Caravantrekker.nl

Trekadvies

Volvo

Volvo XC40 T5 PHEV [fuel]
Caravan van 1670 kg

Caravan

In principe adviseren we dat de beladen caravan achter deze Volvo niet zwaarder zou moeten zijn dan 1670 kg ook al mag de auto wettelijk 1800 kg trekken.

In deze berekening gaan we uit van een gemiddelde caravan die beladen 1670 kg weegt. Bedenk wel dat de exacte prestaties afhankelijk zijn van de gekozen caravan. Luchtweerstand en de afmetingen kunnen immers van invloed zijn. Maak dus altijd een berekening met een specifieke caravan voor een beter advies!

Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Volvo XC40 T5 PHEV [fuel] zijn over het algemeen goed, maar wel is het gewicht van de Caravan met een gemiddelde belading aan de de hoge kant. Let extra goed op de verdeling van de belading en rijd niet al te hard. Zorg voor voldoende kogeldruk en een goede verdeling van belading! De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Ook op steile en hoge bergwegen in het buitenland.

Vlakke weg
Trekkracht
233
227

Hellingen
Risico's bij slingeren
247
132

Scores om te vergelijken

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Caravan van 1670 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Volvo XC40 T5 PHEV [fuel]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 90 kg zal geen probleem zijn voor de Volvo als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Volvo en de Caravan een gewichtsverhouding van 86%. Dat is aan de hoge kant. Zorg dus voor goede belading met zoveel mogelijk gewicht in de auto.

Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 83%. Dit is net iets hoger dan in het algemeen als maximum wordt geadviseerd.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

83%
1670 kg 2012 kg

Belading in:

Volvo

Volvo XC40 T5 PHEV [fuel]
Caravan van 1670 kg

Caravan

De berekende prestaties zijn gemaakt met alleen de branstofmotor. Dat kan nuttig zijn als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn.

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Om op de snelweg onder gunstige omstandigheden te rijden heeft de motor nauwelijks meer toeren nodig dan normaal bij solo gebruik, maar houd wel minimaal zo'n 1800 á 2200 toeren aan. Over het algemeen is er bij normale snelheden meer dan voldoende trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen. Afhankelijk van de omstandigheden zijn snelheden van 130 km/u mogelijk. De souplesse van de brandstofmotor, de kracht bij 1800 á 2500 toeren, is meestal meer dan voldoende waardoor het comfortabel rijden is. Accelereren vanuit stilstand zal vlot (genoeg) gaan.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat over het algemeen goed (genoeg). Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 3600 toeren moeten maken. Maar dan zijn op veel hellingen snelheden van 104 km/u mogelijk. Op steile hellingen is er geen probleem te verwachten, ook niet bij het wegrijden vanuit stilstand op hellingen tot zo'n 15%.

Pas op bij slingeren

De Caravan kan onverwacht gaan slingeren door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden. Goede belading met ongeveer 90 kg kogeldruk zijn voor deze combinatie belangrijk voor een veilig weggedrag. Het vervoeren van fietsen achterop deze caravan raden we niet aan.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 90 km/u worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Daarom is enige kennis en ervaring in het rijden met caravans nodig om veilig en ontspannen met deze combinatie te rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

In het trekkrachtrapport leg ik precies uit hoe de Volvo een Caravan zal trekken. Om de prestaties echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening!

Voorbeeld van een rapport

Inhoud adviesrapport

Het adviesrapport omvat ongeveer 30 pagina's in PDF en kan je direct downloaden voor € 8,25 met daarin:

Dit vinden gebruikers het adviesrapport
Gemiddeld 4.7 sterren

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Volvo XC40 T5 PHEV [fuel]

Periode
2019 - 2023
Vermogen
132 kW (180 pk)
Brandstof
Plug-in benzine
Transmissie
Automatisch
Koppel
Nm tpm
Acceleratie 0-100 km/u
sec.
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Caravan (bij passend)

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Volvo en Caravan en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Paul heeft het volgende over de Volvo XC40 T5 PHEV [fuel] geschereven:

"De auto heeft inderdaad behoorlijk overwicht (niet overgewicht!) op de caravan. Je kunt snel (veel) te hard rijden. Tot nu toe reden we maximaal hellingen van 5-6% en dat was geen enkel probleem; zelfs in cruisecontrol konden we heel makkelijk de ingestelde snelheid handhaven zonder dat de toeren enorm opliepen.

Wij rijden met deze combinatie maximaal 90 km per uur, en het liefst zelfs maar 85. Dan ligt de caravan zeer solide achter de auto. De combinatie is wel wat zijwind-gevoelig, maar dat komt denk ik ook doordat de Volvo uit zichzelf al zijwind-gevoelig is.

Als kogeldruk houden we 85-90 kilo maximaal aan. De Volvo kan, met de Volvo-eigen trekhaak tot 110 kilo gewicht op de trekhaak hebben.

Wij hebben 2 e-bikes zonder accu op de dissel en in de disselkast 2 lichtgewicht gasflessen met ieder 10 kg gas.

Het reservewiel hebben we middels een ALKO wieldrager onder de caravan, net achter de as laten monteren.

De watertank die links-voorin ligt laten we leeg. Op het dak is een airco gemonteerd, ook achter de as.

Verder laden we veel in de auto, ik denk dat we, inclusief 2 personen, zo’n 300 - 325 kg in de auto hebben. Daarmee heeft de auto een goed overgewicht op de caravan.

Verder is belangrijk om te melden dat we de Volvo hebben getuned met de Polestar software. Dit geeft meer 14 PK en 15 Nm meer (totalen zijn nu 194 PK en 280 Nm). De maximum trekkracht krijgen we nu bij 3000 toeren.

Met de caravan rijden we standaard in de ‘Polestar stand’ van de motor.

Voor wat betreft het verbruik zien we dat we tot nu toe dat we ongeveer 1 op 12 rijden. Dit op de route van Nederland naar de kust van noord-oost Spanje.

Voor ons is dit een prima combinatie, wil je liever 100 km of 110 km per uur rijden dan zou ik een zwaardere auto voorstellen. Bij deze snelheden voelen wij ons minder prettig; hoewel het motorisch zeker zou kunnen."

Lees meer gebruikerservaringen met de Volvo XC40.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Trekkrachtrapport

Voor een goed trekadvies zijn meer woorden nodig dan op een enkele webpagina. Download daarom het unieke 30 pagina's tellende rapport met een grondige analyse van de prestaties van je auto met caravan.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.

Over het Trekadvies

Een paar sterren zegt lang niet alles over de trekcapaciteiten van een auto. Een uitgebreid trekadvies geeft veel meer informatie volgens velen.


Lees ook:

Caravannieuws 2024

Op de beurs in Düsseldorf zijn alle nieuwe modellen voor 2024 gepresenteerd aan het publiek. Wat valt (mij!) daarbij op?

Wet- en regelgeving

Alle wet- en regelgeving die over auto's en caravans bestaat wordt duidelijk uitgelegd.

Blijf van het gas af!

De koppeling is een gevoelig onderdeel van je auto. Door niet te veel gas te geven gaat die veel langer mee. Lees hoe je met en zonder caravan je auto langer heel houdt.

In welke versnelling?

Wanneer heb je voldoende trekkracht en wanneer moet je schakelen als je met een caravan gaat rijden?

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2023 Caravantrekker