Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo XC60 T6 PHEV
Hobby De Luxe 455 UF

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo XC60 T6 PHEV zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Hobby is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland. Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
290
383

Hellingen
Risico's bij slingeren
355
251

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1237 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo XC60 T6 PHEV. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Volvo als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de Hobby een gewichtsverhouding van 50%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 52%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

52%
1237 kg 2369 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Volvo

Volvo XC60 T6 PHEV
Hobby De Luxe 455 UF

Hobby

Omdat de Volvo een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt. Maar maak ook een Trekadvies op alleen de brandstofmotor met de prestaties die je onder alle omstandigheden altijd hebt.


Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2000 toeren aan. Over het algemeen is er ook bij hoge snelheden heel veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 9.2 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2300 toeren moeten maken, maar beter voor de motor is het om op pittige hellingen toch iets meer toeren aan te houden. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 120 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Weinig risico bij slingeren

De Hobby kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Voorbeeld van een trekkrachtgrafiek

Het complete Trekrapport met alle echte trekkrachtgrafieken kan je voor € 8,25 direct downloaden als het beschikbaar is.

Bij Hybride auto's zal het Trekrapport uitgaan van de prestaties op alleen de brandstofmotor. Daarvan zijn immers de prestaties, ook bij een bijna lege accu, altijd minimaal beschikbaar.

Dit vinden gebruikers het Trekrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo XC60 T6 PHEV

Periode
2020 - 2021
Vermogen
341 pk (251 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch
Koppel
590 Nm v.a. 1700 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby De Luxe 455 UF

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Gerard heeft het volgende over de Volvo XC60 T6 PHEV geschereven:

"Ik was erg benieuwd hoe de auto zich gedroeg met de caravan. Natuurlijk kan ie m trekken. Met een max trekgewicht van 2150 kg moet een caravan van bijna 1400 kilo natuurlijk geen probleem zijn. Nou, dat is het ook niet! Wat een kracht. Ongelofelijk.

Weegbrug: In een dorpje in Duitsland (Schwarzach am Main, camping Mainblick, Stadtschwarzacherstr, gratis!) was vlak bij de overnachtingscamping een weegbrug in het dorp. We zijn er even op geweest. De combi woog 4100 kilo, de caravan 1300 op de as. Auto inc kogeldruk en ons tweetjes dus 2800 kilo. Fijn te weten dat ik niet te zwaar was.

De auto rijdt weg op stroom. Ondanks de slechts nog geen 100 pk van de elektromotor rijdt ie gewoon op stroom weg. Op de snelweg de cruise op 100, zonder problemen. Versnellen om even ergens voorbij te gaan, geen enkel probleem. De beruchte helling bij Luik is niet meer berucht. Gewoon versnellen, en makkelijk met 120 omhoog. Ik rij stevig door met de caravan, en dat kan dan ook. In Frankrijk lekker binnendoor gereden, dus geen tolweg. Bij rotondes gaat de auto over op stroom, remt af op de elektromotor (regenereert dus stroom) dat weer gebruikt wordt bij het wegrijden. Geweldig, en zuiniger! In de file rijdt de auto ook veelal op stroom, wat comfortabel is, en wat brandstof scheelt.

Later in het jaar in Bosnië geweest met de caravan. Veel snelweg, maar ook in de hitte (46 graden!) binnendoor. Geen enkel probleem ervaren. Haarspeldbochten in de bergen, geen issue. Bergen afdalen is geweldig, want in B regenereert de auto stroom, en hij remt hard genoeg om niet te snel te gaan maar niet hard genoeg om de oplooprem erin te laten komen. Super!

Daar waar ik met mijn V60 CC 1 op 7,5 reed op vakanties, haal ik nu met een vlottere rijstijl 1 op 8,8 over de gehele vakantie. Ik heb op de camping wel wat geladen, gewoon aan de campingstroom met 220 v. Prima te doen. (ja, ik heb dat bij de campingbaas gemeld en ik heb het betaald).

Daar waar ik voorheen terug moest schakelen bij lange afdalingen om op de motor te remmen, hoeft dat nu niet meer. Het regeneratief remmen in B levert voldoende vertraging op. En stroom! Daardoor ook op de camping op stroom rijden en manoeuvreren. Super!

Conclusie: Fantastisch. Niet doorzakken (geen luchtvering), stabiel, snel, comfortabel. Zelf corrigeren met terugschakelen is niet meer nodig. Op snelheid veelal in 8e versnelling. Nimmer de Powerstand hoeven te gebruiken, maar gewoon 'Hybrid'. Ben benieuwd hoe mijn nieuwe XC60 met 18 kWh accu het gaat doen. Nog zuiniger? In ieder geval heeft ie nog meer koppel! Afwachten."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo XC60.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Caravan (te?) zwaar

Bij het uitzoeken van een nieuwe caravan kijken we natuurlijk naar het gewicht. Maar als we dan echt gaan rekenen doen we dat toch vooral met centen in plaats van met kilo’s.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker