Caravantrekker.nl Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mazda

Mazda CX-30 SkyActiv-X 180
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 zijn over het algemeen heel goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen
[241]
[163]
[255]

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1250 kg bij een asdruk van 1180 kg, niet te zwaar voor de Mazda CX-30 SkyActiv-X 180. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Mazda en de Caravan een gewichtsverhouding van 78%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 76%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

76%
1250 kg 1643 kg

Belading in:

Mazda

Mazda CX-30 SkyActiv-X 180
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal, minimaal zo'n 2100 á 2500 toeren. Maar over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3600 toeren moeten maken. Op steile hellingen (16%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop de caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mazda en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Mazda een Caravan zal trekken.. Om de prestaties in het juiste perspectief te beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Gewichten

Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 (132 kW / 180 pk)

Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

R. Sijben heeft het volgende over de Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 geschereven:

"Mijn eerste 'benzine' ervaringen met de Mazda CX-30 skyactiv-X motor en handgeschakelde bak.

Na vele jaren onze Eriba Titan caravan met krachtige Mazda 6 diesels getrokken te hebben was de overstap naar benzine natuurlijk best groot.
Met name op de snelweg 'even' een vrachtwagen voorbij snellen is er met de CX-30 niet meer bij, gewend aan de enorme trekkracht onderin van een diesel is het wennen dat je bij inhalen beter even terug kunt schakelen, maar goed.

Onze Caravan is absoluut geen windvanger en dat is een groot voordeel, de Eriba Titan is een touring model, maar dan nog een metertje langer dan de bekende Troll of 5 serie.
We rijden altijd probleemloos met 2 fietsen achterop de caravan en een disselgewicht van om en nabij 70kg, een anti slinger koppeling zit er niet op, en wil ik ook niet.

Over de stabiliteit van deze combinatie ben ik erg tevreden, en omdat de CX-30 achter de achteras een stuk korter is dan de mazda 6 geeft de caravan schokken e.d. minder sterk door in de auto, dat is dus een plus. Verder voel je de caravan nauwelijk, ook bij sterke zijwind, maar dat is meer aan de caravan toe te schrijven dan aan de trekauto.

Wegrijden met 1200kg aan de haak van de CX-30 gaat erg soepel, en je bent toch onverwacht snel op snelheid zonder ver in de toerentallen door te trekken, dit komt omdat de 2e t/m 4e versnelling kort op elkaar zitten. Eenmaal op snelheid (90-95km/u) in de 5e versnelling hoor je de motor best wel, hij draait dan ongeveer 2500 toeren. De boordcomputer wil dat je in de 6 gaat (iets wat ik bij de diesels nooit deed) en dan draait de motor nog zo'n 2000 toeren en hoor je hem niet meer. Dus op de vlakke snelweg in de 6 rijden gaat prima, maar als je even wil inhalen, dan moet je toch terug naar de 5e versnelling.
Ervaringen in het buitenland, niet vlak dus, hebben we nog niet met deze combinatie.

Eerste 450km in Nederland leverde een (volgens boordcomputer) verbruik van 7,7L/100km op, oftewel 1/13. Dit haalde ik zelfs met de diesels niet, dus ik moet zeggen dat dat wel een verrassend resultaat is.

De spiegels van de CX-30 hebben een best lastige vorm, maar de Repusel caravanspiegels blijven er toch goed en stabiel op zitten. Wel heb ik een extra bandje op de repusel houders gemaakt, dit is dan een lusje om de voet van de spiegel, zodat de houder niet naar buiten kan schuiven.
Zet wel even het automatisch inklappen van de spiegels in je CX-30 configuratie uit, want de Repusel spanband loopt ook over de niet beweegbare voet van de autospiegel.

De trekhaakkogel zit op de CX-30 een 5 cm hoger dan ik gewend was, schijnbaar hoort dat zo op een SUV, dit levert wat extra bodemvrijheid bij het neuswiel op, wat wel welkom is. Voorheen raakten we bij drempels nog wel eens de grond met het neuswiel, nu bij de CX-30 is dat probleem weg. De caravan staat nu horizontaal achter de auto.

De eerste ervaringen vallen niet tegen, al had ik wel wat meer trekkracht onderin van deze speciale compressie ontstekings benzine motor verwacht. het mag dan wel diesel technologie zijn, de rij eigenschappen van de X motor zijn toch wel echte benzine motor rijeigenschappen. Maximaal koppel is er bij 3000 rpm, en daar kom je bij normaal rijgedrag eigenlijk al niet snel. Even op snelheid komen met de caravan erachter betekend doortrekken tot zo'n 4000rpm per versnelling, meer is echt niet nodig.

Nog een TIP:
Zet je actuele verbruiksmeter om van de bar weergave naar getal weergave. Aan de verbruiksmeter kun je zien hoe hard de motor aan het werk is als je op cruise control rijdt, horen doe je dat namelijk echt niet.
Ga je tegen de max aan, dan even terugschakelen. Het fijne van de CX-30 is dat de cruise control niet af valt als je van versnelling wisselt. (in de 6e versnelling bij 2000 rpm is het maximale verbruik ongeveer 13L/100km)"

Lees meer gebruikerservaringen met de Mazda CX-30.

Vergelijken

Om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken is de prestatiescore te gebruiken. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum. maar een hoger puntental is altijd beter.

Op de vlakke (snel)weg krijgt de Mazda met de Caravan een score van 241 punten en op hellingen in de bergen 255 punten voor de prestaties. De score voor het risico als de combinatie gaat slingeren is 163 punten.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

 

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.

Trekadvies

Lees de achtergrond en de uitleg die we geven om de trekkrachtberekeningen beter te gebruiken.

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Verschil in trekgewicht?

Waarom zijn er zulke grote verschillen in trekgewicht en hoe wordt het maximaal trekgewicht bepaald?

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

Rijbewijs B of BE?

Wat mag je trekken met rijbewijs B en wanneer heb je rijbewijs BE nodig?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker