Caravantrekker.nl

Knaus Travalino

Caravantrekker (Menno) vraagt op 30 juni 2016:

In een ander topic is hij al aan bod geweest maar dit is wel een leuke ontwikkeling:


De Knaus travalino: 600 kg bij 4 meter opbouwlengte!
Zie https://www.youtube.com/watch?v=eOjTmYsYR6g
en nog meer in het Italiaans: https://www.youtube.com/watch?v=aun1BZR8tPU

Naar laatste bijdrage

Reacties:

ben antwoordt op 30 juni 2016:

Mooi alternatief voor onze caretta!
Niet te groot en lekker licht.
Is of gaat deze in produktie Menno?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 juni 2016:

Hij zou dit najaar in productie gaan en ongeveer 18.500 euro moeten kosten.


John antwoordt op 30 juni 2016:

Mooi, dankzij die innovatieve Hollanders!
Deze schijnt compleet door robots gebouwd te worden. Ook dit is innovatief in caravanland !
Er is nog hoop op een mooie toekomst.


Louis antwoordt op 30 juni 2016:

Ik sta er van te kijken.
Ziet er leuk uit, 600 kg, en heeft toch voldoende volume om alle benodigdheden te herbergen als je aan twee personen denkt qua kast bergruimte.
De disselbak op een wat ongewone plaats ,maar waarom niet ?
Kan die fiets tóch weer voorop zonder last te veroorzaken, want die gaat natuurlijk weer mee...
Dit is één grote verzameling slimmigheden, en een voorbeeld van goed gebruik van moderne rotvrije carrosserie materialen.
Zal mij benieuwen wat het nuttige laadvermogen wordt.


John antwoordt op 30 juni 2016:

150kg
Kan dus zonder eigen kenteken getrokken worden


Louis antwoordt op 1 juli 2016:

Voor de fiets moet dus een andere oplossing gevonden worden...
Doet niets aan het feit af dat dit ook gezien de huidige auto's een prachtige ontwikkeling is.
De afgeronde hoeken zijn ook nog eens goed voor de luchtweerstand.
Dus een mooi praktisch stukje werk, en zo te zien zonder de nadelen van extreem gemodelleerde modellen.


Quirien antwoordt op 1 juli 2016:

Zo in eerste instantie te zien een mooi innovatief product waardoor het caravan gebruik weer een boost kan worden geven.
Geen (nieuw)tussen de € 30000 tot 40000,00 kostende auto ervoor ,geen dure mover en accu of prachtig toegevoegde ontwikkelde rem systemen of vochtmeting noodzakelijk. Waarschijnlijk, we moeten dit natuurlijk even afwachten, een duurzaam product. Geen E achter B en voor een jong gezin met de juiste voortent met uitbouw of een bijzettent voor de lente tot herfst m.i. een prima alternatief.
Tja door al die dure toevoegingen en financiële besparing hierop voor een paar honderd euro's even een cursus bij Bert hoe te manouvreren(mover ontbreekt) ben je helemaal klaar. Misschien toch niet? Het weegt natuurlijk maar max 750 kg en dat is met zijn tweeën nog te doen om handmatig op zijn plaats te zetten.
Oeps, ik schiet een beetje door zie ik, dus hou ik er maar gauw mee op.(smiley)


Robin antwoordt op 1 juli 2016:

Die kende ik nog niet; wat een geniale aanpak.
Hij ziet er (zeker van buiten) nog vrij traditioneel uit, voor velen een pré, en de binnenruimte lijdt dus niet aan 'moeilijke' vormen.
Verder van binnen een leuk fris ontwerp waar jonge c'van kopers wel eens voor kunnen vallen.
Maar vooral voor dat gewicht en die prijs is er veel voor deze caravan te zeggen.
Als hij er (helaas) ook een maatje groter komt, sta ik in de rij om bij de dealer te komen kijken.


Quirien antwoordt op 30 juli 2016:

Ik zag in de laatste KCK over deze caravavan een artikeltje staan.
Wat opvallend is dat de 2 voorste draaisteunen ontbreken.
Zal toch niet een nieuwe trend gaan worden? (smiley)

-waarschijnlijk dan op de optielijst of zal dit door de vorm van het chassis die sterk toeloopt zover ik kan beoordelen komen?.
Ach, je kunt er dan altijd nog wat losse "assteunen" onder zetten maar of dit zo gebruiksvriendelijk is?
Benieuwd wat deze gaat doen op de markt zeker als er een diversiteit in afmetingen gaan komen.


Bert Harry antwoordt op 30 juli 2016:

een deel(tje) van de gewicht winst zit hem in het weglaten van de voorste steunen, vraag is wel hoe stabiel hij staat zonde deze steunen. de praktijk zal het leren.
wel heel erg interessant deze caravan.
maar voor mij en een groot deel van de a.s. kopers moet hij tog 10-15% groter iets van 440-460. maar als dat 10-15% meer gewicht inhoudt is het nog steeds heel erg interessant!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 30 juli 2016:

Ik geloof er niets van dat er geen voorsteunen zouden zijn, maar we zullen het zien in Dusseldorf.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 31 juli 2016:

Ik ga nu ook twijfelen aan die voorpoten.
Op de foto's dacht ik ronde gaten voorin te zien maar dat zijn de breedte lichtjes. Als je zoveel weg laat dan is een BIOD niet veel zwaarder met gelijke lengte en is de revolutie minder groot 😉


Quirien antwoordt op 10 augustus 2016:

Daar Dusseldorf nog even duurt afgelopen week de you tube filmpjes nog eens bekeken. Tevens even op www.knaus.de/neuheiten/travelino.htm naar beelden en video(360 graden Panorama) gekeken.

Zover ik kan ontdekken, geen voorsteunen.
- Zo te zien is de Power Axle chassis technologie inderdaad een grote V vorm van voor naar achter, waardoor aan de voorkant de overhang van de opbouw zonder verlengers(voor eventuele steunen) naar de buitenvoorzijde geschied.
Hierdoor zal voor plaatsing voorsteunen dus iets anders gecreerd moeten worden.
Ik vraag mij af worden de modellen langer en men blijft met de V vorm van voren naar achter werken dit helemaal een andere ( aanvullende) constuctie zal moeten worden. Tevens zo te zien wordt door de V vorm de bevestiging van de as bij langere modellen dan al helemaal niet optimaal. Men zou dan toch weer eerst vanuit de achterzijde met rechte stukken moeten werken en b.v.vanaf voor de as met de V vorm kunnen gaan werken. Maar goed ik weet natuurlijk niet hoe innovatief ze dit gaan oplossen en filosofeer maar wat.

Op zich is het natuurlijk verder een goede stunt nu met een innovatief product/materiaal, constructie te komen en begonnen met een 4,10 mtr opbouw wagen met een max gewicht van 750 kg bereikt men weer een doelgroep.
En ja, misschien dan niet zo revolutionair als het lijkt maar, tenzij ik mij vergist, wel wat goedkoper dan de vanaf prijs van de Biod(smiley)
Oh, ik heb geen aandelen hoor.

We wachten af.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 augustus 2016:

De innovatie zit hem vooral in het op grote schaal op de markt brengen tegen acceptabele kosten van deze technologie. Die investeringskosten daarvoor zullen veel hoger zijn dan het ontwikkelen van het technisch concept.

Steunen kunnen gewoon onder de vloer geschroefd worden. Ook bij een Alko chassis zijn de voorsteunen niet echt aan het chassis bevestigd, maar slechts aan een geleide steun die zonder vloer bijna geen stevigheid heeft.


Louis antwoordt op 10 augustus 2016:

Zal mij benieuwen allemaal.
Stel dat zij een enorm vormvaste "kist" hebben kunnen maken.
Dan zou je er (theoretisch) zonder chassis een as onder kunnen schroeven...plus een stok waaraan je kunt trekken aan de voorkant en klaar.
Zó simpel kan het natuurlijk niet zijn omdat onder andere de deur de vormvastheid deels verpest, dus het chassis weg laten wordt wat al te riskant tenzij je iets heel bijzonders met de vloer doet .
Maar je zou best eens genoeg kunnen hebben aan een degelijk hard neuswiel (ook een plaatje eronder) en twee achterpootjes als de doos sterker is dan traditioneel het geval is.
Misschien niet eens ongunstig voor de opbouw omdat je nog regelmatig ziet dat mensen de pootjes als krik gebruiken waardoor heel ongunstige krachten kunnen ontstaan .


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 augustus 2016:

In Dusseldorf staan een paar prototypes met.... 4 pootjes!



De pootjes zijn er gewoon onder gekit direct op de bodem. Op zich geen ramp want dat chassis stelt niet veel voor 😉

De caravan ziet er best leuk uit, wel vrij 'kaal' (basic). Het gewicht is toch opgelopen naar 650 kg.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker