Caravantrekker.nl

Trekadvies

Ford

Ford Kuga 1.5 EcoBoost
Caravan (als voorbeeld)

Caravan
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Ford Kuga 1.5 EcoBoost zijn over het algemeen goed en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Snelweg
Risico's bij slingeren
Hellingen

226
158
225
Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1360 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Ford Kuga 1.5 EcoBoost. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Ford als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Ford en de Caravan een gewichtsverhouding van 79%. Let daarom goed op de verdeling van belading.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 77%. Dit is ongeveer wat in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

77%
1360 kg 1764 kg

Belading in:

Ford

Ford Kuga 1.5 EcoBoost
Caravan (als voorbeeld)

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2300 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3500 toeren moeten maken. Op steile hellingen (15%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Denk aan slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 75 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Ford een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van een rapport

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 7,50. Aan bod komt o.a.:

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Ford Kuga 1.5 EcoBoost

Periode
v.a. 2020
Vermogen
110 kW (150 pk)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (als voorbeeld)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Ford en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

caravanblog heeft het volgende over de Ford Kuga 1.5 EcoBoost geschereven:

"Op 6 juli de "nieuwe" auto uit 2020 gehaald bij de dealer en 7 juli gelijk met caravan op pad. Auto betreft de Kuga St-Line X met 150pk ecoboost handgeschakelde benzinemotor. Motor heeft dezelfde specificaties als het ingeruilde model Kuga uit 2017. De nieuwe heeft echter "maar" 3 cilinders.
Het maximum trekgewicht is ten opzichte van het vorige model van 2000 naar 1800 kg gegaan. Nog ruim voldoende.
Het vorige model reed echt als een dijker met deze en andere caravans. De motor van de nieuwe Kuga heeft echter een duidelijk ander karakter. Dat zit hem in het ontbreken van het turbogat welke het vorige model nog wel had. De nieuwe pakt veel eerder zijn kracht bij lage toeren daar waar het vorige model pas boven de 2000 toeren tot leven kwam. Daarnaast kan je de auto ook nog in een sportmodus zetten waardoor het nog fractioneel makkelijker gaat. Het gaf me na 1400 km sturen met caravan een beetje het gevoel met een diesel onderweg te zijn.
De stabiliteit met caravan er achter was net zo goed als bij de vorige Kuga. Ook superstrak en degelijk. De St-Line is dan ook iets straffer geveerd en wat verlaagd ten opzichte van de Trend, Titanium en Vignale.
De auto is ook stiller geworden. Er is extra aandacht besteed aan de geluidsisolatie. De 3 cilinder motor is rustig op de achtergrond aanwezig. Een mooi geluidje. We hebben het niet echt gemeten/genoteerd maar deze motor rijdt ook een stuk zuiniger met de caravan. Waar ik voorheen iets van 1 op 7 reed is dit nu zeker iets van rond de 1 op 10 geworden. Onze "meting" bleek uit het minder vaak hoeven tanken dan voorheen. Dat kan ook kloppen want tests van derden met de solo auto gaven ook een duidelijke verbetering in zuinigheid aan.
Combinatie gereden over de a3 in Duitsland naar Passau, daarna via Wenen in Oostenrijk naar Hongarije. Heuveltje op en heuveltje af, ging allemaal prima. In Hongarije zijn de secundaire wegen zeg maar wat hobbelig (hier en daar echt matig) maar auto en caravan hebben zich daar ook uitstekend doorheen geslagen.
Op de snelwegen reden we zo tussen de 90 en 105 km op de teller. Daarbij blijft het geheel prima in balans ondanks de onvermijdelijke zuigkracht van vrachtwagens.
Het enige waar ik erg op let is dat de auto veel gewicht krijgt omdat het eigen gewicht niet overbemeten is met een Knaus 500 er achter. Dus kratten zware boodschappen, gevulde koelbox, gereedschap, voortent, gasfles in de auto. Er mag dan wel 1800 kg achter maar dat lijkt me toch wat overdreven. Verder zorg ik voor een stevige kogeldruk van ongeveer 80 a 85 kg. De haak mag maximaal 100 kg hebben.
Kortom: we hebben hiermee weer een prima trekker voor de komende jaren."

Lees meer gebruikerservaringen met de Ford Kuga.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Trekauto's met stekker

Bekijk het overzicht van alle Plug-in Hybride en Elektrische trekauto's en maak een berekening met je caravan.

Trekgewicht

Het maximaal trekgewicht zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een trekadvies geeft veel meer informatie. Lees wel even de toelichting.


Lees ook:

Voldoende kogeldruk?

Met welk gewicht moet de caravan op de trekhaak van de auto rusten? Veel caravanners vragen zich af wat de beste kogeldruk is en hoe ze de caravan moeten beladen.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Parkeren

Stoppen langs de (snel)weg kan een probleem zijn. Veel plaatsen worden bezet door vrachtwagens die hun verplichte rust nemen. Waar kunnen wij dan nog pauzeren?

Abnormale bandenslijtage

Caravanbanden die al na 10.000 km helemaal (scheef) afgesleten zijn, is natuurlijk niet normaal. Toch komt dit regelmatig voor. Wat is de oorzaak en wat doe je er aan?

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2022 Caravantrekker