Caravantrekker.nl

Trekadvies

Suzuki

Suzuki Across Plug-in Hybrid
Knaus Sport 400 QD

Knaus
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Suzuki Across Plug-in Hybrid zijn over het algemeen uitstekend en ook het gewicht van de Knaus is met 200 kg belading in de auto erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland. Voorwaarde is wel dat de hybride batterij niet helemaal leeg is.

Vlakke weg
Trekkracht
284
259

Hellingen
Risico's bij slingeren
339
270

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Knaus van 1100 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Suzuki Across Plug-in Hybrid. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 65 kg zal geen probleem zijn voor de Suzuki als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Suzuki en de Knaus een gewichtsverhouding van 47%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 150 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 50%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

50%
1100 kg 2215 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Suzuki

Suzuki Across Plug-in Hybrid
Knaus Sport 400 QD

Knaus

Omdat de Suzuki een hybride aandrijving heeft zijn de berekende prestaties afhankelijk van de hoeveelheid stroom die beschikbaar is in de accu. In dit online Trekadvies is uitgegaan van een gemiddelde gebruikssituatie zoals die het meest voorkomt.

Uitstekende prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties uitstekend. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 2400 á 2600 toeren. Maar over het algemeen is er ook bij hoge snelheden heel veel trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Onder alle omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor meer dan illegale snelheden, boven de 130 km/u. De souplesse van de brandstofmotor is meer dan voldoende waardoor het heel comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal heel erg snel kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 9.3 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed en gemakkelijk. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3200 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 120 km/u mogelijk moeten zijn. Ook op steile hellingen (25%) is er geen probleem, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand.

Weinig risico bij slingeren

De Knaus kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 65 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Kijk of een Trekrapport te maken is voor deze combinatie!

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Suzuki Across Plug-in Hybrid

Periode
v.a. 2020
Vermogen
306 pk (225 kW)
Brandstof
Hybride
Transmissie
Automatisch (CVT of n.v.t.)
Koppel
510 Nm v.a. 4500 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Knaus Sport 400 QD

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Suzuki en Knaus en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Vandersypen Peter heeft het volgende over de Suzuki Across Plug-in Hybrid geschereven:

"De ervaring is zeer positief. Beladen gewicht is ongeveer 1150 à 1200kg. Hiervoor met de RAV4 hybride van 2016 gereden. Was ook goed maar op hellingen van 4% en meer toch wat veel toeren. Zie mijn vorige review. De motor, die identiek is als de reguliere nieuwe RAV 4 heeft 17nm meer koppel bij 1200 toeren minder. Dat maakt voor de rust in de auto een groot verschil. Er zit geen "safe" knop om batterij te sparen voor langere hellingen. Het is of auto ev of als gewone hybride. Als gewone hybride houdt hij het rijberbeik op hetzelfde niveau. Op hellingen is er elektrische assistentie maar halverwege zal je de motor hoger toeren horen maken. Je rijdt met een goed aanvaardbaar geluidsniveau hellingen van 5% naar boven. Heb nog nooit het volle potentieel gebruikt, maar weet dat er heel veel kracht beschikbaar is als het nodig zou zijn. Ook een verbetering is dat de auto met 75kg op trekhaak niet hard doorzakt. Daar had het model van 2016 wel last mee ( met hulpveren op te lossen maar niet toegestaan in België). Volledig elektrisch rijden met caravan doe ik in dorpen, rond grotere steden en op 70 en 80km wegen. Reken op maximaal 40km bereik dan. Nooit slaat dan onverwachts de motor bij. Verbruik naar de azurenkust blijft netjes onder de 10 liter; 9,5 tot 9,8 liter per 100km. Ik rijd steeds 90 op gps en op langere stevige hellingen 80 op gps. Prima trekker dus, maar beperkt tot 1500kg. "

Lees meer gebruikerservaringen met de Suzuki Across.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Over het Trekrapport

Wie kan er beter oordelen over het Trekrapport dan de gebruikers? Lees de ervaringen die zij gegeven over het Trekrapport.

Uitgebreid advies

Voor een goed advies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina past. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende Trekrapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Cursussen

Een goede combinatie is belangrijk. Maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker! Bert van het Caravantrekker Training Center geeft een aantal trainingen en cursussen.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Donatie

Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

 

(Advertentie)

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker