Caravantrekker.nl

Renault Megane met Knaus 550

Nout vraagt op 14 mei 2016:

Wij hebben sinds kort een nieuwe caravan (een kleine erbij en met 3 kinderen is een wat grotere caravan wel stuk fijner), een Knaus 550 fsk uit 2000. Wij zijn er afgelopen hemelvaart al paar dagen mee weggeweest (ideale caravan) en de reis ging ook goed. Nu was dit alleen in Nederland, ik vraag mij alleen af hoe het deze zomer richting Spanje zal gaan. Wij hebben een Renault Megane station ervoor. Iemand ervaring? En welke route kunnen we het beste nemen vanuit het midden van het land? Vorig jaar naar Frankrijk geweest via Luxemburg- Dijon-Lyon naar het zuiden en dat ging super alleen toen hadden we nog een kleinere caravan erachter (Hobby 400 uit 1997). Ben benieuwd naar de ervaringen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Arjan antwoordt op 14 mei 2016:

Wellicht handig om iets meer info te geven: welk type Renault Megane (benzine, diesel, 1.2, 1.5, ??) en bouwjaar. Ook voor de caravan : wat zijn de gewichten?
Al een trekkrachtberekening gemaakt op deze site?


Bert Harry antwoordt op 14 mei 2016:

Ik weet niet welke megane je precies hebt. maar de gewicht verhouding is niet erg goed. als je een diesel hebt zal de trekkracht wel voldoende zijn. Maar de stabiliteit is onvoldoende m.i.. ook als je zelf de perfecte chauffeur bent, je bent ook van anderen en b.v. van wind afhankelijk.
ik adviseer je dan ook atc te laten monteren op je caravan, anders is m.i. de combinatie onverantwoord. ik rij zelf met een g senic 14400 Tce, met een knaus sport 500 fu.
(een wat gewicht betreft heel wat betere combinatie)


Arjan antwoordt op 14 mei 2016:

Beste Bert Harry, ik ben het met u eens dat de genoemde combinatie wss onveilig is. Om atc te monteren om de weg op te kunnen lijkt mij de verkeerde redenatie. Deze systemen bestaan om de veiligheid te verhogen, niet om combinaties mogelijk te maken.
Ala ik uw combinatie invoer op deze site dan is uw caravan ook te zwaar voor uw auto. (Ik kies dan een gr scenic 1.4 te uit 2015).


Bert Harry antwoordt op 14 mei 2016:

mijn gr senic is uit 2009 leeg 1400 kg beladen 1700kg. de knaus weegt leeg 1060 beladen 1200 kg.
ik plaats dus bewust het nodige gewicht in de auto, en dan heb ik een zeer verantwoorde en stabiele combinatie, mede gezien de korte overhang achter.


Bert Harry antwoordt op 14 mei 2016:

Nog even over ATC.
het maakt een kombinatie m.i. wel degelijk veiliger.
omdat het ingrijpt op een manier die je zelf nooit kunt doen.
namelijk door de caravan te laten remmen los van de trekkende auto.
dit is niet bedoeld om harder te gaan rijden, maar wel om de boel weer in balans te krijgen als er een instabiele gevaarlijke situatie ontstaat.
is de auto zwaar genoeg dan heeft deze overwicht op de caravan, bij een te lichte auto ontbreekt dat juist!


Arjan antwoordt op 14 mei 2016:

Beste Bert Harry, aangezien de renault scenic 1.4 tce uit 2009 rijklaar reeds 1520 kilo weegt, denk ik dat er dus niets de auto ingaat, anders ga je (ruim) over de 1700kilo heen. Blijft er dus 140 kilo over om in de caravan te doen: ook dat lijkt mij vrij weinig (uiteraard afhankelijk van het reisgezelschap).


Arjan antwoordt op 14 mei 2016:

Ik ontken ook niet dat ATC de veiligheid verhoogt, ik probeer alleen aan te geven dat het mijn inziens een verkeerde redenatie is om door middel van ATC met een in basis "verkeerde" combinatie op pad te gaan.
De bedoeling is om bij een goede/veilige combinatie de kans op ongelukken verder te verkleinen.


Bert Harry antwoordt op 14 mei 2016:

Arjan,
Probleem is dat de combinatie al bestaat, een andere caravan kopen of auto licht niet zo voor de hand.
Dus is het m.i. zaak om het dan wel verantwoord te maken.
en we gaan zelf met twee personen op stap, dat geeft extra mogelijkheden het gewicht goed te verdelen.


Nout antwoordt op 14 mei 2016:

Wij hebben een Renault megane uit 2014 (1.5 dci). De caravan hebben wij gewogen en woog 1600kg met bagage. Alleen de fietsen waren nog niet meegerekend, 2 fietsen achterop en 2 kinderfietsen en bolderkar in de caravan.


Arjan antwoordt op 14 mei 2016:

@Bert Harry: uw combinatie zal echt geen problemen geven: een gr scenic kan makkelijk en zonder problemen een caravan van 1300 kilo aan, zowel qua trekkracht als ook stabiliteit

@ Nout: in uw situatie word het tijd voor een andere trekauto: achter de megane mag 1300 kilo (tenzij de auto leeg is, dan mag er 1500 kilo achter). Gezien uw situatie denk ik niet dat de auto leeg zal zijn. 1600 kilo achter een megane (en dan nog aangeven dat er nog meer bagage mee moet) lijkt mij echt gekkenwerk en behoorlijk gevaarlijk, voor u, voor uw gezin en uw medeweggebruikers. Wees verstandig en koop een auto die bij uw situatie past.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 14 mei 2016:

@Naut

Meen je dat werkelijk? 1600 kg en dan nog fietsen achterop? En dan je dierbare gezin in de auto naar Spanje?
Ik zou daar niet aan beginnen. Fietsen thuis laten, de helft van je bagage ook en de andere helft in de auto vervoeren en nooit harder dan 80 km/u rijden. Maar op deze manier is caravannen niet leuk. Terwijl met een goede combinatie op reis zijn zo leuk kan zijn.


Nout antwoordt op 15 mei 2016:

Niet verwacht deze reacties.

We kunnen in ieder geval nog wel wat bagage in de auto doen (vooral de wat zwaardere dingen) al gingen we afgelopen hemelvaart 4 dagen en in de zomer bijna 3 weken dus neem je vast ook weer wat meer mee. Wij zullen in ieder geval even kijken, maar komt vast goed.

Ik hoorde dat de beste/ snelste route via Luxemburg- Metz- Dijon- Lyon- Orange naar Spanje is en deze route hebben we afgelopen jaar ook al gereden wat ons erg goed beviel dus kiezen we nogmaals voor deze route, alleen dan naar Spanje.


Arjan antwoordt op 15 mei 2016:

Beste Nou, ik denk dat u niet goed leest: uw combinatie is niet veilig te krijgen met wat bagage naar de auto te brengen. De caravan zal 300 kilo lichter moeten worden (1300kilo), want dat mag achter de megane. Is het niet beter een auto te kopen die minimaal 1500 kilo, het liefst 1600 kilo, mag en kan trekken?


Martijn antwoordt op 15 mei 2016:

Arjan,

Die renault mag 1500 trekken.

Grt.


Bert Harry antwoordt op 15 mei 2016:

Een megane van voor 2013 mag n aar ik meen 1300 kg trekken.
er na 1500 kg.
en de allernieuwste megane 2016 zelfs 1650 kg.
Maar dat zegt totaal niets over wat een veilige verantwoorde combinatie is.


Arjan antwoordt op 15 mei 2016:

@Martijn: renault megane mag 'slechts' 1300kilo trekken bij maximale belading van de auto (dat gebeurt in dit geval, 5 personen + bagage ). Wanneer de auto leeg is mag hij 1500 kilo trekken. Een caravan van 1500 kilo achter een renault megane is gekkenwerk.


jack antwoordt op 15 mei 2016:

Wanneer vertrekt U op vakantie? Ik hoop zeker niet achter u te rijden, want dan ga toch een uurtje rusten op de eerste parking die ik tegen kom.


Louis antwoordt op 15 mei 2016:

Hoe komt het toch dat mensen wéken doen over het kiezen van iets onbenulligs als een keukentje voor in het huis, of de kleur van het gevelschilderwerk....maar caravans of auto's kopen die gecombineerd levensgevaarlijk kunnen zijn ?
Overdreven aandacht voor futiliteitenonderwerpjes, en als het werkelijk genot en veiligheid betreft maakt men probleemloos "even snel" keuzes.
(Nádenken, altijd riskant...vóórdenken lijkt me toch wat veiliger en handiger)
En dat terwijl je antwoord hier voor het grijpen ligt.....,tik ,tik, tik, en klaar !!
En de route ? , Joh, al wil je "over Moskou" touren ...,Google Maps misschien ?


PieteR antwoordt op 16 mei 2016:

Nou, voor deze ene keer dan: Je hebt helemaal gelijk!
Als hij er nou nog alleen mee ging rijden, maar hij sleurt ook nog eens de mensen mee waar hij van houdt. Nou ja, is dat wel zo, als je samen met hen heel bewust met een onverantwoorde combinatie op pad wil?


Bert Harry antwoordt op 16 mei 2016:

Ik had al gezegd dat deze combinatie zonder aanpassing onverantwoord is.
Een ATC kost gemonteerd en wel iets van 800 euro, is dat dan te veel gevraagd????
je verkleind wel nadrukkelijk het risico dat het ernstig misgaat!
een andere combinatie is heel veel duurder.


Arjan antwoordt op 16 mei 2016:

Beste Bert Harry, de combinatie is onverantwoord gevaarlijk. Het monteren van Atc maakt het geen verantwoorde combinatie, het zorgt er alleen voor dat er eerder /beter word ingegrepen bij instabiliteit. Wanneer je met een caravan en je gezin op pad wil zul je moeten beginnen met te investeren in een verantwoorde combinatie. Daarna kun je altijd extra investeren in extra veiligheid (zoals atc). In het verhaal van Nou past de auto niet bij de caravan (of andersom ). Koop een auto die bij je caravan past of een caravan die bij je auto past.


Bert Harry antwoordt op 16 mei 2016:

Beste Arjan,
Denk niet dat Nout van plan is een andere auto of Caravan te kopen.
Hoewel dat wel het meest verstandige is!
vandaar dus mijn advies.


Quirien antwoordt op 16 mei 2016:

Tja wat moet ik hier nog aan sommige antwoorden toevoegen.

Ik neem aan dat je op deze site een berekening hebt gemaakt en hebt gekeken naar het treingewicht wat de Renault mag hebben die weer beperkingen kan opleggen aan je te trekken max 1500kg gewicht. De papieren van de caravan heb bestudeert inzake as last 1500 kg of meer voor deze caravan dit i.v.m. de totale massa als deze b.v. boven de 3500 kg komt je hiervoor dan het juiste rijbewijs hebt.
Je combinatie in lengte met fietsdrager en fietsen achterop is waarschijnlijk < dan 12 meter(caravan is al meer dan 7,50 meter met drager en fietsen) dus al heel wat anders in afmeting en gewicht dan je Hobby 400, dus extra borden inzake regelgeving achterop de caravan voor Spanje dan verplicht.
Mijn persoonlijk advies voor de route met deze combinatie is helaas geen.

En let op het is al vaak gesteld: Er is duidelijk verschil wat een auto mag trekken dan een auto VEILIG kan trekken.
Overgewicht voor een mens is niet goed, echter voor een caravantrekker fantastisch(smiley)


Nout antwoordt op 16 mei 2016:

Nogmaals bedankt Voor de reacties. Ik zal eens gaan kijken voor een ATC, klinkt interessant en heb dat er zeker wel voor over als dat de combinatie veiliger maakt.

Nieuwe auto of caravan zit er nu gewoon niet in en moet eerlijk zeggen de combinatie reed goed! Ook al was dit alleen in Nederland....dus ben er wel bewust van wat steigingen/ dalingen tegen te komen....al vond ik de genoemde route aardig vlak en super rijden!


Arjan antwoordt op 16 mei 2016:

Beste Nout, uw combinatie is niet veilig te krijgen, ook niet met atc. Hooguit dat at atc uw combinatie iets minder gevaarlijk maakt. Blijft echter dat uw combinatie niet is toegestaan volgens de wet (ook niet met atc). Huur desnoods een trekauto die wel bij uw caravan past.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 16 mei 2016:

De trekauto zal wel een leaseauto zijn en dan gelden andere regels 😉

ATC maakt het rijden niet comfortabeler maar wel veiliger en is in dit geval een goede investering. Hellingen naar boven zijn geen probleem maar helling af moet je echt heel voorzichtig doen. Als er een snelheidsbeperking staat houd je hier dan aan. En staat die er niet rijdt ook dan langzaam naar beneden (70 km/u). Sowieso harder dan 80 km/u is niet verstandig ook al voel je normaal geen verschil bij 100 km/u en denk je dus dat dit wel kan.


Quirien antwoordt op 16 mei 2016:

Correctie in mijn antwoord. Mijn teken < (kleiner dan) moet uiteraard >(groter dan ) zijn.
Ik ga er vanuit dat je bekend bent met ECE 70 markering voor Spanje op de caravan bij meer dan 12mtr.combinaties.
Zo niet , dan vindt onder deze topic op deze site voldoende informatie hieromtrent.


Arjan antwoordt op 16 mei 2016:

Ga dan maar op zwarte zaterdag rijden: in de file is de kans het kleinst dat de combinatie onbeheersbaar word


Nout antwoordt op 16 mei 2016:

@ Arjan, volgens mij reizen wij ook op zwarte zaterdag dus dat scheelt dan haha. Wij vertrekken vrijdag 29 juli en overnachten na 900km en rijden zaterdag 30 juli dan de laatste 400km.

Bedankt nog voor alle reacties! Helaas zit een andere combinatie er voor ons niet in, maar gaat vast allemaal goed komen!


Bert Harry antwoordt op 16 mei 2016:

Arjan stel Nout heeft de dci 110 pk van na 2013.
max terreingewicht 3164, auto rijklaar 1331 kg caravan leeg 1200 kg blijft over voor bagage, en 5 personen( 2 volwassenen en 3 kleine kinderen. 633 kg.
dat kan wettelijk dus wel degelijk.
we weten het niet want Nout laat ons in het ongewisse over het juiste type, maar dan past ook enige terughoudendheid bij wat wel en niet mag van de wet.


Arjan antwoordt op 16 mei 2016:

Beste Bert Harry,
Ik denk dat er andersom gerekend moet worden: max treingewicht in deze situatie is 3164 kilo - 1600 kilo voor de caravan (wss zelfs meer volgens Nout), blijft er 1564 kilo over voor de auto. De renault is volgens u 1331 rijklaar, blijft er dus 233 kilo over voor 2 volwassenen (150 kilo), drie kinderen (afhankelijk van de leeftijd zullen die gezamenlijk snel de 83 kilo voorbij gaan) en bagage (0 kilo). Dan hebben we dus de situatie dat de caravan zwaarder is dan de auto beladen, lijkt mij niet wenselijk laat staan prettig. Daarnaast mag de Renault in principe 1300 kilo trekken, tenzij de auto niet maximaal beladen word, dan mag er 1500 kilo achter. Wanneer je word aangehouden met een renault met een caravan van 1600 kilo, dan mag je of uitladen of ander vervoer regelen. Dan zou ik zeggen: regel dit andere vervoer voor de reis!


dabbertje antwoordt op 16 mei 2016:

900 km in 1 dag rijden met die combinatie en dan ook nog met 3 kinderen, waarvan 1 waarschijnlijk nog een baby is? Dat is wel heel rooskleurig gepland.
Probeer wat meer marge in te bouwen, met je combi en de reisplanning.

Gr. Daphne


Bert Harry antwoordt op 16 mei 2016:

Arjan zolang je binnen het max terreingewicht blijft mag deze megane 1500 kg trekken. de caravan weegt leeg volgens deze side 1200 kg auto rijklaar 1331 kg de rest tot aan 3164 kg is er over voor bagage en personen.
Nout had reeds aangegeven dat er nog wel wat kg verplaats kunnen worden. we weten ook niet of er en mover en accu aan boord is.
het juiste gewicht laat ik aan Nout over.
het advies om er nog redelijk verantwoord mee te kunnen rijden.


Arjan antwoordt op 16 mei 2016:

De megane is rijklaar 1420 kilo, maximaal mag die 1825 kilo wegen, er blijft dus 405 kilo over voor belading. 2 volwassenen (150 kilo) 3 kinderen (90 kilo?) blijft er dus 165 kilo over voor bagage. Elke kilo die de caravan zwaarder is dan 1300 kilo gaat dan weer van die 165 kilo af. Samengevat: indien er geen bagage in de auto gaat mag er maximaal een caravan van 1465 kilo achter. Dat is toch wel iets heel anders dan 1600 kilo + 4 fietsen + boedelbak.

Op een dag 900 km rijden is wel mogelijk, maar dan mag er weinig tegen zitten.


Louis antwoordt op 16 mei 2016:

Nout, je bent zo te lezen een optimist mét gevoel voor humor.
Dat zijn prima eigenschappen denk ik .
Maar neem goed bedoelde raad ter harte, en doe het kalm aan en er eventueel een nachtje extra over.
Je hebt tenslotte vakantie, en sommige dingen laten zich ook met nóg zo'n goede verzekering nu eenmaal nooit meer terugdraaien.
Geniet van de vakantie, en neem dus de nuchtere feiten serieus die daar aan bij kunnen dragen.


Ad(Fendt) antwoordt op 17 mei 2016:

Nout,

Met het risico dat ik iedereen weer over me heen krijg:
Als je (caravan)ervaring hebt, bereid bent wat uitgaven te doen, én geen haast hebt, is er best goed te rijden met de combinatie. Ik rijd zelf ook met Megane Estate Dci (2013) en sinds kort met een Fendt van 1500 kg erachter (gewogen).
Ik heb wel genoemde ATC op de caravan laten monteren, en zwaardere veren op de Megane, zodat ik ook de kogeldruk (en belading) iets kon opvoeren.
Heel belangrijk is gewoon de gewichtsverdeling. Ik heb de Megane gewoonweg zwaar beladen, en de caravan zo licht mogelijk gehouden qua belading.
Dat je hierbij wellicht over treingewicht van de auto heengaat heb ik idd voor lief genomen. Ik heb nog nooit gehoord dat hier bij een controle naar gekeken wordt, en dit specifieke gewicht staat ook niet eens op het kentekenbewijs genoemd. Zorg dus gewoon dat de uiteindelijke gewichtsverdeling goed is.
Ik heb zelf eerst flinke poos (slechts) 90 op de teller gereden, om te voelen hoe de combinatie zich gedroeg, zowel bij inhalen als bij ingehaald worden. Uiteindelijk teller-snelheid op 96 gehouden (circa 90 km/u) en dan is het in ons geval prima te doen.
Wat betreft heuvels/snelweghellingen: De motor kan het absoluut aan. Juist de afdalingen zijn link, omdat het voor kan komen dat je ongemerkt boven je eigen veilige snelheid komt. In mijn Megane zit er in het media/navi-systeem een optie dat je een signaal krijgt, zodra je boven een specifieke in te stellen snelheid komt. Deze heb ik dus ingesteld om seintje te geven als de snelheid boven de 96 km/u komt. Dat heeft bij mij diverse keren (op de snelweg!) gewerkt, dus ben je direct alert dat je moet bijremmen.
Ook altijd goed blijven voelen wat de caravan doet. Soms (bij bepaalde wind) ga ik gerust weer terug naar 88 op de teller, omdat ie dan rustiger rijdt.
Dus mijn advies: Als vervangen van de auto geen optie is: Investeren, goed beladen, en (heel) rustig rijden. Dus géén 900 km op 1 dag, want dan leg je al direct weer
(snelheids)druk neer.

Nog even wat betreft ATC: Ik heb het erop zitten, maar het is nog nooit in werking getreden. Je moet zelf zorgen veilig te rijden, en ik zie ATC als een veiligheidsaccessoire voor onvoorziene situaties. Net zoals ik ook airbags heb, waarvan ik hoop ze nooit nodig te hebben. Hetzelfde geldt voor ATC. Het is wel een prettig gevoel dat er hulpmiddelen zijn voor noodgevallen.


Bert Harry antwoordt op 17 mei 2016:

AD, gewicht van je Caravan is dan wel vergelijkbaar, maar niet de lengte denk ik . Fendt staak bekend om zijn meer gewicht t.o.v. zijn lengte in vergelijkking met veel andere merken. ik verwacht dat Nout zijn Caravan minimaal een halve meter langer is. De lengte speelt mee als het om wind gaat. verder verstandig dat je ATC hebt, dat is inderdaad iets wat je hoopt nooit nodig te hebben, maar van levensbelang is als je het buiten je schuld wel nodig hebt.
En inderdaad is goed beladen van de CARVAN, EN ZO VEEL MOGENLIJK IN DE AUTO. tussen de assen als het even kan zeer bepalend als het om stabiliteit gaat.
Gezien Nout zijn lengte zal hij iets minder snel kunnen rijden dan jij , ik denk max 90 op de teller in het echt 86 km per uur.


Remco Meeder antwoordt op 18 mei 2016:

Zou wel fijn zijn als Renault en andere Franse fabrikanten eens eerlijk zouden zijn inzake wat de auto mag trekken. Het zorgt steeds voor verwarring. Ik wist het eerder ook niet toen ik een Megane had, dat was een 1.5dci EDC uit 2010 die dus volgens het kenteken 1500kg mocht trekken maar als je de auto eenmaal met wat bagage gevuld hebt blijft er 1300kg over dat je mag trekken.


Anko antwoordt op 18 mei 2016:

Remco,

Mijn auto mag onder alle omstandigheden max 1500 kg trekken, omdat de leverancier er kennelijk van uit gaat dat hij altijd geladen is. Wanneer ik de auto niet volledig belaadt, krijg ik daar geen extra trekgewicht voor terug. Dat krijg je bij Franse automerken wel.

Ik had het wel prettig gevonden als voor mijn auto zou gelden: 1800 kg bij lege auto, 1500 kg bij beladen auto. Dat kan hij nl. makkelijk aan. Nu ben ik die 300 kg voor eens en voor altijd kwijt.

Wat is er nu oneerlijk? Het is dus maar hoe je het bekijkt .... 😉

Goede voorlichting / je in de materie verdiepen blijft natuurlijk wel belangrijk.


Anko antwoordt op 18 mei 2016:

Remco,

Mijn auto mag onder alle omstandigheden max 1500 kg trekken, omdat de leverancier er kennelijk van uit gaat dat hij altijd geladen is. Wanneer ik de auto niet volledig belaadt, krijg ik daar geen extra trekgewicht voor terug. Dat krijg je bij Franse automerken wel.

Ik had het wel prettig gevonden als voor mijn auto zou gelden: 1800 kg bij lege auto, 1500 kg bij beladen auto. Dat kan hij nl. makkelijk aan. Nu ben ik die 300 kg voor eens en voor altijd kwijt.

Wat is er nu oneerlijk? Het is dus maar hoe je het bekijkt .... 😉

Goede voorlichting / je in de materie verdiepen blijft natuurlijk wel belangrijk.


Bert antwoordt op 19 mei 2016:

Maar dan mag je als consument ook verwachten dat de verkoper vraagt of die 1800 kg incidenteel een stabiele paardentrailer of een lomp lange caravan.

Of zijn alle caravanners zich bewust van wat een auto mag trekken of ook veilig kan??


Anko antwoordt op 19 mei 2016:

Mee eens, Bert. Vandaar ook mijn opmerking over goede voorlichting. Maar aan de andere kant, een klein beetje eigen verantwoordelijkheid mag je toch ook wel bij de consument leggen, denk ik. Valt me op dat we met z'n allen zaken die in ons voordeel (lijken te) zijn altijd direct door hebben. Maar zaken die in ons nadeel zijn, die schuiven we af op de leverancier.


Louis antwoordt op 19 mei 2016:

Voorheen was de verkoper over het algemeen meer iemand die een vaste relatie met een klant wilde opbouwen, echte productkennis had, en daarom ook aan voorlichting deed.
Nu is omzet te vaak het heilige woord, hoe en op welke manier via welke weg dan ook.
De klant is zelf ook eigengereider en assertiever geworden en "maakt het zelf wel uit, want wie betaald bepaalt".
Dan krijg je (in dit geval, maar hoe is het bijvoorbeeld ook met hypotheekverstrekkingen gegaan?) caravans op grenzen.
Je wilt op de grens ...dan krijg je hem ook op de grens !
Mét fietsenrek achterop, airco op dak, mover er onder, automatisch rechtstellen er nog bij ?...tot er aan laadvermogen nog twee onderbroeken en een tandenborstel overgebleven is !
Of nee...,door de moedwillig gecréeerde instabiliteit moet er nog even ATC onder gebouwd worden, want veiligheid boven alles (duh)
....En : Ik heb net een te lichte bijtellingsvriendelijke leaseauto uitgezocht !
Dus wordt er over grenzen gegaan.
En men wil op verjaardagen tóch sneller naar Spanje geweest zijn dan de anderen, (al zul je er ook een week van bij moeten komen....)
Kassa, de klant vraagt er zelf om, wil vaak niet meer luisteren en laat zich leiden tot waar de kennissen of buren mee rijden .
Jammer dan voor diegenen die onwetend en ter goeder trouw slachtoffer van zo'n wereldje worden en er van uitgaan goed geadviseerd te zijn .
Daar word dan ook geen rekening meer mee gehouden .
Buiten dat : Voorheen voelde een bedrijf zich nog wat meer verplicht te doen wat men had afgesproken, en tegenwoordig geldt meer "wat niet weet ,wat niet deert".
(Kijk maar naar de "over de datum en te zware betonbanden", al rammelt je hele hut er ook van uit elkaar)
Gewoon een kwestie van negatieve mentaliteitsverandering .
En wat voorheen sociale controle heette, heet nu nieuwsgierige bemoeizucht...waar je een grote mond op krijgt, evenals goed bedoelde adviezen die in de wind geslagen worden.
(Zelfs als je ze hier zwart op wit en onderbouwd voorgeschoteld krijgt zoals we regelmatig zien)
Negatieve weergeving ?...Mwahh, redelijk in de richting vind ik zelf .


Sylvester Gielis antwoordt op 25 mei 2016:

Hoi,

Ik heb de berichten gelezen hierboven en ik zit nu in dubio. Ik sta op het punt een renault megane 1.5dci 110 pk van 2011 te kopen. Bij de specificaties staat 1500 kg trekkracht. Ik heb een TEC weltbummler 1150 ledig en 1400 kg beladen onlangs gekocht. Ik heb 2 kinderen achter inzitten. 1 en 3 jaar. Ik heb geen ervaring met caravan rijden.nu heb ik gelezen dat ik de auto kan verstevigen door M.a.d. verer te plaatsen en een thule trekhask 48 cm. Mijn vraag is eigenlijk: moet ik deze auto nu kopen of raden jullue me het af ? Bedankt


Arjan antwoordt op 25 mei 2016:

Ik raad hem af. Er zijn genoeg betere trekkers te vinden.


Ad(Fendt) antwoordt op 26 mei 2016:

Ik raad het in dit geval ook af. Hierboven heb ik al aangegeven ook zo'n Megane te rijden, en hoe ik dit heb aangepakt met mijn caravan van 1500 kg. Dat is met juiste belading, situaties inschatten en snelheid aanpassen voor mij absoluut veilig te doen. Daar heb je echter wel (flinke) ervaring voor nodig. Je merkt dan direct of de caravan goed ligt, of juist niet door bijvoorbeeld wind/wegdek.
Omdat jij aangeeft geen caravan-ervaring te hebben zou ik eerst ervaring op doen met een combinatie die vanuit de basis een veel betere gewichtsverdeling heeft.
Mocht je het toch met de Megane willen proberen: absoluut hulpveren monteren zodat je veel gewicht in de auto kunt meenemen ipv in de caravan + kogeldruk op 75-80 kg houden. Als het budget het toelaat: ATC laten monteren.
Succes met je beslissing!


Nout antwoordt op 24 augustus 2016:

Wij zijn weer teruggekomen van onze vakantie in Spanje met onze combinatie. De reis ging erg goed. Je merkte wel dat er een zwaardere caravan achter hing maar verder ging alles goed. Alleen reizen wij niet meer op vrijdag + zaterdag heen ivm de vele files die wij hadden. Vorig jaar zondags vertrokken en maandag het tweede deel gereden en toen hebben wij er in totaal 8 uur korter over gedaan dus volgend jaar proberen wij weer zondags te vertrekken en maandags aan te komen. Terug zijn wij afgelopen vrijdag vertrokken vanuit Spanje en zaterdag thuis gekomen, dit ging wel uitstekend en niet druk.
Volgend jaar willen wij weer naar Frankrijk en dat zullen wij ook weer met deze combinatie doen.


dabbertje antwoordt op 24 augustus 2016:

Fijn dat het goed is gegaan Nout en leuk dat je een update geeft. Ben wel benieuwd wat je nu aan belading hebt gedaan. Zijn er fietsen meegegaan, en stonden die achterop enz.....


Nout antwoordt op 24 augustus 2016:

wij hebben onze fietsen thuisgelaten en alleen de kinderfietsen meegenomen en deze achterop de caravan gezet. Verder geen bijzondere dingen gedaan met de belading. Bergafwaarts wel rustig aan gedaan, niet harder dan 80km/u en op sommige stukken niet harder dan 70km/u. Bergopwaarts ging goed alleen stuk bij Nancy en bij frans-Spaanse grens niet harder dan 60-70km/u omhoog. Auto had overigens bij Luik totaal geen moeite. Verder gehele weg rond 90- 100km/u op teller gereden.


Tijs antwoordt op 24 augustus 2016:

Oef, blij dat dat goed gegaan is. Menno schreef in mei: "Sowieso harder dan 80 km/u is niet verstandig". En dan lekker 90-100 rijden. Bergafwaarts 80km/u. Terwijl bij 95km/u de combi een stabiliteitsscore van maar 1 ster krijgt. Het zou zeker niet mijn keuze zijn. Maar ook dat is maar een mening. Hoewel ik met zo'n 30.000 caravankilometers met een caravan van 1500kg wel een klein beetje ervaring begin op te doen.


Henkie antwoordt op 24 augustus 2016:

"Zie je wel, het ging goed".


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 24 augustus 2016:

In 9 van de 10 gevallen gaat alles altijd goed, en misschien zelfs wel in 999 van de 1000 gevallen. Toch kan er altijd wat onverwachts gebeuren, bijvoorbeeld ingehaald worden door een busje op net wat minder afstand als je net met 85 km/u naar beneden rijdt, of een iets te snellen uitwijk manoeuvre moet maken. Als je daarna niet heel snel op de juiste manier ingrijpt kan het toch fout aflopen. Elke dag gebeuren er immers slinger ongelukken.
Ik ben blij te lezen dat Nout niet 100+ is gaan rijden maar op zijn teller maximaal 100. (max 92 km/u echt?) en goed rekening met afdalingen heeft gehouden. Immers snelheid is het grootste gevaar!


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker