Caravantrekker.nl

Trailer control

De Haan vraagt op 1 september 2007:

Zijn er al mensen die ervaring hebben met de ATC (Alko Trailer Control) of het systeem van BPW het zogenaamde iDC (intelligent Drive Control). Ben zelf namelijk de afgelopen zomer door hevig slingerende caravan achterstevoren op de snelweg komen te staan (en ja.... de belading was goed, en ja, de gereden snelheid was niet hoog....). Ik zoek nu alle mogelijkheden om herhaling te voorkomen. Graag een reactie!

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Lau antwoordt op 2 september 2007:

Hoi als alles ok is goede belading goede combinatie en geen hoge snelheid(80-85km?) zou je toch eigenlijk geen hulpmiddelen nodig moeten hebben.Is alles nog goed afgelopen?


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 2 september 2007:

Zoals je kan lezen hier op deze site (onder rijden, elektronische systemen) was Theo Gerrits er gecharmeerd van het systeem, maar je schrijft dat de belading ok was en de snelheid niet te hoog (dat was die wel, anders zou je niet gelingerd hebben....maar dat terzijde). Wat was jouw reactie toe je voelde dat de caravan niet stabiel was? en wanneer voelde je dat?

ATC is een (prima) hulpsysteem dat ingrijpt als het drijgt fout te gaan (net als een airbag) maar nomaal gesproken heb je geen ATC nodig.


Jan@ antwoordt op 2 september 2007:

Met de uitspraak van Menno :""nomaal gesproken heb je geen ATC nodig"". Daar ben ik het helemaal mee eens. Een meer of minder fatale slinger van een caravan komt niet zomaar uit de lucht vallen. Daar moet een reden voor zijn: behalve belading(waaronder kogeldruk!) , slechte bandenspanning van auto en/of caravan, klapband van de auto, een plotselinge windvlaag al dan niet tijdens een inhaalmanouvre, te hard van een helling af rijden en een vrachtwagen inhalen enz. Dat gebeurt niet terwijl je 80 km per uur zonder overig verkeer rustig op een vlakke weg rijdt. Dat gaat er bij mij niet in.


kees antwoordt op 2 september 2007:

In verreweg de meeste gevallen is een ongeluk niet aan een enkele oorzaak toe te schrijven maar is het een samenloop van omstandigheden. Iets te hogesnelheid in combinatie met een iets te lage bandenspanning, dito kogeldruk, vrachtverkeer, (val)wind, in de buurt van geluidsscherm en/of viaduct.
Kortom, het kan ons allemaal gebeuren.
Zoveel mogelijk oorzaken uitsluiten is het beste wat je kunt doen, als daar ATC een steentje aan kan bijdragen is dat prima.
Het moet er niet toe leiden dat de extra veiligheid omgezet wordt in hogere snelheid, gewicht, enz.


GD antwoordt op 3 september 2007:

@Menno, 'normaal' gezien heb je op je auto ook geen DSC,ESP,Airbag .... nodig. Dus waarom zou dit dan niet nuttig zijn op de caravan ingeval het toch 'ooit' eens moest fout gaan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 3 september 2007:

@GD, ik ben absoluut geen tegenstander van ATC (of vergelijkbare systemen), maar vind wel dat de bestuurder zelf in staat moet zijn in de meeste gevallen het ATC systeem voor te zijn. Als ATC zou leiden tot roekeloos rijgedrag dan is dat niet goed.

Hetzelfde geldt ook een beetje voor ABS. Toen ABS net op de markt kwam gebeurden er meer ongelukken met auto's met ABS dan zonder omdat de bestuurders het idee hadden dat de techniek hun wel zou helpen. Dat terwijl een een goede bestuurder zonder ABS eerder stilstaat dan met ABS, en toch zou ik ABS niet meer willen missen.

Kortom, technische hulpmiddelen zijn prima maar een goede opleiding van de bestuurder is belangrijker!


Joost Kolen antwoordt op 4 september 2007:

Om de discussie een andere wending te geven. Velen van ons houden het niet bij 80 a 85 km per uur maar zitten hier vaak een stuk boven. Als ik met mijn caravan 1600 km af moet leggen neem ik de waarschuwingen langs de weg in Frankrijk erg serieus, maar ook de snelkheidsborden ontgaan mijn niet. Je mag daar nou eenmaal 130, niet dat ik dit met mijn combinatie een comfortabele kruissnelheid is maar het mag wel. Stel je gaat met een gangetje van 100 a 110 richting Spanje dan lijkt me een dergelijk systeem een stukje extra veilig gevoel. Ik ben het met Menno eens dat nieuwe technologien niet worden verzonnen om de grens op te zoeken, maar een auto zonder ABS koop ik toch echt niet meer. Het enige wat me ervan weerhoudt een dergelijk systeem te laten monteren is de prijs.


GD antwoordt op 5 september 2007:

@Joost, zoals Menno reeds aanhaalde is het gevaar van zulke systemen net dat ze je een 'extra'-veilig gevoel geven, en je hierdoor een beetje overmoedig wordt. Zulke systemen zijn natuurlijk mooi, en handig indien het ooit eens mis moest gaan, maar mogen niets veranderen aan je rijstijl. eu Joost met welke combinatie rij jij dan wel om 130km/u te rijden?


Joost Kolen antwoordt op 5 september 2007:

@GD als je goed leest geef ik aan in mijn verhaal dat ik geen 130 km per uur maar met 100 a 110 km per uur de caravan meesleur. Neemt niet weg dat bij een niet venaderende rijstijl de combinatie een veiliger gevoel zal geven. Niet dat je het merkt tijdens het rijden, maar onbewust helpt het wel mee denk ik.


Adri antwoordt op 5 september 2007:

Lees ik het goed, ben jij geen goede bestuurder Menno ?
Want wat moet jij dan nog met ABS als jij nog sneller stil staat.
Of lees ik het verkeerd ?


Dat terwijl een een goede bestuurder zonder ABS eerder stilstaat dan met ABS, en toch zou ik ABS niet meer willen missen.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 5 september 2007:

ABS is bijzonder handig omdat het direct doorgeeft dat een wiel blokkeert. Met ABS voel je dat sneller dan zonder en daardoor kan je als je weet wat je moet doen beter remmen door het ABS telkens maar heel kort aan te spreken. Had ik een auto zonder ABS dan was de remweg zeker langer geweest, maar weet je hoe je om moet gaan met moderne technieken als ABS kan je daar gebruik van maken. Met ATC zal dat niet veel anders zijn. Als je maar niet denkt dat zodra je het ATC voelt je gas moet geven om te strekken.....


Jopie antwoordt op 7 september 2007:

ABS is eigelijk gemaakt voor "gewone" bestuurders, niet voor Ralf Schumacher, en voor die gewone bestuurders is ABS een ingebouwde veiligheid.
Zelfs Ralf gebruikt het ! ! !


wim hardes antwoordt op 4 december 2012:

de vraag is heeft iemand ervaring met trailer control.
er zijn wel reacties maar ik lees niets over het nut en de veiligheid bij een plotselinge uitwijk manouvre,bijv omdat er een dier oversteekt of een vrachtwagen die opeens van koers veranderd of iets dergelijks.
ik laat het in ieder geval plaatsen onder onze nieuwe caravan


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 4 december 2012:

Leas hebben we uitgebreid getest en dat zorgt ervoor dat ook bij een bewust ingang gezette slingering zoals bij een uitwijk manoeuvre de slingering wordt tegen gegaan. ATC zal dat niet anders doen en is dus zeker een verstandige aanschaf.


Theo Gerrits antwoordt op 4 december 2012:

ATC, IDC, ETS2 van Knott en Leas zijn systemen die (even) in werking komen als er slingering wordt gedetecteerd.
Het betekent dat dit kleine slingeringen zijn. Het systeem zet de oplooprem enkele seconden in werking en laat daarna weer los. We moeten echter niet vergeten dat de remwaarde van de systemen niet erg hoog zijn. De fabriekscijfers zijn er niet maar mijn inschatting is dat de waarde ergens rond 1 tot 1,5 m/sec2 ligt. Doordat deze waarden gering zijn, zijn deze systemen ook niet bedoeld om alle slingeringen op te heffen.
Verantwoord rijden met een veilige snelheid, maar toch een plotseling onheil van buiten waardoor de slingering ontstaat zal effectief worden opgevangen door de bovengenoemde systemen. Op de grens gaan rijden of daarboven, dus boven de kritische snelheid en dan een onheil van buiten, zal mogelijk leiden tot een heftige niet door de systemen te corrigeren slingering.
De beste ATC, IDC is de bestuurder, die met de rechtervoet de slinger of slingereneigingen regelt. Deze rechtervoet is de aanleiding tot de onveiligheid. Het rijden boven de kritische snelheid (je merkt het vaak niet) is jezelf in de kijker te zetten en na een kleine duw, in een bijna niet te corrigerende slinger te geraken.
Heb zelf een Kabe met IDC, waarmee we afgelopen zomer naar de Noordkaap zijn geweest, 8000 km. Twee maal is het systeem in werking geweest, niet door een te hoge snelheid, maar door slingerbewegingen van de tonronde wegen.
Gekscherend zeg ik nog wel eens dat het systeem altijd werkt, zolang het maar niet in werking behoeft te komen. Het is een veiligheidsmiddel en laat het niet worden als de stabiliserendekoppeling (on)veiligheidskoppeling.
Graag zou ik wat meer info / foto's willen hebben van de vragensteller. Van elke cases kun je leren. biod420@telfort.nl

Met vriendelijke groet

Theo Gerrits


Tijs antwoordt op 5 december 2012:

@Wim: wij hebben LEAS onder de caravan laten monteren en hebben daar vergelijkbare ervaringen mee als Theo beschrijft. We hebben het syteem gelukkig nog nooit in een noodsituatie hoeven uitproberen, maar die situatie op Noorse wegen hebben wij ook ervaren (al reed ik toen niet echt stapvoets).

Waar we ons systeem een keer echt hebben kunnen "testen" was op de Duitse Autobahn. Wegens werkzaamheden was de rechterbaan afgesloten en werd het verkeer naar de linkerbaan (links van de vangrail) geleid. Ze hadden een mooie S-bocht aangelegd, maar er zat ook een hoogteverschill tussen de rechter- en de linkerbaan. Op zo'n moent begint de achterkant van de caravan natuurlijk flink te slingeren en sloeg het systeem geheel volgens verwachting keurig aan. Hoewel het toen eigenlijk niet nodig was (ik had combinatie nog prima onder controle en het was geen onverwachte bocht) gaf het me wel een goed gevoel over wat ik kon verwachten bij een echte onverwachte uitwijk. Je voelt de rem echt trekken.

Maar zoals Theo en andere schrijvers terecht stellen: het is geen tovermiddel. Zorg eerst dat je combinatie in orde is en rijd alsof er geen stabilisatie op zit. Kom je dan toch een keer in een slingersituatie dan zal dit systeem goed helpen. Maar net als airbags blijft het een aanvullend hulpsysteem.

wij hebben geen spijt van onze aanschaf en ik zou het een nieuwe caravan zo weer laten monteren.


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld van mijn vorige combinatie waarmee ik 15 jaar heb rondgereden.

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker