Caravantrekker.nl

Alko Mammut mover

Jeu vervoort vraagt op 22 juni 2016:

Beste leden,
Ik heb een probleem met mijn alko mammut mover uit 2013.
Het groene lampje op de afstandsbediening blijft knipperen nadat alle lichtjes zijn doorlopen na het aanzetten.
Dus geen contact met de motoren. Nu heb ik de sensor op de dissel al doorverbonden , de accu extra lang opgeladen en nieuwe batterijen geplaatst echter het probleem blijft hetzelfde. Wie kan mij helpen bij het oplossen van dit probleem zodat de afstandsbediening weer contact blijft houden met de motoren. bvd. voor uw reaktie.
Groetend,
jeu vervoort

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Frans antwoordt op 22 juni 2016:

Het knipperend groene controlelichtje gaat pas uit nadat via het magneetcontact op de dissel ('de sensor') de verbinding van de ab met de motoren tot stand is gebracht. Bij constant brandend lichtje zullen de motoren reageren. De pauzetijd tussen bedieningscommando"s is beperkt: daarna dient opnieuw de sensor opgezocht te worden.
De oorzaak van het niet willen communiceren met de afstandbediening kan liggen in foutieve aanmelding van de afstandbediening. Die procedure, die goed staat beschreven in de installatiehandleiding, komt erg ingewikkeld over, maar bij zorgvuldige uitvoering werkt het geheel storingvrij.


PieterW antwoordt op 25 juni 2016:

Ik heb ook een Alko Mammut mover en ken uw probleem gelukkig niet (wel andere), maar de sensor doorverbinden begrijp ik niet. Als dat hetzelfde effect zou hebben als het koppelen van de afstandsbediening aan de motorelektronica, dan zou de afstandsbediening direct moeten werken en blijven werken zolang u binnen bereik bent. Is de sensor niet kapot? Hij is zeer kwetsbaar, te vast aandraaien van de bevestigingsmoer door een sleutel te gebruiken leidt al tot een breuk en dus falen van de sensor en uiteraard ook de verbinding.


joswal antwoordt op 29 december 2016:

Beste PieterW, heb een crvn met beladen gewicht ong 1550 kg. Overweeg plaatsing van Al-Ko Mammut moveer in onderbouw (crvn heeft BPW chassis). Je antwoord op de vorige mails laat enige problemen met de Mammut mover vermoeden. Kunnen deze gedeeld worden op het forum? Zijn er andere gebruikers van Mammut op dit forum en welke zijn hun (positieve/negatieve) ervaringen met hun combinatie? Joswal


Louis antwoordt op 29 december 2016:

Beste Joswal,
Ik heb een Power mover, en al vaker over gezet op een andere caravan.
En kan dus merk onafhankelijk alleen maar aangeven wat ik doe om storingen te voorkomen/beperken.
Misschien heb je er dus toch nog iets aan...
Accu tijdens stallen eruit en thuis volgeladen op zolder.
Afstandbediening ook thuis met de batterij er uit.
Mover contactaansluitingen in de zuurvrije vaseline en holle ruimte tectyl.
Draaiende delen goed gesmeerd houden.
En nu iets waar de meningen sterk over verdeeld zijn :
Tijdens de overdekte maar onverwarmde stalling niet extra ventileren behoudens de standaard fabrieksventilatiepunten.
En in de directe omgeving van de mover en omvormerelectronicakasten een goede vochtvreter die ik elke (ongeveer) zes weken vervang zodat daar door vocht geen corrosie (en dus storingen) kunnen gaan ontstaan.
Ik ga er van uit dat er geen echt slechte movers zijn.
Maar wel veel onwetendheid betreffende het onderhoud ervan, en beweer ook zeker niet dat mijn aanpak de enig juiste is, dus doe er mee wat je goed dunkt...


Pieter29 antwoordt op 30 december 2016:

Beste Joswal. Dit verhaal is al enkele jaren oud, maar toch:
In 2011 een Alko Mammut bovenbouw voor de wielen onder mijn Swift (max 1650 Kg) gebouwd. Motorkabels NIET ingekort. Bij normaal gebruik geen problemen, maar tijdens een vakantie in Frankrijk op een sompig terrein deed zich het volgende voor:
Wat tegenvalt is dat als het ook maar even zwaar wordt de afstandsbediening een piepje geeft en de led “ACCUTOESTAND VOEDINGSACCU AANDRIJVINGEN” knippert. Na enig manoeuvreren gaat zelfs de led “MAXIMALE TEMPERATUUR AANDRIJVINGEN BEREIKT” branden en stopt de mover. De accu is vol opgeladen, op de display in de caravan 13 Volt. Getracht te beredeneren wat er aan de hand is. Heb ik een te zwakke of een verkeerd soort accu in mijn caravan? (ZAP accu C20 100 Ah, semi tractie). Is de mover van een generatie met zeer strenge veiligheidsmarges? Of stel ik te hoge eisen?
Contact met Alko, zij stellen: de accu is de oorzaak. Deze laten testen bij Centurion. Accu is niet van een topmerk, maar voldoet aan de eisen. Bij belasting zakt hij naar 11 Volt bij 180 Amp. Alko vraagt maximaal 120 Amp en dan is de spanning dus hoger dan 11 Volt. De mover is ook niet in staat een stoepje van 4 cm te nemen (staat in de reclame van Alko). Toen bij wijze van proef een door Centurion geadviseerde (dure) accu gemonteerd. Caravan neemt het 4 cm hoge stoepje nu ook niet. Dus eigen accu in orde. Motorkabels allen met ca 2 meter ingekort. Nu blijft er kennelijk wel voldoende spanning over aan de motor (daar wordt het gemeten) en neemt hij het 4 cm stoepje wel. Conclusie: de Alko Mammut van de generatie die ik heb heeft te dunne motorkabels (of te lange). Ik heb vernomen dat de nieuwere generaties dikkere kabels hebben. Overigens, na inkorten geen problemen meer en de mover werkt vlekkeloos. Alleen de afstandsbediening lust wel een paar batterijtjes, dus altijd een setje reserve bij de hand.


Louis antwoordt op 30 december 2016:

Zo'n "fout" is iets waar je als consument niet direct vanuit gaat.
Men (dealer/fabrikant) weten ook dat gewone startkabels dik en zo kort mogelijk moeten zijn om goed te kunnen functioneren mag je aannemen, dus vreemd en kennelijk weer niet goed genoeg getest.
Gewone verlengkabels waar veel van afgenomen wordt moeten ook dikker zijn.
De haspel rollen we ook geheel uit om spoelwerking en warmteontwikkeling te voorkomen .
Reden temeer om je toch zelf ook altijd wat te verdiepen in een materie.


Frans antwoordt op 31 december 2016:

De Alko Mammut model 2016 heb ik nu een jaar in gebruik. Het is weliswaar een boven-inbouw op M-chassis, maar dat maakt voor de werking geen verschil. De motoren zitten vóór de as en zijn door de hoge plaatsing nauwelijks zichtbaar en niet kwetsbaar. Het systeem werkt vlekkeloos op een 5 jaar oude loodaccu (semi tractie). Rijklare massa varieert tussen 1500 en 1550 kg. Eén keer een storing gehad door eigen schuld als gevolg van het niet lang genoeg wachten op het plaatsen van de aandrijfrollen tegen de banden. Door een reset via de afstandsbediening was het meteen verholpen. De kabels die nu worden geleverd zijn kennelijk dik genoeg, maar het geheel moet natuurlijk zorgvuldig worden ingebouwd. Zoals ik eerder heb aangegeven is het ‘aanmelden’ van motoren met geïntegreerde besturingselektronica een nauwkeurig werkje dat niet altijd meteen goed gaat, maar zoals het in de installatievoorschriften staat klopt het ook daadwerkelijk.
De 2 AAA-batterijen zitten bij mij permanent in de afstandsbediening en die werkt nog steeds normaal, ook bij de huidige vorst.
(N.b. als ik de afstandsbediening niet gebruik zet ik hem uit. Ik ben niet van het type ben dat de caravan bij de ingang van de camping afkoppelt en op de mover een plek gaat zoeken 😉)


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker