Dick vraagt op 22 juni 2016:
Wij hebben recent een Sunlight C46V aangeschaft.
De trekauto is een Peugeot 308, dd 2015-06.
Na aankoppelen gaat het LED-mistachterlicht continu branden.
Bij achteruit rijden in hoge frequentie knipperen!
De auto meldt op display: storing aan trekhaak, laat auto repareren en een akoestisch alarmsignaal. Deze waarschuwing knippert onregelmatig, maar met name als je remt of achteruit rijdt.
De leverancier van de caravan heeft alle draadjes doorgemeten en er was geen afwijking. Dit wordt gedaan via een kastje van Hymer en een testaccu. Je kunt dan de stroomsterkte e.d. controleren.
Om te kunnen rijden, de blauwe draad, nr 2 uit de stekker afgekoppeld en omgebogen. Dan is de storing weg.
De leverancier van de caravan gaat er vanuit, dat de storing in de auto moet worden gezocht.
Met onze vorige caravan, met dezelfde auto / trekhaak overigens geen problemen
De Peugeot dealer zegt, dat de trekhaak middels simulatie bij aflevering is getest en goed storingsvrij moet werken. Zij hebben nog nooit van dit probleem gehoord. Daarom denken ze, dat het aan de caravan moet liggen.
Heeft iemand een idee, waar we dit moeten zoeken?
Kan nu wel rijden, maar het mistachterlicht werkt niet: overtreding?!
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 22 juni 2016:
In dit soort situaties wordt altijd lekker met de schuld geschoven 😉
Wellicht kan je de LED vervangen door een gewone lamp (of parallel een gewone lamp ergens aansluiten).
Meestal detecteert de auto of er een caravan aan de haak hangt als het mistlicht gebruikt wordt zodat die op de auto dan niet hoeft te branden. Ik denk dat daar nu iets fout gaat.
Tegenwoordig is een werkend mistlicht verplicht maar ik verwacht niet dat je het zult gebruiken en dat het gecontroleerd wordt of het wel werkt. Maar officieel moet het wel werken.
Michiel antwoordt op 23 juni 2016:
Ik denk ook det het een "mistverstand" is tussen de "slimme" auto die probeert te detecteren of er een functionerend mistachterlicht is aangesloten en de "moderne" caravan met een LED mistachterlicht. Het detectiemechanisme van de auto is gecalibreerd voor een gloeilamp. Van LED raakt ie in de war. Zoals Menno aangeeft: zet eens een gloeilampje (of weerstaand) parallel aan het LED mistlicht.
Het is inderdaad helaas niet ongebruikelijk dat caravan- en autodealers naar elkaar gaan staan wijzen in dit soort situaties. Maar naar mijn mening zal de oplossing toch uiteindelijk van de autofabrikant moeten komen. LED verlichting wordt steeds meer de norm en er is dus niks mis met een LED mistlicht op een aanhanger. Er is ook niks mis met de manier van testen van de caravandealer. De fabrikant van de auto zal er gewoon voor moeten zorgen dat zijn "slimme" systeem van aanhangerverlichting óók werkt met LEDs.
Willem1 antwoordt op 23 juni 2016:
Nee er is niets mis met de manier van testen door de caravandealer wel met zijn opstelling tegenover de klant.
Een echte verkoper denkt met zijn klant mee ook als hij zijn centen al binnen heeft?
Sterker als je een product gaat verkopen waarin een nieuwe techniek is verwerkt, zoals een hogere weerstand van de led -verlichting, zal je tijdens je verkooppraatje dit met de klant moeten bespreken en bij problemen een andere optie moeten aanbieden.
Laat je het probleem bij de koper dan ben je als verkoper gezakt.
Ton Groenendijk antwoordt op 26 juni 2016:
Er zullen zich in de toekomst (en het heden) nog wel meer problemen voordoen met de steeds voortschrijdende techniek. Voorbeeld: Als ik de eerste keer nadat ik het contact van mijn C Max heb aangezet, op de rem trap, roept de brave auto "Pling" en zegt dat het remlicht van de aanhanger defect is. Dat is natuurlijk helemaal niet waar, maar ergens is er een mismatch tussen gewone lampjes en ledlampjes. Het "probleem" is er niet uit te halen. Ik moet er maar mee leven. Maar ja er zijn nog wel andere dingen waar ik mee moet leven. Opvallend is dat het alleen maar gebeurt nadat het contact van de auto "uit" is geweest; daarna kan ik remmen wat ik wil, maar verschijnt de melding niet meer. Het probleem van Dick kan dus heel goed niet in de bedrading zitten, maar in de computer van de auto, die de verlichting aanstuurt of detecteert. Nou, ga dan maar in de slag met je dealer.
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.