Marcel vraagt op 13 juli 2016:
Hoe vaak smeren jullie de vetnippel van de oploop rem, en hoeveel. Is er ergens bij de assen, ophanging ook een nippel te vinden.
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 13 juli 2016:
Eens in de twee jaar doet mijn dealer/onderstel specialist dat voor mij. Alleen sommige staal geveerde assen hebben een vetnippel. De Alko rubber assen niet.
Frans antwoordt op 13 juli 2016:
De behoefte aan smering hangt samen met het gebruik. Als je naar Spanje rijdt over secundaire wegen wordt er misschien wel een twintigvoud geremd in vergelijking met de péage. Dat vind je terug in de slijtage bij onvoldoende aandacht.
Smering van het schuifstuk (1 of 2 nippels, soms slecht bereikbaar aan de onderzijde) is onderdeel van het oploopremmechanisme, maar ook de nippel op de tuimelaaras moet gesmeerd worden!
Bij mij gebeurt het iedere grote reis, dus per 3000 km.
Marcel antwoordt op 14 juli 2016:
Kunnen jullie ook vertellen hoeveel keer pompen, of gewoon door gaan tot ??????
John antwoordt op 14 juli 2016:
Doorgaan totdat het verse vet er uit komt
jaap antwoordt op 14 juli 2016:
Frans, Waar zit de tuimelaaras,wat is de taak en waar zitten dan de smeernippels?
dirk antwoordt op 14 juli 2016:
Mij is altijd geleerd Vet wat je ziet smeert niet ,dus als je beetje weerstand voelt stoppen en niet doorpompen totdat er overal klodders vet aan hangen.
Louis antwoordt op 14 juli 2016:
Gaat in bepaalde gevallen waarbij afdichtingen "er door het vet uitgedrukt" worden inderdaad op Dirk .
Daar moet je zeker rekening mee houden .
Maar John bedoeld waarschijnlijk dat je op deze manier zeker weet dat alle ruimte weer met smeermiddel gevuld word, en tevens het oude vet deels vervangen.
Bij iets eenvoudigs als de oplooprem prima, en wat uitpuilt kun je natuurlijk even verwijderen.
De caravandealer zegt ook dat je uitpuilende kit niet moet verwijderen.
Maar ja, het doet qua afdichting toch echt niets meer.
(Het gevaar schuilt hem wél in de ruimte waar deze kit eerder heeft gezeten vóór het uitpuilde, en daar dus iets aan dichtingsmateriaal kan gaan ontbreken)
Zo moet je dus ook wél alert zijn wanneer er alsmaar vet uit je oploopgedeelte komt, daar op een gegeven moment de smering op houd.
En dan gaat je opmerking van vet dat uitpuilt niet smeert zeker op.
Frans antwoordt op 14 juli 2016:
Jaap, de achterwaartse (duw)beweging van de oploopkoppeling wordt door de tuimelaar omgezet in een voorwaartse (trek)beweging van de remstang. Tevens wordt via de tuimelaar de remstang aangetrokken door de handremhendel. Omdat de remkracht volledig via de tuimelaar loopt is speling op dit draaipunt zeer schadelijk voor een goede werking van de oplooprem.
Je vindt de tuimelaar als je het handremhendel volgt of als je kijkt waar de remstang vast zit.
De nippel zit op het draaipunt waar de tuimelaar aan het koppelinghuis vast zit en is meestal naar beneden gericht.
jaap antwoordt op 14 juli 2016:
Frans,bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord.
Dick antwoordt op 15 juli 2016:
Het woord doorsmeren geef al aan hoeveel vet er moet worden toegepast,totdat het nieuwe vet er net doorheen komt
C.Turkenburg antwoordt op 17 juli 2016:
Ik heb een ronde dissel met twee vetnippels erop.
Als ik er vet inspuit kan ik nergens het vet eruit zien komen, mij is altijd geleerd dat je moet smeren totdat je schoon vet ziet komen.
Maar nu vul ik maar wat bij, ik kan niet zien waar het blijft.
mvgr Coen419
John antwoordt op 17 juli 2016:
Blijven pompen.
Kijk eens onder de rubber stofhoes, voor de nippels, of die niet vol zit!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!