Caravantrekker.nl Blog Gebruikerservaringen Tests Advies Vragen Menu ☰

Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volkswagen

Volkswagen T6 2.0 BiTDI
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volkswagen T6 2.0 BiTDI zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

267
166
334
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1500 kg bij een asdruk van 1420 kg, niet te zwaar voor de Volkswagen T6 2.0 BiTDI. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Volkswagen en de Caravan een gewichtsverhouding van 76%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 74%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

74%
1500 kg 2021 kg

Belading in:

Volkswagen

Volkswagen T6 2.0 BiTDI
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal, maar houd wel minimaal zo'n 1600 á 1800 toeren aan. Over het algemeen is er zelfs bij hogere snelheden, veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2000 toeren moeten maken, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 23%.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop de caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volkswagen en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Volkswagen een Caravan zal trekken.. Om de prestaties in het juiste perspectief te beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!

Voorbeeld van een rapport.

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.:

Stuur het rapport naar

Gewichten

Volkswagen T6 2.0 BiTDI (146 kW / 199 pk) v.a. 2019

Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Gebruikerservaring

Lees meer gebruikerservaringen met de Volkswagen Transporter.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een email. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Kenteken:

Andere caravan

Kenteken:

 

Elektrisch trekauto's

Bekijk het overzicht van elektrische auto's die heel goed een caravan kunnen trekken. De trekkracht kunnen we tegenwoordig berekenen en ook de (beperkte) actieradius.

De reis een last?

Geef jezelf en je partner meer zelfvertrouwen en reisplezier.
Volg een praktische caravancursus. De Op Maat cursus is er al v.a. € 169,-

Alle Plug-in Hybrides

Juist een (Plug-in) Hybride is ideaal als caravantrekker. Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride auto's en maak hier een berekening met je caravan.


Lees ook:

Trekauto's na 2025?

Auto's moeten schoner worden en voldoen aan steeds strengere EU-normen. Hoe gaat dat voor de caravanner als straks de Euro7 norm wordt ingevoerd?

Bandenspanning

De juiste bandenspanning voor de caravanband hangt af van het type band en de loadindex in combinatie met het gewicht.

In de bergen naar beneden

Naar beneden rijden lijkt eenvoudig. Toch kan dat een 'verhitte' bezigheid zijn!

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Over Caravantrekker

Lees meer over Caravantrekker en de visie van deze website.

Menno vertelt meer over de achtergrond.



 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

© 2004-2021 Caravantrekker