Ed Noordwijk vraagt op 8 december 2015:
Ik sta op het punt een andere auto te kopen en vraag me af of het voordelen heeft om met een 4WD te rijden. Het effect op trek gedrag slip etc is op deze website en het forum best duidelijk aangegeven. Uitgaande van een combinatie met voldoende trekkracht en stabiliteit, ben ik met name geïnteresseerd of een 4WD verbetering geeft in bochten, met sterke zijwind en windstoten van passerende vrachtwagens.
De toevoeging van aangedreven achterwielen zorgen ervoor dat de krachten t.o.v het zwaarte punt van de auto
anders worden. Voel je dit in het stuur als een duidelijke verbetering.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 december 2015:
Op de verharde weg heeft 4WD geen merkbaar effect bij zijwind en passerende vrachtwagens etc. Bovendien zijn er maar heel weinig 4WD's die op de verharde weg ook echt aandrijven op alle 4 de wielen. Een voordeel is wel het hogere gewicht van een 4WD tov een zelfde 2WD wat zorgt voor meer stabiliteit.
Desondanks zou ik altijd kiezen voor een 4WD (in de sneeuw en op nat gras).
Dieter antwoordt op 9 december 2015:
Beste,
De forester is betaalbaar (?) en heeft permanente awd. Daarnaast heeft de benzine variant een lowgear. 10 versnellingen vooruit.
Grt
Dieter
Ton Groenendijk antwoordt op 9 december 2015:
In een grijs verleden heb ik een aantal jaren (met cv) rondgereden met een Peugeot 406 GR 4x4. (Ja, bestond echt!)
Het was een buitengewoon goede caravantrekker, maar door de vierwielaandrijving zowel solo als trekker een dorstig type.
Ook rumoerig door de extra cardan, maar dat zal allemaal wel verbeterd zijn in de loop der tijden. Héél goede wegligging, mede door de vierwielaandrijving, maar dan moet je eigenlijk naar Zandvoort of Hockenheim om daar werkelijk profijt van te hebben.
Echter, alles staat en valt met de banden. Op het moment dat je in nat gras weg wilt rijden en je profiel zit vol aarde maakt het niks meer uit of je nu vier of twee doorslippende wielen hebt. Dus al die 4x4's met zomerbanden hebben ongetwijfeld (enig) voordeel, maar of dat de meerkosten in aanschaf en verbruik rechtvaardigt is de vraag. Er zijn maar weinig weggebruikers die de grenzen van het mogelijke opzoeken (gelukkig) en daarbij profijt hebben van hun vierwielaandrijving. Mét cv wordt het verschil gemaakt op onhandige campings waar je achteruit omhoog moet of via en stijl grindpad weg moet rijden. Maar ook dan wordt je beperkt door je banden en je koppeling. Dus gewoon onderweg op het asfalt maakt het weinig tot geen verschil.
Nou, sterkte met uw keuze.
Ton Groenendijk antwoordt op 9 december 2015:
O ja, nog vergeten.. Omdat van de 4x4's veel minder exemplaren worden verkocht dan van de "normale" uitvoeringen, zijn de onderdelenprijzen en onderhoud ook vaak duurder. Voor de gewraakte Peugeot kostte een uitlaat bij de dealer net zo veel als de restwaarde van de auto (Okay, iets overdreven), en was bij de kwikfitter onbekend.
Maar ja, het was wel een lekkere auto...
Frans antwoordt op 9 december 2015:
Over het verschil tussen AWD en 2WD met caravan is moeilijk een uitspraak te doen zonder een daadwerkelijke vergelijking van verder dezelfde auto’s en dezelfde caravan onder dezelfde omstandigheden. Met ‘dezelfde’ soloauto vind ik de neutraliteit in bochten tot op hoge snelheid beter met AWD; invloed van gas geven op onder- en overstuur valt vrijwel weg. Behalve door de aandrijving kan er ook verschil ontstaan door een andere, geavanceerdere achterwielophanging in geval van een extra aandrijving.
Ook bij een systeem waarbij sprake is van een automatisch bijschakelende achterwielaandrijving met Haldex koppeling is de aandrijving op de achterwielen vrijwel permanent. De koppeloverdracht zal bij zo’n systeem bij het rechtuit rijden echter 95% op de vooras plaats vinden, waarbij de andere 5% wel degelijk invloed kan hebben op stabiliteit, te vergelijken met het effect van toespoor ten opzichte van een recht rollend wiel: ‘het verschil tussen een labiel en een stabiel evenwicht’.
Ik verwacht niet dat een windgevoelige auto door AWD ineens een safe aanvoelende auto wordt en dat een uiterst stabiele 2WD-er merkbaar zal veranderen onder normale omstandigheden. Anders is het bij heel natte omstandigheden of erger. Dan is de rechtuit stabiliteit met caravan merkbaar gediend met AWD, maar wordt je ook later gewaarschuwd door afwezigheid van slip. Ga je van de grote weg af dan zijn er legio omstandigheden dat je met 2WD grip tekort komt zoals wegrijden met twee wielen in een berm of met gravel op het wegdek of bij het accelereren uit een korte hairpin bergop; met AWD is tractie dan vanzelfsprekend. Nodig is het dus niet, nuttig wel, mede afhankelijk van wat je gaat doen en dan moet je de fractioneel hogere brandstofkosten voor lief nemen.
Debouncer antwoordt op 9 december 2015:
Rij zelf al 17 jaar met een 4x4 pick-up. Uitstekende caravantrekker maar je moet het ook niet mooier maken dan het is. De fabrikant schrijft voor dat alleen op gladde wegen of in het terrein met 4 wielaandrijving gereden mag worden. Met lage gearing mag je zelfs slechts rechtuit rijden. Dit alles om schade aan de aandrijflijn te voorkomen. De personenauto's met "AWD" zijn in feite meestal voorwielaandrijvers die onder moeilijke omstandigheden de achterwielen bijschakelen. Wegtrekken op een steile helling gaat prima op papier. In de praktijk blijkt het iets moeilijker te gaan omdat bij het wegrijden geen koppel voorhanden is en de motor dus "dood" slaat. Subaru is een uitzondering omdat die constant 4 wiel aandrijving heeft. Hij lust in vergelijking tot soortgenoten echter wel een slokje.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 december 2015:
Wegtrekken op een steile helling gaat prima op papier. In de praktijk blijkt het iets moeilijker te gaan omdat bij het wegrijden geen koppel voorhanden is en de motor dus "dood" slaat. Subaru is een uitzondering omdat die constant 4 wiel aandrijving heeft.
2WD heeft bij wegrijden het enorme voordeel dat met spinnende wielen weggereden kan worden. Met sommige AWD's met haldex en andere koppelingen lukt dat soms ook wel maar bij Subaru die in principe 50/50 aandrijving heeft juist moeilijker. Overigens heeft de CVT versie van de Forester ook al een systeem om het koppel te verdelen tussen voor en achter.
Steven antwoordt op 9 december 2015:
Rij zelf al 17 jaar met een 4x4 pick-up. Uitstekende caravantrekker maar je moet het ook niet mooier maken dan het is. De fabrikant schrijft voor dat alleen op gladde wegen of in het terrein met 4 wielaandrijving gereden mag worden. Met lage gearing mag je zelfs slechts rechtuit rijden. Dit alles om schade aan de aandrijflijn te voorkomen.
Er bestaan wel degelijk pick-ups met een center differentieel waarmee je dus wel op de openbare weg kunt rijden.
ronald antwoordt op 9 december 2015:
Heb gedurende 5 jaren een caravan getrokken met een Peugeot 4007, met inschakelbare 4WD en LowGear. Nooit moeten gebruiken op campings. Trek nu met een Peugeot Expert 2.0HDi L2H1 met 165pk, Zet de caravan altijd in de richting van de weg, ongeacht de leuke ligging en uitzicht van de plaats, en je komt altijd weg bij overstromingen en dergelijke, heb ik ervaring mee.
MarkS90 antwoordt op 9 december 2015:
Tegenwoordig staat hier een X5 in de garage. Volgens berekeningen hier kun je er bijna verticaal omhoog de berg op.
Dieter antwoordt op 9 december 2015:
http://youtu.be/2OzK-oRPCbs
Voor mensen die interesse hebben in de werking van awd autos....het ene systeem is het andere niet zoals je in bovenstaand filmpje kunt zien. Het symmetrische systeem van subaru stuurt in tegenstelling tot andere merken al het vermogen naar het wiel dt WEL grip heeft.
Uiteraard zijn de tests zonder caravan....maar toch....goed systeempje van subaru.
Grt
dieter
Ed Noordwijk antwoordt op 9 december 2015:
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.
Ik ga niet naar wintersport of anders met sneeuw met de caravan.
Op de camping heb ik nooit echte problemen gehad. Korte stukjes van een nat gras veld naar het pad doe ik indien nodig met de mover. Een hoogst enkele keer moet ik nog een keer op een slecht stuk afkoppelen en de mover weergebruiken. Ik zie 25 tot 40 campings in een jaar en maak dat misschien eenmaal per jaar mee. Vaker nog maar even goed ook weinig moet ik de mover gebruiken omdat de bochten te krap zijn. Als de camping echt moeilijk is bijv helling met grind heeft de camping beheerder daar opties voor zoals een stevige jeep of een trekker, anders kan die wel sluiten want ik ben dan niet de enige met een probleem. Ik moet daar maar zelden gebruik van maken.
Als weggedrag er niet of nauwelijks inzit ga ik voor de goedkopere 2WD. Met automaat en koppelomvormer (en lockup).
Dat heb ik op mijn huidige auto ook en nooit echte problemen met wegtrekken gehad. Ik heb nu een Toyoya Avensis Verso met een 4-traps automaat en ik focus momenteel op een Mitshubishi Outlander met een CVT (met ook 6 hand posities). De laagste stand is veel lager als bij mijn huidige 4-trap daardoor meer kracht onderin. Zou volgens de berekeningen ongeveer 25% verbetering moeten geven bij lage snelheden dus hellingen en wegtrekken.
Andreas-NL antwoordt op 10 december 2015:
Nou Ed, da's gauw verdiend; binnen 24 u een paar duizend euro bespaard dank zij caravantrekker.nl ! 😉 😉
Dieter antwoordt op 10 december 2015:
http://youtu.be/wLkvqsQEV2Q
Nieuwe mazda,honda,toyota en subaru awd test...gaaf filmpje.
Anko antwoordt op 10 december 2015:
Mis ik iets?
Discovery Sport 4WD loopt van 49.000 tot 72.000
De 'gewone' Discovery is er vanaf 81.000
Geen geld natuurlijk. Maar om nu te suggereren dat de Discovery volledig binnen de prijs range van een Forester valt ....
anko antwoordt op 10 december 2015:
Theo,
Dat hoeft je helemaal niet te spijten. Daar moet je juist blij mee zijn.
Maar om nu de Belgische LandRover prijzen te vergelijken met de Nederlandse Forester prijzen? Dat schiet natuurlijk niet heel erg op. Gelukkig heeft Autoweek zowel de prijzen van nieuwe Foresters als die van nieuwe LandRovers. Da's handig. Dan kunnen we appels met appels vergelijken.
De door mij genoemde prijzen voor de Discovery en Discovery Sport zijn overigens ook gewoon de basis prijzen van de verschillende uitvoeringen in Nederland. Staat dus helemaal los van de opties die je er nog op wil gooien.
anko antwoordt op 10 december 2015:
[reactie op verwijderd bericht],
Ik weet niet wat jouw pickup er nu opeens mee te maken heeft. Want het ging om het prijsverschil tussen een Forester en een discovery. En los van wat jouw pickup waar kost, feit blijft dat een Discovery in Nederland veel en veel duurder is dan een Forester.
Overigens ook in België, want de duurste Forester lijkt bij jullie helemaal geen 59.000 te kosten, maar 'slechts' 39.000 (of 36.000 voor de diesel). Zie http://static.subaru.be/Carflow/278//Files/prijslijsten/SUBARU_PRIJSLIJST_BENL.pdf. Incl. BTW nog wel.
Steven antwoordt op 11 december 2015:
Het is dus zeker niet zo dat de basisprijs van een auto in NL systematisch hoger ligt.
Voor een auto moet je in Nederland BPM betalen, voor een vrachtwagen niet. Je Ranger heeft een grijs kenteken, en dan is de prijs dus vergelijkbaar met België (lichte vracht).
Een Subaru Forester is geen lichte vracht of grijs kenteken, en dus moet er BPM betaald worden, vandaar het verschil. Je kan de prijzen van personenwagens dus niet vergelijken tussen Nederland en België.
Ton Groenendijk antwoordt op 11 december 2015:
Heren, heren, (en misschien ook dames)!!
Vraagt Ed Noordwijk naar het verschil in weggedrag tussen 2 en 4 wielaandrijving, krijgt-ie sinds 10-12-2015 om 00.34 uur geen andere informatie meer dan prijsverschillen en belastingmaatregelen. En dat 9 keer!
Heel interessant, maar dat zou een eigen item verdienen, of klachten op het Binnenhof.
anko antwoordt op 11 december 2015:
[reactie op verwijderd bericht],
Alle mooie verhalen over 'DCs' en 'SCs' en wat al niet meer ten spijt neem ik maar aan dat je het ondertussen wel met me eens bent dat een Discovery en zelfs de Discovery Sport in een volstrekt andere (lees: hogere) prijsrange valt dan een Forester?
Daarmee is de Forester helemaal niet zo'n verkeerde aanbieding in het 4x4 segment. Dat geldt zowel ten noorden als ten zuiden van onze grens.
Overigens vraagt de fabrikant hier geen "prijzen excl. BTW", maar "prijzen excl. BTW en excl. BPM". En juist die prijzen liggen hier, ten opzichte van de omringende landen, vaak relatief laag om auto's ondanks de hoge BPM toch verkoopbaar te houden.
Over de BPM wordt vervolgens door de overheid weer geen BTW geheven, waardoor ook de BTW in Nederland verhoudingsgewijs weer laag uitvalt. Dus ook het vergelijken van prijzen excl. BTW geeft een vertekend beeld.
Ten slotte wordt voor het overgrote deel van de mensen het land waarin de auto gekocht wordt bepaald door waar ze wonen en niet door waar welke auto goedkoper is.
Kortom: gewoon Nederlandse prijzen met Nederlandse prijzen vergelijken. En Belgische met Belgische. En dan komt alles vanzelf goed 😉
Andreas-NL antwoordt op 11 december 2015:
Ben het helemaal met anko eens. Jen kunt m.i. dan ook best stellen dat dezelfde auto's in vergelijkbare uitvoeringen in België vrijwel altijd aanzienlijk goedkoper zullen zijn dan in NL.
Wevedeka antwoordt op 12 december 2015:
Wat vroeg Ed ook al weer? Welnu 2WD of 4WD laat zich niet eenvoudig beantwoorden. 2WD achter of voor? Met achter rijdt het prima met caravan als de combinatie klopt. 4WD ? Je hebt het voor het kiezen met het huidige aanbod. Ook de Volvo met hybride= electrisch achter is soms 4WD en best een kostenbewuste tractie voor een caravan. wegenbelasting gunstiger dan diesel of benzine en je rijdt toch diesel met die Volvo. Wat waar is met de cvt forester op benzine zit je op een redelijk kosten-gebruik met of zonder caravan plaatje. Want je rijd meer km zonder dan met de caravan toch? Succes met de keuze.
John antwoordt op 13 december 2015:
Vraagsteller geeft ook niet aan wat voor een 4wd het word, een jeep activeren of een ' normale' (Volvo, Audi oid.) auto. Ook daar is nogal wat verschil in te vinden.
Quirien antwoordt op 13 december 2015:
Even op de vermeldingen over het doelgebruik van de c/v van Ed terugkomend(hij vermeld niet wat voor caravan c.q. gewicht hij trekt met een auto in benzine of diesel uitvoering?) denk ik dat zijn "focus" op een Mitsubischi Outlander CVT misschien dan nog niet zo verkeerd is.
Kijk hier op deze of andere site's eens hieromtrent naar/bij Gebruikers ervaringen.
Maak altijd een uitgebreide proefrit (of meerdere) zou ik hem nog mee willen geven in welke keuze auto of type automaat het ook moge worden.
Elliot antwoordt op 13 december 2015:
@ Ed Noordwijk, Met de Mitsubishi Outlander maak je een goede keuze.(indien je caravan maximaal 1500 à 1600kg weegt)
Die kan je of enkel op de voorwielen, auto 4x4 (de wagen kies zelf welk vermogen hij naar welke as of wiel stuurt, of Lock 4x4 dan heb je permanent naar elk wiel dezelfde aandrijving.
De wagen kost je in aanschaf en verbruik, met of zonder caravan, geen arm of een been.
Vorig jaar nog in Luxemburg met nieuwjaar op de terugweg in de sneeuw, velen hadden er een probleem mee, onze combinatie met voorop de Outlander relax rijdend nergens last van.
Succes!
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 december 2015:
Ik ben net terug van een weekendje kamperen en raad maar eens welke auto's/combinaties in de modder bleven steken?
Juist de 4WD's! O.a Subaru en 'echte' SUVs. Waarmee maar weer eens bewezen is dat de chauffeur belangrijker is dan het materiaal!
Anko antwoordt op 14 december 2015:
Menno, weet je zeker dat het niet aan de kleur van de auto's lag? 😉
Bert.s antwoordt op 14 december 2015:
Ja Menno, op de plek waar de 4x4 stond, en vast zat.... was jij misschien ook wel blijven steken.
Dat zegt dus niets.
fransvb antwoordt op 14 december 2015:
Dus Elliot, hebben wij achter jouw in de file gestaan!!!!!
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 december 2015:
Ja Menno, op de plek waar de 4x4 stond, en vast zat.... was jij misschien ook wel blijven steken.
ja duh... Waar het om gaat is dat je kan inschatten wat wel en wat niet kan. En dan blijkt keer op keer dat met 4WD minder kan dan de 4x4 chauffeur denkt (of hoopt).
Robin antwoordt op 14 december 2015:
Mij is ooit opgevallen dat op wegen met water in de sporen, er met caravan achter de voorwielaandrijver (Nissan Sunny 1.6 met Eriba Triton) onrust ontstond; hij leek flink last te hebben van die sporen.
Later met een Subaru Impreza 1.6 bij vergelijkbare situaties totaal niets meer van gemerkt.
Dus ja, er is verschil te merken in het rijgedrag tussen Awd en Fwd.
Dit is geen geheel zuiver vergelijk, maar ook weer geen appels met peren; de beide auto's schelen niet veel in gewicht en afmeting. Verschillende appels misschien....
Louis antwoordt op 14 december 2015:
Ik vermoedt (ik spreek maar voor mezelf) dat iemand met een twee wiel aangedreven auto wat verder vooruit tracht te kijken en denken .
Terrein "lezen", de route er over zo goed mogelijk kiezen, zo ruim mogelijke bochten nemen, nooit stilstaand gedraai aan het stuur.
Op tijd al wat meer snelheid maken "zonder het gas in te trappen".
Voorkomen dat je op slechte ondergrond moet gaan stoppen, of alleen daar waar je weer afgaand weg kunt rollen, ook als je daarvoor even wat van het voor de hand liggende pad af moet wijken enzovoort.
De vier wiel aandrijver meent hier misschien minder rekening mee te hoeven houden en word wat overmoedig ?
anko antwoordt op 14 december 2015:
Of de bestuurder met de 2WD ziet dat het niets wordt en vraagt een bestuurder met een 4WD om zijn caravan voor hem uit de prut te trekken. En als dat dan ook niet lukt heeft die vent met de 4WD het verkeerd gedaan 😉
fransvb antwoordt op 14 december 2015:
de bestuurder van de 2 WD is de grote slimmerik en die met zijn 4 WD zit in de puree lees modder
Elliot antwoordt op 14 december 2015:
Van: Menno
Datum: 08 December 2015 om 22:46
Op de verharde weg heeft 4WD geen merkbaar effect bij zijwind en passerende vrachtwagens etc. Bovendien zijn er maar heel weinig 4WD's die op de verharde weg ook echt aandrijven op alle 4 de wielen. Een voordeel is wel het hogere gewicht van een 4WD tov een zelfde 2WD wat zorgt voor meer stabiliteit.
"Desondanks zou ik altijd kiezen voor een 4WD (in de sneeuw en op nat gras)."
Wat was de vraag ook al weer?
En vergeet niet de juiste rubbers onder je wagen te plaatsen
Debouncer antwoordt op 14 december 2015:
Uiteindelijk gaat het inderdaad om het rubber. Meer bepaald de grip op de ondergrond. Voor een zeer nat of modderig grasveld kun je het best wegrijden met lage gearing (en dan bedoel ik een echte)maar zonder voldoende profiel eindigt dat ook op een goed moment.
PieteR antwoordt op 15 december 2015:
Dat niet alleen, te harde banden kunnen een vierwieldrijver ook knap dwarszitten.
Bert antwoordt op 15 december 2015:
Om het nog ingewikkelder te maken: in Low Gear kan het hoge koppel (aan de wielen) wel eens een nadeel zijn onder glibberige omstandigheden.
Niet voor niets starten automaaten vaak in de 2e om doorslippen te voorkomen...
Ik kan me helemaal vinden in Menno's bemerking dat het correct omgaan met de technische aanwezigheden belangrijker is dan de aanwezigheid er van.
Neemt niet weg dat ik ooit met een hitech VW Touareg (met zo'n draaiknop) uit de diepste blub ben gekomen zonder hulp. 😉
Bert antwoordt op 15 december 2015:
En ik ben een matig ervaren 4x4 rijder. 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 december 2015:
Over de voor- en nadelen van 4WD, FWD of RWD zou ik een boek kunnen schrijven 😉
Alle typen aandrijving heb ik zelf gehad en dus uitgebreid met de caravan mee gereden onder vele omstandigheden. En natuurlijk is 4WD, zeker als die echt permanent is (50/50) het mooiste. Maar ook dat systeem heeft in de praktijk nadelen. Het geeft namelijk niet aan wanneer het glad is of de tractie minder wordt. In die zin stelt het dus extra eisen aan de chauffeur om er goed en veilig mee om te gaan. Ik zal nooit vergeten dat op een sneeuw helling mijn Range Rover op 4 wielen begon te spinnen. Op dat moment was het een hele kunst om op die helling nog stil te kunnen staan en niet stuurloos naar beneden te glijden.
Als we het hebben over stabiliteit dan maakt aandrijving niets uit zolang de wielen heel veel grip hebben. Dat wordt anders als alle grip nodig is om vooruit te kunnen rijden (op gladde wegen). Volgens de principes van de 'cirkel van Kam' is er dan minder zijdelingse grip, waardoor de combinatie minder stabiel zou kunnen aanvoelen. In praktijk heb ik dat op IJsland op de gravel wegen ook ervaren en ook in de sneeuw op de autobaan. Mijn auto (Suzuki) was met caravan met ingeschakelde 4x4 stabieler dan bij alleen achterwiel aandrijving.
Robin antwoordt op 15 december 2015:
Dat lijkt wel een beetje op mijn ervaring met regen in de gevormde snelweg-sporen. Dan merkte ik dat Awd fijn was
Jan Teepe antwoordt op 15 december 2015:
Wat ik tot nog toe nog niet tegen ben gekomen in deze discussie, is het feit dat 4WD vaak gepaard gaat met low gear. Het 4WD gebeuren is geweldig m.b.t. tractie op sneeuw/gras enz. Maar of het werkelijk toegevoegde waarde heeft bij spoorvorming op verharde wegen? Low Gear is top bij het rijden met een caravan. Nadeel daarbij is, dat de je bij de meeste 4WD/Low Gear auto's niet van hoog naar laag kan schakelen in rijdende toestand. Echter bij een Subaru gaat dat wel. Bij een Subaru is echter de Low Gear minder Low dan bij de de andere 4WD auto's. Maar ik vind mijn Subaru(2.0 benzine) een geweldige caravan trekker, ondanks het feit, dat zijn nm's nou niet bepaald van hoog gehalte zijn.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 15 december 2015:
Low gear is 'uitstervend' en het aantal auto's dat die nog heeft heel klein. Maar bij een zwakke motor is het zeker heel handig. De noodzaak bij modernere motoren is niet zo groot meer zeker als die ook nog een goede automaat heeft.
Bert antwoordt op 16 december 2015:
Er zijn ook 4wd auto's zonder tussenbak die aangepaste overbrengingen hebben in de normale 5-bak.
Bij mijn weten is dat alleen het door velen verafschuwde merk Dacia (😉
Dat autootje is tot veel in staat op glad en op steil. Zie onze eigen test http://www.caravantrekker.nl/trekautotest/dacia_5907.php
Kees antwoordt op 16 december 2015:
Robin schreef:
Dat lijkt wel een beetje op mijn ervaring met regen in de gevormde snelweg-sporen. Dan merkte ik dat Awd fijn was
Dat heet aquaplanning en dat is heel wat anders. Hierbij verlies je alle contact met het wegdek doordat het wiel door snelheid gelift wordt door staand water in de sporen. Hier helpt geen AWD alleen snelheid reduceren.
Frans antwoordt op 16 december 2015:
Een ideale overbrenging voor het trekken van caravans heeft de LR Evoque (of Disco Sport) met ZF automaat. Ondanks de aanwezige koppelomvormer is toch gekozen voor een heel korte 1 en dankzij de extreem goede spreiding in de bak kun je met kleine stapjes opschakelen tot grote hoogte. I.c.m. de AWD een transmissie om bij te watertanden 😉
Anko antwoordt op 16 december 2015:
Is er door LR heel bewust gekozen voor een korte 1? Of is dat gewoon een vanzelfsprekend gevolg van het grote aantal overbrengingen? Ik bedoel, 9 overbrengingen en dan toch nog een lange 1 lijkt me haast niet mogelijk 😉
Doet niet af aan het gegeven dat het vast heel prettig zal werken ...
Michiel antwoordt op 20 december 2015:
Heb ervaring met voorwielaandrijving en een AWD subaru met hoge en lage gearing als trekauto. De Impreza was zonder de twijfel de stabielst aanvoelde trekauto van allemaal, maar ook de zwaarste....en ik heb meer het idee dat het aan het gewicht en de goed afgestemde onafhankelijke achterwielophanging lag dat hij zo zeker reed. De AWD was wel erg handig op het natte gras op de camping, net als de lowgear...welke ook in de file en met manoeuvreren een super optie is.
Ik vond de Impreza, op winterbanden, in de sneeuw zeker niet veiliger dan een voorwielaangedreven auto. De tractie op 4 wielen maakt wel dat hij goed wegkomt, maar in een bocht of om te remmen heb je niks aan AWD. De gladheid verrast je op die manier juist meer. Teveel gas in een bocht leverde ook acuut een zwieper van de achterkant op......welke dan wel, maar pas laat, door het ESP werd opgevangen. Leuk voor een rally rijders, maar voor een ongeoefende rijder was het soms schrikken. Vooral mijn Daihatsu Materia met ESP was onverstoorbaar in de sneeuw en voelde daardoor veiliger
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!