Caravantrekker.nl

Caravantrekker.nl Informatie Blogs Tests Reviews Advies Vragen Menu

Trekkrachtberekening

VolkswagenKip

De Volkswagen T-Cross 1.0 TSI aut. en de Kip Kompakt 37 zijn bij de juiste belading een goede combinatie om ontspannen mee te rijden op allerlei soorten wegen ook in bergachtige gebieden.

Gewicht

verhouding
kogeldruk
stabiliteit

Vlakke weg

snelheid
acceleratie
kracht 7e v.

Bergen

snelheid
wegrijden
bergweg

70%

1000 kg 1420 kg
65 kg


Score: 8.9


20%

Sterke en zwakke punten

De stabiliteit is berekend met een 65 kg kogeldruk. Dat is 10 kg meer dan vermoedelijk is toegestaan voor deze auto. Controleer op het typeplaatje van de trekhaak of 65 kg kogeldruk is toegestaan.

Belading

In dit advies is de auto beladen met 150 kg (inclusief passagiers) en de caravan met 250 kg inclusief alle opties en accessoires. De hoeveelheid belading en gebruikte gegevens hebben veel invloed. Pas de belading eventueel aan en controleer de gegevens!

Lees ook de toelichting bij dit advies.

Uitstekende motorische prestaties

Op de snelweg zijn die over het algemeen zeer goed. Er kan heel goed gereden worden in de 7e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2150 toeren.

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan in de 6e versnelling nog net met 80 km (2300 toeren) naar boven gereden worden (maar wellicht loopt de motor lekkerder met iets meer toeren in de 5e versnelling). In de 4e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 117 km/u (5290 toeren).

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 21%). Al rijdend heeft de auto in praktijk genoeg kracht om te blijven rijden op elke weg.

Weinig risico bij slingeren

Snelheid en goede verdeling van belading met voldoende kogeldruk (65 kg) zijn belangrijk voor een veilig weggedrag.

De combinatie heeft bij normale snelheden en goede belading ruime reserves waardoor het risico als de caravan toch gaat slingeren niet zo groot is.

10+
10+
8.9
7
5.1

Meer informatie

Is dit echt een goede combinatie of zijn er toch nog beperkingen? In het trekkrachtrappport krijg je een compleet overzicht van de Volkswagen als caravantrekker voor de Kip. Om alle aspecten goed uit te leggen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Controleer wel even of deze berekening al gemaakt is met de juiste gegevens!

Gegevens

Pas eventueel de gegevens voor deze berekening aan.

Auto

Volkswagen T-Cross 1.0 TSI aut.

Periode
december 2018 - heden
Vermogen
kW (116 pk)
bij rpm
Koppel
Nm
bij - rpm
Bandenmaat
/ R
Transmissie
automatisch met 7 versnellingen zonder koppelomvormer
Rijklaargewicht
kg
Belading (incl. passagiers)
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan

Kip Kompakt 37

Leeggewicht
kg
Belading (incl. accessoires)
kg
Maximaal gewicht
kg (enkele as)
Hoogte
m.
Breedte
m.
Dissellengte (as -> kogel)
Opbouwlengte (incl. disselbak)
Totaallengte
m.

Gebruikerservaringen

Wat is jouw ervaring?

Komt deze berekening overeen met jouw eigen ervaring? Geef aan hoe de Volkswagen in de praktijk je caravan trekt. Vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan.

Naam:

Email: (om de review te beheren)

Ervaring:

Vul 3 cijfers in:

Trekkracht grafiek

In deze grafiek is de kracht aan de wielen in de verschillende versnellingen en de rijweerstand afgezet tegen de snelheid. In de toelichting en natuurlijk in het uitgebreide adviesrapport bespreken we deze grafiek.

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

Belading



 

Uitgebreid trekadvies

Van elke combinatie is een uniek bijna 30 pagina's tellend rapport te downloaden met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan. Tevens staan daar tips in voor een veilige en comfortabele reis.

Bandenspanning

Hoe hoog moet de bandenspanning van mijn caravan zijn? Bekijk het in de Bandenspanningscalculator.

Slingeren

Waarom gaat een caravan slingeren? Dat is bijna altijd een combinatie van meerdere oorzaken. Bekijk hier alle aspecten die van invloed zijn bij het slingeren van een auto met caravan.


Blogs

Veel gelezen:

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

Caravan asrubbers vervangen?

Is de as van je caravan onderhoudsvrij of moet je daar toch af en toe naar (laten) kijken? We gaan op onderzoek uit.

 

 

© 2004-2019 Caravantrekker