Caravantrekker.nl

Trekadvies

Ford

Ford Kuga 1.5 EcoBoost
Caravan van 1490 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Ford niet zwaarder zou moeten zijn dan 1490 kg ook al mag de auto wettelijk 1800 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1490 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Ford Kuga 1.5 EcoBoost zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
229
198

Hellingen
Risico's bij slingeren
243
128

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1490 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Ford Kuga 1.5 EcoBoost. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 80 kg zal geen probleem zijn voor de Ford als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Ford en de Caravan een gewichtsverhouding van 88%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 84%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

84%
1490 kg 1764 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Ford

Ford Kuga 1.5 EcoBoost
Caravan van 1490 kg

Caravan

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 1900 á 2300 toeren. Maar over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 121 km/u á 130 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2300 toeren van de brandstofmotor, is over het algemeen voldoende. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 19.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3600 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 104 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen (14%) vraagt het wegrijden vanuit stilstand enige oefening van de chauffeur maar normaal gesproken is er verder geen probleem te verwachten.

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 80 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van het Trekrapport

In een op maat samengesteld Trekrapport leg ik precies uit hoe de Ford een Caravan zal trekken en krijg je beter inzicht in de factoren die van invloed zijn.

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.8 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Ford Kuga 1.5 EcoBoost

Periode
2020 - 2024
Vermogen
150 pk (110 kW)
Brandstof
Benzine met turbo
Transmissie
Handgeschakeld
Koppel
240 Nm v.a. 1600 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Ford en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

caravanblog heeft het volgende over de Ford Kuga 1.5 EcoBoost geschereven:

"Op 6 juli de "nieuwe" auto uit 2020 gehaald bij de dealer en 7 juli gelijk met caravan op pad. Auto betreft de Kuga St-Line X met 150pk ecoboost handgeschakelde benzinemotor. Motor heeft dezelfde specificaties als het ingeruilde model Kuga uit 2017. De nieuwe heeft echter "maar" 3 cilinders.
Het maximum trekgewicht is ten opzichte van het vorige model van 2000 naar 1800 kg gegaan. Nog ruim voldoende.
Het vorige model reed echt als een dijker met deze en andere caravans. De motor van de nieuwe Kuga heeft echter een duidelijk ander karakter. Dat zit hem in het ontbreken van het turbogat welke het vorige model nog wel had. De nieuwe pakt veel eerder zijn kracht bij lage toeren daar waar het vorige model pas boven de 2000 toeren tot leven kwam. Daarnaast kan je de auto ook nog in een sportmodus zetten waardoor het nog fractioneel makkelijker gaat. Het gaf me na 1400 km sturen met caravan een beetje het gevoel met een diesel onderweg te zijn.
De stabiliteit met caravan er achter was net zo goed als bij de vorige Kuga. Ook superstrak en degelijk. De St-Line is dan ook iets straffer geveerd en wat verlaagd ten opzichte van de Trend, Titanium en Vignale.
De auto is ook stiller geworden. Er is extra aandacht besteed aan de geluidsisolatie. De 3 cilinder motor is rustig op de achtergrond aanwezig. Een mooi geluidje. We hebben het niet echt gemeten/genoteerd maar deze motor rijdt ook een stuk zuiniger met de caravan. Waar ik voorheen iets van 1 op 7 reed is dit nu zeker iets van rond de 1 op 10 geworden. Onze "meting" bleek uit het minder vaak hoeven tanken dan voorheen. Dat kan ook kloppen want tests van derden met de solo auto gaven ook een duidelijke verbetering in zuinigheid aan.
Combinatie gereden over de a3 in Duitsland naar Passau, daarna via Wenen in Oostenrijk naar Hongarije. Heuveltje op en heuveltje af, ging allemaal prima. In Hongarije zijn de secundaire wegen zeg maar wat hobbelig (hier en daar echt matig) maar auto en caravan hebben zich daar ook uitstekend doorheen geslagen.
Op de snelwegen reden we zo tussen de 90 en 105 km op de teller. Daarbij blijft het geheel prima in balans ondanks de onvermijdelijke zuigkracht van vrachtwagens.
Het enige waar ik erg op let is dat de auto veel gewicht krijgt omdat het eigen gewicht niet overbemeten is met een Knaus 500 er achter. Dus kratten zware boodschappen, gevulde koelbox, gereedschap, voortent, gasfles in de auto. Er mag dan wel 1800 kg achter maar dat lijkt me toch wat overdreven. Verder zorg ik voor een stevige kogeldruk van ongeveer 80 a 85 kg. De haak mag maximaal 100 kg hebben.
Kortom: we hebben hiermee weer een prima trekker voor de komende jaren."

Lees meer gebruikerservaringen met de Ford Kuga.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker