Caravantrekker.nl

Beste keus trekauto

Peter vraagt op 22 maart 2016:

Ik ben in de "gelukkige" omstandigheid om een nieuwe leaseauto te kiezen. Nu kan ik kiezen tussen 2 verschillende trekauto's een Peugeot 308SW en een 508SW. Beide voorzien van dezelfde 2.0 HDi 150PK dieselmotor. De caravan is een Hobby Excelent Easy 495UK met een maximaal gewicht van 1350kg. Helaas staat de 508SW met deze motor nog niet in de vergelijker.
Bij het vergelijken van de auto's krijg ik het idee dat de 308 een betere keuze is alleen is deze minder stabiel.
Wie kan mij tips/gebruikerservaringen geven om mijn keuze te vergemakkelijken........
Ik hoor graag van u.
Peter Kuiper

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 maart 2016:

Bij het vergelijken van de auto\'s krijg ik het idee dat de 308 een betere keuze is alleen is deze minder stabiel.

Het is logisch dat de minst zware trekauto de beste prestaties geeft, maar en dat is veel belangrijker, de zwaarste trekauto is in principe stabieler. Dat laatste maakt het een veel betere trekauto dus zonder twijfel altijd de zwaarste trekauto kiezen! De prestaties zijn bij beide goed genoeg en anders kan je altijd nog chiptunen.


Reinier antwoordt op 22 maart 2016:

Of je (theoretische) topsnelheid nu 135 km/h is of 132 km/h, en je acceleratie van 70 naar 90 in 6.5 of 7.0 seconden gebeurt (ik schat dat dat zo ongeveer de cijfers zijn voor respectievelijk de 308 en de 508), is totaal niet relevant. Logisch dat de lichtere 308 iets beter presteert, maar belangrijker is het of de auto de baas is over de caravan en dat is met een 508 veel meer het geval dan bij de lichtere 308. De 508 zal zich rustiger, comfortabeler en veiliger gedragen en dat is vele malen belangrijker. Hoewel je je met de 308 heus geen buil valt, lijkt een 508 mij daarom de betere keus.
Mocht je de keus hebben om Citroen te rijden, kijk dan ook eens naar de C5 Tourer met hydropneumatische vering.


Robin antwoordt op 22 maart 2016:

Daar kan ik mij bij aansluiten en wel omdat ik in de praktijk het verschil in gewicht van drie trekkende auto's bij dezelfde caravan heb gevoeld;
Eerst een auto van 1250 kg, toen 1650 kg en nu 1940 kg. en dat met een caravan van ca 1200 kg.
Hoe zwaarder hoe stabieler, dat heb ik heel duidelijk kunnen merken.
En die verschillen waren fors.


Peter antwoordt op 24 maart 2016:

Allen bedankt voor jullie reactie.

Jullie bevestigen ook mijn gevoel/idee.
@Reinier, Helaas zit de C5 niet bij ons in de leaselijst.

m.vr.gr.
Peter


Reinier antwoordt op 25 maart 2016:

Nou, Peter, da's vast een fout van je werkgever/leasemaatschappij! 😉
Maar een 508 SW is ook lekker.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker