Caravantrekker.nl

Nieuwtjes uit caravanland

Caravantrekker (Menno) vraagt op 10 oktober 2016:

Caravan innovaties komen van de kleintjes en die wil ik graag onder de aandacht brengen 😉

E-Trailer

Deze startup vanuit de TU Delft komt op de komende Jaarbeurs met Smart-Trailer. Een module waarmee op je telefoon o.a kan zien wat je bandenspanning, kogeldruk, rem temperatuur is en of de caravan waterpas staat.
Later komt hopelijk ook de uitbreiding met elektrische remmen.

Zie hun website: http://www.e-trailer.nl

BIOD

De van oorsprong Twentse BIOD gaat weer in Twente geproduceerd worden. De fabricage van het volledig composiet casco inclusief composiet chassis wordt voortaan in Enschede gedaan en de afbouw blijft in Ede. Bovendien zal er een iets goedkopere standaard versie komen van de Nomade en Scout met een laag gewicht. Zodra de website van BIOD op orde is zal ik dat melden 😉

Naar laatste bijdrage

Reacties:

gea antwoordt op 11 oktober 2016:

En daar zitten wij op te wachten?
tot er een caravan in Enschede gemaakt word en tot hij in ede word afgebouwd.
lekker voordelig is dat!


Robin antwoordt op 11 oktober 2016:

Leuk! Caravannieuwtjes.
Biod-nieuws wil ik altijd lezen en een voordelig instapmodel; daar ben ik in geïnteresseerd. Ze zullen voor de logistiek wel de meest economische lijn hebben gekozen.

Daarnaast het nieuws van de 'jongens uit Delft'. Dat had ik via de nieuwsbrief (nerd, ik weet het) ook al gelezen. Maar daar had ik nog niet begrepen dat de temperatuur van de remmen kon worden afgelezen. Mooi initiatief.
Ook heel slim van ze om een betaalbaar 'smart' product op de markt te zetten. Ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Menno; nieuws is altijd welkom! Dankje voor deze editie.


Quirien antwoordt op 12 oktober 2016:

Ik weet niet of dit een nieuwtje is en misschien wel hetzelfde als vermeld bij e-trailer maar ik las ook dat 2 funkties met de Alko 2-Link as er zijn/komen.
Dit is ook een smartphone-applicatie met 2 funkties voor het Alko trailer control (ATC systeem) voor signalering via bluetooth inzake in werking zijn en waterpas zetten.


RHJ antwoordt op 14 oktober 2016:

Bij wie/wat gaan de BIOD's in Twente geproduceerd worden?
In het verleden was dat bij de sociale werkvoorziening maar ik neem aan dat die de productie van de kunststof casco's niet (weer) terugkrijgt...
Die casco's werden indertijd overigens toch in België gemaakt en alleen in Twente afgebouwd?
Ben benieuwd naar het nieuwe hoofdstuk van BIOD.


Quirien antwoordt op 29 oktober 2016:

In de nieuwe KCK wordt bij het kopje nieuws ook aandacht besteed aan de hier reeds genoemde innovatie E-trailer. De site nog eens even helemaal goed doorgenomen.
- Vooral punt 2+3 , E-brake en E-Trailer , sprak mij wel aan.(o.a. geen ATC, geen mover, auto minder vermogen, minder snel scharen etc. )

Ik moet bekennen dat ik toch enige onderbuik gevoel kreeg bij deze geweldige innovaties.

Zouden we nu misschien sneller geneig zijn een nog lichtere (qua gewicht) auto gaan kopen of gaan kiezen voor nog een maatje meer caravan. En misschien ligt het wel aan mij maar een beetje over(ge) wicht op de caravan hebben lijkt mij toch een goede zaak.
tja, en als in deze electronica niet iets goed werkt sta je mooi te kijken en word je misschien wel een heel onveilige caravanrijder of kom je die berg niet meer op.
Positief is natuurlijk wel dat Hymer al stelt dat de gemiddelde Eriba Nova's al 80 kg lichter zijn dan 2 jaar geleden en men met de andere merken om aansluiting te houden op de markt al hier en daar goed op weg is.
Zat ook een beetje te filosoferen inzake regelgeving, zou b.v. een regeling van dat een caravan in totaal nooit zwaarder mag zijn dan 80% van het maximale autogewicht iets zijn?

Oeps, zou ik dan weer haast de handhaving hierop vergeten....


Ton Groenendijk antwoordt op 29 oktober 2016:

ahh, Quirien, zou die oude wetgeving mbt de gewichtsverhoudingen (maximale massa aanhanger niet meer dan ledig gewicht trekker) dan toch niet zo slecht en enigszins doordacht zijn geweest?
Als je niet gaat haarkloven en eenvoudig denkt was die nog niet zo onverstandig en ieder geval veiliger dan de huidige Europese wetgeving.
Waarom moest dat eigenlijk veranderen?


Ton Groenendijk antwoordt op 29 oktober 2016:

En wat de innovatie van de TU betreft: tja, dat is heel mooi natuurlijk, maar ik zit echt niet de hele weg op mijn smartphone te kijken of de kogeldruk onderweg anders is geworden. Het zijn leuke gadgets maar echt interessant wordt het pas als een aanhanger wordt ontworpen waarbij elektromotoren op de wielen, gevoed met reststroom van de trekker of retourstroom van de remmen gaat meehelpen met het rijden. met zulk soort ideeën krijg je dan altijd te horen dat je dat zelf moet doen, maar ja, ik ben maar een eenvoudige.
elektrische remmen is in bv. Australië al gemeengoed en werkt daar zonder problemen, dus daar valt weinig meer aan te ontwerpen. Wat je ver haalt remt lekker.


Louis antwoordt op 29 oktober 2016:

Zo kijk ik er over het algemeen ook tegenaan .
Vóór allerlei ontwikkelingen, maar praktisch gezien terughoudend om je niet al te kwetsbaar te maken als er iets uitvalt .
Dus wel altijd op zo'n manier toegepast dat je zelf de controle over kan nemen als dat nodig is.
En altijd als uitgangspunt : Overgewicht t.o.v. de aanhanger wat de trekker betreft.
Zo niet, dan moet de snelheid drastisch omlaag en dat gaat nu eenmaal niet t.o.v. het andere verkeer.



Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker