Caravantrekker.nl

BOVAG EN ANWB aktie

Joost Kolen vraagt op 13 augustus 2007:

Begrijp ik nou goed dat de Bovag en de ANWB een verhoging willen van de maximum snelheid met caravan naar 90 km per uur? Ze stellen een maximum snelheid te willen van minimaal 90 km per uur, het RTL4 nieuws maakt hier al van dat ze op 90km per uur inzetten. Voor die 10 km per uur hoeven ze voor mij niet zoveel moeite te doen, een gemiddelde vrachtwagen haalt hier in Nederland 85 km per uur en met die 5 km per uur verschil ga je de doorstroming niet verbeteren. Is het nou zo moeilijk om hier in Europa een regel af te spreken over de maximum snelheid met een aanhanger. Volgens mij hebben de Duitsers een goed systeem en met een hun veilige 100km per uur maximum. Gewoon overnemen.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Lex M antwoordt op 13 augustus 2007:

Nmbm zit er in het Duitse (1 euro per kilometer 😉 systeem veel willekeur.
Ik heb een prima combinatie (3,5 groen) die in vergelijking met andere combinaties probleemloos die 100km aankan.
Maar bijvoorbeeld omdat ik een Stabifix4 heb, kan ik niet in aanmerking komen voor zo'n 100km-plaksel.
Overigens is mijn ervaring dat die 100 euro weggegooid geld is. Op de Duitse snelwegen kun je met de vrachtwagens mee rijden in de stroom en die rijden daar echt geen 80, maar door de bank genomen meer dan 90.


Jan@ antwoordt op 13 augustus 2007:

Maximaal (liefst) 100 km per uur vind ik ook een goed plan. Dan kan je zonnodig afstand nemen van het vrachtverkeer. Maar je bent niet verplicht die snelheid te rijden. Het maakt alleen de boel wat flexibeler.


E. Westermolen antwoordt op 13 augustus 2007:

Vergeten we hier niet iets?

Deze 100 km/h bij onze Oosterburen geld niet voor elke caravancombnatie.
Je auto en caravan moet wel aan een aantal eisen voldoen, zo moet de auto o.a. over ABS beschikken.
En aangezien niet elke auto dit heeft zie ik dit geen standaard worden.


Joost Kolen antwoordt op 13 augustus 2007:

Maar dat deel van het Duitse systeem vind ik dus terecht. Het is niet verantwoord alle combinaties 100 km per uur te laten rijden, daar moet je net als de Duitsers doen regels aan verbinden. Dat van die Stabifix4 is een flauwe regel maar je moet ergens grenzen trekken, dat geldt ook voor de maximale snelheid en 100 km per uur is hard zat hier in Nederland.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 augustus 2007:

Ik heb net op Radio 2 in het programma Knooppunt Kranenbarg mijn mening mogen geven. (http://kk.ncrv.nl).
Verhogen van de maximumsnelheid heeft geen zin omdat daarmee de snelheidsverschillen tussen vrachtauto's en caravans niet wordt weggenomen. Caravanners moeten leren om constant 80 (eigenlijk 83 km/u) te rijden. Zou 90 namelijk toegestaan worden dan kan je als caravanner de meeste vrachtwagen gaan inhalen en ben je alsnog het overige verkeer tot last. Er zijn zelden vrachtwagen die veel harder rijden dan 85 echte kilometers!


Lex M antwoordt op 13 augustus 2007:

Hartelijk dank Menno :-((((


Marcel antwoordt op 13 augustus 2007:

Ik ben het met Menno eens. Gewoon met de stroom vrachtwagen mee rijden. Hierdoor is er minder inhalen nodig en verbetert de doorstroming en veiligheid op de weg. Daarnaast gratis en voor niets ook nog wat winst voor het milieu.

Het 100km/u voordeel in Duitsland wordt m.i. voor 90% teniet gedaan door de inhaalverboden voor auto´s met aanhanger.



Lex M antwoordt op 13 augustus 2007:

Het is een argumentatie die geweldig spoort met de veel verziekende gedoogcultuur in dit land. :-(
De aanbeveling van Menno is dus om de wet te overtreden en harder te rijden dan 80 km/u.
Fantastisch.
Maar wel zeuren over mensen die zich houden aan wat hun snelheidsmeter aangeeft en daarom 80 km/u op de meter aanhouden. Waarom zou ik als automobilist in het hoofd correcties moeten maken op de stand die mijn snelheidsmeter aanwijst?
Wees dan consequent als je die 80 km/u als maximum een rededijke snelheid vindt.
En wring je niet in allerlei bochten om te rechtvaardigen dat je 87 echte km/u maken rijden als de snelheid met wettelijke borden e.d. beperkt wordt toch 80 km/u.
Hypocrisie van superieure kwaliteit :-(


Lex M antwoordt op 13 augustus 2007:

Door mijn tomeloze verontwaardiging staan er een aantal tikfouten in de onderste 4 regels van mijn repliek:
rededijke -> redelijke
maken -> mag
toch -> tot


Jan@ antwoordt op 13 augustus 2007:

Intussen heb ik al twee bekeuringen gehad omdat ik dacht ""sociaal"" mee te rijden met het vrachtverkeer. Aangezien elke snelheidsmeter weer een andere afwijking heeft kan je gewoon niet adviseren om dan maar 85 "'echte"" km per uur te rijden want dat weet je gewoon niet.Onzin dus. Ik rij op mijn teller maximaal 85 km per uur en het zal me verder een zorg zijn hoeveel echte km's dat zijn of dat er vrachtwagens twee kilometer per uur harder willen rijden. Als er een inhaalverbod voor ze is gaan ze maar achter me hangen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 augustus 2007:

Lex, nee je hoeft de wet niet te ovetreden. Vrachtwagens ook niet. Gewoon allemaal 80 echte km's! Gaat het dan even het viaduct af en rij je ongemerkt 85 km dan is dat geen fianciele ramp


Lex M antwoordt op 13 augustus 2007:

Jan schreef: "Als er een inhaalverbod voor ze is gaan ze maar achter me hangen."

Zo is dat Jan.
Met meningen als die van Menno verdient dit land veel caravanners die niet sneller dan 80 km/u 'op de teller' rijden 😉


Jan@ antwoordt op 13 augustus 2007:

Menno, je hebt het telkens over echte km's. Maar hoe weet ik dat ik 80 echte km's per uur rijd?? Dat is een riskante bezigheid omdat de ene teller nauwkeuriger is dan de andere.
Zoals al eerder gesteld 90 maar zeker 100 km per uur zou voor een zekere flexibiliteit zorgen. Dan kan je je eigen snelheid kiezen. Nu zitten we vastgeklonken aan die 80 km per uur want langzamer rijdt ook niemand.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 augustus 2007:

De stand van de snelheidsmeter conroleren aan de hand van een GPS. Heb je die niet, kopen 😉 of de tijd meten die je doet over een bepaalde afstand via hectometer paaltjes.


@Jeroen antwoordt op 13 augustus 2007:

Menno op 13 August 2007 om 20:52:

"... of de tijd meten die je doet over een bepaalde afstand via hectometer paaltjes."

Dit is echter geen betrouwbare methode om je werkelijke snelheid te berekenen. Dit omdat de hectometerpaaltjes niet altijd precies om de 100 meter staan. Er kan "meters" verschil in zitten.


Jerry antwoordt op 14 augustus 2007:

De Km teller van een auto wijkt meestal maar een paar % af en dan naar beneden.
Rij je 80 op de teller dan is het in echte Km meestal niet meer dan 5 Km minder.
Rij je dus 85 op de teller dan zit je altijd wel goed.
Wijkt je teller niet af dan rij je dus 85 en word je net wel of net niet geflitst.
Weet je daana meteen hoeveel je teller afwijkt.


Albert antwoordt op 15 augustus 2007:

Met 90 km /u schieten we echt niets mee op, vandaag terug gekomen van Schouwe Duiveland naar Geleen, via Antwerpen, in België mag je met je caravan 120 km/u ik reed volgens mijn km teller 95 km/u en volgens het navigatiesysteem 91 km/u, en geloof het of niet, maar er is geen één vrachtauto achter mij gebleven, allemaal kwamen ze voorbij, ook de Nederlandse !


Albert antwoordt op 15 augustus 2007:

Om evt misverstanden te voorkomen op de Nederlandse wegen is er ook geen vrachtauto achter mij gebleven, ondanks mijn te hoge snelheid, sommige kruipen je echt voorbij.
Ik wil als caravaner best 80 echte km/u rijden, maar dan moet de vrachtwagens dat ook doen.


D. van der Veer antwoordt op 16 augustus 2007:

Als ik het goed begrijp, dan moeten we het vrachtverkeer niet belemmeren, en dus moet voor de caravanner de maximum snelheid ook opgetrokken worden naar 85 km/uur.
Dus niet naar 90 km/uur, want dan gaan de caravanners de vrachtauto's weer inhalen, en dat is nu juist niet de bedoeling !!. wat dat brengt extra risico's en vertraging voor het snellere verkeer met zich mede.
Op extra kosten voor een z.g. APK keuring zit ook niemand te wachten, behalve onze overheid en de bovag, die hier weer brood in zien op hun inkomsten te verhogen.


Kees Kerven antwoordt op 17 augustus 2007:

Dat is inderdaad het achterliggende doel van Bovag en consorten! Neemt niet weg dat er een vervelende situatie is ontstaan op veel drukke Europese snelwegen omdat truckers precies weten hoe hun snelheidsgrenzen te bepalen met idd een 'schikkinkje' of wat van een paar Euro per maand en caravanners niet, die bepalen hun snelheid veelal door plompverloren 80 op de snelheidsmeter te hanteren. De oorzaak ligt primero aan de overheden die tenslotte die op zich technisch belachelijk lage maximumsnelheden opleggen en secundo aan de intensiteit van het verkeer.

Is opheffen van die wettelijke grenzen dan een optie? Politiek niet haalbaar en bovendien moeten burgers met beperkte rijvaardigheden tegen zichzelf beschermd worden is de gedachte. Bovendien is het handig om bonnen uit te delen als er grenzen zijn. In Duitsland worden er namelijk bovenmatig veel rechtszaken gevoerd, die uit moeten wijzen of de snelheid (vaak onbeperkt in theorie) van de personenauto die betrokken was bij een ongeval onder de gegeven omstandigheden onverantwoord was!

Een andere optie is verschil aanbrengen per categorie voertuigen en dat is nu ook al het geval met bijvoorbeeld touringcars die vaak 100 mogen. Dat is in feite nu ook aan de hand met de lobby van Bovag en AN?B. Een optie die mij ook het meest aanspreekt mede uit praktisch oogpunt (caravanners rijden dan met de vrachtwagenstroom mee veelal) en ook omdat ik niet denk dat dan ineens alle caravanners ineens 110 gaan rijden op de teller.

Zullen er meer ongelukken met caravans gebeuren als de toegestane snelheid wordt verhoogd van 80 naar 100? Dat valt niet uit te sluiten natuurlijk. Hoewel er bij inhaalmanoeuvres nu tussen truckers en caravanners ook wel het nodige zal gebeuren... Wordt het verkeersbeeld rustiger? Ja, ongetwijfeld. Bij 100 zullen caravanners veelal gewoon met de stroom vrachtwagens mee rijden. Wordt het gevaarlijker op de snelweg als meer caravanners vrachtwagens gaan inhalen? Niet gevaarlijker dan nu andersom. Moet iedereen eerst een cursus volgen? Niet noodzakelijk hoewel ik vind dat bepaalde caravan rijvaardigheidscursussen (van Caravantrekker.nl) méér waarde hebben dan een 'opleiding' voor het E-rijbewijs.

100 dus, als beste 'oplossing' van 'het probleem'? Ik vind van wel. U stelt misschien dat moderne vrachtwagens dan ook wel 100 moeten kunnen mogen rijden. Technisch gezien wel. Ik ben er van overtuigd dat een moderne truck qua remweg een caravancombinatie wel eens zou kunnen verrassen! Praktisch gezien echter absoluut niet. Vanwege de enorm toegenomen vrachtbewegingen - en nu wordt m'n verhaal politiek/economisch - moet het transport via de weg gedemotiveerd worden. Belachelijk hoeveel vrachtwagens dozen heen en weer schuiven. Dáárom is er nu toch deze discussie, het is overvol op de snelwegen met trucks. Daarom zijn er snelheidsbeperkingen. Waarom rijden er zoveel vrachtwagens? Fabrieken produceren steeds verder weg vanwege de lagere kosten. Ja, ook vanwege de lage transportkosten. Fossiele brandstof is blijkbaar te goedkoop, terwijl iedereen weet dat de goed bereikbare olievoorraden over 25 tot 50 jaar op zijn. Goedkoop genoeg blijkbaar om steeds meer containerschepen te bouwen en steeds meer vrachtwagens te produceren. Daarom ook moeten de bestaande wegverbindingen tegen enorme kosten voorzien worden van weer een extra rijstrook. Belasten die hap. Bovendien niet alleen een snelheidsbegrenzer maar ook een automatische afstandsradar. Wat ik begin deze week in Duitsland niet zag aan eng korte afstanden tussen die 'professionals', terwijl ik er met 105 op de teller aan voorbijreed!

Het 'probleem' ligt dus niet bij de caravanner maar bij de transportwereld en 'een' overheid kan daarin sturen. Hoogstnoodzakelijk, dat wel.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker