![]() | Kia Ceed SW 1.6 GDi PHEV [Fuel] | ![]() |
![]() | ![]() |
De prestaties van de Kia Ceed SW 1.6 GDi PHEV [Fuel] zijn niet geweldig, maar misschien voor jouw gebruik wel voldoende. Het gewicht van de Caravan is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt op vlakke wegen en voor ervaren caravanners ook op buitenlandse reizen met heuvels en hoge bergen.
Wettelijk is de Caravan van 1250 kg bij een asdruk van 1180 kg, niet te zwaar voor de Kia Ceed SW 1.6 GDi PHEV [Fuel]. Een B-rijbewijs is voldoende om er mee te rijden.
Zonder belading heeft de Kia en de Caravan een gewichtsverhouding van 70%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 69%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.
Pas de belading aan voor jouw situatie!
![]() | Kia Ceed SW 1.6 GDi PHEV [Fuel] | ![]() |
Bij de berekende prestaties zijn gemaakt met alleen de branstofmotor. Dat kan nuttig zijn als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn.
Op vlakke wegen zijn de prestaties maar gematigd. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal, minimaal zo'n 4000 á 4700 toeren. Maar over het algemeen is er als de snelheid toeneemt maar weinig trekkracht over om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.
Rijden op hellingen en in de bergen kost erg veel moeite. Op autobaanhellingen zoals in het buitenland zal de snelheid terugzakken ondanks tijdig terugschakelen en veel toeren. Op steile hellingen van 9 tot 12% zijn de presaties niet geweldig, maar door goed te anticiperen hoeft dat geen probleem te zijn.
De Caravan kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.
De rijsnelheid bepaalt hoe heftig de slingerbeweging is en hoe snel het slingeren stopt, de demping. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten zo groot dat er bijna geen demping meer is, ook niet met een stabilisator. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.
Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!
Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Kia en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.
In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Kia een Caravan zal trekken.. Om de prestaties in het juiste perspectief te beoordelen zijn meer woorden nodig dan alleen een algemene conclusie!
Het adviesrapport omvat ongeveer 25 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor maar € 5,95. Aan bod komt o.a.: