![]() | Volvo S60 T8 Polestar Eng. | ![]() |
![]() | ![]() |
De prestaties van de Volvo S60 T8 Polestar Eng. zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading redelijk gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.
Wettelijk is de Caravan van 1640 kg bij een asdruk van 1550 kg, niet te zwaar voor de Volvo S60 T8 Polestar Eng.. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).
Zonder belading heeft de Volvo en de Caravan een gewichtsverhouding van 73%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 73%. Dit is gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
![]() | Volvo S60 T8 Polestar Eng. | ![]() |
Bij de berekende prestaties is uitgegaan dat het volledig systeemvermogen beschikbaar is. Als de accu leeg raakt, is dat waarschijnlijk niet het geval zijn en zijn de prestaties wellicht minder!
Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal, minimaal zo'n 2000 á 2200 toeren. Maar over het algemeen is er ook bij hoge snelheden heel veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 2600 toeren moeten maken. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.
De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 90 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 100 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere snelheden is het onder de meeste omstandigheden ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.