Ruud vraagt op 10 februari 2017:
op zoek naar occassion trekauto
Auto van 10 jaar met slechts 40000 km op de teller.
Is dit aan te raden? Japanse auto.
Ale Kok antwoordt op 10 februari 2017:
Op de site van de RDW kun je controleren of de kilometerstand klopt.
Verder hangt het van het merk af, sommige Japanse merken zijn uitermate betrouwbaar.
Roest hoeft eigenlijk geen probleem meer te zijn tegenwoordig, als er toch roest is komt dat vaak omdat er ergens bij de productie of schadeherstel een fout is gemaakt.
Peter B antwoordt op 10 februari 2017:
Ik heb jaren lang een Mitsubishi Space Star gehad 2002-1.6 mag 1200kg trekken
misschien is dit iets.
Peter
Ruud antwoordt op 10 februari 2017:
Mijn vraag is eigenlijk: is het slim om een auto te kopen van deze leeftijd met zo' n lage km stand?
Er wordt wel eens beweerd dat die auto's te weinig gereden hebben.
Quirien antwoordt op 10 februari 2017:
Tja, wat is slim?
Sluit mij bij Ale aan. Kijk ook eens of onderhoud historie en boekjes aanwezig zijn. Verder 2e of 3e eigenaar?
En een onafhankelijke keuring als het je wat lijkt? 😉
Misschien heb je de koop van je leven!
Peter antwoordt op 10 februari 2017:
Je kan ook bij mensen waar je zo,n auto koopt of je hem ook kan laten keuren via de ANWB .
en 40.000 km ok maar van welk bouwjaar is deze auto , je zegt 10 jaar oude mensen !
Peter
Ruud antwoordt op 10 februari 2017:
De auto is van aug 2007
Bart antwoordt op 10 februari 2017:
Mijn tweede auto is ook van 2007 en heeft 65000 km gereden en er is niks mee.
Laten keuren.
Gijs antwoordt op 10 februari 2017:
Hallo Ruud
Leeftijd zit tegenwoordig tussen de oren.
10 jaar en die stand, is die auto gewoon nieuw en van weinig km. in 10 jaar is gelu...
Ikzelf heb vorigjaar een er een gekocht met 50000 km en 10 jaar oud met een 6 cilinder benzine van duitse makelij.
Super caravantrekker , hagel nieuw, ook al was hij 10 jaar.
Ik zou zeggen doen!
Louis antwoordt op 10 februari 2017:
Gegevens en staat controleren, en als alles lijkt te kloppen (plus de prijs natuurlijk) snel toehappen.
Direct een echt grote beurt laten geven, en ook alle vloeistoffen, filters enz. laten vervangen .
Bandenleeftijd en conditie ook goed bekijken .
Oudere mensen misschien ?, en stoepranden gaan soms moeizaam samen, evenals de koppelingsplaat.
Is alles in orde, geef de auto dan ook nog even de tijd om aan jouw rijstijl te wennen "in te lopen" en inwendig te schonen.
Hogere leeftijd en weinig kilometers betekenen al gauw korte stukjes, dus wat meer inwendige condens en vervuiling.
(Persoonlijk zou ik hem na m'n eerste 3000 km wéér even een verse slok olie laten geven, maar dat moet je natuurlijk zelf weten)
willem antwoordt op 10 februari 2017:
Als deze auto zijn beurten gehad heeft is het zinloos om alles te vervangen, weggegooid geld noem ik dat.
Je zou een keer de olie kunnen verversen, maar om alles te vervangen is zinloos.
En als de bande 10 jaar mogen zijn, laat ze even na kijken.
Tien tegen een dat er niets aan mankeert.
Als de auto zijn beurten gehad heeft is remolie en wat nodig is allemaal al eens vervangen.
Louis antwoordt op 11 februari 2017:
Een beurt op papier... is iets heel anders dan een beurt ook echt van A tot Z gekregen hebben.
Iets wat je alleen bij nacontrole kunt (laten) constateren .
Bougies bij mijn laatste "dealer onderhouden auto" : Nog nooit vervangen.
Wielen en remschoendraaipunten schonen en smeren: Volop remstof en geen spoor van kopervet.
Interieurfilter : zwart en dicht als roet... het is maar waar je op vertrouwt.
(Gelukkig ben ik zelf nog in staat e.e.a. qua werkzaamheden te constateren al zou het niet nodig moeten zijn)
Kees antwoordt op 11 februari 2017:
Niets van te zeggen.
Zoietsblijft altijd een gok(je).
Frans antwoordt op 11 februari 2017:
Diepgeworteld wantrouwen in professionele onderhoudsbedrijven is hier te constateren. Ik vraag me af of je jezelf nog wel moet vertrouwen 😉
Ik verkocht twee jaar geleden de Polo automaat van mijn moeder, 1e eigenaar, 36000km, 9 jaar oud, al het voorgeschreven onderhoud uitgevoerd door de dealer (d.w.z. in dit geval jaarlijks), auto technisch als nieuw, alleen de banden zou ik een keer vervangen. Hier loop je echt niet meer risico mee dan met een nieuwe, sterker nog, de kans op kleine storingen is misschien nog wel kleiner.
John antwoordt op 11 februari 2017:
Probleem zit hem niet in nu, maar in de toekomst.
Onbekend is wat TS per jaar rijd. Verkoop van deze auto over 4 a 5 jaar geeft meer problemen in geloofwaardigheid. Een 15 jarige auto met 'pas' 80 a 85000 km op de teller, ook nog als trekauto?? Succes!
Louis antwoordt op 11 februari 2017:
Ha,ha, misschien wel Frans .
Maar al doende leert men, en ik heb ook in een garagebedrijf gewerkt...sommige dingen zijn nu eenmaal zichtbaar als je weet waar je op moet letten.
Maar buiten dat : Wij rijden tegenwoordig meer in het autootje van m'n vrouw dan de mijne daar hij "staprobleempjes" begon te vertonen.
Ook als nieuw en een krappe tien jaar oud met nu eindelijk krap 62000 km op de teller.
Laatst de remschijfjes weer netjes glad af laten draaien omdat er zich toch roest op vormt bij langere stilstand periodes.
En dat merk je bij een buitenslaper.
Ging wat ongelijker en trillender remmen, dus rust roest ook.
Daar zul je bij een binnenslaper minder mee te maken hebben, maar een goede beurt bij een vertrouwde garage heeft bij zoiets toch mijn voorkeur zodat je dan meteen weet waar je aan toe, én schoon vóór bent.
Problemen met verkoop ooit zie ik wat minder daar je dan toch al in het restwaardegebied bent beland.
Bert Harry antwoordt op 12 februari 2017:
40.000 km in tien jaar is gemiddeld 4.000 per jaar.
dat lijkt gunstig maar hoeft niet zo te zijn! 4.000 km korte afstandjes slijt meer 15.000 km lange afstanden per jaar. ik zou b.v. de compressie laten testen, even als de koppeling. dat geeft enig inzicht. een auto die goed onderhoud krijgt kan zeker 15 tot 20 jaar mee.
m de echte antwoordt op 12 februari 2017:
@john wat een onzin. Ik rijdt al jaren youngtimers met minder dan een ton op de teller. Zolang er onderhoud is geweest en de auto goed behandeld is ( warmgereden, etc.)
Michel antwoordt op 12 februari 2017:
Ik rijd met dt. Oei.
Jilger antwoordt op 13 februari 2017:
Tweeënhalf jaar geleden heb ik een Renault Twingo gekocht. 9,5 jaar oud en met maar 32.000 km op de teller.
Ik gebruik deze auto als dagelijkse woon-werkauto en ik rijd er meer dan 30.000 km per jaar mee.
Inmiddels staat de teller op 107.000 km en buiten het normale onderhoud heb ik er niets geks mee gehad. Het is dus een pria keuze gebleken.
Mijn auto is Frans. Zou het bij een Japanner dan niet goed gaan? Kan ik me niet voorstellen.
Succes!
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.
Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!