Caravantrekker.nl

Hellingtrekken voor boot

Gert vraagt op 16 augustus 2007:

Ik ben in het bezit van een boot die ik elke keer na het varen uit het water trek op een slechte boothelling (oneffen, en soms modderig dus glad).
Ik gebruikte daarvoor een Suzuki Vitara 1,6 8V die dat zelfs met 2 aangedreven achterwielen in low-gear met alle gemak deed met iets meer dan stationair toerental zonder de koppeling te laten slippen.
Nu heb ik een Peugeot 406 Break 1.8 16v waarbij ik tot nu toe òf met hulp van omstanders (meeduwen) òf zelfstandig met rokende banden de boothelling met moeite op kom.
Boot met trailer is ca. 750 kg. Dus die Peugeot is blijkbaar niet erg geschikt voor deze klus. Ik kijk nu uit naar een Subaru 1,6 impreza of een Subaru legacy 2,0 met low-gear. Zou een Subaru mijn boot net zo gemakkelijk uit het water de helling op trekken als een Suzuki vitara ?
Ondanks dat ik jullie goede site heb doorgespit en allerlei auto's heb ingevoerd in de vergelijking wil ik toch graag lezen wat jullie er van denken.
Met vriendelijke groet
Gert.

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Bert antwoordt op 17 augustus 2007:

Nee, niet zo goed als de Vitara, maar wel een heel stuk beter dan de Peu. Een Legacy TW 101 kW levert ongeveer evenveel (maximum) kracht aan de wielen als je Vitara, maar wel bij een veel hogere snelheid 25 km/u vs. 12 km/u. De Legacy bij 4400 toeren en de Vitara bij 3000 toeren. De 1.6 Impreza levert 22% minder maximum kracht bij 20 km/u = 3600 rpm. (Allen in laag).

Maar aan die maximum kracht heb je pas wat als je op die snelheden / toerentallen zit en als je grip genoeg hebt. Wat heb je beschikbaar bij 1000 toeren is dus belangrijker. De 8v van de Vitara heeft twee voordelen, de trekkracht zal relatief hoog zijn vanaf lagere toeren dan bij de 16v's van de Subaru boxers en bovendien is door de dik 30% kortere totaaloverbrenging incl. de verschillende banden rolomtrek) in één laag je 'koppeling-los-wegrijsnelheid' beduidend lager. Bij 1000 toeren is dat 4 km/u. Bij de Impreza 1.6 is dat 5,6 en bij de Legacy 6 km/u.
Met de Subaru's zal je je boot zeker wel uit het water kunnen krijgen, maar zo makkelijk als met de Suzuki? Nee.


Gert antwoordt op 17 augustus 2007:

Bert, dank je voor het antwoord; hier kan ik wel wat mee.


Marcel antwoordt op 17 augustus 2007:

Een automaat misschien een optie? De helling is maar kort en dan kun je wel veel kracht uit de bak halen?


Gert antwoordt op 17 augustus 2007:

Marcel, dank je voor het meedenken.
Het probleem is dat ik
a. onvoldoende tractie heb door de combinatie van te weinig druk op de aangedreven voorwielen (door de koppelingsdruk boottrailer + steile helling),
b. het bruikbare koppel bij te hoog toerental ligt en dus ook bij te hoge rijsnelheid als je de wielen niet wilt laten spinnen.
Als je niet wilt spinnen verbrand je na enkele keren hoogstwaarschijnlijk je koppelingsplaat.
Een automaat lost dit probleem wel op totdat de wielen gaan spinnen. Ook een automaat kan door deze actie stuk gaan door o.a. oververhitting.
Ik heb dan toch meer vertrouwen in een "harde" overbrenging.


Marcel antwoordt op 18 augustus 2007:

Bij tractie is 4-wiel natuurlijk wel makkelijker.
Als het echt lastig wordt kun je natuurlijk ook de trailer naar de auto lieren. Overigens heb ik op vakantie een vent gezien die een mover op z´n boottrailer had. Als je voor dat soort oplossing gaat, wordt de keuze in beschikbare auto´s veel groter.


Gert antwoordt op 18 augustus 2007:

ja, een lier of mover is natuurlijk wel wel goedkoper dan een auto erbij kopen voor de boot.
Ga ik over nadenken / onderzoeken.


Freek antwoordt op 24 augustus 2007:

Kan je mover dan onder water werken ???
Vaak ligt het bij een boothelling niet aan vermogen maar aan tractie.
Heb je een 4-wiel drive dan is het al snel goed met de tractie. Volgens mij hoef je ook met een benzinde Subaru met 4-wiel drive makkelijk je boot eruit krijgen met laag toerental aangezien je al over de tractie bezit die je bij je huidige auto ontbeert ( spinnen van voorwielen, mede door extra druk op je achterzijde door de kogeldruk ).
Heb zelf een Hyundai Terracan en rijdt met 1100 kg boot alleen in 4H zo de helling op. Dit zijn diverse hellingen van diverse steilte's. Nu moet ik er wel bij vermelden dat het een diesel is waarbij uiteraard het koppel al bij laag toeren bereikt wordt maar ik laat de koppeling net los, eea gaat rijden en zo rijdt ik de helling weer op. Geen gedoe met oververhitte koppeling of spinnen.


Gert antwoordt op 24 augustus 2007:

Freek,
Ik heb een kanteltrailer dus rijd de boottrailer altijd tot aan de banden in het water zodat movers altijd droog zouden blijven. Zou met movers echt wel goed gaan. Ik zou dan in de boot als startaccu voor de buitenboordmotor èn als voeding voor de movers een zwaardere accu moeten plaatsen. Ik heb nog niets besloten hierover en ben dus nog denkende.
Zoals jouw Terracan werkt is natuurlijk helemaal goed; max. koppel 333 Nm bij 2000 tpm doe je "met 2 vingers in de neus." Dus bij iets boven stationair toerental al koppel zat.
' t is dat mijn bootstalling iets te ver weg is van het water anders zou ik een oude tractor kopen !! 😉


Gert antwoordt op 25 augustus 2007:

p.s.
Zonder auto aan de trailerkoppeling kan ik natuurlijk nooit de boot op de trailer trekken; dan zou de dissel omhoog komen door het gewicht van de boot. De movers zouden alleen werken als de boot helemaal goed op de trailer ligt.
Wat 'n probleem hè?


Jo antwoordt op 27 augustus 2007:

beste Gert,
Ik heb sinds anderhalf jaar een grand vitara, en trek daar een boot mee. Weegt op de trailer 1700kg. En trekt met veel gemaak op stationair toerental met lage gearing de boot uit het water. Indien ik morgen opnieuw zou moeten kiezen koos ik opnieuw dezelfde auto. het is een 1,9l diesel met 130pk en 300NM koppel. Rijdt zuinig en stil. groeten
Jo


Marcel antwoordt op 27 augustus 2007:

@Gert, om te voorkomen dat de dissel omhoog komt, zou je aan de achterkent een assteuntje of blok hout onder het chassis van je trailer kunnen leggen. Ik weet trouwens niet of een mover voldoend tractie heeft in jouw geval. Wel heb ik het zien werken met toch een redelijke speedboot op een trailer. Die speedbootboot had een waterscooter aandrijving, dus stak wel wat minder deep dan een bbmotor.


lau antwoordt op 27 augustus 2007:

Hallo Gert het is goed te doen om je boot op de trailer te trekken ,zonder dat hij aangekoppeldis,heb dit al regelmatig gedaan bv,aan zee bij eb als het water verder weg getrokken is als onderkant helling .als je maar zorgt dat je de trailer niet dieper het water intrekt dus met stevig touw vastzetten aan de trekhaak van de auto dan gaat je dissel wel omhoog als je gaat traileren(en dat is de eerste keer best een rot gezicht) maar als je doordraait komt hij vanzelf weer recht.Als je ook aan zee trailerd zou ik geen mover aanraden


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker