Dirk vraagt op 28 februari 2017:
Vorige week onze eerste caravan gekocht, een 5 persoons eifelland. In combinatie met onze Renault megane te rijden met alleen mijn b-rijbewijs. Zelf geen enkele ervaring met rijden met aanhanger. Ik en mijn vrouw willen van de zomer het liefst naar Italië. Wat kan ik het beste doen: een cursus zoals aangeboden op caravantrekker of kan ik beter mijn E rijbewijs gaan halen.
Gr Dirk
Quirien antwoordt op 28 februari 2017:
Misschien beide.😉
Maar eerst beginnen met een cursus en dan later je E achter B indien noodzakelijk mocht het op een zwaardere combinatie in de toekomst gaan uitdraaien?
Tijs antwoordt op 28 februari 2017:
Qua rij-ervaring: cursus van Caravantrekker. Ik heb destijds beide gedaan: E achter B vanwege de combinatie en Bergtrainingsweekend vanwege de vakantiebestemmingen.
E achter B was een goede opfrisser over hoe te rijden met zo'n combi in de stad, maar meer ook niet. Papiertje was nodig en nu in mijn bezit.
Bergtrainingsweekend was een echte aanrader. Na deze training wist ik niet alleen hoe ik me op steile wegen kon redden, maar vooral ook hoe onze combinatie echt reageerde. Dit heeft ons al uit heel wat (onverwachte dan wel bewust gekozen) lastige situaties gered. Heeft het rijden tot plezier gemaakt.
Oftewel: ga voor Bert. 😉
Caravantrekker (Menno) antwoordt op 28 februari 2017:
Bij een cursus voor E-rijbewijs leer je met een zware aanhanger (vaak met tandemas) te rijden achter een zware trekauto (veelal busje of zware SUV). En je leert uiteraard wat je moet kunnen voor het examen zodat je een papiertje krijgt. Dat is (terecht!) belangrijker dan dat je goed leert rijden en omgaan met de techniek van je eigen normale personenauto en een caravan.
In de caravancursussen leer je rijden met je eigen auto en liefst je eigen caravan. Dat is immers echt anders dan met de les combinatie (bestelbus met tamdemasser). Bovendien leer je (zeker bij de opmaat cursussen) heel veel handigheidjes die bij het caravannen van pas kunnen komen en specifiek zijn voor de caravan. Bochtje achteruit is achteraf gezien zelden het belangrijkste dat cursisten hebben geleerd zeggen zelf.
Uiteraard is de cursus BE nuttig omdat je dan het papiertje hebt voor een zwaardere combinatie maar je kunt dan nog niet caravannen.
Kees antwoordt op 28 februari 2017:
Een cursus!
In de cursus leer je rijden en met een rijbewijs halen wordt ingeschat of je wel kunt rijden. Daar leer je dus niets.
joost antwoordt op 28 februari 2017:
Nou nou kees,beetje overdreven dat je niets leert met het behalen van je rijbewijs.
Kees antwoordt op 28 februari 2017:
Een rijbewijs, elk rijbewijs is een bewijs dat je mág rijden maar geenzins een bewijs dat je kán rijden.
Het rijden leer je eigenlijk pas ná het behalen van je rijbewijs.
Dus een cursus leer je meer van dan het behalen van je rijbewijs.
Peter antwoordt op 1 maart 2017:
Cursus op maat gegeven door Bert Wijnen. Je leert in een dag heel veel over het rijden met de caravan. Je rijdt o.a. een stukje bij Luik op een smal bergweggetje. Heel leerzaam.
Dirk antwoordt op 1 maart 2017:
Ga waarschijnlijk maar een weekendje inplannen en dan de cursus op maat maar doen denk. Misschien in de loop van de tijd nog E rijbewijs erbij halen.
henkie antwoordt op 1 maart 2017:
Een Renault ... een te grote caravan ... nog nooit met een aanhanger gereden ... En dan naar Italië.
Blijf thuis want ik zie hier een enorm gevaar op de weg.
Jan@ antwoordt op 2 maart 2017:
Kom op Henkie, Dirk gaat deze cursus doen. Iedereen is een keer begonnen (in de meeste gevallen zonder cursus ,en zonder enige sjoege van gewichten/gewichtsverhoudingen enz, waaronder ondergetekende). En wie zegt dat een 5 persoons Eifelland ""een te grote caravan is"".
Met een beetje gezond verstand en je houden aan de voorschriften moet dat gewoon kunnen.
Jan@
Louis antwoordt op 2 maart 2017:
Als ik nu nog moest beginnen met caravannen zou ik zeker beide doen Dirk.
Maar als eerste, en wel zo snel mogelijk de cursus zodat je er direct wat aan hebt.
E kun je na de zomervakantie altijd nog wel eens gaan halen.
Wat je nu al zou kunnen doen is in het weekend wat gaan spelen op een industrieterrein.
Een paar kleine pionnetjes mee van de Halfords (plus je vrouw die heel hard 'HO' kan schreeuwen) en je doet al wat gevoelsindrukken op zonder al teveel risico.
Jan@ antwoordt op 2 maart 2017:
Tja dat E rijbewijs. Omdat "'wij"" dat ooit bij ""een pak Persil"" kregen is dat nu, door een soort gewichtssplitsing door regelnevend Nederland, een onzinnig issue geworden. Wanneer je een combinatie hebt van een iets te lichte auto t.o.v. de caravan heb je ineens een E rijbewijs nodig(kan je eventueel gaan rommelen met de gewichten bij de RDW, ook al zoiets) terwijl je met een B rijbewijs rustig een qua gewichtsverhouding correcte combinatie mag rijden tot 3500 kg. Onzinnig werkelijk. Die oude 75% ANWB regel tot 3500 kg zou gewoon alleen voldoende zijn.
Wanneer je nooitvan plan bent een combinatie te gaan rijden die een paar kilo afwijkt is het vlgs mij geldverspilling om een E rijbewijs te gaan halen. Een cursus van Menno en Bert is dan vele malen nuttiger.(sorry voor de reclame, heb geen belang)
Quirien antwoordt op 2 maart 2017:
@Dirk, hier op de site bij informatie kun je ook de tips bij rijden alvast wat doornemen. Ook gratis "cursus" achteruit rijden in theorie wordt besproken. Tja, praktijk is vaak wat anders om dit toe te passen.
En zoals Louis stelt, ga eens naar een afgelegen industrie terrein voor wat "feeling" te krijgen. En een pionnetje sneuvelen is altijd beter dan een paaltje raken. Denk altijd om de uitzwaai c.q het volgen van de c/v in een korte bocht, daar vergissen menig beginnend caravanner zich nog wel eens in.
En wat Jan stelt om 08.41, met gezond verstand erbij zal het allemaal wel meevallen.
Oh, met gebaren onderling kun je ook het e.e.a. afspreken maar af en toe hard "HO" laten roepen kan ook.😉.
Ton Groenendijk antwoordt op 2 maart 2017:
Aahh...Quirien, propageer dat nu toch niet.
Hoewel het heel amusant kan zijn is het toch vaker gênant voor de echtgenote en hinderlijk voor andere kampeerders:
De mevrouw (altijd een mevrouw, nooit een mijnheer) die schreeuwend en springend buiten het bereik van de spiegels haar eega met zijn gespan op de juiste plek tracht te dirigeren. Dan maar liever een cursus of afspraken over de gebarentaal. Welke laatste dan weer niet werkt en verbaal alsnog wordt neergesabeld.
Louis antwoordt op 2 maart 2017:
Dat HO is meer als start (en voor privé gebruik) in de beginfase op het industrieterrein als er verder niemand in de buurt is Ton .
Later komen de gebaren, tóch buiten de spiegels staan, heen en weer hupsen en als je je definitief denkt te hebben gepositioneerd en uit bent gestapt, misschien beter nog een héél klein stukje meer naar....waarna de luifel opgezet nog net die tak waar je eerder rekening mee dacht te hebben gehouden gaat raken ha,ha.
Quirien antwoordt op 2 maart 2017:
Waarschijnlijk heb je gelijk Ton. Er is/ontstaat nog weleens veel "ruis". Overigens eerst even de plaats goed bekijken en als referentie een pionnetje neer zetten doe ook wonderen.
Tja, nadeel van de huidige met een mover uitgevoerde caravan is, dat je te weinig oefent.😉
Michel antwoordt op 3 maart 2017:
Ik zou beide doen maar dan wel in de volgorde eerst cursus en dan E. Aan de cursus heb je wat als je je E gaat doen. Al was het maar dat je er zekerder aan begint.
.
En eerst oefenen zoals Louis zegt is ook niet verkeerd. Wellicht loop je dan tegen je eigen beperkingen aan en weet je wat je aandachtspunten zijn.
.
Succes en laat ton maar piepen je moet ergens beginnen.
Edwin antwoordt op 2 april 2017:
Zijn er ook cursussen in het noorden ?
Bert antwoordt op 2 april 2017:
Workshop met manoeuvreerinstructie in Zwolle.
arie antwoordt op 2 april 2017:
als je hansfree kunt bellen in de auto en je partner heeft ook een tel kun je via de car kit met het achteruit rijden
normaal praten zonder ho te roepen
Louis antwoordt op 2 april 2017:
Arie, mobieltjes veroorzaken toch méér aanrijdingen dan ze voorkomen ?
Mede daarom heb ik er geen, en dat "ho" is voor de eerste privéoefeningen op een industrieterrein...op de camping ben je gewoon stil, maar staat de helper in de spiegel en gebruikt gebarentaal.
(Je moet ook álles uitleggen tegenwoordig als er geen app voor is, smiley....)
Reageren kan niet meer!
Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.
Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.
Onderwerpen
Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!