Quirien vraagt op 19 januari 2017:
Enige tijd geleden stuitte ik al op een onderwerp over; Wat kost nu eigenlijk een caravan. Het begon al met niet leuk om te horen.
Goed vanmorgen maar eens een poging gewaagd.
Uitgegaan van nieuwwaarde en 10 jaar en uit eigen middelen betaald.
Caravan € 17500,00 incl. afleveringskosten. Mover van 1500,00 en een stelpost van 1000,00 genomen voor de andere futaliteiten.
Al met al € 20000 00 maar als uitgangspunt genomen. Volgens de kosten calculator. 2440,00 per jaar.
Nu komt het moeilijkste inzake de kosten die verderop worden genoemd.
Ik ga een poging wagen.
Uitgaande van een goedkopere auto die dan gekocht zou kunnen zijn 7500/10000 euro's genomen of te wel over 10 jaar maar even uitgegaan van 750,00 p.j. Benzine/tol 600,00; lagere wegenbelasting 25 p/m = 300,00 p. jaar. Trekhaak 750,00 ( waarschijnlijk te laag maar, vooruit) = 75,00 p.j.Meer kosten verzekering 100,00; meer kosten onderhoudsposten 100,00. Al met al € 1925,00 dan de caravan erbij = 4325,00 per jaar.
Nu maar weer een aanname 54 dagen =ruim 7,5 week in gebruik.
Kosten dan per kampeerdag € 80,09 EXCLUSIEF de kosten van de dagprijs van de camping.
Nogmaals deze berekening is maar een poging, er zijn op het laatste aaname stukje veel varianten te vinden/bedenken.
Ach, die verdomde vrijheid mag veel kosten, maar begint zo langzamerhand toch wel bij aanschaf van een nieuwe caravan wel het e.e.a. te overdenken.
dirk antwoordt op 19 januari 2017:
Hallo.
Denk dat het vele malen hoger ligt 70 overnachtingen a gem 16 euro 1100 euro afschr CV 1400 euro afschr auto 3000.euro verzek beide 800 euro stalling 300 euro belast 600 euro en dan brandstof 5000 km 1 op 8 en tol 1000 euro ,dan kom je al snel op ruim 100 euro per dag maar ach vrijheid blijheid .
soms kan je maar beter niets optellen.
Quirien antwoordt op 19 januari 2017:
Misschien nog een kleine toelichting , ik heb hier de kosten calculator voor de caravan van deze site gebruikt. Te vinden bij informatie en dan ;Een auto en caravan kiezen en daar bij laatste zwarte puntje.
Moest trouwens ook nog even aan een uitspraak van Debouncer denken toen ik aan het rekenen ging.😉
.
johan antwoordt op 19 januari 2017:
Ik zal nog eens zoeken of ik mijn berekening nog kan vinden, een excel bestand. Ik heb toen gerekend met caravan, camper en vouwwagen. Dit ten opzichte van geen caravan, vouwwagen of camper.
Op grond daarvan zijn we toen op zoek gegaan naar een gebruikte caravan. We reden een camper die we verkocht hadden omdat we naar een caravan wilden.
Omdat ik er de tijd voor heb onderhoud ik veel aan de caravan zelf. We hebben wel even moeten zoeken naar een mooie en voor ons passende caravan. Maar dat was tijd en kilometers.
Sjef antwoordt op 19 januari 2017:
Nou dit gaat het nieuwe verhaal van 2017 worden vermoed ik gelukkig is het jaar net begonnen dus we hebben nog ff tijd hihi
Quirien antwoordt op 19 januari 2017:
Ik probeer alleen maar iets inzichtelijk te maken Sjef. Ik durfde het niet door 28 dagen te delen. De extra afschrijving van een duurdere auto heb ik ook maar niet vermeld. Ik hou mij nog graag voor de gek.😉
Tja, en dan rekeninghoudend dat dadelijk iedereen tot 67 jaar moet werken en hierna pas van meerdere dagen vrijheid kan profiteren laat ik in mijn fictieve aanname maar buiten wegen.
En als we allemaal heel netjes blijven bij het reageren, niets aan de hand.😉
Sjef antwoordt op 19 januari 2017:
@Quirien natuurlijk houden we het netjes een Hobby sorry niet de caravan mag geld kosten dus mij laat het koud wat het kost.
Ligt misschien ook aan het gebruik bij ons zeker 12 weken per jaar door heel Europa.
Heb liever mooi gras onder mijn stoel dan dure vloerbedekking
Maar je gooit wel weer een balletje op waarschijnlijk hihi
AdM. antwoordt op 19 januari 2017:
Beste,
Hebben we nog nooit aan gedacht wat die grap ons kost.
We gooien het niet over de balk maar ik denk dat je aardig schrikt als je alles neemt, 50 dagen op de camping voor 16 euro per dag kan, maar ook 16 dagen voor 50 euro per dag of meer is geen uitzondering. We moeten en kunnen allebei nog werken nemen onze vakantiedagen veel op net voor of na een weekend en gaan er toch met de Pasen, Hemelvaart en Pinksteren altijd op uit, tel daar nog 2 x 18 dagen vakantie bij in voor en najaar dan benutte we de caravan toch wel redelijk veel. En ik neem ook nog eens mijn vrouw, hond, mover, fietsen, tv, en heel de klere zooi mee en heb al meer dan 40 jaar plezier in het kamperen. En een ding is zeker, WIE OP DEZE WERELD HET LANGST LEEFT DAAR IS ALLES VAN. dus geniet ervan zolang het kan. Nooit de illusie gehad dat we met kamperen goedkoper uit zijn, alleen je bent er meer mee weg.
Gerrie antwoordt op 19 januari 2017:
Als je alles weg doet, onder de brug gaat wonen en wacht tot gebeurd is met je. Ja dan zal er best wel wat overblijven voor de nabestaanden. Wij zij dat echter niet van plan en proberen van onze tijd op de aardkloot een feestje te maken en te doen waar we blij van worden. Blij zijn met elkaar en wat onze wereld ons te bieden heeft.
Jan@ antwoordt op 19 januari 2017:
Ik heb het ook wel eens uitgerekend en dan kom je wel tot het besef dat kamperen met een caravan, en al helemaal niet met een camper, een goedkope manier van vakantie vieren is.( een tweede hands scheelt natuurlijk wel aanzienlijk)
En dan ben je ook nog beperkt o.a. in je actieradius. (wij gingen vroeger nog wel eens naar Spanje maar tegenwoordig ligt bij mij de limiet op max. ca 1300 km = voor ons 3 dagen rijden)
Maar voor ons kan daar toch geen luxe cruise, spannende reis naar een 5 sterren oord ergens exotisch o.i.d.tegenop.
Oftwel wij caravannen gewoon, ook zo nodig in NL/onze eigen provincie(schitterend land, alleen het weer!)
breimer antwoordt op 19 januari 2017:
Ja een Caravan kost geld. Maar iets huren kost ook geld. een vliegvakantie met al of niet een auto huren kost ook geld. in de berekening wordt het bezit en gebruik door elkaar gehaald. kosten bezit Caravan zal zo ongeveer wel kloppen. Meer kosten auto waag ik te betwijfelen, ik koop geen 10.000 duurdere auto vanwege mijn caravan. acht ik ook niet nodig. in het vergelijk zijn de extra auto kosten bijna gelijk aan de kosten bezit Caravan, m.i. nogal overdreven! Daarnaast zou voor een vergelijk ook eens de kosten van een andere vakantie moeten nemen, en dan wel zelfde perioden en duur van het verblijf.
Ja vakantie houden kost geld, op welke manier dan ook.
Louis antwoordt op 19 januari 2017:
Seizoen of reis kampeerder ?
Ook dat scheelt al een jas.
De kosten zijn fiks variabel daar je de reisafstand kunt beperken, maar ook luxe of minder luxe campings kunt bezoeken.
Eten meestal zelf verzorgen of uit eten gaan...maar ook uitjes maken en bezienswaardigheden bezoeken schelen natuurlijk aanzienlijk al mag je dat niet geheel tot kampeerkosten rekenen.
Al doet zo'n randverschijnsel zich wel vaker voor als je er met regelmaat op uit trekt.
Als je daarnaast bedenkt dat je ongeveer alles zelf verzorgd is het best een redelijk kostbare liefhebberij.
Waarbij je ook nog altijd de blijvende zorg hebt om het hele materiéle deel op veilig onderhouds en vervangingspeil te houden.
Voor veertien dagen per jaar eigenlijk een te kostbare investering per dag gezien naar mijn mening.
Uitgaande van eigen en geen huurmateriaal uiteraard.
Ga je veel vaker, dan wordt die investering per dág wel lager maar door de algehele variabele en omliggende kosten daardoor weer hoger.
Of je er allemaal tot achter de komma bij stil moet staan, tja. Maar voor je er aan begint kun je teleurstellingen en problemen beperken door misschien toch wél serieus wat verder te denken en rekenen dan alleen de caravanprijs die op een beurs of bij de dealer is gezien.
Een echt goedkope vakantie en vrije tijd besteding is het in tegenstelling tot wat veel niet kampeerders denken in ieder geval niet.
@Eric antwoordt op 19 januari 2017:
Onze huidige caravan (bj 1996) hebben wij nu 9 jaar.
Gekocht voor 3500 euro cash uit eigen "vermogen".
Dagwaarde nu ca 2500 euro dus 1000 euro afschrijving in 9 jaar.
Stalling 300 euro per jaar.
Onderhoud ca 500 euro in 9 jaar.
Verzekering: geen, alleen WA.
Ik hou van doorblazen op de peage dus reken op circa 50 euro meerkosten tov soloauto voor tolweg.
Caravan wordt ca 6 a 7 weken per jaar gebruikt.
Trekauto is een leaseauto die ik ook zou hebben als ik geen caravan zou bezitten.
Feel free om de kosten per kampeerdag te berekenen voor mij maar je haalt echt de 80,09 euro niet.
Kamperen hoeft niet zo duur te zijn
Benno antwoordt op 19 januari 2017:
Mijn BIOD kostte in 1999 Euro 7000,-- en bij verkoop nu levert hij pakweg 4000 Euro op = 3000,-- afschrijving : 17 jaar is per jaar Euro 176,--
Onderhoudskosten per jaar hooguit 100,--
Verzekering 0,0
Trekauto 0,0 , altijd Golf gereden en blijven doen na aanschaf caravan.
Stalling 190,-- per jaar
Luifel, kacheltjes en dingetjes 150,-- per jaar.
Extra benzineverbruik 2,5 liter per 100 km bij 6000 km per jaar = 225,--
Extra kosten tol 75,--
Oh ja, kosten trekhaak 100,--
Campingkosten voor 12 weken maximaal Euro 1428,--
Alles bij elkaar 2444,-- Euro voor 12 weken per jaar is per week 203,50.
Bijna alles al gezien wat ik gezien wilde hebben in NL,B,F,E,D,I,HR.
Koopje.
Debouncer antwoordt op 20 januari 2017:
Vrijwel alles valt te berekenen of vooraf in te schatten. Moeilijker wordt het om de emotionele waarde te bepalen. Wat ook een moeilijk in te schatten factor is zijn de kosten die campingbazen en overheden aan je toerekenen. Als een camping grote investeringen doet is het logisch dat die in de prijs terugkomen. Maar ook voor de campingbaas geldt: in hoeveel tijd moeten die investeringen terug verdiend worden. Dat en gewoon platte prijsverhogingen maken dat de campings soms onbetaalbaar duur worden. Maar blijkbaar laat niemand zich weerhouden want de campings rond het Gardameer staan vol. En ondanks zeer gestegen kosten voor tol en andere gebruikskosten voor de weg staan er files met keurig van een vignet voorziene auto's.
TheoS antwoordt op 20 januari 2017:
De kosten zijn te berekenen. Zij zijn echter niet voor iedereen gelijk. Een belangrijke kwestie hierbij is of je om te caravannen een andere, duurdere auto nodig hebt.
Bij kosten horen ook baten. Debouncer spreekt over het bepalen van de emotionele waarde. Die is voor ieder persoonlijk. Voor mij gaat het om de vrijheid die ik heb om tijdens mijn vakantie de vakantie nader te bepalen, in te vullen. Het gegeven dat als ik thuis wegga alles achter me kan laten en de vakantie begint. Je hebt dan wel de zorg voor het materieel(auto en caravan).
Met een fiets en een tent of wandelschoenen en een tent in de rugzak kan dat ook. Dan heb je minder de last van het materieel dat je meeneemt. Je hebt dan een andere, in een bepaald opzicht zelfs grotere vrijheid, echter ook weer andere beperkingen.
Die baten, de emotionele waarde, zijn niet te meten. Ze zijn zo persoonlijk dat het mooi kan zijn om die van elkaar te horen.
John antwoordt op 20 januari 2017:
Enkele hebben het door, restwaarde van de combi moet je niet meerekenen in je totaalplaatje. Vergeten ben je renteverlies (al is die bijna nihil)
Voor de rest maakt het mij niets uit wat de kosten zijn😉
Anko antwoordt op 20 januari 2017:
John, waarom moet je restwaarde niet mee nemen? Lijkt mij toch wel relevant ....
Quirien antwoordt op 20 januari 2017:
Misschien moet ik even iets recht zetten voordat we de mist ingaan. In mijn onderwerp formulering gaat het er mij even om hoe het globaal zou kunnen kosten etc.
Ik ga bewust niet in wat iets vervangend zou kosten dat wil ik ook eigenlijk (het klinkt een beetje streng maar niet zo bedoeld) helemaal niet horen. Natuurlijk kost dat geld.
In de kostencalculator hier op de site( die ook met restwaarde rekening houdt) is ook een mogelijkheid om een gebruikte caravan in te vullen.
Stel dat ik deze zet op € 100000,00 dan geeft deze bij 10 jaar gebruik € 1490,00 per jaar weer.
Voor de auto ging mijn gedachte uit van een kosten post nieuw tussen de 27500 en 35000 euro's om een redelijke caravantrekker te hebben.Zou ik geen caravan hebben kocht en nieuw zou gaan kopen was het toch al gauw een auto die 7500. tot 10.000 minder zou kosten.
- Vanuit dat standpunt ben ik maar eens gaan improviseren t.a.v.de minder uitgave. In mijn fictieve berekening maar van 7500,00 uitgegaan of te wel 750,00.p.j.
Als je geen andere auto zou kopen dan nu mag je dit alles bij het kostenplaatje vergeten. Maar zou je dan misschien toch niet een iets minder gemotoriseerde en lager gewicht en zuiniger van het zelfde model gekocht hebben?
Terug even naar de 2e hands caravan. Even de autokostenbesparing in tact latend en dan 1490,00 er bij opgeteld kom ik aan € 3415,00 : 54 dagen is € 63,24 per dag exclusief de kosten van de camping want daar heb ik mij al bewust niet in de vorige berekening aan gewaagt daar deze heel uiteenlopend kan zijn.Moet je er dus nog wel per dag bijtellen.
En Benno, Eric, ( niet cynisch bedoeld maar gemeend) fantastisch toch om met zo"n kostenplaatje zo te kamperen. Alleen Eric, je bent nog de meer kosten bij de tol voor een caravan er achter,vergeten.😉
En AdM die uitspraak kende ik nog niet. En Gerrie, in jouw antwoord kan ik mij helemaal vinden, ik probeer het elke dag weer uit te buiten.
Oh, vergeet een ding niet, ooit was een 2e hands caravan nieuw. Ik baseerde mijn berekening daarop en gaf later weer er zijn vele varianten op te bedenken.
Het is net als bij TV kijken wat ik al in een ander draadje noemde; het kan heel duur en heel goedkoop maar realiseer je in zijn algemeenheid niet goedkoop wat waarschijnlijk over kamperen,vele denken.
En misschien maar een goed gedachte goed als je liefhebber van kamperen bent, die kosten kan mij geen barst schelen.😉
Quirien antwoordt op 20 januari 2017:
Ik was wat rijkelijk met nullen voor een 2e hands zag ik, € 10000,00 moet het zijn.😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 20 januari 2017:
De 'kostencalculator' hier op de site is natuurlijk niet mer dan een hele grove indicatie van de kosten. Elke persoonlijk situatie is anders en er zijn natuurlijk ook nog best grote verschillen in afschrijving tussen verschillende caravans. De tweedehands markt (dus de afschrijving) is afhankelijk van vraag een aanbod en dat zit nauwelijks in de tool. En soms is rekenen wat iets kost helemaal niet leuk 😉
Robertb antwoordt op 20 januari 2017:
Dag allemaal,
de berekening zal wel kloppen, al is dat voor een ieder verschillend. De een betaalt contant, de ander leent. De een heeft al een geschikte auto, de ander koopt een betere trekauto.
Het kost, maar het alternatief is geen vakantie/vrije tijds besteding.
Hotel of huisje huren is niet of weinig goedkoper, denk ik.
Dan liever de caravan.
Groet, Robert
Quirien antwoordt op 20 januari 2017:
Algemeen.
Mijn echtgenote heeft mij deze winter al een paar maal verrast.
Een week Cochem in een lux alleenstaand huisje , all in € 159,00.p.w.
Vorige maand een midweek Epe voor € 69,00. Vorige week een heel lux 6 persoons huisje aan zee, all in voor € 59,00, volgende maand weer een boeking in Drenthe voor € 69,00 all in.
tja, de caravan is er deze winter nog niet uitgekomen, eind maart mag hij weer dienst gaan doen want wij houden, ondanks alles, zoveel van kamperen.
Oh, en naar die huisjes 1: 12,5 i.p.v 1: 7.5 /8 en probeer maar eens voor die prijs te kamperen in die tijd rekening houdend met all in dagtarief, gasverbruik en meer kosten van de brandstof. 😉 Denk ik nog maar even niet aan al het werk erom heen om dit te doen voor mij voor die paar dagen om er toch even uit te zijn.
.
@Eric antwoordt op 20 januari 2017:
Quirien schreef:
Alleen Eric, je bent nog de meer kosten bij de tol voor een caravan er achter,vergeten.
Quirien, ik heb het toch duidelijk over 50 euro meerkosten tov soloauto in mijn reactie?
Quirien antwoordt op 20 januari 2017:
Inderdaad Eric , je hebt volkomen gelijk.
Ik interpreteerde het als meer benzine kosten t.o.v. van anders omdat je dan harder kon opschieten op de snelweg maar nogmaals het staat er nog eens goed doorlezend niet.
Ik neem dat gezegde dan ook terug . Je blijft in ieder geval goedkoop kamperen.😉.
@Eric antwoordt op 20 januari 2017:
Benzinekosten heb ik sowieso niet, all inclusive in tarief leaseauto.
Anko antwoordt op 20 januari 2017:
@Eric, er zit nog wel een verschil tussen hoeveel het kost en hoeveel je er zelf voor betaalt ... 😉
Louis antwoordt op 20 januari 2017:
Ik had ook al iets in die strekking getypt, maar besloten het maar niet te verzenden.
Quirien vraagt hoe duur globaal enz.
Hangt zo'n ook misschien gevoelsbeleving niet heel persoonlijk en dus sterk van de inkomsten af ?
@Eric antwoordt op 20 januari 2017:
Da's allemaal niet zo boeiend voor mij.
Ik betaal sowieso maandelijks hetzelfde aan bijtelling voor die leaseauto, of ik er nou een caravan mee voortrek naar Spanje, solo naar een hotel in Spanje rijd met koffers achterin of dat ik in een vliegtuig stap met het gezin maakt verder niets uit.
Of doelen jullie ergens anders op?
Anko antwoordt op 20 januari 2017:
De vraag was wat caravannen kost, niet wie er voor opdraait. De extra brandstof kosten komen bij je werkgever terecht. Maar dat betekent niet dat ze er niet zijn.
Misschien moeten we twee aparte draadjes hebben:
- Wat kost caravannen
- Wat kost caravannen je
Mwah, één draadje is meer dan genoeg 😉
John antwoordt op 20 januari 2017:
Anko, de restwaarde, dus wat je na verkoop terugkrijgt (auto en/of caravan), drukt m.i. niet op de totale kosten. Dus zul je ze niet mee moeten tellen. M.a.w. zal de berekening goedkoper uitvallen.
Anko antwoordt op 20 januari 2017:
Nee, de restwaarde maakt de kosten juist lager (of bedoelde je dat ook met "drukken op de kosten?).
Stel je koopt een nieuwe caravan van 20.000 en je oude caravan is nog 2.000 waard. Dan betaal je voor de nieuwe onder de streep 18.000. Is je oude nog 4.000 waard, dan betaal je maar 16.000 voor de nieuwe en ben je dus alles bij elkaar goedkoper uit. (zuiver bekeken heb je op je oude caravan in dat geval minder afgeschreven en waren dus de afgelopen vakanties onder de streep goedkoper).
dirk antwoordt op 21 januari 2017:
Wat kan je betalen en wat heb je ervoor over .
Koppel je C.V maar eens aan bij de eerste stop ff broodje eten bakkie koffie erbij daar kan geen hotel/huisje tegenop daarnaast is de gezelligheid /sfeer op een camping toch vele malen leuker .
Wij zijn in het verleden vaak 10 a 12 dagen ff naar de zon gevlogen ,dat is zo voorbij en wat betaal je dan nee geef ons maar de C.V.
hebben nu al voorpret met het bekijken zoeken van waar gaan we naartoe.
Gerrie antwoordt op 21 januari 2017:
Als je de berekening echt zo wilt doen als hier in sommige voorbeelden (ik zou niet weten waarom je dat al zou willen), dan moet je bij de afschrijving niet uitgaan van de nieuwprijs van je huidige caravan maar van de vervangende caravan. Je komt anders geld tekort als die nieuwe er moet komen. In 10 jaar zullen de prijzen wel weer aardig zijn gestegen. Mijn advies blijft echter, mooi niet doen maar gewoon genieten.
Benno antwoordt op 21 januari 2017:
Ik had het nog nooit berekend en nu weet ik het.
Beter bewust happy dan onbewust.
Louis antwoordt op 21 januari 2017:
Wanneer je altijd alles exact uitrekent gaat vaak een een deel van het plezier tevoren al verloren.
Toch is in het algemeen gesproken de middenweg van rekening houden met e.e.a. denk ik niet onverstandig om te voorkomen kandidaat in dubbeltje op z'n kant te worden of dat je de deurwaarder persoonlijk gaat leren kennen.
De commercie zal mensen natuurlijk altijd blijven verleiden aankopen te doen, en kosten mooier voor te stellen dan de werkelijkheid later gaat uitwijzen.
Auto, caravan, en zelfs "het vakantiegeld" middels een p.l....of je op die manier na een jaar of vijf nog wel zoveel plezier aan het kamperen beleeft betwijfel ik.
Afgezien daarvan voel ik me persoonlijk zó bedonderd als 70 euro voor een nacht gevraagd wordt, of vijftien voor een pilsje dat ik zo'n bedrag nog liever aan een echt goed doel wegschenk dan de (in mijn ogen) oplichter help vetmesten.
Dus ik vind het wel degelijk belangrijk hoe duur kamperen globaal is.
Anko antwoordt op 21 januari 2017:
Gerrie,
Hoe doe je dat dan als dit je laatste caravan is en er geen vervanging komt? Mag je dan met 0 rekenen? Ik denk dat je je vergist en dat je op die manier (een deel van) de kosten van toekomstige vakanties mee rekent.
Gerrie antwoordt op 22 januari 2017:
Anko, zoals al gezegd ik doe het helemaal niet. Zo kopen we ook elke twee jaar een nieuwe auto (tje) omdat het kan en we het fijn vinden. Ga je alles berekenen is de lol er snel af.
Quirien antwoordt op 22 januari 2017:
Gisteren zat ik nog eens wat caravanbladen door te spitten en bekeek nog eens wat modellen met de type aanduidingen 440,460,465,470 tot 500. In het algemeen zoals ik ze al jaren in het voorjaar c.q. het najaar zie.
Toch wel ook nog eens hele nieuw in andere maatvoeringen..
Een beetje uitgevoerd met mover, uitdraailuifel gemonteerd op het dak, of luxe tent van vrij bekende merken kom ik toch niet weg met de € 20000,00 in mijn voorbeeld inclusief afleveringskosten etc.
Gewaagd om all-in € 25000,00 in de calculator te zetten met 10 jaar en de rest aangevinkt, resultaat €2965,00 excl de daar nog bovenopkomende campingkosten. De deelfactoren inzake hoeveelheid dagen er mee weg ben ik maar niet aan begonnen. Een eventuele goedkopere auto aangeschaft bij geen caravan bezit.
Ach, het is maar om inzichtelijk te maken schreef ik.
Tja, we rekenen ons in het algemeen altijd liever een beetje rijk.😉
Ik ook., maar laat mij in principe hierdoor niet onthouden.
Bij de laatste impuls om een andere caravan te kopen , zijn we toch maar eens goed gaan vergelijken met wat we hadden en gaan rekenen.
Resultaat, voor minder dan de afleveringskosten hebben we de caravan maar naar onze behoefte "aangepast" en nog comfortabeler gemaakt. ,
Quirien antwoordt op 22 januari 2017:
Ik zag dat er weer wat tekst niet was weer gegeven wat in mijn hoofd zat.
-achter, aangeschaft bij geen caravan bezit moet nog komen, heb ik ook maar niet meegenomen.
Anko antwoordt op 22 januari 2017:
Gerrie,
Je wil het liever niet uitrekenen en je wil er kennelijk ook niet al te lang over nadenken. Wat mij betreft heb je groot gelijk. Maar in dat geval moet je misschien ook maar niet opschrijven hoe anderen het (volgens jou) wel uit moeten rekenen 😉
breimer antwoordt op 22 januari 2017:
of het kopen van een Caravan "verantwoord" is financieel gezien dan, hangt heel erg sterk of van hoeveel je hem gebruikt. grofweg kun je stellen dat wanneer je hem maar 2 of drie week per jaar gebruikt huur er een! gebruik je een caravan minimaal 5 week per jaar dan kan kopen voordeliger zijn. Elke vakantie kost geld, maak gewoon je eigen keus!
Gerrie antwoordt op 22 januari 2017:
De overweging huur of koop wil ik helemaal niet maken. Al zou ik hem ook maar 1 week per jaar maken. Als mij die ene week voldoende plezier bezorgd is dat voor mij oké. Ik wil alleen maar zeggen dat hij mij niet interesseert hoeveel het kost, het gaat me om de fun. Nu wil men berekenen wat het per jaar kost en als je het weet wat dan. Caravan verkopen, dichter bij huis blijven, minder gebruik van maken. Mij ontgaat de zin van de discussie. Voor mij is het een beetje het zelfde als de mensen die naar een land gaan waar het vooral goedkoop is en dat als uitgangspunt nemen. Wij gaan, naar waar we graag heen willen en ja dat kost geld, het zijn zo. Het naar onze zin hebben met zijn tweeën is ons uitgangspunt.
Ik begrijp ook wel dat niet iedereen er zo mee om kan gaan maar als jet het op de . , moet gaan berekenen, zeg ik gouw stoppen en de caravan verkopen.
Jilger antwoordt op 23 januari 2017:
Bedenk ook dat het voor sommige mensen niet in geld is uit te drukken om niet in een 'vreemd' bed te hoeven slapen.
Hoe luxe het huisje of het hotel ook is, er gaat niets boven je eigen bed, thuis of op vakantie!
(daarom zijn wij druk aan het sparen voor onze eerste eigen caravan)
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.