet met pensioen zijn, hard kan aan komen, wanneer zij vanwege hun leeftijd zijn afgeschreven op de arbeidsmarkt.

Als ik daar iemand mee heb geraakt, verontschuldig ik me daarvoor.

Onder het mom van dat het om financiële redenen niet anders kan - kunnen en willen wordt te pas en te onpas door elkaar gehaald - zijn we soms te ver doorgeschoten en komen groepen (van jong tot oud) in onze samenleving in de knel. De wal zal het schip wel keren. Daar hebben degenen die nu in de knel zitten helaas niets aan.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker