Idema vraagt op 2 december 2015:
Bij de Mercedes dealer heb ik een offerte gevraagd voor een trekhaak voor onze auto (M-B GLA 250 4Matic). Volgens de brochure mag deze auto 1800kg trekken. De dealer geeft aan: 'Prijsopgave trekhaak, let op extra koeling!!!' In de prijsopgave vertaald: ventilator 600W. Totaal prijsopgaaf: € 2028,06. Slik!? Kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier een buitenproportionele vergoeding wordt gevraagd voor het monteren van een trekhaak. Mijn vraag is: is de auto niet reeds af fabriek geschikt om een caravan te trekken, zonder extra voorziening? Onze (toekomstige) aankoop - wij hebben nog geen caravan - zal hoogstwaarschijnlijk niet zwaarder zijn dan 1500kg inclusief belading (Eriba Touring).
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 december 2015:
Mercedes-Benz is niet goedkoop maar dan heb je ook wat 😉
Je kan op internet gaan shoppen voor goedkopere oplossingen, die zijn er zeker! Maar ik vind het wel belangrijk dat je een goede trekhaak ook goed laat monteren. Denk daarbij aan:
- volledige aansluiting van de 13 polige stekker
- volledige aanpassing van de software in je auto voor trailer assist en parkeer sensoren etc. Dit is lastig en zou ik niet graag aan zomaar een 'trekhaak boer' overlaten.
En dan extra koeling? Een Eriba Touring (max 1300 kg) met weinig luchtweerstand i.c.m. een 250 (350Nm en 211 pk) zal bij normaal gebruik niet zo zwaar belast worden. Anders wordt het als je daar de bergen mee in gaat en het gas er goed opzet.....Of die koeling echt nodig is....? Dat kan eigenlijk alleen MB vertellen.
Alfred antwoordt op 2 december 2015:
Dat is inderdaad een flink bedrag, Ik zou bij een aantal andere bedrijven een offerte aanvragen.
Uiteraard wel inclusief de extra ventilator, deze zal nodig zijn voor de extra koeling van de versnellingsbak.
Als de auto nog in de garantie zit, zou ik de ventilator zeker laten monteren. Mocht je toch problemen krijgen zonder ventilator, dan zal je bij MB nul op rekest krijgen.
Als je andere (lagere) offertes hebt, kan je eventueel onderhandelen of de MB dealer wil zakken in prijs.
RobD antwoordt op 2 december 2015:
Soortgelijke vraag is m.b.t. Merc al vaker aan bod geweest. Type in de zoekkolom eens: koeling.
MarkS90 antwoordt op 2 december 2015:
Ik ben er inmiddels achter, dan wel via een ander merk auto, dat de nieuwe ventilator er een is met 7 of 9 waaierbladen in plaats van standaard 5.
De koelventilator is dus groter en vraagt meer stroom om te draaien. En hij moet natuurlijk gemonteerd worden.
Maar ook hier geldt dat wie in de gelegenheid is een nieuwe auto te kopen er direct een te kiezen met versterkte koeling: uiteindelijk zijn die kosten dan lager dan achteraf montage.
Louis antwoordt op 2 december 2015:
Dus als ik het goed begrijp heb je een auto waarmee je vanuit de folder ter goeder trouw gedacht had 1800 kg aan te kunnen ?
Maar nu je er daadwerkelijk gebruik van wilt maken komt de aap uit de mouw, en blijk je niet alleen voor trekhaak en aansluiting te moeten betalen.
Maar ook om "het technische gebrek" van deze in de folder aangeprezen 1800 kg te kunnen laten oplossen ?
fransvb antwoordt op 3 december 2015:
Een sjoemelventilator????
Het komt straks nog zo ver dat je bij aankoop moet aangeven wat je met de auto wilt gaan doen, vervolgens krijg je de keus uit een aantal opties die je extra moet betalen.
Paar weken geleden een offerte laten maken voor een spiksplinternieuwe auto, de dealer presteerde het om rijklaarkosten te presenteren van € 5500,-- bovenop de catalogusprijs van € 32500,-- Jaja de autoverkopen zitten weer in de lift.
Quirien antwoordt op 3 december 2015:
Tja fransvb, die vanaf prijzen zijn vaak heel aanlokkelijk, maar dan als doorsnee caravanner met wat opties zit je zo al gauw tussen de 35000 en 40000 euri's.
Maar ik begrijp uit een ander draadje dat je een Opel Zafira tourer hebt gekocht.
Je hebt toch wel even flink gepingeld met je inruil van je "BMW"(smiley)
Mijn stratagie is de laatste jaren koop een auto van 1tot 3 jaar oud met weinig op de klok en historie bekend het liefst met van alles er op en aan met( uitgebreide) garantie, vaak nog fabrieksgarantie (soms even zoeken en flink handelen)
Dan is er een heeeele boel van de oorspronkelijke prijs af.
Benno antwoordt op 3 december 2015:
Mijn Golf VII was bij aanschaf één jaar oud en had 19.000 op de teller. Nieuwprijs minus 8.200 Euro ! Aan accessoires zat er precies op wat ik wilde hebben. Niet meer en niet minder.
Volledige VW garantie van 2 jaar. Beetje jammer dat je steeds weer een nieuwe trekhaak moet aanschaffen.
Louis antwoordt op 3 december 2015:
Een auto aanschaffen met "de kop er af" is bijna altijd voordeliger mits je geen ragbak weet te kunnen selecteren.
Maar ik ben nog steeds benieuwd hoe het "Duitseimagoautosterretje" reageert.
Dus laat eens wat van je horen Idema, want (mits ik het dus goed begrepen heb) dit zijn gewoon boevenstreken ...
In de eerste versnelling (ouwe tomaat of niet) kan een Fiat Panda ook wel 1800 kg trekken !
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 december 2015:
Waarom stel je kwaliteit gelijk aan 'boevenstreken'?
Het is toch logisch dat een autofabrikant een uitvoering op de markt brengt die voor 99% van z'n klanten goed is. De 1% die de auto zwaar wil belasten moet dan maar een trekhaak af fabriek bestellen of zoals wij dat in NL te veel doen, achteraf de boel aanpassen voor een caravan. Ik vind het niet zo gek dat dat veel geld kost voor zo'n kleine markt (niet leuk). En kwaliteit kost geld.
fransvb antwoordt op 3 december 2015:
Hahaha Quirein, jij weet het nog precies wat een discussie hè over die 6 jaar oude "BMW" die ik dus ingeruild heb voor een nieuwe Opel Zafira tourer.
Het begon met eens te kijken naar een MAZDA CX5 benzine mag 1800kg trekken. leek ons een mooie auto zagen hem staan in Oostenrijk en waren meteen om. Afleverprijs Oostenrijk
€ 30000 Prijs Nederland € 32500 echter wilde ik de opties van Oostenrijk moest er nog € 5000 bij. Prijs verschil dus € 7500,--
Bovendien raadde ons de Dealer de Mazda als caravantrekker af. En dat was nog veel belangrijker hij gaf zowat niks voor onze "BMW"
Om een lang verhaal kort te maken, we zijn geslaagd bij onze vertrouwde dealer, die ons zelfs een heel goede inruilprijs gaf voor onze Insignia. Met dank aan mijn vrouw die altijd de prijs onderhandelingen doet waarbij ik probeer er altijd zoveel mogelijk heel onverschillig bij te zitten.
De trekhaak is dus af fabriek.
We zijn dus nog op zoek naar emukspiegels voor een opel Zafira Tourer.
Frappant is het trekkracht verschil tussen een 7 persoons en een 5 persoon Zafira Tourer
We hebben een 7 persoons auto gekocht die 1450 mag trekken echter in de 5 persoons uitvoering mag hij ik meen ik 1600 of 1650 trekken. Het verschil is dus 2 stoelen.
Begin 2016 weet ik dus zeker, heb ik nu een "BMW" of een gewone Opel.
fransvb antwoordt op 3 december 2015:
Correctie uit vorig bericht:
We hebben een 5 persoons in plaats van een 7 persoons gekocht.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 december 2015:
Er is geen trekkracht verschil maar een verschil in maximaal toegestaan trekgewicht. Dat is heel wat anders 😉
fransvb antwoordt op 4 december 2015:
Dat snap ik Menno, het verbaasd me echter dat het verschil veroorzaakt wordt door 2 stoelen.
Het is nog steeds dezeelfde auto.
Louis antwoordt op 4 december 2015:
Met "boevenstreken" bedoel ik (maar juist daar is nog geen antwoord op gekomen) wanneer je in de folder leest dat de auto van je keuze 1800 kg mag trekken...terwijl dit slechts onder ingrijpende voorwaarden is.
Dat is voor de consument té misleidend.
Dus stel dat ik plannen voor een andere (gebruikte) auto heb en hier op de site een berekening doe waarbij m'n keuzewens goed genoeg uitpakt.
Helemaal tevreden, én m'n huiswerk hier keurig tevóren gedaan.
Vervolgens vind ik dé auto (maar helaas nog zonder trekhaak) waarbij ik rekening houd met zo'n 1000 á 1500 euro aan extra kosten hiervoor.
Ga dus later om "m'n trekhaak" en krijg dan zoiets te horen ?
Dan kom ik alsnog van de koude kermis thuis !
Dat bedoel ik met boevenstreken...
Maar nogmaals : Er is geen antwoord op de vraag of dit bekend was.
Als Mercedes (of welk merk dan ook) in de folder bijvoorbeeld aangeeft : 1200 zonder en 1800 mét aanpassing (plus de prijs daarvan natuurlijk) dan is er niets aan de hand en heb je een misser aan jezelf te danken.
Ik weet nog dat je in de 70ér jaren geen BMW op gas moest gaan rijden met trekhaak, want het was destijds motorisch echt "poppenspul" daar,en dat koste dan ook de één na de andere kop en pakking...maar ook toen zeiden ze dat er even niet bij.
Terwijl trekhaak én gas werden ingebouwd .
Boevenstreken....
Voor het geval van commentaar op dat laatste betreffende het "poppenspul" : BMW koppen en pakkingen vervangen was voor ons gewoon een routineklusje geworden.
En bij Ford ontplofte (bijna) alle kunststof luchtfilterbehuizingen als ze op gas reden en een keer "niesten" bij het starten.
Verder vrij onschuldig qua kosten, maar je schrok je een..., en het werd er niet bij gezegd .
Juist dáár gaat het om .
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 december 2015:
@fransvb
2 extra personen (stoelen) komt gemiddeld overeen met 150 kg en je hebt het verschil. Dit keer dus geen truc om het treingewicht te beperken maar direct een beperking in trekgewicht. Het is ook nooit goed 😉
@Louis
Kon je alles maar van te voren zwart op wit aangeven dan was het leven veel eenvoudiger....
In geval van de extra koeling hangt heel veel af van het gebruik. Haal je 1 keer per jaar een karretje tuin tegels bij de bouwmarkt in je woonplaats dan kan die MB echt wel zonder extra koeling. Maar ga je duizenden kilometers op de autobaan 100 km/u met een windvang (caravan) en dan ook nog eens de bergen over wordt het een ander verhaal. Moet je dat al aangeven in de folder voor die 1% gebruikers die er 2e hands mee te maken hebben?
Je goed verdiepen in de materie voordat je een auto aanschaft en daarbij niet blindelings vertrouwen op de (onkunde) van veel verkopers. In het instructieboekje van de auto staan meestal dit soort zaken wel vermeld dus bestudeer dat eerst voordat je een (2e hands) auto koopt.
Louis antwoordt op 5 december 2015:
Menno, je beschrijft zo ongeveer precies wat ik bedoelde te zeggen.
Punt is dat we tegenwoordig internet hebben , en dus kúnnen we informatie krijgen...mits we beseffen het zélf te moeten opzoeken en dus blijkt men helaas lang niet altijd te kunnen vertrouwen op de verkoper met z'n koffiepraatje .
Die internetmogelijkheid was er voorheen niet, en had je het dus maar te doen met wat je als consument wijsgemaakt werd.
En wij hebben het hier wat over van alles en nog wat...omdat het toevallig onze interesse heeft, maar hoeveel consumenten vertrouwen niet (wat ook zou moeten kunnen !) op adviezen van de "vakhandel" ?
Geen goede zaak als je geleid door wantrouwen je keuzes maar moet zien te maken....
Zeker niet als je totaal niet technisch onderlegd bent.
Verkeerde "vooruitgang" naar mijn mening.
Kees antwoordt op 5 december 2015:
Louis, ik vind jouw vergelijking met een trekhaak als optie en de bmw motor met motorkopproblemen slaan als een tang op een varken.
In de catalogis staat, per voetnoot of niet, de noodzakeljke aanpassing voor wanneer je een trekhaak wenst, wat nou boevenbende?
In de motorkoproblemen met LPG inbouw gaat het om een technisch probleen na inbouw. Me dunkt dat dit om exemplarische problemen gaat en geen catagorische waarbij bovendien een garantieregeling voor bestaat om dat op te lossen. Wat nou boevenbende?
Als het gaat om oplichting of onwetendheid van de verkoper dan is hij daarvoor aansprakelijk/verantwoordelijk te stellen. Je moet dat echter wel aan kunnen tonen.
Dat is niet anders dan voor de tijd van het internet, het is het gevolg van vooruitgang en welvaart. Dat niet iedereen meer op de hoogte is van alle te koop zijnde zaken is niet vreemd natuurlijk. Zoals in het leven van onze ouders of grootouders de komst van de auto en televisie nog zo'n beetje de grootste verandereringen in hun leven waren is dat in de tijd van de huidige jeugd niet meer op één hand te tellen.
Louis antwoordt op 5 december 2015:
Als je niet in staat bent dergelijke verbanden te zien dan kan ik me voorstellen dat je dat vind Kees.
Zo bezien is het ook acceptabel dat de dealer een caravan met toch al slechte beladingsmogelijkheden evengoed voorziet van een fietsenrek achterop...kassa, en na hem de zondvloed !
Had die sufferd van een klant zelf maar beter moeten weten toch ?
En zo krijgen we hier dan af en toe weer een leuk filmpje van YouTube voorgeschoteld met een caravan op z'n zij en een daaraan gekoppeld draadje over fietsenrekken.
Daarna misschien weer heel commercieel het advies over het nut van het volgen van een cursus.
Maar de handelaar, dealer, fabrikant (die dondersgoed !weten wat of de gevolgen kunnen zijn en er aan verdienen)....treffen natuurlijk nooit enkele blaam.
Zij zijn tenslotte niet de vakmensen waar je als consument een beetje op zou moeten kunnen vertrouwen.(duh)
Ik houd het op boevenstreken (door belanghebbenden vergoeilijkend commerciéle zakelijkheid genoemd)
En sorry, maar ik zie elke verkoper / vertegenwoordiger in eerste instantie als een beroepsleugenaar tot hij zélf het tegendeel aantoont.
RobD antwoordt op 5 december 2015:
Louis moeten zuur leven hebben gezien zijn wantrouwen naar de medemens die commercieel bezig is. (Zijn we allemaal want we kopen allemaal in) Een bedrijf wat tegenwoordig al dan niet bewust er met de pet naar gooit houd het niet lang vol. Internet staat er vol van en ieder zichzelf respecterend bedrijf wil dit vermijden. Vroeger waren dit de roddels, nu het net, er is in feite niets veranderd wat dat betreft. Of toch, het net is krachtiger en de info verdwijnt niet zomaar. Geloof maar dat negatieve info omtrent een bedrijf in het kwadraat word uitgemeten.
Louis antwoordt op 5 december 2015:
Rob, een dag niet gelachen is een dag niet geleefd, dus neem maar van mij aan dat m'n leven het tegenovergestelde van zuur is.
Wél recht voor z'n raap, dus ook geen slijmerij ten gunste van het bankrekeningssaldo en tja, dat is zwaar uit de mode .
Maar die verkoper(tjes) en hun omzet(jes)...ha,ha (en nog eens ha)
Goeie producten verkopen zichzelf en hebben alleen maar een zetje en tevreden gebruikers nodig.
Een order noteren kan een stagiére ook .
Stukken goedkoper, en nog geen last van hun ego.
Maar nogmaals : Automaat, trekhaak, geen waarschuwingen over (hoge) extra kosten...ik heb Idema of een ander nog steeds niet gehoord over wat hier waarschuwend in z'n Mercedesboekje staat, dus ...
Heb ook nog wat op het net gezocht, maar niet écht iets duidelijks kunnen vinden (of ik zoek verkeerd natuurlijk)
Heeft er nog iemand een trekhaak aan Sinterklaas gevraagd ?
MarkS90 antwoordt op 5 december 2015:
Ik heb al een trekhaak ...
2300 kg
uitgebreide tropenkoeling
grote automaatoliekoeler
Verder een chocoladeletter in mijn schoen.
Michiel antwoordt op 5 december 2015:
Helaas geen trekhaak in mijn schoen 😞
Wel erg prijzig dat Mercedes trekhaakje zeg. Al mijn Japanese caravantrekkers hebben nooit gevraagd om aangepaste keeling..... Mijn Auris trok onze Kip zelfs bij 40 graden Celsius de hele middag zonder morren. Binnen was het heerlijk koel door de uitstekende Climate control. je vraagt je af waarom een Mercedes dit niet 'gewoon' standaard kan/mag.
fransvb antwoordt op 6 december 2015:
Het bewijst een te meer de arrogantie van de "leidende" tegenwoordig "lijdende" automerken.
Auto's die niet 100% kunnen voldoen aan de gestelde eisen alleen maar omdat er een caravan van 1300- 1500 kg achter gehangen wordt Een van die bedrijven heeft zelfs een lening van € 30 miljard nodig om het hoofd boven water te houden. Personeel dat gedwongen wordt met vakantie te gaan om de teruggang in de produktie op te vangen.
Wat een arrogantie van het management; de samenleving en het personeel moet wederom opdraaien voor hun fouten.
MarkS90 antwoordt op 6 december 2015:
Sommige zaken begrijp ik niet zo goed, met name het gezeur over trekhaken.
Wie een nieuwe auto besteld neemt toch een optielijst door met de verkoper? Een trekhaak staat daar toch gewoon tussen. Blijkbaar is alles van belang (kleur, elektrische dingen, airco, bekleding, dikke velgen, et cetera) maar een trekhaak komt niet bij je op als je met die verkoper praat?
Een beetje vreemd allemaal.
Kees antwoordt op 6 december 2015:
Nee, dat is niet vreemd.
Men kijkt naar de optie prijs en schrikt van de hoogte.
Men besluit geen af-fabriek trekhaak te laten monteren door die 'boevenbende' en gaat de boer op om achteraf een aanbiedinkje te scoren en dan volgt de ellende.
En dat is natuurlijk dan de schuld van al die oplichters die omzet en winst maken over de rug van die arme consument.
Men moet toch ergens tegenaan kunnen schoppen als je zelf een steekje hebt laten vallen.
RobD antwoordt op 6 december 2015:
In folders staan geen onvolkomenheden, tijdens een verkoop gesprek vertelt men geen leugens of halve waarheden. Fabrikanten zijn als de dood hiervoor.
De consument leest en hoort alleen wat hij WIL horen en lezen. En men leest slecht en het gehoor is vaak selectief. Sterker nog, als een verkoper zegt dat iets niet kan, gaat de consument uitvluchten zoeken net zolang dat het wel kan. Dat het later in praktijk dan toch fout gaat ligt dan ineens aan de verkoper. Kees verwoord het goed.
Kijk naar fransvb die niet kan verklaren waarom 2 stoelen meer een beperking in trekgewicht geven: " het is nog steeds dezelfde auto". Fransvb maakt het nog erger met zijn uitspraak dat auto's niet 100 0/0 op de taak berekend zijn. Jawel Frans, ze doen precies waarvoor ze gemaakt zijn: rijden en personen en goed vervoeren. Al meerdere malen is hier gesteld dat er geen auto word gebouwd om c/vans te trekken. Maar we vinden het tegenwoordig 'normaal' dat het allemaal wel zou moeten zonder aanpassing.
In de praktijk zijn er veel meer voorbeelden te geven. Zelfs dit forum met al zijn vragen en antwoorden staat er vol mee.
JH Vis antwoordt op 6 december 2015:
Ik zou eerst eens kijken welk onderdeelnummer er op de fan staat. Het zou zo maar kunnen zijn dat er al een zwaardere af fabriek in zit. Is dat het geval dan kun je je ook afvragen of een aftermarket trekhaak niet de slimmere optie is. Er zijn al trekhaken vanaf eur 245,= inclusief bedradingset. Zelf monteren en de dealer de optie trekhaak laten aktiveren (2 minuutjes werk) scheelt dan een hoop centjes.
Louis antwoordt op 6 december 2015:
Kees en Rob, dit is echt humor .
"De consument leest en hoort alleen wat hij WIL horen en lezen."
Dat is....exact wat jullie beiden in dit hele draadje al doen !
Daarnaast weet de gemiddelde verkoper geen sikkepit méér over de eigenschappen van z'n product en de boekprijzen (laptop) dan die hij van z'n baas heeft meegekregen.
En als hem bij een volgende werkgever een grotere (leaseauto) word aangeboden prijst hij "volgende maand" in plaats van een Mercedes...een spuitcabine aan zonder ooit een pot verf te hebben gezien.
Ga je voor een caravan dan staat er tegenwoordig (en dat is ook nog maar kort) eindelijk netjes en duidelijk bij wat het wérkelijke laadvermogen is, en hoe deze is te verhogen, plus wat het kost.
Dat heb ik bij de genoemde Mercedes nog altijd niet gehoord wat z'n trekvermogen betreft.
Als ik bepaalde reacties goed begrijp is het vandaag de dag dus alleen mogelijk een nieuwe auto met af fabriek trekhaak aan te schaffen...anders is het "je eigen schuld" als het fout gaat.
Ja, daaag !
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 december 2015:
Het 'probleem' doet (en deed in dit geval) zich m.i. met name voor als je een auto koopt zonder heel duidelijk te maken dat het een trekauto moet zijn. De verkoper zal aangeven dat de auto een bepaald gewicht mag trekken en verder natuurlijk de auto proberen te verkopen. Is het dan gek dat hij vooral de positieve punten benadrukt en niet gelijk zegt dat je alleen een caravan mag trekken als je veel investeert? Ik heb nog nooit in een verkoop gesprek ongevraagd negatieve punten van een product gehoord.
Caravan verkopers benadrukken ook altijd dat je de caravan prima kan trekken ook al mag je bijvoorbeeld geen of te weinig bagage inladen.
Echt goed en onafhankelijk advies krijg je zelden in de 'handel', iedereen probeert zijn producten te verkopen en geld te verdienen.
John antwoordt op 6 december 2015:
Een goede verkoper praat zelf niet al te veel! Hij luistert naar wat de koper wil en gaat hierop in. Geeft de koper geen feedback terug zal de verkoper een algemeen 'praatje' houden. Is de koper na aanschaf dan gepikeerd dat een item niet aan zijn wensen voldoet is het eigen schuld dikke bult. De koper zal moeten aangeven als er specifieke dingen moeten kunnen zoals een caravan trekken. Zelfs een goede verkoper kan niet met alle onuitgesproken wensen rekening houden! En ja, het is dan later zo gemakkelijk de schuld bij de verkoper te leggen dan toegeven dat je zelf op je bek bent gegaan. 😉
Louis antwoordt op 6 december 2015:
Die laatste zin spreekt boekdelen Menno, en het is natuurlijk tot op zekere hoogte acceptabel en te begrijpen.
Maar kijk om het heel dichtbij te houden eens naar jullie eigen producten.
De adviezen blijken te kloppen (Da's handig)
De berekeningen blijken ook te kloppen. (Heel handig !)
De cursistenreacties zijn positief (en je gaat echt wel over de rekel als je in gebreke zou blijven)
Klaar...je hóeft dus niet te sjoemelen !
(En het zorgt automatisch voor vervolgwerk en neven inkomsten)
Zo zou het in het algemeen wat meer moeten naar mijn mening.
Weten waar je het over hebt...geen gezeur, en je werk naar behoren doen.
Dát zorgt voor klantenbinding, of het nu auto's of verwarmingsketels betreft...
ruud antwoordt op 6 december 2015:
Lowietje is weer op zijn chatbox aangeland, hij leert het nooit.
-Als ik bepaalde reacties goed begrijp is het vandaag de dag dus alleen mogelijk een nieuwe auto met af fabriek trekhaak aan te schaffen...anders is het "je eigen schuld" als het fout gaat.
Ja, daaag !
Dit heeft niemand tot nu to gezegd, slectief lezen? Een aftermarket kan altijd de verkoper heeft hem terecht gewezen op de nodige aanpassingen incl trekhaak. Meer niet
-En sorry, maar ik zie elke verkoper / vertegenwoordiger in eerste instantie als een beroepsleugenaar tot hij zélf het tegendeel aantoont. -
zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, lowietje. het zegt meer dan voldoende over jou en je psyche😉 Ja kom maar weer met je onzinnig chat antwoord.😉😉😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 6 december 2015:
@louis
Maar helaas is dat financieel geen aantrekkelijk model wat de consument naar 'waarde' (letterlijk) weet te belonen, of wel?
NL22 ABNA 0614 8606 60
M.P. Van der Heijden
Louis antwoordt op 6 december 2015:
Dat kun je zo niet in harde getallen aangeven, maar hoeveel betaald werk zouden jullie binnenkrijgen zuiver op basis van mond op mond reclame, dus door verwijzingen van forumbezoekers en oud cursisten naar collega's, vrienden enzovoort naar deze site en wat daar uit voort vloeit.
Lijkt mij waardevol...of telt dat niet ?
Zeg het maar .
En ruudje, ik wacht nog altijd op een adviesje of poging tot bijdrage aan een oplossing van jou wanneer iemand een vraag stelt.
Een héél klein beetje uit durven steken van je nek in plaats van wat meningloos kakelen zou ook al een uitzonderlijke ervaring zijn .
Het kleinste ideetje, al is het ook nóg zo onbenullig...
Helaas heb ik je daar nog altijd niet echt op kunnen betrappen.
Ik weet dat het moeilijk kan zijn een mening te hebben en verdedigen, ook als het achteraf misschien een verkeerde blijkt (dat risico loop je dan nu eenmaal) maar als je je best doet kan zelfs jij leren een niet gepapagaaide mening te hebben.
Bij deze dus m'n onzinnige chat antwoord...en heel graag gedaan.
Tot nu toe is bijna iedereen wel beledigd, maar heeft Idema nog geen antwoord op z'n vraag gehad !
Humor !
Is dat ding zonder extra voorziening nu geschikt of niet ?
Kom op ruudje, help hem eens een handje !
Kees antwoordt op 6 december 2015:
Idema heeft het antwoord al. In zijn openingsbericht schreef hij:
De dealer geeft aan: 'Prijsopgave trekhaak, let op extra koeling!!!'
Verder verwijs ik naar mijn bericht van 12:10u.
MarkS90 antwoordt op 6 december 2015:
Dit topic wordt wel steeds leuker ...
Louis antwoordt op 6 december 2015:
Idema leest 1800 kg, en: de waarschuwing let op ,extra koeling.
Wat hij vraagt is vrij vertaald zoals ik het begrepen heb (omdat de éxtra kosten krankzinnig hoog zijn) of de auto zijn toekomstige Eriba Touring van 1500 kg aan zou kunnen zonder dit.
Maar goed ik trek me terug, het is mooi geweest.
Ik lees verder wel mee of er nog iemand een mening over heeft.
John antwoordt op 6 december 2015:
Zo absurd hoog zijn de extra kosten ook niet. Op de offerte van mijn Audi 6 avant stond al € 1300'-- voor trekhaak Inc montage. Tel daarbij de extra fan en manuren. Mag wat kosten die Duitse kwaliteit. Waarschijnlijk kan het aftermarket goedkoper, alle waar naar zijn geld
ducygne antwoordt op 9 december 2015:
Een hoop geld voor aan aftermarkt trekhaak. Af-fabriek kost de trekhaak 956 euro. Als je in de positie verkeert dat je een nieuwe auto kan kopen, dan is mijn advies om direct de trekhaak in de optielijst aan te kruisen. Dan is deze nl. volledig afgestemd op de auto. Dit betekent dat bijv. ESP, parkeersensoren en aanhangerstabilisatie juist en werken. Daarnaast is eventueel extra koeling aangebracht. Afhankelijk v.h. merk is af-fabriek misschien duurder dan achteraf montage maar dan weet je zeker dat alles volgens fabrieksspecifaties is gemonteerd. En onder de garantie van de auto valt.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!