Caravantrekker.nl

Asverdeling gewicht

Albert Bijma vraagt op 26 augustus 2007:

Ik heb onlangs een nieuwe Beyerland Sprinter 390DV gekocht en ik zou graag willen weten waar ik kan vinden wat het gewicht leeg op het rechterwiel is rechts en wat links. Ik kan dit niet vinden in de papieren en de brochure. Dit i.v.m. een juiste gewichtsverdeling van de mee te nemen spullen

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 26 augustus 2007:

Dat staat nergens, maar moet je zelf wegen.


willem antwoordt op 2 november 2012:

Ik zou ook willen weten of er veel verschil in lastgewicht is tussen de linker en de rechter band (ik haal er toch niets meer uit)het exacte gewicht van mijn caravan via een dure reichweger wil ik mij besparen.dat heb ik al gedaan bij een autoweegbrug.Maar weet iemand een simpele methode om enigzins dit verschil in kaart te brengen. want dan weet ik waar ik de koffers beter kan plaaten.links of rechts?


RobD antwoordt op 2 november 2012:

in je regio naar een weegbrug!


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 november 2012:

En dan afwisselend het linker en rechter wiel wegen.


jadatis antwoordt op 2 november 2012:

Je zou er ook voor kunnen zorgen dat beide banden exact gelijke druk hebben . Dan kan je aan de hand het verschil in invering van de banden enigzinds grote gewichtsverschillen kunnen zien.
Je hoeft daar alleen maar de caravan op een vlakke waterpas ondergrond te zetten, wat in praktijk nog best wel moeilijk te verwezelijken is.


Jan antwoordt op 2 november 2012:

Sorry Jadatis, daarmee kun je hele grote verschillen misschien enigszins in beeld brengen maar geeft geheel geen betrouwbare indicatie van gewichtsverdeling. Leuk in theorie maar in de praktijk praktisch onuitvoerbaar. Ik geloof daar niet in.


TheoS antwoordt op 3 november 2012:

En dan afwisselend het linker en rechter wiel wegen.

Leuk bedacht. Dat werkt echter alleen als beide wielen op een zelfde hoogte staan, cq. de caravan in de breedte (ongeveer) waterpas staat.
Bij ongelijke hoogte helt de caravan over naar de lager gelegen kant. Die is dan zwaarder dan de hoger gelegen kant.
Ik heb het eens geprobeerd. Het wiel op de weegbrug stond echt hoger dan het wiel er naast. De som van de twee aparte wegingen week aanzienlijk af van de weging van de caravan totaal.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 november 2012:

Dat klopt TheoS, maar als je dan zorgt dat in beide metingen de hellingshoek gelijk is dan weet je nog steeds het verschil in gewicht tussen rechts en links.

Ik ben ooit door de Duitse Polizei gewogen op een scheve ondergrond en kreeg toen ook een extra marge omdat de weg scheef was, maar die had ik gelukkig niet nodig 😉


Bart antwoordt op 3 november 2012:

Als je weet hoe oud de caravan is, kun je dat misschien achterhalen via de kck.
Die wegen elk jaar de nieuwe caravans op gewicht links/rechts en totaalgewicht.


fransvb antwoordt op 3 november 2012:

Het gewichtsverschil tussen links en rechts is eenvoudig te bepalen.
Caravan plaatsen op waterpas ondergrond.
Een waterpas in dwarsrichting over vloer caravan leggen.
Aan de hoge zijde net zoveel gewicht plaatsen totdat vloer cv horizontaal is.
De gewichten zou je kunnen laten bestaan uit gevulden 5 ltr lege jerrycans of plastic literflessen.
Het aantal ltr water bijelkaar tellen en je hebt het gewichtsverschil.
Ook kun je de gewichten per wiel berekenen.
totaalgewicht/2 verminderen of vermeerderen door gewichtsverschil/2
Ja, ja ik weet het, het is omslachtig, maar het houd je van de straat (camping).


MvO antwoordt op 3 november 2012:

En je moet er zeker van zijn dat de vering absoluut symetrisch is.


Fran$ antwoordt op 3 november 2012:

Als je toch aan het hobby-en gaat kun je de caravan met twee wielen gelijktijdig op een doorlopende lange balk rijden, die ergens ongeveer midden tussen de wielen is ondersteund, een wip dus. Het deel van de wip dat naar beneden gaat ondersteun je met een personenweegschaal en je leest de waarde af. Met de momentenvergelijking en de exacte afstanden van de vier aangrijpingspunten (2x wiel, 1x oplegging wip 1x weegschaal) bepaal je het gewichtverschil.


Jan& antwoordt op 3 november 2012:

Volgens de KCK 2005 weegt deze caravan 940 kg. Dat is meer dan deze site opgeeft, nl 815 kg voor een Beyerland Sprinter 390 DV.


Jan antwoordt op 3 november 2012:

Leuk bedacht. Dat werkt echter alleen als beide wielen op een zelfde hoogte staan
Dat is vrij eenvoudig te realiseren. Je neemt een dummie weegapparaat (plank hout)dat net zo dik is als het weegapparaat en je hebt gelijk hoogte.
Hoef je verder helemaal niet moeilijk te doen met wippen en gevulde cannisters. 😉


TheoS antwoordt op 4 november 2012:

@Jan,
Je neemt een dummie weegapparaat (plank hout)dat net zo dik is als het weegapparaat en je hebt gelijk hoogte

Als ik mijn Reich weegapparaat, dat ik niet echt vertrouw, gebruik, volstaat inderdaad een plank. Ga ik naar de Boerenbond, die ik wel vertrouw, dan zou ik een dikke balk moeten meenemen. 😉


John antwoordt op 4 november 2012:

Een balk die maar 30-40 cm lang hoeft te zijn😉
Enne, het ging zich niet om het totaal gewicht (L+R samen) zoals je eerder aangaf, maar enkel om het verschil tussen links en rechts.


@Eric antwoordt op 4 november 2012:

Jullie vervelen je echt op een zondag....


TheoS antwoordt op 4 november 2012:

@John,
Klopt, echter om het verschil te meten moet hij bij de wegingen (L en R) wel horizontaal staan of - zoals Menno aangaf - dient bij beide metingen de hellingshoek gelijk te zijn.


Hans antwoordt op 4 november 2012:

Ik doe het anders. Ik leg een personenweegschaal naast het rechterwiel, ga er op staan, meet het gewicht, til de caravan aan het wiel op, meet nogmaals het gewicht en trek beide gewichten van elkaar af.
Dit zelfde doe ik ook aan de andere zijde en evt. als dat nodig is ook met het neuswiel.
Omdat ik zelf op de weegschaal sta kan ik gewoon een personenweegschaal gebruiken.

Over vervelen gesproken.....

Prettig weekeinde allemaal.

Hans


willem antwoordt op 4 november 2012:

Ik kan mijn caravanband optillen met een bulldog leveler die ik op een weegschaal zet, of ik ga staan op een weegschaal en dan tillen, maar een personen weegschaal gaat toch niet tot 600 kg ?


@Eric antwoordt op 4 november 2012:

Ik leg een personenweegschaal naast het rechterwiel, ga er op staan, meet het gewicht, til de caravan aan het wiel op, meet nogmaals het gewicht en trek beide gewichten van elkaar af.

Hoe doe je dat dan bij een tandemasser, pak je dan in elke hand een wiel....?


Hans antwoordt op 4 november 2012:

Nee Eric. Dat is me te zwaar.
Trouwens, ik heb een eenasser.

Hans


Ruud antwoordt op 4 november 2012:

Heb je die weegschaal bij de AH, of de C1000 gekocht Hans ?


Hans antwoordt op 4 november 2012:

Nee. Die was van een actie bij de Action.

Welterusten.

Hans


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker