Caravantrekker.nl

Koppeling auto ontzien

Jeroen vraagt op 10 mei 2017:

Gisteren heeft mijn auto een grote beurt gehad. Opmerking van de garage is dat de koppeling zwaar gaat en dus op termijn vervangen zal moeten worden.
Ze durven niet te zeggen of het nog goed zal gaan als ik er mee door Frankrijk ga rijden met de caravan.
De koppeling slipt absoluut nog niet hebben ze wel geconstateerd.
Een paar maanden geleden is de hulpkoppelingscilinder wel vervangen. Sindsdien gaat het koppelen al zwaarder, dus ik weet ook niet of een en ander met elkaar verband houd.

Nu is het een auto van de zaak (geen lease) en wil m'n baas de koppeling absoluut nog niet laten vervangen terwijl ik zaterdag met de caravan richting midden Frankrijk vertrek met de caravan.

Ik zal dus moeten afwachten of hij het gaat houden.

Zijn er simpele manieren om de koppeling wat extra te sparen tijdens het rijden met de caravan?

Het betreft een Peugeot 207 sw 1.6VTI met een Adria Unica 430PH van max 1000Kg

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 mei 2017:

Je kan op twee manieren de koppeling ontzien:
1) minder kracht op de koppeling loslaten;
2) koppelingsplaten niet laten slippen.

Minder kracht op de (totale) koppeling komt er als je minder gas geeft en dus ook minder snel rijdt. Bij volgas (zeker bij lagere toeren) komt er meer kracht op de koppeling. Bij hogere toeren is die kracht relatief minder.

Slip op de koppeling is altijd slecht. Ook hier rijdt met weinig gas weg en doe dat heel rustig (=langzaam). Pas vanaf zo'n 2000 toeren kan je echt gas geven.

En ook als de drukgroep kapot gaat kan je nog best rijdt. Ooit ben ik met een kapotte drukgroep terug uit Napels gereden met een zware caravan. Tijdens een file gewoon over de vluchtstrook.....anders kon niet 😉


Kees antwoordt op 10 mei 2017:

"Opmerking van de garage is dat de koppeling zwaar gaat en dus op termijn vervangen zal moeten worden. ."
Dat staat in geen enkele verhouding tot elkaar.
Het is een onzinnige opmerking van de garage en waarschijnlijk is er niet veel werk en proberen zij door de klant bang te maken onnodig werk te verkopen.
Een versleten koppeling dient zich tijdig aan en kan je altijd mee thuiskomen bij aangepast (snelheid) rijgedrag. De werkgever kent de slagen van de zweep kennelijk. En hij heeft groot gelijk.
Te overwegen is om een andere garage te zoeken. Wie weet hoeveel onnodig werk er inmiddels al is verricht.
Waarom is destijds de koppelingscilinder vervangen?
Wat is het kilometrage van de 207 Jeroen?


Sjef Bertens antwoordt op 10 mei 2017:

Minder kracht op de koppeling is natuurlijk onmogelijk als je met de caravan op pad gaat, bovendien maakt het niets uit als de koppeling nu nog niet slipt. En daar ga ik wel van uit.

Het is altijd verstandig om de slipperiode zo kort mogelijk te houden met een zo klein mogelijk toerentalverschil.
Als er nu geen slip is en voldoende vrije slag op het koppelingspedaal zou ik me daar ook niet al te druk over maken.

Vreemd is wel dat na revisie van de koppelings-hulpcilinder het pedaal zwaarder gaat of het moet zijn dat er voor reparatie lucht in het systeem zat maar dan zouden er problemen kunnen zijn met het voldoende vrij komen van de koppeling.

Kortom als je geen pedaalridder bent en dat geloof ik niet, rustig op vakantie gaan.


Jeroen antwoordt op 10 mei 2017:

@Kees,
Waarom is destijds de koppelingscilinder vervangen?

Omdat deze lek was. Kreeg eerst melding van remstoring en vervolgens werd schakelen onmogelijk. Deze 2 blijken olie uit hetzelfde vaatje te gebruiken.

Wat is het kilometrage van de 207 Jeroen?

De kilometerstand is nu 183000


Ale Kok antwoordt op 10 mei 2017:

Ooit een compleet weigerende koppeling gehad.
Midden in de nacht in ergens op het platteland in de tijd dat we geen mobieltjes hadden.
Toch gaan rijden en wel als volgt:
auto voorzichtig in de één zetten en dan starten, auto rolt meteen.
Schakelen: voorzichtig tussen duim en wijsvinger de pook naar de goede versnelling bewegen, je voelt de pook trillen door het snelheidsverschil tussen de tandwielen, als de pook niet meer trilt druk je het laatste stukje door en de gewenste versnelling is ingeschakeld.
Stoppen: voet van het gas/remmen eerst de pook naar de vrijstand en dan pas helemaal stoppen, motor uit, de auto in de één zetten, starten et cetera.
In geval van nood natuurlijk wel vol op de rem, een ongeval is bijna altijd veel duurder dan een versnellingsbakrevisie, al zal dat niet zo gauw nodig zijn als je een beetje met gevoel handelt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 10 mei 2017:

Minder kracht op de koppeling is natuurlijk onmogelijk als je met de caravan op pad gaat

Leg eens uit waarom dat niet zou kunnen? 80 km/u of 100 km/u scheelt veel in kracht en nog meer scheelt acceleren van 0-80 km/u in 15 of in 30 seconde.


Sjef Bertens antwoordt op 10 mei 2017:

@Menno,
80 of 100 km/h we hebben net de discussie achter de rug van koppel en vermogen.
Als de motor in de buurt van het max koppel-toerental draait en je geeft flink gas dan heb je te maken met de max kracht of beter max koppel.
Of je nu 40 - 50 of 90 km/h rijdt dat maakt niets uit.
Hoe kun je nu van een caravanner verwachten dat hij het gaspedaal los laat als het motortoerental in de buurt van max koppel komt

Het slippen heeft niets te maken met de snelheid van de combinatie.

@ Ale, Een leuke methode die gebruikt kan worden bij een gebroken koppelingskabel, bij slippende koppeling heb je er niet veel aan.


Kees antwoordt op 10 mei 2017:

"we hebben net de discussie achter de rug van koppel en vermogen. "
En dat heeft hier ook niets mee te maken. Het gaat nu om het gevraagde vermogen, niet het maximaal door de motor leverbare. En als er niet veel gevraagd wordt hoeft er ook niet veel geleverd te worden. Maar een overeenkomst is wel het gegeven vermogen. Vermogen is arbeid per tijdseenheid.
Dus wil je zoals Menno aangeeft, 100 km/u rijden of in 15 seconden inhalen dan kost dat meer kracht. Neem je meer tijd dan kost dat minder kracht.

"Als de motor in de buurt van het max koppel-toerental draait en je geeft flink gas dan heb je te maken met de max kracht of beter max koppel. "
En dat moet je dus juist niet doen.

"Hoe kun je nu van een caravanner verwachten dat hij het gaspedaal los laat als het motortoerental in de buurt van max koppel komt "
Misschien omdat dat niet altijd nodig is?

"Het slippen heeft niets te maken met de snelheid van de combinatie."
Het heeft er alles mee te maken. Meer snelheid vraagt meer kracht. De koppeling moet dat overbrengen.


Frank antwoordt op 10 mei 2017:

Jeroen, als je koppeling aan zijn grens zit, is er toch geen houden aan met een caravan. Er zijn eigenlijk drie zaken waaraan een koppeling meestal kapot gaat :
1. drukcilinder. Meestal is het dan direct over en sluiten. Ale's truucje kan dan een oplossing zijn voor een solo auto en in Nederland. Met caravan is zo'n grapje kansloos want je breekt dan alles af.
2. koppeling zelf. Als je geluk hebt, merk je soms al ietsje slip. Bv. bij wegrijden peage in tweede/derde versnelling bij accelereren of in vierde bij inhalen en lage toeren. Vaak kun je dan nog wel de nodige kilometers maken. Het is verstandig om rustig naar een leuke camping te rijden en te kiezen voor reparatie.
3. vliegwiel. Deze dient zich meestal ook duidelijk aan door bijgeluiden of slippen etc.

Kortom : het meest abrupt is vaak de cilinder en die heb je al gehad. Met de huidige kilometerstand is een nieuwe koppeling niet heel vreemd. De garage zegt niets verkeerd. Het kan ook best nog 100.000 duren als er verder geen klachten zijn.
Wat heb je nu aan al deze antwoorden? In de praktijk nauwelijks iets 😉.
Waar heb je wel iets aan?
Je hebt een Peugeot ! Je gaat naar Frankrijk ! Elke plaats heeft dus een garage die je auto kan repareren. Bovendien betaalt de leasemaatschappij. Je reisverzekering vergoedt (waarschijnlijk) de vertraging of overnachting. Gaat dus altijd goedkomen.
Geen zorgen maken maar gewoon karren.


Sjef Bertens antwoordt op 10 mei 2017:

@Kees,
Beste Kees, het geloof kan ik je niet geven maar als je na al deze discussies nog niet begrepen hebt dat de koppeling de taak heeft het motorkoppel geleidelijk over te brengen op de transmissie dan houdt het op.

AKTIE. =. REAKTIE.

De transmissie in combinatie met de eindaandrijving ( met differentieel) geeft een koppelvergroting op de wielen welke omgekeerd evenredig is met de vertraging.

Als het koppel op de aangedreven wielen gedeeld wordt door de belaste staal dan krijgen we de trekkracht.


Als jij er iets anders van kunt maken vind ik het knap !


Louis antwoordt op 10 mei 2017:

O jee, daar gaan we weer...interessant.
Dat een koppeling zwaar bedienbaar kan zijn zegt niet/hoeft niets te zeggen over eventueel slippen of binnenkort gaan slippen.
Wil je het druklager sparen dan moet je met je linker voet zoveel mogelijk van het linker pedaal afblijven daar er nogal wat van gevraagd wordt om via diafragma de drukgroep vrij te trappen.
Een geschikte bocht in z'n drie nemen i.p.v. de vaak aangeleerde twee, scheelt dus elke keer twee keer belasten daar het voor velen een gewoonte is geworden om altijd maar terug naar z'n twee te gaan.
Keer op keer op keer, elke dag opnieuw.
Wil je de koppelingsplaat zélf sparen dan moet je slip voorkomen.
Dat gaat nu eenmaal niet, dus de eerst volgende manier is zo weinig mogelijk gas geven bij het wegrijden.
Stationair als het even kan, maar ook dat is in normaal verkeer niet te doen.
Wat wel altijd kan in normaal verkeer is de zaak op een zo laag mogelijk toerental laten aangrijpen in de juiste verhouding tot het gaspedaal, en dan kan de rechtervoet verder naar beneden.
En doorschakelen kan altijd zonder merkbare slip al zal het er ook altijd wel een ietsepietsje zijn.
(Niet zoals overgrootvader dus, die half doof en niet op de toerenteller kijkend met loeiende motor nauwelijks bewegend uit of in gaat parkeren...want die rijd vroeg of laat met twee zwarte strepen een apotheek binnen op het moment dat hij moet niezen of zoiets, en de controle over z'n linker voet helemaal verliest)


Jan Teepe antwoordt op 10 mei 2017:

Koppeling ontzien door dubbel te klutsen. Is moeilijk maar niet onmogelijk met een gesynchroniseerde versnellingsbak. Probeer het eerst maar eens zonder de caravan erachter. Voor wegrijden in 1 de koppeling gebruiken, niet met slippende koppeling wegrijden natuurlijk. Dan bij ± 3000 toeren de versn. pook naar neutraal trekke. En daarna doordrukken naar versn.2. Als dit zonder al te veel bijgeluiden lukt, dan kan je zo doorgaan met opschakelen. Voor terugschakelen de versn. pook rustig uit de versn. trekken, en met tussengas geven in de lagere versnelling zetten. Als je dit lukt en je hebt er plezier in, dan kan je nog lang doorrijden met de koppeling.


chateau antwoordt op 10 mei 2017:

heb in 85 op de Brenner een defecte of versleten koppeling gehad. Wilde een vrachtwagen voorbij steken, terug naar derde, gas geven en op een zeker moment hoorde en voelde het toerental omhoog gaan en geen snelheid meer. Eerste uitrit Brixen er af. daar aan het tolhuis naar een Opel garage gevraagd.Herstelling om 14h00 aangevangen en om 17h30 was ik teug de baan op. Die garages zijn dat daar gewoon om koppelingen te vervangen.


Kees antwoordt op 10 mei 2017:

"De garage zegt niets verkeerd. Het kan ook best nog 100.000 duren als er verder geen klachten zijn. "
De garage maakt een totaal ongefundeerde aanbeveling. Er is geen enkele andere klacht als een zwaar gaande koppeling die zij waarschijnlijk zelf veroorzaakt hebben. Bij deze km stand kun je geen enkele uitspraak doen over de restlevensduur van de koppeling. Er zijn koppelingen die 300.000km en meer blijven functioneren. Je kunt er dus niets over zeggen voordat je hem hebt gedemonteert hebt.
De garage maakt hier een fout.

"Bovendien betaalt de leasemaatschappij.."
Het is geen LeaseMij. Het is een voertuig van zijn werkgever en die gaat het niet betalen en daar heeft-ie nog gelijk in ook.

"Geen zorgen maken maar gewoon karren."
Inderdaad. Vergeet de opmerking van de garage.

".... dat de koppeling de taak heeft het motorkoppel geleidelijk over te brengen op de transmissie."
In wegrijfase ja, wanneer het voertuig rijdt dat wordt het motorkoppel 1 op 1 doorgegeven aan de transmissie.

"De transmissie in combinatie met de eindaandrijving ( met differentieel) geeft een koppelvergroting op de wielen"
Welk koppel word er dan vergroot?

"Voor wegrijden in 1 de koppeling gebruiken, niet met slippende koppeling wegrijden natuurlijk."
Hoe wou je dat voor elkaar krijgen?

Voor de rest lees ik leuke aanbevelingen maar totaal overbodig. Er is (nog) niets mis met de koppeling!
Starten in de versnelling, schakelen met double clutch. Prachtig maar nergens voor nodig en je sloopt er meer mee dan dan je gaat voorkomen.
Het gaat hier om een onzinnige, onnodige en waardeloze opmerking van de garage die nergens op gebaseerd is. Die koppeling is helemaal niet versleten en dat hebben zij zelf geconstateerd.
Mocht de koppeling een neiging gaan vertonen te gaan slippen dan zijn ook de leuke aanbevelingen waardeloos want met een slippende koppeling is het zaak zo min mogelijk koppel erop te zetten. En dat is heel iets anders dan double clutchen of wegrijden op de startmotor.


Sjef Bertens antwoordt op 10 mei 2017:

@Kees
Beste Kees ik weet niet waar de door jou genoemde wijsheid vandaan komt maar ik vind het ongenuanceerd om zo te oordelen.

"Opmerking van de garage is dat de koppeling zwaar gaat en dus op termijn vervangen zal moeten worden. ."
Dat staat in geen enkele verhouding tot elkaar.
Het is een onzinnige opmerking van de garage en waarschijnlijk is er niet veel werk en proberen zij door de klant bang te maken onnodig werk te verkopen.

Ik zal een poging wagen om de uitspraak te verklaren.
De aanlegdruk voor de koppelingsplaat wordt geleverd door een diafragma-veer ook wel schotelveer genoemd.
Bij een nieuwe koppelingsplaat staat de diafragma-veer bijna vlak.
Dit heeft twee belangrijke voordelen:
1. Grote aanlegdruk van de koppelingsplaat.
2. Bij ontkoppelen komt de veer snel over het dode punt waardoor verder intrappen en ingetrapt houden veel makkelijker gaat.

Bij slijtage van de plaat komen de z.g. drukvingers steeds verder naar buiten ( verkleining van de vrije slag) waardoor de veer steeds meer de schotelpositie gaat innemen.
Dit heeft tot gevolg dat het kantelpunt van de veer steeds verder weg komt te liggen. Het gevolg hiervan is dat na verloop van tijd dat kantelpunt zelfs niet meer gehaald wordt en het intrappen van de koppeling van begin tot einde steeds zwaarder wordt.


Sjef Bertens antwoordt op 10 mei 2017:

@Kees,
Kees je bent weer aan het muggenziften.
De transmissie vergroot het koppel.
Het verschil tussen het ingaande en uitgaande koppel.

De koppeling brengt max het motorkoppel over onafhankelijk van de rijsnelheid.


Louis antwoordt op 10 mei 2017:

Theoretisch kan er meestal maar één waarheid zijn en lijkt het makkelijk.
Maar de beste dokter is nog altijd hij of zij die het minder voor de hand liggende "meeneemt" en een betere diagnose weet te stellen.
Zo ook wat een (in dit geval) automonteur betreft.
Gelukkig betreft het slechts dood materiaal.
Jeroen kan gewoon op vakantie, zij het met een beetje spierpijn misschien in zijn linker been.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 mei 2017:

Zoals Kees aangeeft heeft de kracht (op de koppeling) alles met snelheid te maken. Dit uiteraard in combinatie met de rechter voet.
Dus koppeling sparen doe je niet alleen met je linker voet maar ook met je rechter voet 😉


Kees antwoordt op 11 mei 2017:

"ik weet niet waar de door jou genoemde wijsheid vandaan komt "
In het relaas van Jeroen wordt duidelijk dat de koppeling na het vervangen van de koppelingscilinder een paar maanden terug opeens zwaarder gaat. De koppeling slipt absoluut niet wat door de garage ook bevestigd wordt.

"De koppeling brengt max het motorkoppel over onafhankelijk van de rijsnelheid. ."
Inderdaad. En als de koppeling slecht wordt gaat hij slippen. Dat gaat hij dus beginnen te doen wanneer de koppeling het grootste motorkoppel aan die transmissie door geeft.
Bij een hogere snelheid zal er dus een groter koppel moeten worden doorgegeven aan de transmissie. Ook zal bij hogere snelheid minder vertraging toegepast worden waardoor het koppel aan de wielen afneemt. In de hogere versnellingen zul je dus het eerst merken dat de koppeling gaat slippen.


Sjef Bertens antwoordt op 11 mei 2017:

@Menno,
Menno, ik wardeer je kennis op het gebied van caravans ontzettend en ook op het autotechnische vlak ben je goed geïnformeerd.
Hoe is het mogelijk dat je niet snapt dat de kracht op de koppeling direct afhankelijk is van het motorkoppel.
Geef nou eens aan hoe die kracht groter kan worden dan het motorkoppel.
Hoe is het mogelijk dat zo'n technisch ingesteld persoon niet begrijpt dat de reactie van de aandrijving nooit groter kan zijn als de actie van de motor.

Zoals Kees aangeeft heeft de kracht (op de koppeling) alles met snelheid te maken. Dit uiteraard in combinatie met de rechter voet.
Dus koppeling sparen doe je niet alleen met je linker voet maar ook met je rechter voet


Kees antwoordt op 11 mei 2017:

"Hoe is het mogelijk dat zo'n technisch ingesteld persoon niet begrijpt dat de reactie van de aandrijving nooit groter kan zijn als de actie van de motor."
Dat wordt het ook niet.
Wat jij blijkbaar niet begrijpt is dat de kracht op de koppeling bij oplopende snelheid steeds groter wordt. Er zal dus steeds meer kracht van de motor gevraagd worden om het voertuig sneller aan te drijven. Simpel toch?
In de lagere versnellingen zal een koppeling die in de hogere versnellingen al gaat slippen best in staat blijken om het voertuig met spinnende banden te laten accelereren. Het wielkoppel dat dan gevormd kan worden met slechts een gedeelte van het motorkoppel is daar voldoende voor, het meerdere wordt gebruikt om te slippen.
Komt het er echt op aan dan zal het maximale koppel nodig blijken om voldoende wielkoppel te verkrijgen. In de lagere versnellingen zal het meerdere aan koppel worden gebruikt om te versnellen. Hier wordt dus nog niet de actie en reactie stelling bereikt. In hogere versnellingen wordt dat steeds lastiger en zal er een evenwichtspunt bereikt worden waarop het volle motorkoppel geen versnelling meer teweegbrengt. Hier is actie reactie. Dit is het punt van maximale koppel op de koppeling. Is die niet sterk genoeg meer (versleten) dan zal de koppeling gaan slippen en dat wordt steeds erger totdat er helemaal geen frictie meer plaatsvindt en het voertuig stopt.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 mei 2017:

@Sjef,

Vergelijk het met rijden in de sneeuw (of op ijs). Geef je heel weinig gas gaan de wielen niet spinnen. Dit omdat de kracht van de motor naar de weg klein is (lang niet al het motor koppel wordt 'gebruikt'). De kans dat een bijna versleten koppeling dan gaat slippen is ook klein.
Het zelfde heb je ook met het verschil tussen hard en zacht rijden. Als je met hoge snelheid rijdt moet immers veel meer (lucht)weerstand overwonnen worden dan bij lagere snelheid. Bij hoge snelheid moet er dus meer kracht via de aandrijflijn over gebracht worden. Dit uiteraard bij constante snelheid.


Jan Teepe antwoordt op 11 mei 2017:

Als de koppeling begint te slippen als er power op staat, dus bijv. de berg optrekkend, dan ben je al ver heen. En Kees dit wat jij schrijft: Bij slijtage van de plaat komen de z.g. drukvingers steeds verder naar buiten ( verkleining van de vrije slag) waardoor de veer steeds meer de schotelpositie gaat innemen.
Dit heeft tot gevolg dat het kantelpunt van de veer steeds verder weg komt te liggen. Het gevolg hiervan is dat na verloop van tijd dat kantelpunt zelfs niet meer gehaald wordt en het intrappen van de koppeling van begin tot einde steeds zwaarder wordt. Gaat daaraan vooraf. Dus heeft Jeroen wel degelijk een probleem. Maar met een Peugeot in Frankrijk, ook weer niet zo'n groot probleem. Wel even kijken of er een camping is in de buurt van de betreffende Peugeot garage, want er gaan wel wat werkuren, en Eurootjes, gepaard met de reparatie.


Sjef Bertens antwoordt op 11 mei 2017:

Beste Menno en Kees,
Je hoeft mij niet uit te leggen hoe ik makkelijk het slippen van de koppeling kan controleren dat heb ik in de praktijk vaak genoeg gedaan.

Zorg maar dat je in een hogere versnelling zit en geef maar flink gas.
Daar hoef je geen 100 km/h voor te rijden.
Door goed te luisteren naar de motor (toerental) merk je een eventuele te snelle toerental toename.

Natuurlijk is de kans op slip rondom max koppel het grootste en natuurlijk merk je dat het beste op het moment dat er een betrekkelijk laag motorgeronk is. ( hogere snelheid)

Als ik met constante snelheid 80 km/h in de derde versnelling rij zal er minder makkelijk slip op treden dan bij dezelfde snelheid in de vijfde versnelling. Ra ra hoe kan dat ?
In beide situaties zal bij flink gasgeven slip kunnen optreden.
Want Kees evenwicht tussen motor en weerstand is er eigenlijk altijd.
De motorkracht die over blijft na het overwinnen van de rijweerstanden wordt gebruikt om de auto te versnellen.

KRACHT. =. Massa. X. Versnelling

Bij mijn jarenlange ervaring in de garage en bijna 40 jaar in het autotechnisch onderwijs heb ik regelmatig te maken gehad met de problematiek rondom koppel vermogen de werking van de koppeling enz.

Ik verbaas me dat jullie beide met een behoorlijke technische achtergrond niet willen begrijpen dat het afgegeven koppel bepalend is voor de mogelijkheid tot slip.
En volgens de vragensteller was er nog geen slip en hoeven we ons daar helemaal niet druk over te maken en als Kees mijn vorige opmerkingen goed gelezen heeft kan inderdaad vastgesteld worden door het koppelingspedaal in te drukken hoe het slijtageproces er voor staat.
En niet meteen de garage de schuld geven, dat trek ik me aan.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 11 mei 2017:

Volgens mij praten we 'heerlijk' langs elkaar maar zijn het wel eens.

Zeker komt er meer kracht 'op de koppeling' als de motor heel weinig toeren maakt (omdat die in de hoogste versnelling staat). Dus bij 80 km/u staat er meer kracht op de koppeling in de 5e versnelling dan in de 3e versnelling, als de kracht aan de wielen gelijk is. Dat is ook de reden dat je beter kan terugschakelen zodra het 'moeilijk' gaat om de motor en aandrijflijn minder zwaar te belasten.

De vraag is dus of er meer kracht op de koppeling staat als in de 5e versnelling 80 km/u gereden wordt of 100 km/u? Of 80 km/u in de 4e versnelling en 100 km/u in de 5e versnelling?


Sjef Bertens antwoordt op 11 mei 2017:

Hoi Menno,
Je bedoeld het waarschijnlijk goed maar dat is nou typisch de reden waarom die technische termen zo belangrijk zijn.

De koppeling kan gaan slippen als het Koppel te groot is punt.
Al die andere dingen die erbij worden gehaald zijn alleen maar voorbeelden wanneer die situatie zich zou kunnen voordoen.

Zo kan ik er ook nog wel een paar noemen bij heel lage snelheid.

In de techniek worden juist die afspraken gemaakt om niet constant langs elkaar heen te praten.
Als ik een ronddraaiende beweging moet overbrengen heb ik het over een koppel of draaimoment.
Die eventuele slip heeft niets te maken met het afgegeven vermogen


Kees antwoordt op 11 mei 2017:

"En Kees dit wat jij schrijft: Bij slijtage van de plaat komen de z.g. drukvingers steeds verder naar buiten ( verkleining van de vrije slag) waardoor de veer steeds meer de schotelpositie gaat innemen.
Dit heeft tot gevolg dat het kantelpunt van de veer steeds verder weg komt te liggen. Het gevolg hiervan is dat na verloop van tijd dat kantelpunt zelfs niet meer gehaald wordt en het intrappen van de koppeling van begin tot einde steeds zwaarder wordt. Gaat daaraan vooraf."

Dit is niet van mijn hand maar van die van Sjef.
En Jeroen heeft geen probleem, de garage probeert er een probleem van te maken en misschien wel juist omdat hij langs dezelfde lijn denkt als Sjef en jij. "O, de koppeling gaat zwaar dus ...... koppeling versleten". Zonder verder na te denken of verder te kijken en daarmee de klant te bezwaren. Leuk zo'n onzinnige opmerking vlak voor de vakantie. Sommige empathie loze mensen mogen best even nadenken voordat ze iets stoms uit hun bek laten donderen!
Daarbij heeft Jeroen geschreven dat het zwaar gaan van de koppeling is gekomen nadat de koppelingscilinder is vervangen. Dus het plotselinge veranderen van de stand van de diafragmaveer zou in enkele uren veranderd moeten zijn. Daar geloof ik dus niet in. Daarnaast zou de garage bij het verwisselen van de koppelingscilinder reeds een beter oordeel hebben moeten kunnen geven over de vordering van de slijtage. Ze zijn daar inmmers mee aan de slag geweest. Ik neem aan dat er toen geen opmerking over de slijtage van de koppeling is gemaakt.
Het zou aardig zijn om van Jeroen te vernemen of dat de garage zelf is begonnen over de zwaargaande koppeling of dat de aanbeveling tot vervangen een reactie was op de vraag van Jeroen hoe het mogelijk is dat de koppeling zwaar ging.
Nogmaals, als de garage iets heeft gerepareerd in de bediening van de koppeling die daarna zwaarder gaat, wat dien je dan het eerst te verdenken als daarvoor én daarna niets te wensen valt over de werking van de koppeling zelf? Daar hoef je toch geen monteur voor te zijn.


Sjef Bertens antwoordt op 11 mei 2017:

@ Kees ,
Kijk eens naar het eerste antwoord op de vraag van Jeroen en vlak daaronder het antwoord van Jeroen op jouw vraag.


Jan Teepe antwoordt op 11 mei 2017:

Als een koppeling cilinder is vervangen, de koppeling zwaar gaan? Ik heb er nog nooit van gehoord, jij wel Kees? Zou het een koppeling kabel geweest zijn, Okay dat is mogelijk denk ik. En hoe kan je op een andere manier de slijtage van de koppelingsplaat constateren dan omschreven is. En last but not least, waarom is de koppeling cilinder vervangen?


Frank antwoordt op 11 mei 2017:

Het is bijzonder dat sommigen zo resoluut kunnen oordelen over iets dat ze niet hebben gevoeld of gezien. Ook heeft niemand de garage gesproken. Wees eerlijk, zo'n uitgesproken oordeel is toch kansloos?
Er kunnen allerlei redenen zijn voor het zwaarder gaan van de koppeling. Misschien heeft de huidige cilinder het daardoor wel begeven. Als de nieuwe drukcilinder een aftermarket, imitatie of net even iets anders geproduceerd is dan loopt het meestal al iets minder lekker. Soms zwaarder, soms iets te soepel of weekjes. Het aangrijppunt kan ook iets anders komen te liggen. Of de koppeling is over enige tijd inderdaad aan vervanging toe. Je weet het pas als je alles uit elkaar haalt.
Als er nu geen spoortje is van slip, dan zou ik mij geen zorgen maken over een vakantie naar midden Frankrijk.
Alle goed bedoelde adviezen over voorzichtig gas geven e.d. zijn nu toch eigenlijk zinloos? Dat ligt in dezelfde categorie als de "bangmakerij" van die garagehouder.
Lees liever het verhaal van Chateau. Ook al rijdt hij de hele weg in Duitsland volgens de goedbedoelde adviezen. Bij de Brenner komt dan vanzelf de aap uit de mouw. Op dat moment is het inderdaad naar die lagere versnelling, de eerste afslag nemen en voorzichtig de weg vervolgen op zoek naar een garage.
Hoe ik deed weet? Misschien ook wel een ervaringsdeskundige met drukcilinders, massavliegwielen en koppeling 😉
Sjef, jouw uitleg kan ik goed volgen. Met je 40 jaar ervaring is dat ook logisch.


Jeroen antwoordt op 11 mei 2017:

De cilinder is niet bij mijn eigen garage vervangen omdat ik 100KM van huis gestrand was. Wel door een andere Peugeot dealer. Mijn eigen garage wist hier ook niets van toen ze de beurt uitvoerden deze week.

Ik heb nergens naar gevraagd. Ze zijn zelf begonnen over de zware koppeling.


Jan Teepe antwoordt op 11 mei 2017:

Begrijp ik het nu goed Frank, dat je eigenlijk niet kunt zien of een koppeling versleten is. En dat alleen als er een slippende koppeling optreedt bij tegendruk, bijv. een zware bergpas, de constatering gedaan kan worden dat de koppeling(plaat) aan vervanging toe is.


Kees antwoordt op 11 mei 2017:

Yep.
En de garage kan dat dus ook niet. Dus hoe kan je dan een gedegen uitspraak over de koppeling doen.


Kees antwoordt op 11 mei 2017:

"Er kunnen allerlei redenen zijn voor het zwaarder gaan van de koppeling. "
Juist, en vooral als de klacht optreedt na het vervangen van de koppelingscilinder. Daarvoor was er geen enkele klacht over zware bediening. Dan ga je toch eerst de eerdere reparatie onderzoeken en niet iets heel anders als oorzaak aanwijzen waar geen enkele aanleiding toe is en niet te verifiëren pas als het te laat is. Die koppeling werkt prima, heeft-ie altijd gedaan en blijft-ie nog lang hierna doen.
Kansloze uitspraak? Net zo kansloos als de koppeling vervangen. Dat is net zo kansloos als bij een druppelende keukenkraan stellen dat de wasmachine vervangen moet worden.


Jeroen antwoordt op 12 mei 2017:

Bedankt voor de vele reacties.

Ik ga er voor de zekerheid op letten om hem waar mogelijk een beetje te sparen morgen en komende weken. En verder zien we wel of we er nog gewoon mee thuis zullen komen 😉


Frank antwoordt op 12 mei 2017:

Jeroen, een hele fijne vakantie en goed weer !
Dan heb ik het ook als ik over een week vertrek 😉


Sjef Bertens antwoordt op 12 mei 2017:


@Kees,
Koppeling-MVW autotechniek.nl
Kees lees dit eens aandachtig, mogelijk kun je nog iets leren.

Defecten aan de koppeling:
Een koppeling is een slijtageonderdeel. Bij een goede rijstijl kan de koppeling gemakkelijk 300.000km mee gaan. Bij mensen welke de koppeling erg veel laten slippen en veel in het stadsverkeer rijden, kan de koppeling al bij enkele tienduizenden kilometers slecht worden. Als een koppeling slijt, kan dit aan de hand van de volgende punten gemerkt worden:

- Koppelingspedaal zit erg hoog; Bij een hydraulische koppeling hoeft dit niet direct te betekenen dat de koppeling versleten is. Als deze ook de neiging heeft tot slippen, is deze wel aan het slijten. Bij een mechanische bediening kan het ook betekenen dat deze onjuist afgesteld is. Echter, wanneer er met een geringe kracht op het pedaal gedrukt wordt en de koppeling gaat dan slippen, dan is de koppeling versleten.
- Koppeling slipt; Bij vol accelereren stijgt het motortoerental harder dan dat de auto accelereert. Meestal gaat dit gepaard met een verbrandde (koppelingsplaten) lucht. Deze koppeling is heel erg versleten, waar binnenkort niet meer mee gereden kan worden.
- Bij accelereren in 4e (of hogere versnelling) en het licht aanraken van het koppelingspedaal begint de koppeling al te slippen; De koppeling raakt versleten.
- Als er in een hogere versnelling (4e of hoger) geaccelereerd wordt, en de koppeling wordt even ingedrukt en los gelaten terwijl het gaspedaal ingedrukt blijft, hoort de koppeling weer snel aan te grijpen. Blijft de koppeling een langere tijd slippen, raakt deze versleten.
- Koppeling gaat zwaar, het pedaal moet erg krachtig ingedrukt worden; de drukgroep is hier vaak de oorzaak van. Vaak is dit een combinatie van een versleten koppeling en drukgroep en zullen vervangen moeten worden.
- Koppeling komt niet vrij bij het volledig indrukken van het koppelingspedaal; Waarschijnlijk een probleem in de koppelingscilinder of in de drukgroep. In de drukgroep kan er een diafragmaveer gebroken zijn.
- Koppeling trilt / dribbelt bij het op laten komen; Dit kan vuil op de koppelingsplaat zijn, een verglaasde koppeling of een dubbel massa vliegwiel dat overmatig veel speling heeft.
Als de koppeling weinig slipt (dus een goede rijstijl) kunnen de platen vervuilen. Door de koppeling kort en krachtig te laten slippen, branden de platen weer schoon. Zet tijdens het rijden de auto in een hoge versnelling (4 of 5), druk de koppeling half in, en geef gas. Doe dit beslist niet te lang, want dan kan de plaat verbranden. Als dit met beleid gebeurt, brand het vuil van de koppelingsplaat af en kan de trilling voorgoed verdwenen zijn.
- Als er een schrapend geluid hoorbaar is wanneer de auto in neutraal staat en de koppeling niet bediend is; Als de koppeling wordt ingedrukt, is het geluid weg. Dan is dit waarschijnlijk het druklager dat geluid maakt. Het druklager zit tussen de hefboom en de drukgroep in. Als deze onbelast is, kan deze gaan rammelen. Het vervangen van dit deel is de enige oplossing.

K


Kees antwoordt op 12 mei 2017:

Old school, niet gelezen.
Niet relevant. (Dit is niet de issue).
Jeroen heeft mijn boodschap inmiddels begrepen en is onderweg.


Louis antwoordt op 12 mei 2017:

Nou Kees !
Onder de luifel kregen jullie een biertje van me om het humeur weer op peil te brengen.
Maar die tussendoor opmerking over een vuile trillende koppelingsplaat van Sjef klopt.
Ik heb nu een te lange één, dus automatisch wat meer slip en er geen "last" meer van.
Maar bij m'n vorige TDCI transit's moest ik om die reden de zaak inderdaad een enkele keer opschonen.
Ik heb tot op heden nog nooit een plaat versleten.
(Elk foordeel heb se nadeel ?)


Sjef Bertens antwoordt op 13 mei 2017:

@Beste Kees,


Dit laatste antwoord heeft me overtuigd van het feit dat je niet heel erg praktisch ingesteld bent, en ik vraag me af of je zelf wel eens een koppelingsplaat vervangen hebt.
Vele caravanners zijn zeer praktisch ingestelde mensen en hebben behoefte aan duidelijke en juiste informatie over hun combinatie.
Dat lukt niet altijd doordat de discussie vaak in borrelpraat veranderd waarbij degene die het hards roept de boventoon voert.
Als dan de branche waarin ikzelf een zeer groot gedeelte van mijn leven werkzaam was in een negatief daglicht geplaatst wordt denk ik van wie ben jij dan toch wel.
Gelukkig heb ik tientallen jaren samen kunnen werken met bedrijven, monteurs eerste monteurs en diagnose technici en over het algemeen zijn dat prima vakmensen.
Ik wil Kees even duidelijk maken dat het in de praktijk best mogelijk is om bij een koppeling te bepalen of men mogelijk te maken heeft met:
1. Een vette koppelingsplaat
2. Een slingerende plaat.
3. Versleten radiale of axiale vering van de plaat
4. Roestvorming op de spiebanen
5. Versleten toplager
6. Versleten druklager
7. Verglaasde plaat
8. Een dunne plaat
9. Ingelopen drukvingers
...........
.............
Ik heb niet zoveel zin meer in deze eindeloze discussies en ik bedank het forum voor de zinvolle informatie die ze mij hebben gegeven.





ben antwoordt op 13 mei 2017:

Ik heb een vraag voor Kees en Sjef,het juiste antwoord krijgt een biertje van mij.😉
Hoe verwijder ik het bronze toplager uit het vliegwiel van mijn willys jeep zonder al teveel moeite?
Ben benieuwd!

Mvg,Ben


Kees antwoordt op 13 mei 2017:

Stop putty (plastische kit) in het toplager en met een passende drevel op de putty slaan. Het toplager zal door de putty naar buiten gedrikt worden.
Proost! 😉


Sjef Bertens antwoordt op 13 mei 2017:

@Ben,
Nou vooruit dan Ben.
Het makkelijks met een expansie slagtrekker maar die zul je wel niet hebben. Dus dan maar een paar gaatjes boren, kleine beschadigingen zijn niet zo erg, er komt toch een nieuw lager in.


ben antwoordt op 13 mei 2017:

@Kees zit er dichtbij.
Ik stop het gat helemaal vol met vet,om vervolgens met een priseas het lager eruit te tikken.Ik heb mensen zien kl... met trekkers en dergelijke terwijl het zo simpel is.
Dus jullie hebben eigenlijk allebei een biertje verdiend!
En aan jullie deskundigheid hoef ik dan ook niet meer te twijffelen!
Proost!!..😉


Louis antwoordt op 13 mei 2017:

Ha die Ben !
Je leeft nog zie ik .
Maar wat die vraag betreft : Daar kan je broer toch prima mee uit de voeten ?
En Sjef, je gaat toch niet afhaken ?
Ach, misschien moeten we er aan toegeven dat het met een onsje minder aan details ook toe kan wat antwoord op een basisvraag betreft.
(In het algemeen hé, dus dit is ook aan mezelf gericht)


Kees antwoordt op 13 mei 2017:

"Ik wil Kees even duidelijk maken dat het in de praktijk best mogelijk is om bij een koppeling te bepalen of men mogelijk te maken heeft met:
1. Een vette koppelingsplaat
2. Een slingerende plaat.
3. Versleten radiale of axiale vering van de plaat
4. Roestvorming op de spiebanen
5. Versleten toplager
6. Versleten druklager
7. Verglaasde plaat
8. Een dunne plaat
9. Ingelopen drukvingers "

En dus niet hoever een frictieplaat versleten is of hoelang je er nog mee kunt rijden. En laat het daar nu juist nét om gaan Sjef.
En wie ik nu helemaal ben?
Ik ben helemaal niemand Sjef. Ik wil en kan hier geheel belangenloos helpen met kennis, (inmiddels) wijsheid, kunde, vaardigheid en brede praktijk ervaring zowel in caravan en autotechniek als met mensen. Op die basis kunnen mensen hier mijn adviezen aannemen of laten. Mij om het even. Waar ik mij wel druk om kan maken is een verkeerd advies waar mensen niet beter van worden.
En er zijn er hier natuurlijk altijd wel die mij de les eventjes zullen lezen en het beter weten. Prima, dat mag je dan bewijzen. En vaak eindigt dat in geschermutsel in de marge of niet ter zake doende mitsen en maren.
En natuurlijk geldt het "c'est le ton qui fait la musique". En dat beken ik je eerlijk, daar heb ik nog wel eens moeite mee en dat maakt dat mensen 'vóór of tegen' zijn. Maar het is altijd oprecht geschreven en ik doe mijn best om die prettige toon te raken en niet teveel voor de muziek uit te lopen.


Kees antwoordt op 13 mei 2017:

"Ik heb mensen zien kl... met trekkers en dergelijke terwijl het zo simpel is."
Dat komt omdat je veertig jaar geleden helemaal geen 'speciaal gereedschap' had. Toen moest je soms creatief omgaan met de problemen die je in het werk tegenkwam.
Dat wordt op school niet meer geleerd. Overal is wel een speciaal dingetje voor of de importeur verplicht je met het uitkomen van een nieuw model ook weer nieuw speciaal gereedschap af te nemen. En heb je dat gereedschap nu eenmaal dan moet het gebruikt worden ook natuurlijk dus dan blijf je etteren en klooien. Out of the box denken is dan uitgeschakeld. Wordt het erg lastig dan wordt gewoon het hele component vervangen. Daar dacht je vroeger niet over na. Het moest gerepareerd worden en dat was niet zo lastig als nu. De lonen lagen toen ook lager. Met een tarief van over de 100€ tegenwoordig wordt het snel aantrekkelijker om te vervangen. Dus de overweging hoe creatief met een probleem om te gaan duurt maar heel kort.


Sjef Bertens antwoordt op 13 mei 2017:

@Beste Kees!, de vraagstelling van Jeroen was:

Gisteren heeft mijn auto een grote beurt gehad. Opmerking van de garage is dat de koppeling zwaar gaat en dus op termijn vervangen zal moeten worden.

Er staat helemaal niet dat hij direct vervangen moet worden en er is bovendien nog aangegeven dat hij absoluut niet slipt.
Deskundige kunnen die conclusie trekken en ZO heb ik het ook aangegeven.

"Ik heb mensen zien kl... met trekkers en dergelijke terwijl het zo simpel is."
Dat komt omdat je veertig jaar geleden helemaal geen 'speciaal gereedschap' had. Toen moest je soms creatief omgaan met de problemen die je in het werk tegenkwam.

Kees ik ben in 1970 als monteur begonnen in een Ford garage en daar werden plentie toplagertjes vervangen.
Ze werden gedemonteerd met een speciaal expansie-trekkertje en dat was een fluitje van een cent. Er kunnen behoorlijk wat verschillen in de uitvoering van het toplager zijn.

Het probleem is dat je meteen conclusies trekt en niet luisterd of leest hoe andere erover denken.
Vroeger was alles beter ????????
Vergelijk de auto van vroeger eens met die van nu.

Oordeel niet te vlug en ben helemaal voorzichtig met veroordelen.


ben antwoordt op 13 mei 2017:

Louis,ik lees nog steeds dagelijks de berichten op dit forum maar geef over het algemeen geen reacties meer.Zelfs al jeuken mijn vingers!!..😉


Sjef Bertens antwoordt op 13 mei 2017:

@ Hoi Ben,

Dat ga ik ook doen !!!!!!!


Kees antwoordt op 13 mei 2017:

Jammer, ik lees altijd met belangstelling jouw bijdragen Sjef.
Het is al eerder opgemerkt maar een gezonde discussie is blijkbaar niet mogelijk omdat wij blijkbaar langs elkaar heen discussiëren. Aan wie dat ligt laat ik in het midden maar over het algemeen kan ik jouw bijdragen en het technische niveau daarvan wel waarderen want je ben nooit te oud om te leren.
Dat neemt niet weg dat ik wel recht heb op een eigen welgevormde en onderbouwde doch soms afwijkende (vak)mening, net als jij.


Ton Groenendijk antwoordt op 13 mei 2017:

Het zou toch vreugde moeten scheppen, dat er nog mensen zijn, kennelijk van gevorderde leeftijd, gezien hun ervaringsdeskundigheid, die hun kennis willen delen met anderen. Dat is niet iets om sjagrijnig van te worden. Wat we niet moeten willen proberen is alle mogelijkheden des technieks (en des levens) in een forum uit te vechten. De waarheid wordt vaak pas duidelijk als we hem in handen hebben en er met z'n tweeën (of tienen) naar kunnen kijken. Dan kunnen we ook de expansie slagtrekker bekijken, een voorwerp waar slechts weinigen ooit van gehoord zullen hebben. Dan is de grens wel bereikt, want al die anderen haken af. Net als bij het uitleggen van de speciale relativiteitstheorie, maar dank voor jullie bijdrage aan onze ontwikkeling.


Louis antwoordt op 13 mei 2017:

Kom op jongens...een beetje eelt op je ego kweken en er is niets aan de hand.
Daarnaast is het om wat op te steken zelfs "ongezond" om het altijd maar direct eens te zijn voor de goede vrede.
Af en toe even fel, en daarna gewoon zand erover en verder.
Als de vraag beantwoord is (en dat is tóch meestal in het begin al) hoéft niemand verder meer mee te lezen om zich er aan te ergeren.
Liever af en toe een botte bok die z'n welgemeende standpunt verdedigd (ook al denk ik er soms anders over) dan dat er uit boosheid opgegeven wordt.
Niémand heeft altijd 100% gelijk, en soms kom je daar wat later achter...nou en, boeie toch ?
(Als iedereen die wat leuks of nuttigs te vertellen heeft op gaat geven moeten we misschien nog naar het songfestival gaan zitten kijken ook !)


Frank antwoordt op 13 mei 2017:

Het songfestival hoort er ook bij. Gewoon af en toe kijken en dan weer verder lezen op caravantrekker. Ondertussen zijn wij aanbeland bij de expansie slagtrekkers, terwijl ik nooit verder ben gekomen dan een pullytrekker 😉.
Sjef mag helemaal niet afhaken en Ben moet gewoon weer terugkomen. Ooit ben ik ook afgehaakt door allerlei schimpscheutige opmerkingen van personen die absoluut geen ervaring met iets hadden maar wel een mening.
Tsja, dat overkomt je nu eenmaal op het internet.
Ik vind het mooi om te lezen dat iedereen elkaar toch de ruimte geeft en het weet te relativeren.
Top, zo hoort het ook !


Kees antwoordt op 13 mei 2017:

"Dan kunnen we ook de expansie slagtrekker bekijken, een voorwerp waar slechts weinigen ooit van gehoord zullen hebben."
Ook wel binnentrekker genoemd. Zie hier voor een plaatje:
https://www.foerch.nl/handgereedschap/speciaalgereedschappen-motorvoertuigen/uitlaat-wielwerktuigen/binnentrekkerset--50-360-mm


Jeroen antwoordt op 15 mei 2017:

Ik zie dat er nog een hoop verder wordt gediscussieerd over dit onderwerp.

Ondertussen 775km met de caravan er op zitten en voor alsnog probleemloos.


Frank antwoordt op 15 mei 2017:

Hey Jeroen, mooie reactie vanaf de camping. De mannen hangen hier nog in allerlei gereedschapdiscussies en jij bent al hoog en droog in Frankrijk. Geniet ervan!


Louis antwoordt op 15 mei 2017:

Haha Jeroen, ieder kan er wat dan ook van vinden, maar zelden dat er hier totaal geen aandacht aan een vraag besteed wordt.
En het is natuurlijk de kers op de taart als je je ooit meld (inclusief ondertussen gereden kilometers) als je koppeling wél problemen op gaat leveren.
Goeie vakantie verder !


Jeroen antwoordt op 1 juni 2017:

Inmiddels zo'n 2300 caravan kilometers verder weer thuis. Auto heeft zich prima gehouden. Vanuit de Jura naar Annecy binnendoor gereden over iets meer bergachtig terrein dan de bedoeling was (tolwegen vermijden). Wetende van de mogelijke problemen met de koppeling reed dat niet heel ontspannen, maar alles is dus heel gebleven. Dit weekend nog een klein ritje naar Zeeland en terug en dan krijgt de auto voorlopig wat meer rust wat trekken betreft.


Kees antwoordt op 1 juni 2017:

Meld dat de garage ook even en vraag hen tevens in welk jaar zij denken dat de koppeling ongeveer vervangen moet worden. 😉


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2024 Caravantrekker