Caravantrekker.nl

Luchtweerstand cabriolet

Jasper vraagt op 7 september 2007:

Afgelopen zomer zijn wij voor het eerst gaan kamperen met een Megane cabriolet (1.6 16v), maar doordat we graag zoveel mogelijk met het dak open willen rijden was de bagageruimte toch wel behoorlijk beperkt. Nu zagen wij in Frankrijk een oude MG rijden met daarachter een T@b en dat leek ons ook wel wat!
Ik zie echter dat het aanbod van tweedehands T@bs erg beperkt is en dat ze ook nog aardig prijzig zijn (in ieder geval te duur voor een student 😉).
Nu ging ik er vanuit dat een 1.6 16v wel sterk genoeg zou zijn om een willekeurige caravan met een MTM van hooguit 1000kg te trekken, maar ik leerde van deze site dat de luchtweerstand en luchtstroom in de praktijk meer invloed hebben dan de massa (Zie met name het stuk over luchtweerstand onder 'algemeen').
Nu vraag ik mij af hoe groot het nadelige effect is van het rijden met het dak open (evt. i.c.m. een windscherm) voor het trekken van een caravan?

Naar laatste bijdrage

Reacties:

Caravantrekker (Menno) antwoordt op 7 september 2007:

Ik vind het al heel wat dat studenten in cabrio's rijden 😉
Vroeger....reed ik met een open Suzuki Samurai met caravan en de luchtstroom was geheel anders dan zonder caravan. Met caravan hadden we veel minder last van de wind in je nek. Nu zal een hoge vierkante open Suzie niet te vergelijken zijn met een veel gestroomlijnder Megane maar toch...

Qua trekkracht zal het wel niet zoveel uitmaken of je een coupe hebt of een cabrio, maar een goed gestroomlijnd model is wel het gunstigst. Kijk bijvoorbeeld ook maar eens naar een Eriba Touring.


Josf antwoordt op 8 september 2007:

Ik heb zelf met een Peugeot 206 1.6 coupe/cabriolet met een Burstner van 1000 kg naar Spanje en een keer naar Kroatie gereden. Met kap open en dicht. Ik heb geen verschil gemerkt. Ik had wel een windscherm geplaatst. Zorg wel voor een petje als de haardos wat minder wordt!


Eric D. antwoordt op 8 september 2007:

Wij hadden ooit als 2e auto een Samurai Cabrio. Daar hebben we een keer onze Eriba Pan (750 kg) mee getrokken. Binnen Nederland, Rijnmond-Veluwe v.v.. Maakte in brandstofverbruik niets uit. Blijft 1:10 rijden. Is goed te doen. Qua trekkracht ook goed te doen.

Gr, Eric.


Caravantrekker (Menno) antwoordt op 8 september 2007:

Wij hadden dezelfde combinatie Samurai met Eriba Pan. Met weemoed denk ik er nog wel eens aan terug... Wij hebben er behoorlijk gekke en vooral leuke dingen mee gedaan. IJsland, de hoogste Alpenpassen zowel zomers als 's-winters en best te doen (toen). Grootste voordeel was ook dat het een lekker kleine combinatie was die niet veel ruimte nodig heeft.
Voor een foto: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/winter.php


Eric D. antwoordt op 9 september 2007:

Mijn vorige reactie was wat kort, er stond op dat moment nl. bezoek aan de deur.
Na de Samurai werd de 2e auto een Mega Tjaffer Cabrio 1.5 D. (zie tjaffer.nl).
Toen hebben we tijdelijk een Eribelle ermee getrokken, door de Eiffel naar Luxemburg. Zeer goed te doen. Qua luchtweerstand en verbruik geen centje pijn. Normaal 1:21, met caravan 1:18 !!!
Ik kan Jasper alleen maar aanraden om te genieten van zowel het caravannen als van de wind in je haar en de geuren van de omgeving, wat je in een Cabrio extra ervaart.
Gewoon doen! Je kunt de rest van je leven nog genoeg in dichte blikken rijden 😉)
Oke, je verbruikt wat meer, maar het is het zeker wel waard !!

Groet Eric.


Jasper antwoordt op 10 september 2007:

Bedankt voor alle reacties! Zo te zien zijn er dus genoeg mensen die het toeren in de cabrio combineren met de vrijheid van een caravan. Goed om te horen dat ik niet bang hoef te zijn voor rare windstromen en dergelijke.
Ik ben nu rond aan het kijken naar een goed gestroomlijnde caravan en dan zijn die Eriba's natuurlijk ideaal! Het aanbod is echter wel beperkt in mijn prijsklasse (zeg max. 2000,-). Nu zag ik ook een aantal constructams te koop staan en dit lijkt mij wel een mooi en betaalbaar alternatief voor zo'n moderne T@B. Misschien moet ik nog even rustig afwachten tot het kampeerseizoen echt voorbij is (of heeft dit nauwelijks invloed op de prijzen?).

M'n vriendin kwam trouwens aan met een 'Wind' (http://www.abeltasmaninnovations.com/wind/), volgens mij merk je daar helemaal niets van achter je auto! Helaas zal die voorlopig toch nog wel buiten het budget vallen.

Bedankt trouwens voor de waarschuwingen voor de zon! Mijn haarbos werd al dusdanig dun, dat ik maar besloten heb het e.e.a. een handje te helpen, dus ik let nu inderdaad extra goed op! Over het extra verbruik maak ik mij trouwens niet zo druk, want er zit een lpg tank in 😉.


Jasper antwoordt op 10 september 2007:

Wat moet je trouwens een hoop bekijk hebben gehad met die Tjaffer! Ik kende ze inderdaad wel, maar leuk om nou eens precies te lezen wat het nou eigenlijk is!

Heeft MEGA niet ook ooit een hele dikke sportwagen gebouwd?


ericdijkstra antwoordt op 13 september 2007:

Ja dat klopt, Als ik met onze "grijze muizen Peugeot Partner bestelauto" rijd, dan valt het me op dat de mensen eindelijk eens niet kijken. Bekenden herkennen me dan ook minder snel als met de Tjaffer.

Mega heeft ook een "mega"dure sportwagen gehad. Naar mijn idee zijn er daar maar enkelen van geproduceerd. Die zul je dus nooit tegenkomen!

Ohja, bij ons allebei zijn de haardossen al terugtrekkend, een petje is dan ook onontbeerlijk.

Is een Constructam (afgezien van de mooie vorm) niet erg zwaar?
Veel succes met je zoektocht.
Groet Eric.


Lex M antwoordt op 13 september 2007:

Jasper, je hebt blijkbaar nog nooit van BIOD, een NL-merk dat al bijna 50 jaar bestaat, gehoord?
Kijk eens op http://biod.info


@Eric antwoordt op 13 september 2007:

Een Constructam is een prima caravan.
Let wel op de caravanbodem bij aankoop.
Er zijn Constructams in verschillende indelingen en gewichten.
Een Coral 1 weegt max 800 kilo, een Condor 4 weegt max 700 kilo.
Verde zijn er de iets moeilijker te verkrijgen modellen Comet 5 en Comet 6T (max 1000 kilo)

http://www.constructamcaravanclub.com/scripts/script/constructam/constructam_modellen.php?item=main

Qua wegligging staat de Constructam absoluut eenzaam aan de top, ze worden ook wel de Ferrari's onder de caravans genoemd, dat zegt genoeg lijkt mij!
Ook genoeg wat betreft deze reclamespot, voor verdere info:

http://www.constructamcaravanclub.com/


Lex M antwoordt op 13 september 2007:

@Eric schreef: "Qua wegligging staat de Constructam absoluut eenzaam aan de top"

Bobbob, Eric.
Waarschijnlijk heb je "absoluut" nooit gereden met een Eriba Touring (ik ook niet) of met een BIOD (ik wel) aan de haak?


@Eric antwoordt op 13 september 2007:

Met een Eriba Puck heb ik wel eens gereden met een Touring nog nooit.
Met een BIOD Extase en Lander 401 heb ik ook gereden.
Allen halen het qua rijeigenschappen echter niet bij de Constructam.

Als je dan ook nog eens naar naar inrichting en uitstraling van een caravan kijkt dan ga ik dus absoluut voor de Constructam modellen tot en met bouwjaar 1969.

Smaken verschillen nou eenmaal!
Deze site lijkt mij overigens niet het juiste platform om hierover verder te discussiėren.


Lex M antwoordt op 13 september 2007:

Als iemand iets met de term "absoluut" aanduidt, gaan mijn tenen altijd krullen 😉
Op deze aardkloot is niets absoluut, integendeel alles is relatief.
Daarom zijn absolute uitspraken onzinnig en een discussie er over is zinloos.
Daarentegen is het weggedrag van caravans een onderwerp dat hier prima past.


@Eric antwoordt op 13 september 2007:

Van: Lex M
Datum: 13 September 2007 om 20:13

Daarentegen is het weggedrag van caravans een onderwerp dat hier prima past.

==============================================

Om maar niet in oeverloze discussies te vervallen, daar ging mijn post dus over.
Mijn mening is dat de Constructam top wegligging heeft en dat weet ik uit ervaring.
Jij bent bevooroordeeld met je BIOD liefde, ik met m'n Constructam liefde, oke?


Walter antwoordt op 17 september 2007:

Goed gesproken Eric.....
Ieder zijn voorkeur.......


@Eric antwoordt op 17 september 2007:

Van: Jasper
Datum: 10 September 2007 om 18:29

Wat moet je trouwens een hoop bekijk hebben gehad met die Tjaffer! Ik kende ze inderdaad wel, maar leuk om nou eens precies te lezen wat het nou eigenlijk is!

Heeft MEGA niet ook ooit een hele dikke sportwagen gebouwd?

======================================================

Inderdaad, in 1993 hebben ze een prototype van de MEGA Track tentoongesteld, zat een dikke Mercedes motor in.
Is volgens mij nooit in productie gegaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Mega-track-1993-front.jpg


Reageren kan niet meer!

Terug naar het overzicht van vragen

Trekadvies

Selecteer een auto voor een trekkrachtberekening.

Optioneel

Informatie

Veel antwoorden op vragen zijn te vinden via het informatie overzicht.

Onderwerpen

Over gewichten

Er zijn altijd veel discussies over het gewicht van de caravan. Maar welke gewichten zijn belangrijk en hoe bepaal je wettelijk het (maximaal) gewicht? Is dat met of zonder kogeldruk?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

Adviesrapport

Download het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Wat mag ik trekken?

Check wat je wettelijk mag trekken.

Auto:

Caravan:
(indien bekend)

 

©2025 Caravantrekker