![]() | Hyundai Kona Hybrid [fuel] | ![]() |
![]() | ![]() |
De prestaties van de Hyundai Kona Hybrid [fuel] zijn in de meeste situaties ruim voldoende en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Alleen op echt steile en hoge bergwegen in het buitenland is enige caravan ervaring gewenst.
Wettelijk is de Caravan van 1250 kg bij een asdruk van 1180 kg, niet te zwaar voor de Hyundai Kona Hybrid [fuel]. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Hyundai en de Caravan een gewichtsverhouding van 76%. Let daarom goed op de verdeling van belading.
Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 75%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
![]() | Hyundai Kona Hybrid [fuel] | ![]() |
Bij de berekende prestaties zijn gemaakt met alleen de branstofmotor. Dat kan nuttig zijn als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn.
Op vlakke wegen zijn de prestaties voldoende. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal, minimaal zo'n 3100 á 3700 toeren. Maar over het algemeen is er bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. Op steile hellingen van 10 tot 12% zijn de presaties niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.
De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met 70 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop de caravan raden we niet aan.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Hyundai en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.
In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Hyundai een Caravan zal trekken.. Om de prestaties in het juiste perspectief te beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!
Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.: