Caravantrekker.nl

Trekadvies

Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV
Avento

Avento
Prestaties
Gewicht

De prestaties van de Mitsubishi Outlander PHEV zonder volledige hybride ondersteuning, zijn in de meeste situaties wel voldoende en ook het gewicht van de Avento is met een gemiddelde belading erg gunstig. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden. Alleen op echt steile en hoge bergwegen in het buitenland is enige caravan ervaring gewenst.

Vlakke weg
Trekkracht
164
37

Hellingen
Risico's bij slingeren
127
235

Scores zonder volledige hybride ondersteuning!

Hoofdpunten

Gewicht en belading

Wettelijk is de Avento van 1185 kg, niet te zwaar (beladen) voor de Mitsubishi Outlander PHEV [fuel]. Controleer wel of deze gewichten ook in de officiële papieren (kenteken) staan!

Een goede kogeldruk van ongeveer 70 kg zal geen probleem zijn voor de Mitsubishi als dit gewicht ook op het typeplaatje van de trekhaak staat. Wel is een BE-rijbewijs noodzakelijk om er mee te rijden (of een B+ code 96 rijbewijs).

Zonder belading heeft de Mitsubishi en de Avento een gewichtsverhouding van 55%. Met 200 kg voor alle personen en bagage in de auto en in de caravan 200 kg belading (inclusief alle opties en accessoires) is de gewichtsverhouding 57%. Dit is veel gunstiger dan in het algemeen wordt geadviseerd als maximum.

Pas de belading aan voor jouw situatie!

57%
1185 kg 2085 kg

Belading in:


Onafhankelijke informatie op internet kan niet gratis zijn!

Als dit Trekadvies en de informatie op Caravantrekker nuttig is, doe dan een donatie met iDeal (scan of klik op de QR-code) of via PayPal.


Mitsubishi

Mitsubishi Outlander PHEV
Avento

Avento

De berekende prestaties zijn gemaakt met de kracht van alleen de branstofmotor. Dat is nuttig als bijvoorbeeld de accu's (bijna) leeg zijn en de hybride ondersteunig minimaal is.

Goede prestaties

Op vlakke wegen zijn de prestaties goed. Op de snelweg zal de motor misschien net wat meer toeren nodig hebben dan normaal bij solo gebruik, minimaal zo'n 3100 á 3500 toeren. Maar over het algemeen is er bij niet al te hoge snelheden genoeg trekkracht beschikbaar om bijvoorbeeld te kunnen inhalen.

Afhankelijk van de omstandigheden heeft de motor voldoende kracht voor snelheden van 105 km/u á 116 km/u als dat toegestaan zou zijn. De souplesse, de kracht bij 1800 á 2500 toeren van de brandstofmotor, is maar matig waardoor er wat meer geschakeld moet worden en/of de motor meer lawaai maakt. Accelereren vanuit stilstand zal met voldoende tempo kunnen. Theoretisch van 0 naar 100 km/u in 29.5 sec.

Rijden op hellingen en in de bergen gaat goed genoeg, maar je merkt wel het extra gewicht van de caravan. Op autobaanhellingen in het buitenland zal de motor minimaal 4900 toeren moeten maken. In de meeste situaties zal dan een snelheid van 83 km/u mogelijk moeten zijn. Op steile hellingen van 10 tot 12% zijn de presaties niet geweldig, maar door goed te anticiperen is dat misschien geen probleem.

Alleen na langdurig vol gas rijden kunnen de accu’s voor korte duur helemaal leeg raken en zijn de prestaties dus minder. De motor werkt eigenlijk als een soort generator en het toerental is onafhankelijk van de snelheid.

Weinig risico bij slingeren

De Avento kan door bijvoorbeeld een windvlaag, een stuurbeweging of door ingehaald te worden heen en weer gaan pendelen. Door goed te beladen met een kogeldruk van ongeveer 70 kg kan dat meestal niet zo veel kwaad.

De rijsnelheid bepaalt hoe heftig een slingerbeweging is. Boven snelheden van zo'n 110 km/u (als dat toegestaan zou zijn) worden de krachten die daarbij vrijkomen erg groot. Daardoor kost het meer tijd en moeite voordat een eventuele slingerbeweging zal ophouden. Ook als de caravan een stabilisator heeft. Bij lagere (normale) snelheden is het ontspannen rijden.

Gaat de caravan toch slingeren, verminder dan onmiddelijk de snelheid!

Meer informatie

Over de meeste combinaties is veel meer te vertellen in een uitgebreid Trekrapport. Om de prestaties bijvoorbeeld echt goed te kunnen beoordelen is een meer genuanceerd advies nodig met meer woorden dan deze online berekening.

Voorbeeld van een Trekrapport

Inhoud Trekrapport

Het Trekrapport omvat ongeveer 30 pagina's en heeft de vorm van een E-book met daarin:

Kijk of een Trekrapport te maken is voor deze combinatie!

Specificaties

Dit advies is opgesteld (zie toelichting) met de volgende technische gegevens:

Mitsubishi Outlander PHEV [fuel]

Periode
2013 - 2015
Vermogen
121 pk (89 kW)
Brandstof
PHEV alleen op benzine
Transmissie
Automatisch (CVT of n.v.t.)
Koppel
180 Nm v.a. 4000 tpm
Rijklaargewicht
kg
Maximaal gewicht
kg
Maximaal trekgewicht
kg
Maximale kogeldruk
kg
Maximaal treingewicht
kg

Avento

Leeggewicht
kg
Maximaal gewicht
kg

Verdeel zelf de belading

Het risico op, en bij slingeren is te verkleinen door een goed verdeelde belading en de juiste kogeldruk in de caravan. Verdeel zelf de belading in de Mitsubishi en Avento en bekijk wat het effect is bij verschillende snelheden.

Gebruikerservaring

Frank heeft het volgende over de Mitsubishi Outlander PHEV [fuel] geschereven:

"Auto: Mitsubishi Outlander PHEV (max gewicht 2310 kg)
Caravan: Avento 395 TD Luxe (max gewicht 1200 kg, 10 kg verlaagd)
Op de weegbrug volledig beladen met al onze campingspullen: 1115 kg
Kogeldruk: 68 kg.

Stabiliteit is uitstekend, rijdt prima.
Universele L caravanspiegels gebruikt (bol glas).
Brandstofverbruik 12~14l per 100 km.

Gebruik altijd de charge modus tijdens het rijden met de caravan, gebruik laadpaal of charge-modus tijdens pauzes om bij heuvel/bergje op zoveel mogelijk batterij te hebben.

Ben er nog niet mee de bergen in geweest maar kan me voorstellen dat anderen, wanneer de batterij leeg is en de auto niet meer in parallel modus de voorwielen kan aandrijven, in de bergen inderdaad het schildpadje te zien zullen krijgen.
"

Lees meer gebruikerservaringen met de Mitsubishi Outlander.

Schrijf je gebruikerservaring

Heb je zelf deze combinatie geef dan aan hoe die combinatie bevalt en vermeld daarbij ook iets over de stabiliteit, de gebruikte caravanspiegels en het brandstofverbruik met caravan. Vragen over de combinatie kan je beter in het forum stellen.

Schrijf je ervaringen
Naam:
e-mail*:
Ervaring:
  Vul 3 cijfers in:

* Via dit e-mailadres kan je later de review nog aanpassen. Je e-mailadres wordt niet op de website getoond.

Vergelijken

Om een goede keuze te maken is het zinvol om verschillende combinaties met elkaar te vergelijken. Kies daarvoor een andere auto en klik op vergelijken en gebruik de prestatiescores. Er is geen grens aan te geven hoeveel punten een combinatie minimaal zou moeten scoren en er is ook geen maximum, maar een hoger puntental is altijd beter.

Foutje?

Zit er een fout in dit trekadvies of klopt er iets niet stuur mij dan een e-mail. Ik kijk er dan naar en geef een toelichting.

(Link voor deze berekening)

Andere auto

Als aanvulling:

Andere caravan

Eventueel:

 

Hoe bevalt jouw auto?

Help mede caravanners bij de keuze van een trekauto. Beschrijf hoe jouw auto in de praktijk bevalt als caravantrekker.

Review Caravantrekker

Laat een review achter op Google over het gebruik van Caravantrekker.

Advertenties?

Caravantrekker zonder advertenties? Lees hoe dat kan en wat de voorwaarden zijn.


Lees ook:

Trekkrachtgrafieken

In een trekkrachtgrafiek zijn exact de motorische prestaties van de trekauto met een caravan te zien.

Voorbeeld Trekrapport

Het Trekrapport heeft de vorm van een E-book met gemiddeld zo’n 30 pagina’s. Bekijk voor een impressie het voorbeeld voor mijn eigen combinatie.

Genuanceerd advies

Het oordeel over een combinatie in één conclusie samenvatten is lastig. Het vraagt een veel genuanceerder advies. Vandaar dat het vernieuwde Trekrapport een E-book is met zo'n 30 pagina's vol met informatie.

Hoe meer PK's, hoe beter?

Folders staan vol met technische gegevens. Waarop moet je letten als je een trekauto koopt? En wat is belangrijker, koppel of vermogen?

 

Geef je zelf vertrouwen!

Een goede combinatie is belangrijk maar er goed mee om kunnen gaan is misschien nog wel belangrijker!

Volg een cursus bij Bert (Caravantrekker Trainingscentrum) en ga zonder stress op stap met de caravan.

 

Caravan informatie

Verplicht leesvoer voor iedereen die met de caravan op stap gaat!

Onderwerpen

 

©2024 Caravantrekker