Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekkrachtberekening

SuzukiChateau

De Suzuki Vitara 1.0 aut. en de Chateau Calypso 400 TZF vormen met belading een prettige combinatie om ontspannen mee te rijden in binnen- en buitenland ook in de bergen.


Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 4e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

79%

1065 kg 1355 kg
65 kg


Score: 7.6


29%

Sterke en zwakke punten

Belading

In dit advies is de auto beladen met 150 kg (inclusief passagiers) en de caravan met 250 kg inclusief alle opties en accessoires. De hoeveelheid belading en gebruikte gegevens hebben veel invloed. Pas de belading eventueel aan en controleer de gegevens!

Lees ook de toelichting bij dit advies.

Prima combinatie

De Suzuki met de Chateau van beladen 1065 kg is een prima combinatie om ontspannen mee te kunnen rijden op allerlei soorten wegen in binnen- en buitenland ook in bergachtige gebieden.

Motorische prestaties

Op de snelweg zijn die over het algemeen ruim voldoende. Er kan goed gereden worden in de 4e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 3100 toeren (dit geeft misschien wat meer lawaai dan je gewend bent).

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 3e versnelling gereden worden met 80 km (3800 toeren) en volgas met 94 km/u.

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op zeer steile hellingen (theoretisch tot zo'n 30%) mits de wielen voldoende grip hebben. Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 23% niet aan om te rijden.

Weinig risico bij slingeren

Snelheid en goede verdeling van belading met voldoende kogeldruk (65 kg) zijn belangrijk voor een veilig weggedrag.

De combinatie heeft bij normale snelheden en goede belading ruime reserves waardoor het risico als de caravan toch gaat slingeren niet zo groot is.

10+
9.7
7.6
5.5
3.4

B-rijbewijs

Als de maximaal toegestane gewichten juist zijn (zie hieronder) dan is een B-rijbewijs voldoende.

Meer informatie

Er is veel meer te vertellen over deze Suzuki met een Chateau. In een uitgebreid op maat gemaakt rapport van zo'n 30 pagina's krijg je uitleg van alle prestaties, tips bij het rijden en een grondige analyse van de stabiliteit in relatie tot snelheid en belading. Om dat goed uit te leggen heb ik wat meer woorden nodig dan een paar 'oneliners' in dit gratis trekadvies!


Voorbeeld van het rapport.

Downloaden

Het complete adviesrapport kan je direct downloaden voor maar 5,00 euro.

E-mail:

Je krijgt een email gestuurd met de inloggegevens om het advies als PDF-document te downloaden.

Gegevens

Auto

Suzuki Vitara 1.0 aut.

Periode
oktober 2018 - heden
Vermogen
kW (112 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
automatisch met 6 versnellingen en koppelomvormer
Rijklaargewicht
kg
Belading (incl. passagiers)
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Chateau Calypso 400 TZF

Leeggewicht
kg
Belading (incl. accessoires)
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Wat is jouw eigen ervaring?

Geef aan hoe de Suzuki je bevalt en of deze berekening overeenkomt met jouw ervaring. Vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan.

Naam:

Email: (om de review later mee aan te passen)

Ervaring:

Vul 3 cijfers in:

 

In het uitgebreide adviesrapport bespreken we deze en andere trekkrachtgrafieken. De factsheet kan je gebruiken om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Een uitgebreid artikel over alle aspecten die van invloed zijn over het slingeren van de combinatie.

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.


Blogs

Meest gelezen:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Waar blijven de hybride trekkers?

Een hybride trekauto is eigenlijk een ideale caravantrekker. Maar het aanbod nieuwe modellen neemt af.

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

 

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker