Sugar vraagt op 1 februari 2016:
In dit vraag en antwoordforum heb ik in andere topics versnipperd al wat informatie gevonden, maar ik stel de vraag liever nog eens expliciet en hoop op antwoorden:
Zijn er forummers die ervaring hebben met het trekken van caravans met een 1.2 TSI van VAG, nadat deze TSI is getuned? En hoe zijn deze ervaringen? Hoe rijdt het in combinatie met DSG? Andere aandachtspunten?
Ik ben namelijk voornemens een Skoda Yeti 1.2 DSG aan te schaffen en deze bij JD te laten voorzien van tuning. Waarom dan geen 1.4 TSI DSG, vraagt u zich wellicht af? Nou, deze zijn er pas vanaf jaargang 2014 en nog te jong en dus te duur voor mij.
RobN antwoordt op 1 februari 2016:
Er zijn meerdere 1.4 tsi,s te koop hoor wat dacht je van een Seat Altea (Xl)al vanaf 2007 en betaalbaar.
rij er zelf ook mee en met 125 pk zat te doen.
succes.
Sugar antwoordt op 1 februari 2016:
RobN, bedankt voor de tip. Die neem ik mee. Ik weet dat VAG meer modellen heeft waar die 1.4 in ligt, maar ben nu specifiek op zoek naar ervaringen met getunede 1.2 met DSG.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 1 februari 2016:
Wat exact het effect is kan je hier zien: http://www.caravantrekker.nl//tuning/index.php
Wat je niet te zien krijgt en vermoedelijk ook niet objectief te horen krijgt, is of het allemaal heel blijft als je bij een getunede auto ook maximale prestaties vraagt. Het hangt veel af van wat je er achter gaat hangen en hoe je daar mee gaat rijden. Mijn schoonzus heeft een 1.2 TSI met een Kip compact en dat is een feest maar dat wordt minder als je er meer kilo's en meer luchtweerstand achter gaat hangen. Dan ga je dus veel meer vragen van de auto.
Benno antwoordt op 1 februari 2016:
Hoi Sugar (lijkt wel of ik vreemdga).
Ik heb een Golf 1.2 TSI 105 pk waarmee ik met speels gemak een BIOD van 1000 kg trek. De caravan heeft een zeer goede stroomlijn hetgeen natuurlijk veel invloed heeft.
Sugar antwoordt op 1 februari 2016:
Hoi Benno, ik word Sugar genoemd, maar ben een man. Maakt dat het nog erger voor je...? Anyway, we trekken een Hobby 400 uit 2002 die beladen weliswaar 1.150 kilo mag wegen, maar die daar ruim onder blijft. Uitgaande van het opgegeven leeggewicht en het gewicht van de spullen die we erin doen, schat ik dat we tussen 950 en 1.000 kilo moeten trekken. Stroomlijn van die Hobby uit 2002? Niet optimaal, denk ik. Bovendien een Hapro Carver dakkoffer op de auto. Ik ben iemand die met beleid met zijn spullen omgaat, dus maximaal belasten van auto of caravan staan niet op mijn wensenlijstje. Belast ik een getunede 1.2 TSI tot het uiterste, als ik een caravan trek? Misschien als ik in Frankrijk met 120-130 km/h bergop wil. Maar 100-105 op het vlakke en 90-95 bergop vind ik hard zat.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 februari 2016:
Met wat je schrijft ben ik bang dat je wel veel gaat vragen van je auto. De ervaring leert dat een wat oudere caravan meer weegt dan je denkt op basis van het leeggewicht. Om het werkelijke gewicht te weten moet je meten.
100 km/u op de vlakke weg en zeker 90 km/u naar boven noem ik ook een zware belasting. Immers veel harder zal niet lukken.
Ben antwoordt op 2 februari 2016:
Beste,zelf heb ik een polo 1.2tdi getuned bij vag techniek in Nuenen.
Met caravan erachter gooi ik de tuning er af!!(Ecm tuning)
Waarom?..je vraagt zoveel vermogen van zo'n klein motortje over een lange afstand!..en geloof me,je spreekt constant dat extra vermogen aan.Niet doen dus!
Benno antwoordt op 2 februari 2016:
De software van de TSI is inbraakvrij. Dat zal een goede reden hebben. De tuner moet er nu een extern kastje aanhangen en zegt dat je hem kunt verwijderen bij een eventuele schadeclaim. Ik weet dat VW alles weet van eventuele grappen die uitgehaald werden/worden met de motor. Een eventuele aanspraak op garantie/coulance heeft geen schijn van kans. Ook al heet je Sugar...!
Als je in staat bent je max.snelheid op de autoroute met minimaal 10 km/u te verlagen kom je er wel. Denk ik.
Jan antwoordt op 4 februari 2016:
Let goed op dat je de tuning laat doen bij een VAG tuner.
Bekende van ons kocht een getunende TSI Tiguan en zoals bij vele VAG auto,s distributieketting gebroken en motor helemaal stuk. Kreeg niets vergoedt want auto was getuned bij ander bedrijf en daarom geen garantie.
Louis antwoordt op 4 februari 2016:
Waarom koopt men eigenlijk niet meteen gewoon een auto met het geschikte vermogen voor het beoogde doel in plaats van partuliere sjoemelsoftware in te laten bouwen waarna bij brokken weer de garantiediscussie ontstaat...?
Frans antwoordt op 4 februari 2016:
Het kan aantrekkelijk zijn om de motor meer fut te geven bij een lager verbruik. Door de milieu-eisen zijn motoren namelijk dorstiger geworden. Ik vind de term sjoemel in deze misplaatst.
Reinier antwoordt op 4 februari 2016:
Waarom wijken sommige mensen eigenlijk steeds weer af van de vraag?
Louis antwoordt op 4 februari 2016:
Misschien wel omdat zij iets verder denken Reinier ?
De zaak eerst zelf bewust zwaarder belasten (want dat is wat je toch moedwillig doet ?) en nadat er kostbare problemen ontstaan en de knip getrokken moet worden....om garantie huilen en aan de broek proberen te trekken .
Want ook dat is wat men doet.
Dan stuurde ik je als leverancier toch echt netjes de deur uit, of je betaalde de reparatie 100 % vooraf.
(En je motorische garantie was verder natuurlijk sowieso terstond geheel vervallen)
De vraag op zich was overigens al op meerdere manieren beantwoord.
Sugar antwoordt op 8 februari 2016:
Met een antwoord op de gestelde vragen zou ik al heel blij zijn. Alle andere overwegingen snap ik wel, maar doen voor mij nu niet ter zake. Ik hoop toch nog wat ervaringen te lezen. Bij voorbaat dank!
Ben antwoordt op 8 februari 2016:
Sugar,
Volgens mij wil jij horen dat caravanen en tunen samen gaan?
Wel mijn mening is dat je dan van zo'n klein motortje te veel vraagt!
Tunen voor woon-werk in nederland?..prima
Ga je er echter een caravan achter hangen en dan naar zuid frankrijk?
Ik denk dat dit niet is wat je wil horen maar mijn inziens ga je teveel vragen van je 1.2 tsi.
Ben benieuwd naar je reactie.
Mvg,Ben
Sugar antwoordt op 8 februari 2016:
Wat ik wil horen, staat in mijn vraag. 'Ervaringen' wil ik horen, geen 'meningen'. Dat je voor mij bepaalt dat ik naar Zuid-Frankrijk ga, zegt alles....
Fake antwoordt op 8 februari 2016:
Ik rij een Yeti 1.2TSI en heb die laten tunen door JD. Sindsdien trekt de auto veel lekkerder en hoeft de DSG minder vaak te schakelen. Ik ben er nu al twee keer mee weggeweest en nog geen seconde spijt!
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2016:
Ik zie dat 'Fake' je op je wenken bedient! Heb je aan een ervaring meer dan aan een mening? Of heb je aan een ervaring meer dan aan een objectief advies hier op de site? Vraag maar eens een uitgebreid rapport op van de getunde versie en vergelijk die met de normale versie. Je ziet dan exact het verschil. En of het heel blijft? Dat weet Fake ook niet, misschien gaat de auto wel pas kapot als die net uit de lease is en jij die occassion koopt?
Ben antwoordt op 8 februari 2016:
Goh wat een vriendelijke reactie sugar,ik wil je alleen maar helpen!!!!...en lees eerst goed voor dat je een reactie geef!!!..voor mijn part ga je naar timboekoe!!!
Echt zooo klaar met mensen zoals jij Sugar!!
Lekker tunen,boel kapot rijden en dan janken!!
Ik weet nu weer waarom ik dit forum niet meer zo vaak bezoek!!
Succes ermee Menno,ik heb hier op deze manier geen zin meer in.
Mvg,Ben
Louis antwoordt op 8 februari 2016:
Ach, laat je toch niet wegjagen Ben.
Half Nederland heeft er moeite mee als je ze niet naar de mond praat.
Vráág dan ook niets zou je zeggen, maar ja.
Anderen waarderen het wél dat een ervaring of mening gedeeld wordt .
Quirien antwoordt op 8 februari 2016:
Waarom zou de VAG groep bij de nieuwe Seat Cupra waar veel en langdurig vermogen kan of worden toegepast teruggrijpen naar de 1.8 versie i.p.v. extra tuning op een kleinere inhoud motor?(smiley)
Sugar antwoordt op 8 februari 2016:
Ben en Louis, bedankt voor het delen van jullie mening. Nu graag nog jullie ervaringen met een getunede 1.2 TSI met DSG. Ik ben zoooo klaar met mensen als jullie. Altijd een mening klaar, zonder eenvoudigweg de vraag te beantwoorden. Waarom worden dieperliggende bedoelingen gezocht achter een simpele en eenduidige vraag? Er worden veronderstellingen gedaan die totaal geen betrekking hebben op mijn situatie of doelstelling. Het lijkt op die manier wel een bijeenkomst van helderzienden.
Quirien, je stelt een vraag, maar heb je ook het antwoord? Mijn vraag ging over de 1.2 TSI voor een alledaagse Yeti, niet over een circuit-rijpe Leon Cupra.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2016:
Sugar, hoeveel caravanners zouden een Yeti 1.2 TSI hebben met DSG die getuned is door JD? Oja, dan moeten die ook hier nog dagelijks kijken en precies schrijven wat jij wil horen.
En dan ook nog op een ander forum ventileren dat hier maar een aantal betweters zitten ...... U wordt bedankt!
Sugar antwoordt op 8 februari 2016:
De inhoud, Menno. Als mensen zich daar nou eens op richten in plaats van aannames te doen. Hoe eenvoudig kan het zijn om antwoord te geven op een simpele vraag? Ik vraag naar ervaringen en ik heb er welgeteld 1 (één) gekregen. De rest van de reacties betrof meningen en borrelpraat. En insinuaties dat ik de boel wel even stuk zou rijden en dan zou janken. Och ja, natuurlijk, zij dachten verder dan ik. Jaja. Ze hebben er geen idee van. Nou, zulke reageerders zijn gewoonweg betweters.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 februari 2016:
Welke ervaring dan? Er is hier niemand die een getunde 1.2 TSI heeft met een vergelijkbare caravan er achter 😉
Louis antwoordt op 9 februari 2016:
Ben komt het dichtst in de buurt van wat jij vraagt, en geeft er met goede bedoelingen nog gratis een tip bij.
Aangevuld door een paar andere "betweters" inclusief die "beroepsamateur" van de Caravantrekker toch ?
Maar jij bent te eigengereid en kortzichtig om de informatie te waarderen en er je voordeel mee te doen.
Je zoekt je overal wezenloos om je eigen onzekerheid weg te nemen, maar als die specifieke informatie er niet blijkt te zijn (!) (!) verwijt je anderen dat ze je tóch nog iets mee willen geven om je voor ellende te behoeden.
Heel verstandig om dan zo te reageren.....
Sugar antwoordt op 9 februari 2016:
Tja, er is blijkbaar wel erg veel ruis op deze lijn. Lezen is een reeds langverloren kunst.
Heb in de vraagstelling toch aangegeven naar ervaringen van een specifieke motor en aandrijflijn te zoeken? Heb dat later toch nogmaals aangegeven en bedankt voor alle andere overwegingen? Maar dat mag blijkbaar niet. De meningen en bedoelingen moeten geventileerd blijven worden. Mag de oorspronkelijke vraagsteller zich soms niet meer bemoeien met de discussie als die zich steeds verder van de vraag verwijdert? Mensen, als we nou eens gewoon ingaan op de vraag, dan wordt het voor eenieder veel makkelijker. Een webmaster kan hier een sturende rol op zich nemen. Succes allen.
Quirien antwoordt op 9 februari 2016:
@ Sugar,
Ik weet niet of je dit nog leest maar van mij krijg je nog even het voordeel van de twijfel.
Laat ik beginnen dat je vraag goed is gesteld.
Als ik het goed heb, heb je eigenlijk het antwoord min of meer gegeven in je vraagstelling. Mag ik concluderen dat je eigenlijk ook niet liever een 1.4 had gehad en waarom dan?
En eerlijk is eerlijk je onderbouwd ook nog eens waarom dat voor jou geen optie is dus daarom je vraag; is er iemand die ervaring heeft met tuning op de 1.2 versie.
Laat ik bij mij zelf beginnen; Neen, dus dat is een duidelijke reactie.
Waarom ging ik dan over,in een antwoord met een vraagteken maar misschien kan en mag ik mijn gedachtegang onderbouwen.
De Cupra, ik heb het dan wel over de straat versie, tja die best wel circuit kwaliteiten heeft.
Waarom in tegensteling van de laatste jaren waarin we alleen maar voor downsizen gaan, kiest men hier eigenlijk voor een "upgrade" versie i.p.v. een minder inhoud motor die nog best getuned zou kunnen worden, ik gis maar, maar denk dat zij gezien de straatversie op de reguliere markt in de garantie periode toch op zekerheid gaan om eventuele dure claims te voorkomen.
Terug naar de 1.2 versie, vergeet niet dat deze zo wij dat noemen al behoorlijk gekiteld is.
Een extra tuning er overheen kan maar is deze dan nog bestand tegen langdurige belasting, in dit geval met een caravan.
Eigenlijk door de motor te tunen maak je er een soort circuitmotor blokje ervan voor die klasse. En tja, dan komt mijn eerder betoog weer om de hoek kijken wat moet men dan met de garantie? Verder vraag ik mij dus af waarom dan b.v. de 1.4 niet laten vervallen of is men fabriekstechnis daarop onzeker? Ik neem aan dat je weet dat circuit motoren nogal eens een revisie nodig hebben.
Goed,daarom bij mij een vraagteken en geen uitroepteken.
En ga eens praten met een eerlijke tuner, het heeft mij in iedergeval een paar maal van tuning afgehouden.
En oh, ik ken een hele goede monteur maar waarom zou die de tuning zodra de caravan er achter hangt uitschakelen/afdoen?
En dan gaat het niet over een 1.2 motor.
Dus wat je met mijn toelichting gaat doen moet jezelf weten.
Ik probeer je alleen mijn gevoel en gedachte gang mee te geven en hoop dat je dat waardeert.
Veel succes met je keuze.
Sugar antwoordt op 9 februari 2016:
Quirien, bedankt voor je uitvoerige antwoord. Het wordt gewaardeerd, hoor!
Nee, ik had niet liever een 1.4, maar omdat ik al zag aankomen dat mensen zouden reageren met 'waarom een 1.2 tunen als er ook een 1.4 bestaat?' had ik aangegeven daar niet naar op zoek te zijn. Maar ik sluit hem ook niet uit hoor.😉 Ik ben meer op zoek naar een DSG, en die zijn tot 2014 niet in combinatie met 1.4 geleverd, zoals ik in de vraag schreef.
De 1.2 doet het al goed als trekker, gezien enkele reviews daarover en de uitverkiezing tot Trekker van het Jaar (of mogen we zo'n verkiezing niet meer geloven...?), dus desnoods zou ik het zonder tuning aandurven, maar ik heb graag wat 'over' voor noodgevallen, als het ware. Niet om dat extra vermogen continue aan te spreken. Dat doe ik nu met 140pk en 320Nm ook niet. Ik ben graag goed geinformeerd voordat ik beslissingen neem. Dus vandaar de vraag over tuning. Niets meer en niets minder. Niet tussen de regels door lezen, mensen!
En waarom VAG de 1.4 niet laat vallen t.b.v. een verder opgepept 1.2-blok heeft denk ik voornamelijk marketingtechnische redenen. 'Denk ik', niet 'weet ik'. Wie het wel weet, mag het zeggen.
Renault en anderen 'persen' inmiddels 130+pk uit 1.2-tjes, zelfs met 3 cilinders. Dus waarom zou een 1.2 van VAG dat niet aankunnen? Wie het weet, mag het zeggen.
Grappig om te lezen dat jij zelf ook al eens naar tuning gekeken hebt. Waarom heb je dat toen niet gedaan? En waarom haalt jouw vriend de tuning eraf als hij een caravan trekt?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 februari 2016:
...Niet om dat extra vermogen continue aan te spreken. Dat doe ik nu met 140pk en 320Nm ook niet. Ik ben graag goed geinformeerd voordat ik beslissingen neem. ...
140 pk/320Nm is dat een VAG TDI? (vooronderstelling 😉
Heb je de prestaties vergeleken tussen die auto en een 1.2 TSI? Heb je de prestaties van de combinatie van Benno (Golf + Biod) vergeleken met jou Hobby? Beide geven interessante uitkomsten.....
Zou je 90 km/u rijden op de vlakke weg heb je aan kracht nodig om te kunnen rijden 1330N. Om 90 km/u te rijden moet je in de 7e DSG versnelling bijna volgas rijden (98%). Wellicht schakelt de DSG (of jij terug) naar de 6e versnelling en maakt de motor 2274 toeren. Dan nog geef je 82% gas en heb je 'maar' 287 N aan kracht over.
Benno heeft in de vergelijkbare situatie 482 N over en geeft maar 70% gas. Vergelijk je dat met een 2.0 TDI dan heeft die 1139 N over en geef je maar 51% gas (in de hoogste versnelling).
Op een autobaan helling zijn de verschillen nog groter en vraag je nog meer van een 1.2 TSI. Zou je dus een 1.2 tunen weet ik vrij zeker dat je heel vaak die tuning langdurig gaat aanspreken, zeker met het prestatie niveau dat je gewend bent. Of dat kwaad kan..... dat weet ik niet.
Sugar antwoordt op 9 februari 2016:
Menno, bedankt voor de informatieve reactie. Daar duik ik eens in. Fijn dat we de normale toon weer te pakken hebben.
Maar mag ik zeggen dat het lijkt of je vooringenomen bent t.o.v. een getunede 1.2 TSI (of TSI of tuning in het algemeen)? Meerdere keren vraag jij je af 'of het heel blijft'. Dat mag natuurlijk, maar het lijkt of jij informatie/cijfers hebt die zeggen dat het kapot gaat, terwijl je niet het achterste van je tong laat zien. Ben ik benieuwd naar.
En waarom wordt een normale 1.2 TSI Trekker van het Jaar en gaat die bij 100 km/h (zie de reviews) niet stuk en zou een getunede wel stuk gaan? Help me daar eens mee, alsjeblieft. Waarom zou die getunede zwaarder belast worden, terwijl ik schrijf dat ik dat niet van plan ben continue te doen? Schijn mij eens bij.
En 'last, but not least', je veronderstelling dat ik een diesel van VAG rijd is fout. Als jij me volgt (en dat doe je 😉) kun je weten dat ik een C5 Tourer rijd. Wat mij betreft een perfecte trekker met zijn hydropneumatische vering. Waarom dan uitkijken naar iets anders? Tja, veranderende omstandigheden nopen soms tot andere keuzes. Ik ben niet gefixeerd op een (getunede) Yeti TSI, maar deze sluit nu eenmaal goed aan bij onze wensen en eisen en mijn vriendin vindt hem al tijden geweldig leuk. En ook al ben ik niet getrouwd, in een goede relatie moet je soms nemen en soms geven. Ik gun het haar ook om met een caravan te rijden. 😉 Met het huidige slagschip voelt ze zich dan niet prettig, wat er op neerkomt dat papa elke caravankilometer achter het stuur zit. Is op zich niet erg, maar is natuurlijk niet de optimale situatie.
Hoor van je/jullie.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 februari 2016:
Maar mag ik zeggen dat het lijkt of je vooringenomen bent t.o.v. een getunede 1.2 TSI (of TSI of tuning in het algemeen)?
Je mag alles zeggen maar ik rijd zelf een getunde 2.5 TDI en een ongetunde 1.4 TSI. Mijn ervaring is dat je tuning heel veel aanspreekt. Mijn auto rijdt met tuning lekkerder maar daardoor schakel ik minder en belast ik de motor/aandrijflijn dus regelmatig anders dan de fabrikant bedoeld had. Bijvoorbeeld: accelereren bij 1500 toeren ging zonder tuning minder lekker en schakelde ik vroeger terug, terwijl ik nu voldoende kracht heb. Toch vindt de aandrijflijn dat niet prettig en bokt die soms. Heuvel op hetzelfde... je blijft veel langer in versnellingen hangen en rijdt gemakkelijk bijna volgas naar boven, terwijl je beter kan terugschakelen. Of dat goed is voor de motor? Hij is na 185.000 nog heel 😉 Maar het is wel een 5 cilinder 2.5 TDI met standaard 'maar 102 pk (hetzelfde blok heeft 180 pk in een Audi). De mijne is dus erg laag belast en zoals met zegt 'onverwoestbaar'.
De TSI techniek is prachtig en zowel de 1.4 als de 1.2 lopen mooi en trekken ook prima een caravan (net als de vergelijkbare motoren van andere merken).
De 1.4 122 pk is soepel en kan over een breed toerengebied trekken, hoewel als met caravan echt kracht nodig is (bij accelereren of heuvel op) de kracht pas vanaf zo'n 2500 toeren bruikbaar is (een veel hoger toerental dus als waarbij het maximum koppel beschikbaar is). Wellicht is dat bruikbare toerental met tuning omlaag te krijgen en ook dan zal je dat met caravan vaker gebruiken. Je schakelt immers later terug.... Dat lijkt me voor de auto toch minder goed omdat je meer kracht op de krukas/aandrijflijn zet dan anders.
Je bedenkt het misschien niet zo, maar 90 km/u rijden met een caravan is qua kracht vergelijkbaar met constant 150-160 km/u solo rijden en dat uren achter elkaar op een vakantie. Een enorme thermische en mechanische belasting. Probeer maar eens het verbruik te realiseren dat je met caravan hebt bij solo gebruik. Er zullen niet veel getunde auto's rondrijden die dat kunnen in de Nederlandse praktijk en dus vergelijkbaar belast worden als met een caravan.
Kees antwoordt op 9 februari 2016:
Heb je wel eens stil gestaan bij het aspect betrouwbaarheid en levensduur?
Caravannen is niet simpelweg de (vermogens)cijfertjes vergelijken.
Een C5 en een Yeti is een wereld van verschil in het rijden met een caravan en dan laten we de motorische spierkracht nog even volledig buiten beschouwing.
"alleen gebruiken in noodgeval"
Het komt er eigenlijk op neer dat het caravantrekken het noodgeval wordt.
Je moet niet de denkfout maken dat het chiptunen een soort verlenging is van de gaspedaalweg. Het effect van tunen wordt gebruikt op het moment dat je gaat rijden, altijd dus. De opmerking van het alleen te gebruiken in noodgevallen geeft m.i. aan dat je geen snars begrijpt van het inhoudelijke chiptunen en daardoor het niet eens weet te gebruiken. De reden waarom het tuningskastje door sommigen wordt verwijderd bij het caravannen mag nu enigzins duidelijk zijn.
Bij het cijfertjesvergelijken kun je of moet je eigenlijk het max. vermogen buiten beschouwing laten. Dat is leuk op een verjaardag of zo maar daar heb je met caravannen dus niets aan.
Je moet je meer richten op de maximale kracht die de motor kan leveren. De Nm's dus. Zijn die onvoldoende om de caravan goed te kunnen trekken dan ben je verplicht te leunen op het max. vermogen om nog enigzins het spul redelijk van zijn plek te krijgen.
Iets zegt mij dat zo'n inzet van een motor enigzins invloed heeft op hoe lang het spul meegaat en heel blijft.
Een mooi vergelijk vindt ik altijd door je voor te stellen hoe een F1 met een caravan zou rijden. Die komt heel slecht van zijn plek maar eenmaal op snelheid bergop niet te kloppen. Geen goeie caravantrekker dus.
Quirien antwoordt op 9 februari 2016:
@Sugar, ik ben je nog een antwoord schuldig.
In de antwoorden van Menno en Kees zit al de verklaring(en) waarom mijn goede bekende de tuning bij het caravan trekken liever niet gebruikte.Hij had er daarom geen goed gevoel bij.
En waarom ik heb afgezien van tuning? Na goede voorlichting en het effect bij de toen beschikbare wagens was het effect voor mij te klein t.o.v. de berekende calculatie prijs want het waren al geen slechte trekkers en eenmaal heb ik eieren voor mijn geld gekozen i.v.m. de garantie kwestie die in het geding kwam.
Tja, gaf dan mijn geld liever uit, indien noodzakelijk, aan een extra oliekoeler.
Ach, en ik ben ook overal gekomen waar ik wilde en soms/vaak niet altijd als eerste boven(smiley)
Sugar antwoordt op 9 februari 2016:
Dank.
Tja, Kees, als ik het al wist, had ik de vraag natuurlijk niet gesteld.😉 Maar als ik het goed begrijp uit de laatste reacties, is er niet alleen sprake van top-end vermogen, maar komen de Nm's al bij een veel lager toerental vrij, waardoor de neiging kan ontstaan om te laag in de toeren te rijden. En dat laatste vindt een aandrijflijn niet fijn, zoals we weten. Kans op verhoogde slijtage en eerder overlijden. Duidelijk.
Om het nog even te finetunen: in het geval van een DSG kunnen de schakelmomenten geprogrammeerd worden, waardoor je kunt voorkomen dat je ondertoert. Wat vinden jullie daarvan? (Meningen zijn welkom, want ik begrijp dat er weinig ervaringsgegevens met getunede 1.2 TSI met hergeprogrammeerde DSG rondgaan op dit forum...)
Sugar antwoordt op 9 februari 2016:
Oeps, sorry Fake. Ik vergat dat jij DSG hebt. Je schrijft al dat die na tuning minder vaak hoeft te schakelen. Eigenlijk het fenomeen waar Menno voor waarschuwt, of niet? Heb jij je DSG laten herprogrammeren? Er schijnt een 'DSG-dokter' te bestaan, maar ik denk dat die niet in het basispakket zit.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 februari 2016:
Ik had gehoopt dat je de reactie van Fake net zo serieus had genomen als zijn naam 😉
Daarmee dus maar aangetoond wat de waarde van gebruikservaringen zijn, in vergelijking tot objectieve informatie zoals uit de trekkrachtrapporten te halen is.
DSG is inderdaad ook te herprogrammeren, maar of je dat wil voor die paar caravankilometers is de vraag.
Sugar antwoordt op 9 februari 2016:
Menno, what's in an name? 'Fake' hoeft niet per definitie fake te zijn. Mijn bijnaam heb ik al heel lang, maar moet je ook niet letterlijk nemen.
Dat er mensen een nep-ervaring delen op dit forum zou ik kwalijk vinden. Ik ga er altijd maar van uit dat mensen hier eerlijk zijn, zoals ik dat zelf ook pleeg te zijn. Als we elkaar niet meer kunnen vertrouwen, kunnen we maar beter ophouden.
Dus, 'Fake', ben jij 'the real deal' of een nepperd?
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 februari 2016:
Nogmaals Sugar.... met Fake wilde ik alleen maar aantonen dat je aan een ervaring helemaal niets hebt! De mening van andere zoals hier op dit forum zijn dan echt van meer waarde dan een niets zeggende ervaring.
Fake schreef: Ik rij een Yeti 1.2TSI en heb die laten tunen door JD. Sindsdien trekt de auto veel lekkerder en hoeft de DSG minder vaak te schakelen. Ik ben er nu al twee keer mee weggeweest en nog geen seconde spijt!
Wat voor informatie heb je gekregen waar je iets aan hebt? Je weet niet wat hij trekt (gewicht en zeker ook belangrijk frontaal oppervlak en luchtweerstand), hoeveel kilometer hij al gereden heeft, hoe hard hij rijdt en onder welke omstandigheden (vlakke weg of bergen) alleen dat hij van 500 euro die hij uitgegeven heeft niet snel zal zeggen daarvan spijt te hebben.... De psychologie leert dat het wel erg moet tegenvallen dat ook daadwerkelijk toe te geven. Dat hij lekkerder trekt kan je hier op de site zo berekenen..... en daar kan je ook zien wat lekkerder is. Is dat sneller of beter oppakken bij lage toeren? Fake geeft het antwoord niet, de berekening wel! En haal jij dat zelf niet uit en berekening dan kan je voor een schijntje van de kosten van die tuning advies vragen aan Bert: http://www.caravantrekker.nl/advies/voorbeeld_4.php
Sorry dat ik je op het verkeerde been heb gezet maar jou reacties naar een aantal mensen hier op het forum die jou hun mening gaven was ook niet erg aardig.
Frans antwoordt op 9 februari 2016:
Je moet je meer richten op de maximale kracht die de motor kan leveren. De Nm's dus. Zijn die onvoldoende om de caravan goed te kunnen trekken dan ben je verplicht te leunen op het max. vermogen om nog enigszins het spul redelijk van zijn plek te krijgen”
Een beetje een misleidende uitspraak m.i.
Als je te weinig koppel (Nm) hebt kun je de trekkracht vergroten door een lagere versnelling te kiezen. Leunen op max. vermogen wekt de suggestie dat je dan meteen met 6000 rpm omhoog moet en dat slaat nergens op: gewoon terugschakelen en met 2500-3000 rpm in de lagere versnelling verder, tenzij je zo hard mogelijk wilt rijden, dan pas heeft het zin om hoge toeren te gaan draaien.
Mocht je die lagere snelheid niet acceptabel vinden, dan is tuning een oplossing
De opmerking van @Fake kan ik wel plaatsen. Ik lees daarin dat door het hogere beschikbare koppel bij een getunede motor je meer schakellui kunt rijden, ook zonder iets aan de DSG programmering te veranderen. ‘Ondertoeren’ zal zonder wijziging dus nooit vanuit de DSG-bak komen.
Algemene opmerking: wanneer je met een geringe tuning vooral de ruimte neemt die bij de fabriekstuning ongebruikt is wegens de uitlaatgassamenstelling van de consumentenversie vrees ik bij verstandig gebruik geenszins voor de levensduur. Je zit dan in het tuningsgebied waarin importeurs of dealers met optionele tuning ook opereren. Kruissnelheid 105 met een Hobby aan de haak moet je dan wel uit je hoofd zetten.
Sugar antwoordt op 9 februari 2016:
Menno, jij kondigt hier dus eigenlijk het failliet aan van de 'gebruikerservaringen'. Nota bene een pijler onder jullie site! "...wilde ik alleen maar aantonen dat je aan een ervaring helemaal niets hebt." Wat moeten we dan met die gebruikerservaringen? Dan lijkt het me raadzaam dat je als de wiedeweerga een protocol opstelt waar de gebruikerservaringen aan moeten voldoen. Of een gebruikerservaring koppelt aan een aantal verplicht in te vullen gegevens (belading, gereden snelheden, gereden route(s), et cetera). Dan hebben we er misschien wat aan. En dat je een mening belangrijker vindt dan een ervaring, snap ik niet. Ik heb namelijk over vanalles een mening en kan die prima tot uiting brengen, maar dat hoeft geenszins te betekenen dat ik verstand heb van de materie. Met meningen moet je dan ook met gepaste argwaan omgaan. Da's mijn mening.😉
Zeg, zullen we deze discussie eens afronden? Ik denk niet dat we eruit gaan komen. Groetjes.
Sugar
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 9 februari 2016:
Dat laatste lijkt me verstandig!
En ja, aan een gebruikservaringen heb je veel minder dan aan een berekening! Alleen niet iedereen is daarvan overtuigd 😉
Kees antwoordt op 9 februari 2016:
"Leunen op max. vermogen wekt de suggestie dat je dan meteen met 6000 rpm omhoog moet en dat slaat nergens op: gewoon terugschakelen en met 2500-3000 rpm in de lagere versnelling verder, tenzij je zo hard mogelijk wilt rijden, dan pas heeft het zin om hoge toeren te gaan draaien. "
Ik denk dat je daarmee de situatie met de Yeti 1,2 op het vlakke met 105 km/h en een snelweghelling met 95 km/h wel aardig beschrijft. Menno heeft al uitgerekend dat dat niet gaat lukken in 7, 6 en 5.
Wellicht toch de toeren in 4 of lager maken om nog enige snelheid te houden. 95 km/h haalbaar bij bijna 6000rpm! Leunen op vermogen dus.
Zeg, zullen we deze discussie eens afronden? Ik denk niet dat we eruit gaan komen.
Waarom? Je kunt je toch onthouden van verdere deelname.
Een discussie heeft tot doel om met inhoudelijke bijdragen elkanders standpunt door voortschreidend inzicht te kunnen doorgronden. Wil je dat niet bereiken kun je beter stoppen.
Bert.s antwoordt op 9 februari 2016:
De ervaringen gaan vaak over de trekkracht van de auto bergopwaarts .
Maar denk ook eens andersom ....bijvoorbeeld, kan ik bergafwaarts ook nog fatsoenlijk afremmen op de motor.
Frans antwoordt op 9 februari 2016:
”Wellicht toch de toeren in 4 of lager maken om nog enige snelheid te houden. 95 km/h haalbaar bij bijna 6000rpm! Leunen op vermogen dus.”
Ieder z’n smaak. Ik zou leunen op het koppel dat in 4 beschikbaar is en dat bij 3000-3500 rpm voldoende is om samen met de vrachtauto’s achter Luik met zo’n 50 à 60 km/h omhoog te rijden. Dat daarbij (..)kW of pk aan vermogen wordt geleverd is een afgeleide. Ik deed dat al toen we met onze Volvo met ongeblazen 2 liter (met hetzelfde max vermogen!) met 1200 kg aan de kogel daar reden en ik denk dat v.w.b. de vermogensafhankelijke snelheid er eigenlijk niet zoveel is veranderd.
Misschien heeft Bert nog 1.2TSI-ervaringen op de Luik-route. En dan vooral wat de praktijk is en niet wat maximaal mogelijk is volgens de berekeningen.
Kees antwoordt op 9 februari 2016:
"Ieder z’n smaak."
Dat is het gewenste door TS. Wat jij zou doen is daarin verder niet interessant. Daarom is juist die tuning zo gewenst.
Dat jij en ik het anders zouden doen is een mening die de TS niet echt interesseert en naar ik heb begrepen enigzins ongewenst.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!