Caravantrekker.nl

Trekadvies

Audi

Audi e-tron 55 Quattro
Hobby De Luxe 460 UFe

Hobby
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Audi e-tron 55 Quattro zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Hobby is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
304
434

Hellingen
Risico's bij slingeren
365
268

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Hobby van 1350 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Audi e-tron 55 Quattro. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 75 kg zal geen probleem zijn voor de Audi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden.

Zonder belading heeft de Audi en de Hobby een gewichtsverhouding van 45%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 149 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 47%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

47%
1350 kg 2865 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Audi

Audi e-tron 55 Quattro
Hobby De Luxe 460 UFe

Hobby

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Over het algemeen heeft de motor op de snelweg ook bij hoge snelheden heel veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 9.7 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat heel erg goed en gemakkelijk. Ook al lijkt het in vergelijking tot solo wat meer moeite te kosten. In vergelijking met een auto op fossiele brandstof gaat het rijden veel soepeler en gemakkelijker. Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan met 129 km/u gereden worden. Ook op zeer steile hellingen (30%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Het energieverbruik en de actieradius is sterk afhankelijk van de snelheid en de omstandigheden. Vooral de extra luchtweerstand van de Hobby zorgt voor een hoger verbruik. Het 'normverbruik' voor de combinatie komt uit op 36 kWh per 100 km.
Afhankelijk van de rijstijl zal het stroomverbruik veelal liggen tussen de 33.6 en 44.1 kWh/100km. In de praktijk is de actieradius zo'n 144 km bij (snel)laden van 20% naar 80% en maximaal 240 km.

Weinig risico bij slingeren

De Hobby kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 75 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Kijk of een Trekrapport te maken is voor deze combinatie!

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Audi e-tron 55 Quattro

Periode
v.a. 2020
Vermogen
360 pk (265 kW)
Brandstof
Accu: 87 kWh
Transmissie
Automatisch (CVT of n.v.t.)
Koppel
561 Nm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Hobby De Luxe 460 UFe

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Audi en Hobby en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

MJvF heeft het volgende over de Audi e-tron 55 Quattro geschereven:

"Ik heb genoten van het rijden. Wat een auto! Je bent wat meer tijd kwijt onderweg en goede planning is belangrijk. Maar als dat geen probleem is dan is het de beste trekauto die ik ooit gehad heb.

Het verbruik is gemiddeld 42 kWh per 100 km. Dit betekent elke 180 km laden om nog enige reserve over te houden. Zolang het niet druk is kan je nog wel aangekoppeld laden maar niet altijd. Helemaal vol laden duurt zo’n 40 minuten. Alleen het begin gaat met een snelheid tot 150 kWh. Over een afstand van zo’n 750 km doe je dan ongeveer 12 uur.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Audi e-tron.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Gastenboek

Lees de beoordelingen van gebruikers die het Trekadvies hebben gekocht.

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker